• 0

Anonieme aandeelhouder in onderneming

Ik ben op het moment bezig om met een investeerder een nieuw bedrijf op te zetten. Mijn investeerder verwerft 50% van de aandelen in dit bedrijf, maar wenst wel dat zijn deelneming anoniem blijft. (Dus niet zichtbaar in 't handelsregister)

 

Deelnemen met een van zijn bv's in de op te richten bv is geen optie.

 

Nu heb ik een beetje rond gekeken op internet en zie is zo snel 2 mogelijkheden

 

- Oprichten N.V.

- Oprichten Offshore voor deelneming in de onderneming.

 

Oprichten van de N.V. op dit moment de beste optie (minste rompslomp)

 

Heeft iemand hier ervaring mee en tips waar ik rekening mee moet houden? Of heeft iemand nog een andere optie die ik over het hoofd heb gezien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verpanden van 50% van je aandelen ? tegen een (onderhandse) of zakelijke lening ?

In plaats van rente een winst%

 

Je kunt ook bij de notaris diverse varianten bespreken, in dit geval wel verstandig om te doen.

Bijv. jij als enige bestuurder, de investeerder als aandeelhouder zonder bestuursrecht, is hij ook niet aansprakelijk als bestuurder bij faillissement.

 

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet gewoon een CV? (of gewoon een BV, met meerdere aandeelhouders worden deze niet in het handelsregister getoond).

 

Beste Ronald,

 

Een CV is geen optie dit ivm de aansprakelijkheid van de beheerende venoot (ik)

 

Als wij beide voor 50% met onze BV participeren in de nieuwe BV is dit via concernrelaties zicht baar via het handelsregister.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verpanden van 50% van je aandelen ? tegen een (onderhandse) of zakelijke lening ?

In plaats van rente een winst%

 

Je kunt ook bij de notaris diverse varianten bespreken, in dit geval wel verstandig om te doen.

Bijv. jij als enige bestuurder, de investeerder als aandeelhouder zonder bestuursrecht, is hij ook niet aansprakelijk als bestuurder bij faillissement.

 

Groetjes,

Roland

 

 

Best Roland,

 

Ik denk dat het verpanden van de aandelen geen optie is omdat zolang de onderneming aan zijn verplichtingen voldoet de investerder geen invloed heeft.

 

Wat betreft de notaris daar heb ik eind volgende week een afspraak, ik ben me alleen alvast aan het voor orienteren.

 

Bedankt voor je inbreng

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op het moment bezig om met een investeerder een nieuw bedrijf op te zetten. Mijn investeerder verwerft 50% van de aandelen in dit bedrijf, maar wenst wel dat zijn deelneming anoniem blijft. (Dus niet zichtbaar in 't handelsregister)

 

De eerste vraag die bij mij binnenkomt is: waarom de wens om de deelneming anoniem te houden?

 

Overigens, alleen 100% houder aandelen is bij KvK uittreksel zichtbaar. Als er sprake is van meerdere aandeelhouders, dan wordt er niets vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op het moment bezig om met een investeerder een nieuw bedrijf op te zetten. Mijn investeerder verwerft 50% van de aandelen in dit bedrijf, maar wenst wel dat zijn deelneming anoniem blijft. (Dus niet zichtbaar in 't handelsregister)

 

De eerste vraag die bij mij binnenkomt is: waarom de wens om de deelneming anoniem te houden?

 

Overigens, alleen 100% houder aandelen is bij KvK uittreksel zichtbaar. Als er sprake is van meerdere aandeelhouders, dan wordt er niets vermeld.

 

Mijn investeerder heeft al een aanzienlijk marktaandeel met zijn groothandels in deze markt waar ik ga starten. Als bekent wordt in de markt dat hij met zijn deelname in deze onderneming direct zijn klanten beconcureert zou dit nadelige commerciele gevolgen kunnen hebben.

 

Klopt op het uittreksel wel maar via concernrelaties bij de KVK wordt zijn deelname dan wel zichtbaar.

Link naar reactie
  • 0

Een CV is geen optie dit ivm de aansprakelijkheid van de beheerende venoot (ik)

 

Als wij beide voor 50% met onze BV participeren in de nieuwe BV is dit via concernrelaties zicht baar via het handelsregister.

 

Als jouw BV die beherend vennoot is, valt het met jouw aansprakelijkheid ook wel mee. Als gezegd zou een BV ook kunnen, maar dan moet je wat opletten met bestuurders, garantstellingen, etc. Volgens de kvk zijn niet-100%-aandeelhouders niet zichtbaar bij de concernrelaties.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een CV is geen optie dit ivm de aansprakelijkheid van de beheerende venoot (ik)

 

Als wij beide voor 50% met onze BV participeren in de nieuwe BV is dit via concernrelaties zicht baar via het handelsregister.

 

Als jouw BV die beherend vennoot is, valt het met jouw aansprakelijkheid ook wel mee. Als gezegd zou een BV ook kunnen, maar dan moet je wat opletten met bestuurders, garantstellingen, etc. Volgens de kvk zijn niet-100%-aandeelhouders niet zichtbaar bij de concernrelaties.

 

Een CV constructie met een BV als beheerende vennoot nog niet aangedacht, ga ik eens naar kijken!

 

Ik zit net naar een BV van een relatie van me te kijken op de KVK en als ik dan op concernrelaties klik krijg ik zijn BV (holding) te zien en die van zijn compagnon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.