• 0

India's high tech, welke regio's

Aanbevolen berichten

  • 0

Tnx Twalevel,

 

Interessant artikel. Makes you think. Wat blijft er aan werk voor "ons" over :-\ Ik wil niet te negatief zijn maar bij doemdenk scenarios is de toekomst voor ICT-ers hier ten dode opgeschreven. Bij positieve scenarios ga je uit van de abstraherende en creatieve kwaliteiten van onze cultuur en het voordeel dichtbij de klant/gebruiker te zitten. Ik geloof wel een beetje in het laatste scenario, maar zien de gemiddelde ICT-ers het wel aankomen? Er word nog zoveel huis tuin en keuken programeerwerk gedaan.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet te negatief zijn maar bij doemdenk-scenarios is de toekomst voor ICT-ers hier ten dode opgeschreven. Bij positieve scenarios ga je uit van de abstraherende en creatieve kwaliteiten van onze cultuur en het voordeel dichtbij de klant/gebruiker te zitten.

 

Vat het niet lichtvaardig op. In een scenario van Goldman Sachs wordt Europa binnen dertig jaar economisch uitgerangeerd. Vergelijk de wereld van 1974 met die van nu, en denk dan dertig jaar vooruit. Onze kinderen zullen leven in een wereld waarin de Chinese economie (bruto nationaal product) groter is dan dat van de VS. Eerst waren het de simpele productiewerkzaamheden die naar lagelonenlanden gingen; nu is het de ICT die uitwijkt. Binnenkort verdwijnen complete administraties van banken, verzekeraars en (waarom niet) onze sociale zekerheid naar landen waar mensen voor een fractie van onze kosten inzetbaar zijn.

 

Het voordeel dat wij 'dicht bij' de klant zitten, is relatief. Kijk naar de demografie en je ziet dat er veel meer 'klanten' in India en China wonen. Europa en de VS zijn binnen dertig jaar regio's vol bejaarden, terwijl de groeilanden wemelen van jonge gezinnen met toenemende koopkracht.

 

Creativiteit en innovatie zijn de kurk waarop we drijven, zeggen positieve denkers. Think again! Waarom zouden mensen in India of China niet creatief kunnen leren denken? En zijn wij nou werkelijk van nature innovatiever, of is dat misschien een rascistisch vooroordeel? Oosterse culturen zijn minder individualistisch en vaak meer hiërarchisch, maar wie zegt dat dat zo blijft?

 

Als je kinderen hebt: laat ze chinees leren! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het uitbesteden naar andere landen heeft ook ze voordelen. Laatst las ik een stuk (ik meen in de FEM Business automatiseringskrant) dat in Amerika zo'n 50.000 banen waren verdwenen door uitbesteding naar lage loon landen. Daarentegen zijn er veel meer banen terug gekomen. Er vind zich een verschuiving plaats en dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Tja, eerlijkgezegd vind ik het prima plan als we allemaal onze koffers pakken en onze ondernemingen verhuizen naar landen met aagenamer fiscaal en metereologisch klimaat.

 

Lage-lonen landen blijven dan ook geen lage-lonen landen. Als er een stroom van kapitaal en kennis richting een ander werelddeel ontstaat, wordt het daar vanzelf rijker en duurder.

 

'Dom werk' wordt al sinds jaar en dag uitbesteed aan het buitenland, arbeidsintensieve industrie is er hier al niet of nauwelijks meer. Het is niet meer dan logisch dat de laag die erboven zit na verloop van tijd dan ook moet verhuizen, ongetwijfeld een proces dat doorgaat tot de uiteindelijk de hoogste functies.

 

Misschien worden de nu westerse landen inderdaad armzalige bejaardenhuizen, maar er is dan ook geen reden dat wij per se hier moeten blijven. Als het gras bij de buren daadwerkelijk groener is, heb je een goede reden om van gazon te verhuizen :)

 

Maar wat de hotspots betreft: Bangalore is natuurlijk een van de eerste high-tech regio's. Ik verwacht echter dat kennis en kapitaal steeds meer over het hele aziatische continent uitgesmeerd gaan worden, voor zover de regeringen ter plaatse dit faciliteren.

Link naar reactie
  • 0

De positieve invalshoek die ik heb is persoonlijk voor mezelf, ik zie dat mensen met creatieve ideeen nog wel toekomst hebben. Maar negatief gestemd ben ik inderdaad voor veel programeurs, ed. die toch niet al te hoogwaardig werk doen hier.

 

Nu brengen we nog "dom" werk naar landen als India maar ook al wat hoogwaardig werk. Min of meer geven wij de kans door te outsourden aan landen als India en China zich in te leren in de technologie. Korea heeft deze inleer periode achter de rug; eerst in licentie nabouwen, daarna verbeteren en vervolgens een eigen product ontwikkelen. Dit alles in een tijdsspanne van 4 a 5 jaar. Merken als Samsung zijn gewoon zeer innovatief en A-merken geworden.

 

Er zal zeker een stuk verschuiving komen in het werk en op termijn zal het grote kostenbesparingsvoordeel een stuk minder zijn. Daar komt voor terug een sterkere economie in China, India, ed. die weer mogelijkheden geven voor onze bedrijven.

 

Het heeft geen discriminatie achtergrond te zeggen dat culturen niet creatief zijn maar de uitingen van creativiteit sluiten niet aan bij de westerse acceptatie (voorbeelden te over in het Industrieel Ontwerpen). Vandaar mijn opmerking dat creatieven hier nog toekomst hebben, innovatie gaat het moeilijk krijgen want het kennisnivieau licht nu al enorm hoog.

 

Aanleiding van mijn vraag was een aanbod (allemaal heel prematuur) die mijn vriendin met gezin (ik mag dus ook mee) heeft gekregen om naar India te gaan. Dit voor DE grote Bank die inderdaad bezig is alle backoffice werkzaamheden naar India over te brengen.

 

Mijn kinderen Chinees of Indiaas leren, ik zal er over nadenken. Mijn oudste gaat in ieder geval tweetalig onderwijs (Nederlands Engels)volgen ;D

 

In het meest ultieme doemscenario word Nederland een toeristenattractie en moeten we om geld te verdienen in klederdracht rondlopen voor de Chinese toeristen in ons Smulbos :D :D :D :D

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Beetje politiek tintje moet wel kunnen vind ik.. misschien neemt niet iedereen me dat in dank af, so be it ;)

 

Nu brengen we nog "dom" werk naar landen als India maar ook al wat hoogwaardig werk. Min of meer geven wij de kans door te outsourden aan landen als India en China zich in te leren in de technologie. Korea heeft deze inleer periode achter de rug; eerst in licentie nabouwen, daarna verbeteren en vervolgens een eigen product ontwikkelen. Dit alles in een tijdsspanne van 4 a 5 jaar. Merken als Samsung zijn gewoon zeer innovatief en A-merken geworden.

 

In Korea is dat inderdaad aardig gelukt, maar neem het nog wat oudere voorbeeld Japan. Niet zozeer van outsourcing, maar wel als land dat begon met externe (amerikaanse) kennis, de producten imiteerde, verbeterde, en uiteindelijk superieur werd.

 

In enkele decennia werd het van 2e-rangs imitator een eersteklas innovator, met een welvaarts- en prijsnivo dat zich zeker kan meten met amerika en europa.

 

Overigens schijnen japanners erg gecharmeerd te zijn van nederlandse folklore, dus als je doemscenario bewaarheid wordt, hebben we in ieder geval klanten :)

 

Aanleiding van mijn vraag was een aanbod (allemaal heel prematuur) die mijn vriendin met gezin (ik mag dus ook mee) heeft gekregen om naar India te gaan. Dit voor DE grote Bank die inderdaad bezig is alle backoffice werkzaamheden naar India over te brengen.

 

Wie weet een hele mooie kans om comfortabel terecht te komen in de land dat volop in ontwikkeling is. Zoiets moet je natuurlijk aanspreken, persoonlijk zou ik er best oren naar hebben ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Imola73,

 

Ik ben net terug uit India en moet je vertellen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de dynamiek van India. Veel tech outsourcing, zoals programming zul je vinden in Bangalore. Hoogstwaarschijnlijk zal jouw werkgever meer rond Delhi gaan zoeken waar de Financial Services sterker vertegenwoordigd zijn.

 

Jouw opmerking van "dom" werk houd steeds minder stand. vijf jaar geleden had je absoluut gelijk. Op dit moment komen alle Indiaase MBA'ers vanuit US en UK terug naar hun vaderland.

 

Jouw kinderen kunnen gewoon engels leren. In Bangolore en Delhi zijn goede internationale scholen. Wel even goed met je werkgever regelen.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

BenM en Progresso,

 

Dank je voor jullie antwoord. Hoe meer ik me erin ga verdiepen hoe meer ik de term "dom" laat vallen want ik ben erg onder de indruk van India's High Tech sector. Het gaat om de werkgever van mijn vriendin om naar Chennai te gaan. Ik zeg al zeer prematuur want het heeft nogal wat voeten in aarde met een heel gezin ondanks de goede internationale faciliteiten voor scholing. Sterker nog ik wil graag iets Internationaals meegeven aan mijn kids om al eerder genoemde redenen.

 

Zelf zie ik het wel zitten om als liason tussen de high tech sector in India en het westen iets te gaan doen. Maar er spelen meer professionele en prive zaken die allemaal meespelen in de beslissing. Eerst gaat mijn vriendin er eens naar toe voor werk en dan praten we verder. Vooralsnog blijf ik me orienteren die richting op.

 

Goede Paasdagen.

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

In het meest ultieme doemscenario word Nederland een toeristenattractie en moeten we om geld te verdienen in klederdracht rondlopen voor de Chinese toeristen in ons Smulbos :D :D :D :D

 

Hahah, ik heb nog nooit iemand het doemscenario zo grappig zien verwoorden. :D

Of dat scenario realiteit wordt is idd te bezien. Maar ik vind het een heel slimme stap van je als je daar heen gaat. Zeker ook voor je kinderen!!

 

En als intermediair functie optreden is natuurlijk een goed idee.

We zitten op wereldniveau in een cowboy-economie, waarin je als cowboy afreizend naar zo'n land kunt gaan farmen .

Ik hoop dat binnenkort ook de eerste afgestudeerde chinezen Nederlands recht teruggaan naar hun land zodat finanancial en legal services ook voor een appel en ei ingekocht kunnen worden.

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de werkgever van mijn vriendin om naar Chennai te gaan.

Chennai (Madras, oude naam) is wel heel iets anders als Bangalore.. Chennai ligt in de deelstaat Tamil-Nadu, en dit is 1 van de armste deelstaten van India. Volgens mij is er nauwelijks IT, ik heb er wel een joekel van een gloedjenieuwe Ford fabriek gezien (5 jr geleden was dat dat ik er was).

 

Als je gaat emigreren naar India, hou dan rekening met het toch wel enorme culturele verschil. Als buitenlander met een baan daaro zul je waarschijnlijk in een prachtig huis op een campus komen te wonen in een parkachtige omgeving, hek eromheen en bewaking. Je hoeft dan niet zoveel te merken van je omgeving... Maar als je drie stappen erbuiten doet merk je het wel... En dat is nogal een schok.

 

De meeste mensen die naar India verkassen hebben last van een zogenaamde Cultuur-shock. Dit kan rustig drie maanden duren. Je moet wennen aan de temperaturen (in Chennai is het bloedjeheet, in april/mei (daaro zomer) wordt het er dik 45 graden...).. aan het eten, aan de mensen en vooral aan de geuren, viezigheid en de enorme armoede. Het is echt even wennen als je op het station bedelaars ziet liggen zonder benen enzo...

 

Echter, het is natuurlijk niet allemaal negatief. India is een prachtig land, de mensen zijn ontzettend aardig en ik ben persoonlijk gek op het eten. Tip voor als je net bent aangekomen: ga naar een goed bekend staand restaurant (ik kan je de Lonely Planet 'South India' meer dan aanbevelen!) en bestel een 'Special Meal'. Meer zeg ik er niet over, succes verzekerd :). En erg goedkoop :). O, en als je niet met je hand wil eten, vergeet je lepel niet...

 

Wat betreft de ontwikkelingen van de IT, en verschuivingen in de richting van lage lonen landen. Ik weet eigenlijk nog niet wat ik er van vinden moet. Aan de ene kant ben ik blij voor landen zoals India, dit geeft hun de kans om de enorme armoede te verminderen. Alhoewel ik toch ook wel vrees dat dit alleen is weg gelegd voor the happy few, en niet voor de miljoenen kaste-lozen...

 

Aan de andere kant is het wel een bedreiging voor de Europese economie, en de IT industrie in het bijzonder. Ik vraag me inderdaad ook af hoe lang men in Azie pikt dat zij het 'domme' klopwerk doen en wij hier het denkwerk. In Azie zijn ze echt niet dom, en je kunt erop wachten tot zij ook het denkwerk minimaal net zo goed doen. Belangrijk daarbij is dat men echt idioot gemotiveerd is, en rustig 80 uur per week maakt. Van ATV, WW, ZW, WAO enzovoort hebben ze daar nog niet gehoord..

 

Of dit uiteindelijk gunstig is voor ons hier in Europa betwijfel ik dus wel. Dus als je nu de kans hebt om je daar te vestigen en daar een leuke bijdrage te leveren, waarom niet? Grijp die kans! Het is sowieso altijd leuk om meer van de wereld te zien!

 

Overigens, in Zuid-Kerala, bij Trivandrum, zit ook een heleboel IT. En dat is een erg mooie locatie! Mooie witte stranden :). Kerala is een heel welvarende deelstaat. Dit is misschien wel het enige gebied op de wereld waar het Communisme wel gelukt is. Er zit daar een gekozen regering (India is de grootste democratie van de wereld) van Communisten, en Kerala heeft de laagste werkloosheid, het laagste percentage analfabeten, enzovoort. Bovendien wordt daar het vuilnis van straat ook opgehaald... Nogal een contrast met Chennai, wat echt 1 groot vuilnisvat is.. Nu is dat succes ook wel weer verklaarbaar, want de grond in Kerala is enorm vruchtbaar, en ze produceren gigantische hoeveelheden kokosnoten, peper, andere specerijen enzovoort.

 

Als je overigens voor je de grote stap maakt meer informatie wilt hebben, stuur me gerust een berichtje!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Creativiteit en innovatie zijn de kurk waarop we drijven, zeggen positieve denkers. Think again! Waarom zouden mensen in India of China niet creatief kunnen leren denken? En zijn wij nou werkelijk van nature innovatiever, of is dat misschien een rascistisch vooroordeel? Oosterse culturen zijn minder individualistisch en vaak meer hiërarchisch, maar wie zegt dat dat zo blijft?

Als je kinderen hebt: laat ze chinees leren! ;)

 

Het is een beetje een mixed-topic geworden met een kleine afwijking van de originele vraag maar wel boeiend.

Ten eerste, als je wil verkassen naar het oosten dan hoef je nog geen high-tech pro te zijn. In een boel landen als China, Zuid-Korea en -tig andere landen staan ze op scholen te springen om mensen die Engels spreken. Je krijgt je ticket betaald, onderdak, en voor daar een heel lekker loontje. Ik ken een Nieuw zeelander die les geeft voor Koreanen zonder Koreaans te spreken. Hij leert de taal gewoon van de straat en het is geen noodzaak in het onderwijs om hun taal te kennen. Je bent dus niet aan handen voeten gebonden aan High-tech.

 

Wat betreft het doemscenario. In de jaren 60/70 was er de golf van de fabrieksarbeiders die massaal werkloos werden. Als produkten goedkoper worden door te produceren in nieuwe landen gaat de koopkracht van de werkende klasse omhoog waardoor nieuwe vraag naar produkten/diensten ontstaat met dito werkgelegenheid. Daarnaast krijg je een economische osmose, de economieen groeien qua kostprijs naar elkaar toe, zie Japan wat ooit een lage lonenland was.

De fabrieksarbeiders hebben de ontwikkeling nooit kunnen stoppen ondanks hun vakbonden.

 

De dienstensector is veel slechter georganiseerd dan de fabrieksarbeiders en zal het overzees inkopen van diensten niet kunnen stoppen middels vakbonden. Mensen in de dienstensector behoren tot de midden- en hogere klassen en kunnen eenvoudig lobbygroepen formeren. Dat is momenteel aan de gang in de ICT in de VS, een anti-offshore lobbygroep is daar flink bezig om de VS op ICT gebied een protectoraat te maken.

In de VS heb je trouwens een visumsysteem dat je een Indiase technicus kunt laten komen en hem in de VS tegen indiaas loon kan betalen wat idd ridicuul is. Een heleboel VS'ers hebben indiase klassen vol opgeleid en kregen later zelf de zak, de job werd overgenomen door de leerling (train the new guy and get fired). Vandaar dat de sentimenten hoog oplopen in de VS

 

Of het hier zo'n vaart zal lopen? Balkenende is van arbeid een commodity product aan het maken .Wil je het hebben dan kan je er makkelijk bij, wil je er vanaf dan gaat het ook makkelijk. Een verhoogde flexibiliteit op de arbeidsmarkt kan een redmiddel zijn maar het is onafwendbaar dat we door globalisering een lange tijd van economische stagnatie zullen hebben. Een niet geheel vergelijkbaar proces maar wel een vorm van economische osmose is de stagnatie van Duitsland na het omarmen van Oost-Duitsland.

 

In Nederland is de situatie uiterst precair omdat je - net zoals voor de Japanse recessie die al 10 jaar duurt (recordtijd) - een huizenbubble hebt. De middenklasse bezit overgewaardeerde huizen, bij baanverlies krijg je huisverlies met alle gevolgen voor de prijzen. Het resulteert in een enorme prijsdaling waardoor vele huishoudens worden opgezadeld met onbetaalbare schulden, vergelijkbaar met de aanzet van de grote recessie in Japan.

 

Visie van Nederlandse politici op dit gebied hoor ik niet, dat zegt al genoeg. Men durft het probleem niet te duiden omdat men geen inzicht heeft in de effecten. Waarom de kiezer ongerust maken over een probleem waar je geen 'one-liner' oplossing voor hebt? Het verkrijgen van een stukje van de economische wereldtaart en het flexibiliseren van arbeid is hoofdprioriteit geworden op een agenda waar het publiek alleen maar naar mag raden.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dank voor alle info. Naast de info over de locatie in India en diens toch achterblijvende karakter tov. de echte High Tech centers in India is de discussie over de toekomst van ICT in de westerse wereld en de kwaliteit van ICT in "ontwikkelings" landen erg interessant.

 

Chennai ligt erg ver van Bangalore en word voor mij minder interessant. Mijn vriendin moet er een keer naartoe in Augustus maar is niet echt enthousiast. Het werk in Chennai is echt laagwaardig en die Bank heeft deze regio gekozen omdat het nog goedkoper is dan Bangalore. Ook dwingt de Bank de mensen te werken naar de Europese kantoortijden :(

 

Ten aanzien van het accepteren van het aanbod zal het nog wel even duren (zeker tot na het bezoek van mijn vriendin in Augustus) en ben ik toch minder positief.

 

Wel blijf ik de ontwikkelingen en verschuivingen volgen. Zal ik al moeten beginnen met een cursus klompenmaken? ;D

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Het werk in Chennai is echt laagwaardig en die Bank heeft deze regio gekozen omdat het nog goedkoper is dan Bangalore. Ook dwingt de Bank de mensen te werken naar de Europese kantoortijden :(

 

Variant op de sweatshop, de sweatbank! Schandalig is dat eigenlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Variant op de sweatshop, de sweatbank! Schandalig is dat eigenlijk.

Sja, die nieuwe IT in India is feitelijk net zo schunnig als de goedkope kleding uit China. Hele lage lonen, hele lange dagen, onmogelijke uren, noppes nada aan rechten voor de werknemers...

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Variant op de sweatshop, de sweatbank! Schandalig is dat eigenlijk.

Sja, die nieuwe IT in India is feitelijk net zo schunnig als de goedkope kleding uit China. Hele lage lonen, hele lange dagen, onmogelijke uren, noppes nada aan rechten voor de werknemers...

 

Een beetje een dooddoener maar de verdiensten voor de lokale werkers zijn zodanig boven het gemiddelde inkomen dat het echt goed verdienen is. Zodanig zelfs dat deze werkers weer een Nanny aannemen om op hun kinderen te passen en dus de locale economie beetje bij beetje omhoog krabbelt.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Naja, Twa & Zaphod, jullie veroordelen het wel gemakkelijk.

 

Hoewel de arbeidscondities naar onze maatstaven wellicht heel slecht zijn, denk ik dat men er ter plekke blij mee is. EEN baan is beter dan GEEN baan, zeker in een land dat geen uitgebreid systeem van bijstands en andere uitkeringen hanteert.

 

Daarnaast kiezen de werknemers wel degelijk zelf voor zo'n functie, ze kunnen het ook niet doen en/of iets anders zoeken. Ik ben het met Imola eens dat dit best een goede impuls kan geven aan het economische level aldaar, en bovendien kapitaal binnenbrengt wat goed is voor het land als geheel.

 

Link naar reactie
  • 0

Benm, je hebt zeker gelijk als het gaat om de stimulans die het teweeg brengt voor de lokale economie! En in de IT verdien je daar zeker boven gemiddeld! Dat dat sowieso winst is ben ik volledig met je eens. Bovendien draagt het zeker bij aan de ontwikkeling van de betreffende landen.

 

Ik ben echter ook van mening dat werkgevers desalnietemin hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten zorgen voor goed arbeidsomstandigheden, en goede arbeidsvoorwaarden. En daar ontbreekt het toch echt nog vaak aan in Azie. Natuurlijk zijn er vast ook wel werkgevers in Azie die wel goed voor hun personeel zorgen!

 

Ik heb gewoon wat moeite met het consumeren van goederen waarvan ik weet dat de mensen die ze produceren nauwelijks rechten hebben (op bijvoorbeeld WW, ZW, WAO) terwijl ik daar hier in het rijke westen wel recht op heb. Maar misschien ben ik een idealist soms ;).

 

En dan is er toch een vraag die me bezig blijft houden: nu 'genieten' we hier in het westen van de lage lonen landen die voor ons goedkoop produceren. Maar voor hoe lang pikt men dat daar nog?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gewoon wat moeite met het consumeren van goederen waarvan ik weet dat de mensen die ze produceren nauwelijks rechten hebben (op bijvoorbeeld WW, ZW, WAO) terwijl ik daar hier in het rijke westen wel recht op heb.

 

Wat is er mis mee daar geen recht op te hebben? Bedenk je wel dat ze er dus ook geen belasting voor betalen, terwijl dat voor een werknemer in nederland wel verplicht is (of hij het recht nou wil of niet). Als ondernemer hier heb je er overigens ook geen plicht en recht op.

 

En wat arbeidsomstandigheden in Azie betreft: Volgens mij zijn die bij westerse bedrijven beter dan bij de locale werkgevers. Als de gemiddelde mens 13 uur per dag werkt voor $25, en de employees in dit verhaal $50 verdienen met 11 uur werk, komen ze er relatief gezien heel goed vanaf. Daarnaast kan ik me voorstellen dan voor een aantal mensen kantoorwerk beter geschikt is dat lichamelijk zware arbeid in bijvoorbeeld de locale landbouw en industrie.

 

Daarnaast, als je bekijkt wat de 'normale' arbeidsvoorwaarden hier waren voor WO-II zou je die ook als onmenselijk bestempelen... in die zin zijn het misschien gewoon een paar decennia die ingehaald moeten worden.

 

En dan is er toch een vraag die me bezig blijft houden: nu 'genieten' we hier in het westen van de lage lonen landen die voor ons goedkoop produceren. Maar voor hoe lang pikt men dat daar nog?

 

Als je met 'daar' een specifieke plek bedoelt: Niet zo lang, enkele decennia op zn best. De situatie met lage-lonen-landen is al heel oud, ooit waren dat oost-europese landen, en een aantal aziatische waaronder ook bijvoorbeeld korea en taiwan. Al die landen hebben groei en welvaartsverbetering gekend sinds het westen daar haar werk liet doen. Het zou me niet verbazen als we over 50 jaar moeten outsourcen naar donker afrika ;)

Link naar reactie
  • 0

 

45 graden, en dan werken naar Nederlandse kantoortijden: dat noem ik een sweat-shop! Maar misschien dat Ben weet waarom ABN-AMRO toch een fatsoenlijke werkgever is...

 

Chennai ligt in de deelstaat Tamil-Nadu, en dit is 1 van de armste deelstaten van India. <...> In Chennai is het bloedjeheet, in april/mei (daaro zomer) wordt het er dik 45 graden.

 

Het werk in Chennai is echt laagwaardig en die Bank heeft deze regio gekozen omdat het nog goedkoper is dan Bangalore. Ook dwingt de Bank de mensen te werken naar de Europese kantoortijden. :(

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is daar overal 45 graden, of je nou bij de ABN werkt of bij een locaal bedrijf. Lijkt me trouwens sterk dat ze daar geen airco hebben draaien hoor, alleen al om het letterlijke zweten wat in te dammen.

 

Werken naar nederlandse kantoortijden is niet zo dramatisch als je in India zit - het tijdsverschil valt mee (+4), dus wat hier van 9 tot 6 is, is daar van 13 tot 22 uur.. laat maar niet onmogelijk.

 

Overigens krijg ik hier ook wel eens een telemarketeer uit Singapore aan de lijn, aan het eind van de middag. Dit zit dus gewoon om middernacht aan zn werk.

 

Natuurlijk zijn het naar onze maatstaven geen prettige arbeidsomstandigheden, maar je moet zoiets vergelijken met de locale standaard, niet met de onze.

Link naar reactie
  • 0

45 graden, en dan werken naar Nederlandse kantoortijden: dat noem ik een sweat-shop! Maar misschien dat Ben weet waarom ABN-AMRO toch een fatsoenlijke werkgever is...

Moah, ik heb zelf 2 jaar voor de ABN AMRO gewerkt en ik moet zeggen ik vond het toendertijd een hele prettige werkgever, en zeer fatsoenlijk. Helaas kwam daar nogal de klad in toen meneer Rijkman-Groenink aankondigde 8000 man te ontslaan (toen was ik al weg). Begrijpelijke keuze, de bank moest flink afslanken, maar wel pijnlijk...

 

Anyway, on topic :). Ik denk dat je als bank-employee je het in Tamil-Nadu of waar dan ook in India niet zo slecht hebt hoor. Waarschijnlijk krijg je een keurig huis ergens in een voorstad speciaal voor westerse werknemers. Inclusief tuinman enzo, en keurig alles voor mekaar. En ik neem inderdaad aan dat westerse bedrijven daaro gewoon airco hebben, anders is het nauwelijks te harden. De lokale bevolking doet het met gewoon een plafond-ventilator, en dit is ook wel te doen, mits je ook de lokale kleding draagt. In een 3d pak lijkt het me vreselijk :)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Voor westerse werknemers is het vaak sowieso allemaal veel beter geregeld, iemand een van een luxe leven voorzien is daar niet zo duur voor de werkgever.

 

Leuk huis, wat personeel om het schoon te houden en je tuin te doen, indien nodig security voor het complex waarin je woont. Natuurlijk airco in ieder mogelijk verblijf en vervoermiddel, ik zou me daar als westerse werker niet zo druk over maken.

 

Degene die onder voor ons doen slechte omstandigheden leven zijn de localo's die voor de westerse multinational werken. Als expat met een enigszinds leidinggevende functie zul je daar waarschijnlijk een beter leven hebben dan hier. Natuurlijk wel iets om vanaf hier al te regelen, ik zou niet daar ergens binnenlopen en solliciteren (al kan dat ook best werken).

Link naar reactie
  • 0

[tt][beetje off topic][/tt]

 

The Economist en Shell hebben een prijsvraag uitgeschreven. Schrijf een essay over Import workers or export jobs? en win een leuk bedrag.

 

Mijn persoonlijke antwoord is doe allebei maar de vraag is wat er moet gebeuren met de vele mensen in Nederland die hierdoor in de problemen zullen komen. Outsourcing van banen en het importeren van nieuwe werknemers zal met name voor diegenen zonder (middelbare) opleiding in nederland grote problemen veroorzaken. Er zullen wel banen zijn in de zorg en in de toeristische sector, maar of het genoeg zullen zijn?

 

Klik hier voor meer info http://www.shelleconomistprize.com/

 

[tt][/beetje off topic][/tt]

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie
  • 0

Outsourcing van banen en het importeren van nieuwe werknemers zal met name voor diegenen zonder (middelbare) opleiding in nederland grote problemen veroorzaken.

 

Grap is juist dat nu ook jobs voor hoger opgeleiden migreren.

 

Oil giant Shell is looking to offshore almost 3,000 IT jobs

 

Central services at Shell have been rebranded Group IT Infrastructure (GITI), although this is known internally as "Give IT to India". Almost one third of jobs in the IT department could go abroad. The cost-saving project, dubbed ITVision, is being overseen by CIO and ex-HP man Mike Rose. Staff are deeply unhappy at the proposed changes and question if the new structure will meet Shell's IT requirements. The troubled oil giant is looking to save $850m per year by sending jobs overseas.

 

A spokesman for Shell told The Register: "The figures you have are right. The project has been running for some time and is now moving from planning to implementation. We are committed to keeping some IT function in the UK, US, Netherlands and Malaysia. We are in the process of talking to staff and it is too early to be definitive about where the jobs will go." He would not be drawn as to where the job losses will come from, because it is too early to say - the target headcount figure is for the end of 2006. Jobs are likely to go to India, Malaysia and China. The company is believed to be in detailed talks with Infosys.The company is also trying to reduce the number of applications it uses and to standardise on shrink-wrapped items. Shell already has a centralised IT outpost in Cyberjaya in Malaysia which employs 1,000 staff.

 

The latest memo from ITVision asks bluntly "how many jobs will be impacted?" and "Do we have IT jobs in the future, and is there a career path for me?" It also shows what the project aims to achieve: "World-class price performance in everything we do by 2008. Circa $850m per annum like-for-like cost savings achieved through: - Streamlined decision making (Governance) with 'Business at the Centre' - Applications rationalisation - Infrastructure consolidation and rationalisation - Procurement leverage and demand management - Locating more work in cost-advantaged locations where there are talented IT professionals, i.e. Malaysia and India." The memo says Shell expects to cut between 1,900 and 2,800 jobs from its total IT staff of 9,300 - a reduction of 20 to 30 per cent.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.