• 0

Veranderen van betalingstermijn: mag dat zomaar?

Tot nu toe heb ik altijd 21 dagen als betalingstermijn gehanteerd, en dat is nooit echt een groot probleem geweest: het merendeel van de klanten had grotere opdrachten en was goed van betalen.

 

Ik krijg er nu echter steeds meer kleinere klanten en particulieren bij, en om mezelf iets meer in te dekken zit ik er stevig over te denken om mijn betalingstermijn naar 14 dagen te verlagen. Dat geeft me dan eerder de mogelijkheid om de minder snelle betalers aan te pakken, zodat mijn financiële situatie iets minder van hun "goedheid" afhangt.

 

Echter, mag dat zomaar? Ik kan natuurlijk makkelijk de verandering in mijn algemene voorwaarden zetten, en ik kan het tekstje onderaan een factuur ook veranderen, maar is daarmee de kous af? Hoe gaat dat met bestaande klanten, heb ik een (wettelijke) plicht om die in te lichten (afgezien van het feit dat het "wel zo netjes is" natuurlijk)?

Ik meen me wel te herinneren dat ik eens ergens iets gelezen heb dat je inderdaad de klant moet inlichten, voordat-ie een factuur krijgt, maar zeker weten doe ik het niet meer. En volstaat in zo'n geval een simpel briefje/mailtje?

 

Iemand wat wijze woorden voor me? =]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In beginsel is er geen enkel probleem om een betalingstermijn te veranderen c.q. te verkorten. Of de bestaande klanten dit waarderen is vraag twee.

 

Terecht merk je op dat je de door jou gehanteerde algemene voorwaarden zult moeten aanpassen en is het tevens raadzaam om de factuur aan te passen, maar daarmee ben je er nog niet. Allereerst is het de vraag of je in de huidige Algemene Voorwaarden een voorbehoud tot wijziging hebt gemaakt.

 

Indien het antwoord op die vraag nee is dan wordt het een lastig verhaal. Alsdan zul je eigenlijk de klanten van je lopende contracten om toestemming voor de wijziging van de met hen gesloten overeenkomst moeten vragen. Algemene voorwaarden maken immers deel uit van een overeenkomst en deze kun je nu eenmaal niet zomaar eenzijdig openbreken.

 

Heb je wel een voorbehoud tot wijziging gemaakt dan zul je toch ook nog gehouden zijn om de klanten van je lopende contracten over de wijziging te informeren. Dan is verder bepalend wat je omtrent het eenzijdig aanpassen van je voorwaarden hebt geregeld. Heb je een bezwaarprocedure opgenomen of iets in de trend van een stilzwijgende aanvaarding of niets van dat alles?

 

Om een lang verhaal kort te maken, aan je informatieverplichting jegens je lopende contracten (klanten) ontkom je niet. Daarbij moeten deze worden geïnformeerd over de datum waarop de wijziging van kracht wordt en dien je de nieuwe voorwaarden ter kennisgeving mee te zenden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward, tot zover alvast bedankt voor het stukje helderheid. Nog even de voorwaarden erbij gepakt, en dan hou ik nog wat vragen over:

 

Allereerst is het de vraag of je in de huidge Algemene Voorwaarden een voorbehoud tot wijziging hebt gemaakt.

 

Indien het antwoord op die vraag nee is dan wordt het een lastig verhaal. Alsdan zul je eigenlijk de klanten van je lopende contracten om toestemming voor de wijziging van de met hen gesloten overeenkomst moeten vragen. Algemene voorwaarden maken immers deel uit van een overeenkomst en deze kun je nu eenmaal niet zomaar eenzijdig openbreken.

 

In mijn voorwaarden staat niet zozeer een voorbehoud tot wijziging, en ook geen vaste termijn:

Alle facturen zullen door klant worden voldaan overeenkomstig de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke betalingscondities is klant verplicht binnen dertig dagen na factuurdatum te betalen.

 

Dat interpreteer ik als "ik mag, mocht ik daar zo zin in hebben, per factuur een nieuwe termijn verzinnen". =]

OK, da's wel een beetje kort door de bocht, maar toch met een kern van waarheid... Of niet? Is er dan ergens (wettelijk gezien) iets over vastgelegd?

 

Hoe dan ook, ik zal mijn klanten inlichten; ik verwacht daar niet echt problemen mee, aangezien ik met de meeste op redelijk goede voet sta, en zoals ik al zei, de meeste zijn al redelijk snel van betalen. Voor nieuwe klanten is er zowieso geen probleem, lijkt me: die vallen automatisch onder de nieuwe termijn.

 

En uiteindelijk staat het me toch zelf vrij om al dan niet direct een klant op zijn nek te springen als hij over de termijn heengaat, toch? In die zin kan ik een klant die 14 dagen wat onvriendelijk vindt overkomen ook nog tegemoet komen. Of is dat een constructie die echt Heel Erg Af Te Raden™ is?

Link naar reactie
  • 0

Beste Max,

 

Ik heb je voorwaarden zoals bericht nog maar even bekeken en mijn was al het één en ander opgevallen. Om op jouw vragen in te gaan:

 

In mijn voorwaarden staat niet zozeer een voorbehoud tot wijziging, en ook geen vaste termijn:

Alle facturen zullen door klant worden voldaan overeenkomstig de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke betalingscondities is klant verplicht binnen dertig dagen na factuurdatum te betalen.

 

Dat interpreteer ik als "ik mag, mocht ik daar zo zin in hebben, per factuur een nieuwe termijn verzinnen". =]

OK, da's wel een beetje kort door de bocht, maar toch met een kern van waarheid... Of niet? Is er dan ergens (wettelijk gezien) iets over vastgelegd?

 

Hoe dan ook, ik zal mijn klanten inlichten; ik verwacht daar niet echt problemen mee, aangezien ik met de meeste op redelijk goede voet sta, en zoals ik al zei, de meeste zijn al redelijk snel van betalen. Voor nieuwe klanten is er zowieso geen probleem, lijkt me: die vallen automatisch onder de nieuwe termijn.

Dat is inderdaad correct. Per factuur mag je een nieuwe termijn bezigen, maar het is altijd beter om consequent één termijn te hanteren en niet verschillende termijnen. Dat laatste wekt verwarring. Wettelijk is er niets bepaald over betalingstermijnen. Nieuwe klanten vallen inderdaad onder de nieuwe termijn.

 

En uiteindelijk staat het me toch zelf vrij om al dan niet direct een klant op zijn nek te springen als hij over de termijn heengaat, toch? In die zin kan ik een klant die 14 dagen wat onvriendelijk vindt overkomen ook nog tegemoet komen. Of is dat een constructie die echt Heel Erg Af Te Raden™ is?

Uiteraard is het aan jou om te bepalen wanneer je een klant aanmaningen gaat verzenden en klanten tegemoet wil komen. Maar ook hier geldt weer hetzelfde als hiervoor al is opgemerkt. Een consequente opstelling werkt het meest prettig. Het grote gevaar bestaat dat je ineens een boekhouding voor je betalingstermijnen moet gaan bijhouden en dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad correct. Per factuur mag je een nieuwe termijn bezigen, maar het is altijd beter om consequent één termijn te hanteren en niet verschillende termijnen. Dat laatste wekt verwarring. Wettelijk is er niets bepaald over betalingstermijnen. Nieuwe klanten vallen inderdaad onder de nieuwe termijn.

 

Uiteraard is het aan jou om te bepalen wanneer je een klant aanmaningen gaat verzenden en klanten tegemoet komen als jij dat wil. Maar ook hier geldt weer hetzelfde al hiervoor al is opgemerkt. Een consequente opstelling werkt het meest prettig. Het grote gevaar bestaat dat je ineens een boekhouding voor je betalingstermijnen moet gaan bijhouden en dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.

 

Beide punten: helder. Uiteraard kunnen wilde wijzigingen tot verwarring leiden, maar dat was ook nooit de opzet... En het coulant zijn is ook iets dat ik tot een absoluut minimum wil beperken, mede om de reden die je noemt. Ik ben al genoeg tijd aan de boekhouding kwijt zonder dat ik er nog eens extra taken bij ga verzinnen =]

Overigens realiseerde ik me nog iets anders: de huidige groep klanten die én voor een langere termijn een contract hebben, én die de voornaamste reden voor de verandering zijn (hosting-klanten), hebben een contract van één jaar. Dat wordt stilzwijgend verlengd, maar is er in dat geval sprake van een nieuw contract?

 

Zonder hier al te veel op je mailtje (waarvoor overigens dank!) te willen ingaan (als dat de bedoeling was geweest had je het hier wel gepost, neem ik aan) -- dat sympathieke herken ik, dat is ook zeker een eigenschap die zowel voor als tegen me werkt: ik ben altijd veel te aardig... =]

 

(edit: tikvaud verweidert)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.