• 0

Spaanse klant wil niet betalen

Beste allen,

 

eind december 2010 heb ik, als embedded systeem ontwerper (ZZP), een opdracht aangenomen voor een Spaanse klant. Het gaat om een offerte en opdracht van 31000 EUR, met drie betaling: 25% aanbetaling, 25% bij tussenoplevering, 50% op het einde van het project.

 

Het eerste kwart daarvan is aanbetaling, welke direct is betaald.

 

De klant betaalt het tweede factuur niet, ze zijn nu meer dan twee maanden te laat.

 

Het argument is dat de directeur van de klant niet achter het project staat -- maar dat argument is nogal zinloos aangezien er een zakelijk contract ligt.

 

Mijn contactpersoon verontschuldigt zich (al dan niet oprecht) en er loopt sinds een week e-mail communicatie waarbij deze contactpersonen opeens hun prive email adressen gebruiken.

 

Wat kan ik in het kader van damage control het beste doen?

 

Ik snap dat dit een zeer open vraag is, met te weinig achtergrond info, maar alle tips kunnen me helpen een verstandige keuze te maken.

 

(Op het forum vond ik soortelijke cases, maar vooral in Nederland en met bedragen tot EUR 1000.)

 

Bedankt,

 

Leon Woestenberg

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Leon,

 

Ervaring in Spanje heb ik niet, maar wel in Italie. Ik denk dat er qua mentaliteit wel paralellen zijn. Een switch in mindset die je echt zult moeten maken is de gevoelswaarde van een contract.

 

Zolang de directeur namelijk niet 'om' is, gaat er gewoon niet betaald worden. Punt. Hoe vervelend en onrechtvaardig het wellicht ook voelt, dat is de realiteit.

 

Zaak is nu niet meer met de medewerkers te communiceren, die zullen zich echt oprecht bezwaard voelen, maar ook niet het gevoel hebben anders te kunnen handelen. Het beste is dus de directeur zelf te benaderen, bij voorkeur telefonisch. En dan niet aanvallen, maar lijmen: leg uit dat er sprake lijkt te zijn van een misverstand, en maak van hem de probleemoplossende decision maker die je gaat helpen. Kortom: bevestig zijn autoriteit en speel in op zijn eergevoel. Onhollands, ik weet het, maar grote kans dat dit de weg van de minste frustratie is..

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zeg ik slikken, en verder gaan. Niet meer tijd verspillen aan mensen die niet willen.

 

Ik heb het laatst gehad met een grapje van 46k euro met een buitenlands bedrijf; ---> boos geworden, ---> klant in kwaad daglicht proberen zetten ---> klant dreigt met rechtzaak ---> slikken ---> verder gaan :)

 

Stap 2 en 3 zou je kunnen laten.

 

Veel anderen zullen zeggen direct een rechtzaak; bezint eer ge begint., zeker in het buitenland.

 

 

edit ; @ Pauls natuurlijk, EERST proberen te lijmen, misschien op bezoek gaan bij klant, een puta eroverheen jagen (oid)

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot is het percentage van het werk dat je al gedaan hebt?

 

Heb je je contract door een Spaanse advocaat laten nakijken toen je het opstelde? Wellicht wil hij ook de procedure in gang zetten om een betalingsbevel te krijgen.

 

Zie ook: http://nl.cblspanishlawyers.com/juridish-advies-van-advocaten.php?servicio=16. Zij bieden ook een gratis analyse aan van je incassokansen.

 

Mocht je iets in het Spaans vertaald willen hebben (voor b.v. een aangetekende brief): mijn vriendin is Spaanse. Die wil vast wel iets voor je vertalen.

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, eerst even wat reacties op jullie vragen:

 

Ten eerste, vanaf het begin heb ik rekening mee gehouden met deze afloop, maar zeker als het project goed lijkt te gaan (van beiden kanten was alles koek en ei) houd je er minder rekening mee.

 

Ik heb 80% af, voor de laatste 20% had ik informatie (technische specificaties) van de klant nodig. Alle "deliverables" zijn nog volledig in mijn handen, ook het eigendomsrecht.

 

Juridisch zal mijn contract niet waterdicht zijn; er heeft geen advocaat naar gekeken. Bovendien ben ik vergeten een zgn. fatale termijn te koppelen aan een tussen-evaluatie door de klant (dus ze kunnen hier "oneindig" lang over doen).

 

Ik heb er natuurlijk verlies op geleden, ik moest mijn collega-ZZP-ers betalen. Zij gingen voor 50% mee in het risico. Bovendien enkele maanden mee bezig geweest.

 

Ik heb tijdens de telefonische gesprekken gemerkt dat er inderdaad heel erg op gevoel wordt gespeeld. Er is voorgesteld om ergens te ontmoeten, allemaal buiten werktijd (in het weekend), maar aangezien de baas er niet bij is, verwacht ik daar weinig van. Ze willen de relatie redden aangezien ze "nog andere projecten hebben" en zeer tevreden waren. Tja...

 

"Best-case" willen ze het project zo draaien dat hun baas er wel mee akkoord gaat en dat ik alsnog iets kan factureren, maar ook dat is erg positief gedacht. "Worst-case" ben ik wat reiskosten kwijt (en/of lig ik volgende week tussen het beton :) ).

 

Ik wil er weinig negatieve energie meer in steken, en geen geld en nauwelijks tijd, inderdaad weer gewoon richten op de toekomst. Die ontmoeting wil ik wel doen, maar nog niet op korte termijn; even wat dingen op een rij krijgen :-)

 

Misschien kan ik ze overhalen om de tweede 25% te betalen als kostendekking, en dat ik de resterende 50% kwijtscheld mits ik de eigendomsrechten behoud.

 

Alternatief is dat ik een advocaat inschakel, op no-cure-no-pay commissie basis. Dan besteed ik de negatieve energie wel uit, in de hoop dat een advocaat dat met positieve energie tot een positief resultaat kan brengen.

 

Wat is jullie idee?

 

Nog een damage control bezoek poging?

Een keer slikken, en doorgaan?

 

Ik heb er in ieder geval weer veel van geleerd :)

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

Aangetekende brief sturen met een eerste herinnering voor de tweede 25% met een kopie van het contract en weergave van jouw (jullie) prestatie. Wat zeggen jouw leveringsvoorwaarden of welke voorwaarden zijn van toepassing verklaard? Hoe vindt de tussenoplevering plaats? Of hoe heeft deze plaatsgevonden?

 

Als je nu 80% van het werk verricht hebt, is 60% van de laatste termijn claimen natuurlijk een mooie oplossing. Dwangmiddel is een gesprek plannen met hun directeur. In antwoorden op correspondentie altijd de zakelijk e-mailaccounts inkopiëren. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tijdens de telefonische gesprekken gemerkt dat er inderdaad heel erg op gevoel wordt gespeeld. Er is voorgesteld om ergens te ontmoeten, allemaal buiten werktijd (in het weekend), maar aangezien de baas er niet bij is, verwacht ik daar weinig van. Ze willen de relatie redden aangezien ze "nog andere projecten hebben" en zeer tevreden waren. Tja...

 

En dan ook nog eens via prive mailadressen. Bij mij gaan de haren overeind staan. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar mijn gevoel zegt me dat er gewoon onder de tafel geschoven moet gaan worden, en dat de baas nergens vanaf weet.

 

Als dat zo is, dan is dat een moeilijke keuze. Ga je hierin mee dan maak je waarschijnlijk kans op nog meer opdrachten (zolang je maar betaald). Doe je het niet, kan het weleens erg moeilijk worden om je geld te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, eerst even wat reacties op jullie vragen:

 

Ten eerste, vanaf het begin heb ik rekening mee gehouden met deze afloop, maar zeker als het project goed lijkt te gaan (van beiden kanten was alles koek en ei) houd je er minder rekening mee.

 

Ik heb 80% af, voor de laatste 20% had ik informatie (technische specificaties) van de klant nodig. Alle "deliverables" zijn nog volledig in mijn handen, ook het eigendomsrecht.

 

Juridisch zal mijn contract niet waterdicht zijn; er heeft geen advocaat naar gekeken. Bovendien ben ik vergeten een zgn. fatale termijn te koppelen aan een tussen-evaluatie door de klant (dus ze kunnen hier "oneindig" lang over doen).

 

Hier kan je inderdaad je les uit trekken. Je schijnt prima te weten waar het fout is gegaan en wat er te doen is, maar aangezien je van anderen hun mening vraagt zal ik mijn steentje bijdragen:

 

- Ik zou de ontmoeting doen, alleen al maar om te kijken of ze inderdaad een nieuw project willen geven aan je. Ik zou dan een voorschot van rond de 50% vragen. Aangezien het bedrijf nu een risicovol profiel voor jou heeft, lijkt mij dit zeker niet raar. Als ze over de brug komen, zou ik vervolgens op die aanbetaling zitten tot ze de andere rekening betalen. Laat ze ook opdraaien voor de reiskosten zou ik zeggen, aangezien zij het probleem hebben gecreëerd, niet jij.

 

Hiernaast in ieder NIET KWIJTSCHELDEN. Je gaat toch niet dat bedrijf belonen voor slecht gedrag? Gewoon open laten staan, maar het beste lijkt mij zo'n no-cure-no-pay advocaat die ze continu blijft lastigvallen.

Link naar reactie
  • 0

misschien is het volgende incasso bureau iets: http://www.elcobradordelfrac.com/home.php

 

valt de wanbetaler "lastig"in opvallende kleding.

 

 

korte omschrijving van incasso bureau:

 

El Cobrador del Frac intimideert Spaanse wanbetalers

In Spanje heeft het Incassobureau El Cobrador del Frac een geheel eigen stijl ontwikkeld om wanbetalers (morosos) alsnog tot betaling van de onbetaalde rekeningen te bewegen.

 

Op het moment dat El Cobrador del Frac aanbelt bij de morosos begint een spektakelstuk waar de hele buurt van mee kan genieten. Ze maken een hoop herrie en heisa om te zorgen dat iedereen te horen krijgt dat de wanbetaler zijn schulden niet kan betalen. De morosos heeft niet alleen thuis geen rust, ook op het werk, de sportclub en bij familie en vrienden achtervolgende ze de schuldenaar.

 

Grote inspiratiebron voor dit incassobureau is Don Quichot van schrijver Miguel Cervantes. De medewerkers van het incassobureau zijn te herkennen aan de nogal bijzondere wijze waarop ze zijn uitgedost. Zo lijken de meeste van hen op dansers uit een Fred Astaire film, met een smoking, hoge hoed en een koffertje met daarop de tekst “Cobrador del Frac” lopen ze door de straten en volgen ze hun slachtoffers. Ook de auto’s waar de incassomedewerkers op pad zijn, zijn niet bepaald onopvallend.

 

Je zou alleen al alles betalen om dit soort louche types te kunnen ontlopen. Gelukkig zijn dit soort praktijken in Nederland in verband met de Wet op de privacy verboden.

 

 

Met die laatste zin ben ik het persoonlijk overigens niet eens, juist erg jammer dat dat hier in nederland niet mag bij hardnekkige wanbetalers, zou wel weten hoe ik de auto zou versieren waarmee ik mijn wanbetalers zou achtervolgen....

Link naar reactie
  • 0

In Spanje heeft het Incassobureau El Cobrador del Frac een geheel eigen stijl ontwikkeld om wanbetalers (morosos) alsnog tot betaling van de onbetaalde rekeningen te bewegen.

 

Op het moment dat El Cobrador del Frac aanbelt bij de morosos begint een spektakelstuk waar de hele buurt van mee kan genieten. Ze maken een hoop herrie en heisa om te zorgen dat iedereen te horen krijgt dat de wanbetaler zijn schulden niet kan betalen. De morosos heeft niet alleen thuis geen rust, ook op het werk, de sportclub en bij familie en vrienden achtervolgende ze de schuldenaar.

 

Gelukkig zijn dit soort praktijken in Nederland in verband met de Wet op de privacy verboden.

 

 

Dat klopt niet op de Nederlandse TV zijn juist steeds meer programmas waar wanbetalers en oplichters met naam en toenaam in beeld komen. Deze lui worden overvallen door een cameraploeg bijv. het programma Tros Opgelicht maar ook in veel andere TV programmas komen wanbetalers volop in beeld ( Consumentenprogrammas enz.)

Ook in Spanje zullen ze zeker zulke programmas hebben. Als andere manieren niet hebben geholpen kan je nog altijd zeggen dat jij naar zo'n programma toe stapt. Zelf keur ik zo'n publieke schandpaal af, maar als je echt opgelicht bent, kan ik mij wel voorstellen dat je aan zo'n oplossing gaat denken als niks geholpen heeft

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Er is me het een en ander duidelijk; mijn contactpersoon wil met zijn product idee een spin-off bedrijf starten nu zijn baas het idee niet ziet zitten.

 

Mijn voornemen is daarom om het huidige bedrijf een aanmaning te sturen, terwijl ik kijk of de spin-off van de grond komt en daar misschien nog iets kan slijten mochten de eigendomsrechten niet door het huidige bedrijf gekocht worden.

 

In het vervolg maar meer "Boter bij de visch." aanpak kiezen bij (dit type) klanten.

 

Bedankt voor alle tips, dit topic is wat mij betreft afgerond.

 

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.