• 0

India's high tech, welke regio's

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Grap is juist dat nu ook jobs voor hoger opgeleiden migreren.

 

.....

The cost-saving project, dubbed ITVision, is being overseen by CIO and ex-HP man Mike Rose. Staff are deeply unhappy at the proposed changes and question if the new structure will meet Shell's IT requirements. The troubled oil giant is looking to save $850m per year by sending jobs overseas.

...

 

Nee hoor, de zeer hoog opgeleiden hebben nergens last van. Ik moet nog de eerst CIO tegenkomen die zichzelf outsourcet ;D

 

Toch blijf ik nog altijd het idee hebben dat de meeste IT- jobs die worden geoutsourcet onder het noemer vallen van: database management, programma's testen en andere it-jobs die niet heel erg moeilijk zijn. Ik formuleer dit heel voorzichtig, omdat ik geen HL-ers wil beledigen die soortgelijke functies hebben. Ik weet dat mijn Karma ook onder 0 kan komen....

 

Alhoewel, in The Economist van 1 april was er een artikel over hoeveel van de R&D tegenwoordig ook al in India plaatsvindt. De ondertitel was please don't call it outsourcing.

 

citaat daaruit:

The ultimate American nightmare is not just about white-collar employment, but the loss of the country's great international advantage: the ability to innovate. So a veil of discretion is masking some of India's R&D achievements. Industry lobbyists are playing down this aspect of India's success. Some multinationals, such as IBM, are loth to discuss it at all. Others, such as Texas Instruments, boast that they “have increased design resources around the world”, but make sure to add that “this has been accomplished without transferring significant numbers of jobs to India”.

...

For Wipro, providing firms with an alternative to doing R&D with permanent in-house teams has become a big business, accounting for one third of its $1 billion in annual revenues, and employing 6,500 people. It is probably the world's biggest R&D-services firm.

 

Its customers include all the big telecoms-equipment vendors (except Germany's Siemens). Its smallest commitment to any of these clients is 300 people. Elaborate procedures protect the customer's intellectual property, including mandatory “cooling-off” periods for engineers between clients, and sometimes a right of veto on their redeployment.

 

dus misschien heb ik ongelijk.

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, de zeer hoog opgeleiden hebben nergens last van. Ik moet nog de eerst CIO tegenkomen die zichzelf outsourcet ;D

 

Wie jij tegenkomt, weet ik natuurlijk niet. Maar ik ken zulke CIO's wel. Dat gaat als volgt: grote westerse bedrijven brengen hun IT-afdeling onder in een joint-venture met een Indiaase dienstverlener, en op den duur verschuift het eigendom naar India. Ook veel hoger management gaat (noodgedwongen) mee. Er blijft nog wat inkoop- en project-expertise achter bij het oorspronkelijk bedrijf, maar zeker de meer technisch gerichte CIO's worden gewoon mee-uitbesteed. Vaak krijgen die dan een liaison-baantje in hun thuisland.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er blijft nog wat inkoop- en project-expertise achter bij het oorspronkelijk bedrijf, maar zeker de meer technisch gerichte CIO's worden gewoon mee-uitbesteed. Vaak krijgen die dan een liaison-baantje in hun thuisland.

 

De kunst om hier goed vanaf te komen is om als werknemer in een wat hogere positie je taken voort te zetten in het outsource-land, met behoud van westers salaris (of iig ee groot deel daarvan).

Link naar reactie
  • 0
De kunst om hier goed vanaf te komen is om als werknemer in een wat hogere positie je taken voort te zetten in het outsource-land, met behoud van westers salaris (of iig ee groot deel daarvan).

 

of je leidt het outsourcing traject, brengt het met veel tam-tam tot een succesvol einde en heft je eigen positie op met een mooie afvloeiingsregeling. vervolgens verhuur je jezelf als expert op het gebied van outsourcing (nova), consultant en/of projectleider. zo blijf je hier en maak je gebruik van de beweging i.p.v. bewogen te worden.

 

een leuke metafoor over het omgaan met veranderingen: Who Moved My Cheese?

Link naar reactie
  • 0

Den Haag, 7.30 uur (herzien 14.37 uur) - Shell schrapt de komende drie jaar wereldwijd tussen de 1900 en 2800 banen bij de afdeling ICT. Ook Nederland wordt getroffen, zo heeft een woordvoerder van het olieconcern vandaag bevestigd. De plannen waren gisteren al uitgelekt door een publicatie op de online-nieuwsdienst The Register, die zich baseerde op interne Shell-documenten.

 

Shell wil de software vereenvoudigen en standaardiseren. Verder verhuist het concern banen naar lagelonenlanden in Azië. Daarmee hoopt de onderneming op jaarbasis circa 850 miljoen dollar te besparen.

 

In Nederland werken 1100 mensen in de ICT-divisie van Shell. Daar verdwijnen arbeidsplaatsen, maar de woordvoerder kon niet zeggen hoeveel. "Nederland blijft belangrijk, maar er zullen verschuivingen optreden." Het is onduidelijk of er gedwongen ontslagen vallen.

 

Wereldwijd werken er 9300 mensen bij de ICT-afdelingen. Behalve in Nederland heeft Shell grote automatiseringscentra in Houston (Texas, VS), Kuala Lumpur (Maleisië) en bij de Britse stad Manchester. Het olieconcern is al sinds de zomer van vorig jaar bezig met de reorganisatie van de automatiseringsdivisie. De plannen hebben volgens de zegsman dan ook niets te maken met de afwaardering van de bewezen olie- en gasvoorraden. (anp/gke)

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Dubbele moraal bij offshore ontwikkeling

 

 

Onderbroeken mogen in Indonesië worden gemaakt, maar wanneer ontwikkeling van software buiten de VS plaatsvindt, is de wereld te klein. Inmiddels liggen er tientallen wetsontwerpen om outsourcing van witte-boordenbanen te frustreren. Over de dubbele moraal in de IT-samenleving.

 

Ondergoed komt uit de naaiateliers in Indonesië, smokingoverhemden worden gemaakt in Turkije, terwijl de vrijetijdskleding uit de Filipijnen komt. Amerikaanse kledingontwerpers laten al jaren vrijwel overal ter wereld hun handelswaar produceren, met uitzondering van het vaderland. Logisch, want het management van Polo Ralph Lauren, Brooks Brothers, GAP, Calvin Klein, Levi Strauss en vele anderen kiest in een weliswaar grote maar uiterst competitieve markt bewust voor goedkope locaties. En geen haan die naar deze ‘overseas production facilities’ kraait. Alles mag, behalve kinderarbeid.

 

Bij de productie van computerprogramma’s ligt dat opvallend anders, zeker in het Amerikaanse verkiezingsjaar 2004. Sentiment en patriottisme winnen het bij velen van een meer pragmatische zakelijke attitude, terwijl de beide presidentskandidaten in ieder geval niet voor outsourcing van werk kunnen zijn. Zakenbank Morgan Stanley schat dat de komende drie jaar alleen al 150 duizend banen in de VS naar India zullen worden overgeheveld. Volgens anderen verdwijnen binnen een periode van tien jaar 2 miljoen ICT-gerelateerde ontwikkelbanen naar buitenlandse gebieden. Om deze wat sommigen noemen ‘braindrain’ te beperken, liggen er inmiddels meer dan dertig wetsvoorstellen die de outsourcing van ICT-gerelateerde banen naar lagelonenlanden moeten beperken en zelfs tegenhouden.

 

Over de vraag waarom bijvoorbeeld The Defending American Jobs Act of 2004 noodzakelijk is, zegt de indiener van het patriottische wetsvoorstel, volksvertegenwoordiger Bernard Sanders, het volgende. "Volgens mij is het een belediging aan het adres van de ‘middle class’ van dit land dat de dollars van de Amerikaanse belastingbetaler worden gebruikt om leningen en garanties, schenkingen, belastingvoordeel en subsidies aan grote en winstgevende bedrijven te verstrekken, die vervolgens tegen het Amerikaanse volk zeggen: ‘Bedankt voor de financiële zekerheid, dwaze mensen, maar wij sluiten jullie fabriek en verplaatsen jullie baan naar China’." De legislatieve blauwdruk richt zich op de publieke sector. Wat in de Verenigde Staten zich het makkelijkst laat reguleren, is namelijk de overheidssector en wel in die zin dat bedrijven die aan de Amerikaanse publieke sector leveren zich aan allerlei (inkoop)regels moeten houden. Zo niet, dan gaat de nering aan hen voorbij. Langs dezelfde weg gaan nu stemmen op om als overheid alleen opdracht te verstrekken aan het bedrijfsleven dat geen werk uitbesteedt aan het buitenland. Hoe ICT-bedrijven als Computer Associates, Cisco, HP, IBM, Microsoft straks nog aan de Amerikaanse overheid kunnen leveren is een raadsel.

 

Hoewel harde offshoringcijfers soms moeilijk zijn te achterhalen, schrijft The Defending American Jobs Act of 2004 juist openbaarmaking voor.

Een ander wetsvoorstel wil juist het omgekeerde verbieden. Daarom zouden er niet langer visa’s voor buitenlanders met technologiecompetenties moeten worden afgegeven.

Wellicht nog kenmerkender voor de anti-buitenlandsfeer in de Verenigde Staten is het wetsontwerp dat stelt dat een medewerker van een callcenter eerst de locatie moeten melden waar hij of zij zich bevindt, alvorens inhoudelijk het gesprek (‘inbound’ of ‘outbound’) te voeren. Op deze wijze kunnen patriottische Amerikanen meteen de hoorn op de haak leggen. Stel je toch voor dat het supportcenter van je softwareleverancier in Ierland, Pakistan of Nederland gevestigd is. No way. Waar de discussie goed beschouwd over gaat is niet zozeer de verplaatsing van werk naar lagelonenlanden, maar de verplaatsing van hoogwaardig werk. Na de ‘blue-collar jobs’ gaat het nu om ‘white-collar jobs’. Anders gezegd, slipjes en zelfs design shirts mogen, ICT-gerelateerd werk blijkbaar niet, terwijl toch niet al het werk het predikaat hoogwaardig verdient. Hier houdt dus de eens zo geprezen globalisering van de handel op. Help elkaar, koop Amerikaanse waar. Letterlijk, want na 11 september zag je al winkeliers borden plaatsen met de slogan ‘Buy American’. Alleen de Information Technology Association of America (ITAA) lijkt openlijk tegengas te geven en gelooft niet in wereldhandelsbelemmerde wet- en regelgeving. Terecht.

Onlangs stelde Chief Executive Officer Carly Fiorina van HP, een ICT-bedrijf dat in zo’n 160 landen vestigingen heeft, in een ingezonden brief aan de Wall Street Journal dat Amerika het meest innovatieve land ter wereld is. Waarom raken de gemoederen dan zo verhit? (Mr. V.A. de Pous)

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Gastarbeider in India

Herbert Blankesteijn - 27 april 2004

Toen ik het woord 'offshoring' voor het eerst zag staan, dacht ik aan iets in de olieindustrie. Fout. In de IT betekent het niet dat je op zee gaat werken, maar dat je het werk naar het buitenland brengt. Zo kunnen ze op de Filippijnen goed data inkloppen, en heeft India prima programmeurs. In Amerika woedt er een verhitte discussie over: mag dat eigenlijk wel, het exporteren van hooggekwalificeerd werk als het programmeren van computers? Hoe moet dat met onze 'American jobs?' Bush wil het verbieden; zo vrij mag de handel ook weer niet zijn. Intussen blijkt zijn eigen partij het al te doen. Het is nu eenmaal goedkoper en Republikeinen zijn geen dief van hun eigen portemonnee. Ook Nederlandse bedrijven doen het op grote schaal.

Offshoring is prima. Als hier te weinig programmeurs zijn, is het blijkbaar net zoiets als schoonmaken: we voelen ons er te goed voor. Zelf heb ik programmeren altijd strafwerk gevonden, dus de overeenkomst met wc's boenen zie ik wel. Voor de toiletten moet je Marokkanen hierheen halen, met alle problemen van dien, maar het programmeerwerk mail je gewoon naar Azië. Scheelt weer een woonwijk.

 

Als hier geen goede programmeurs te vinden zijn, is onze scholing blijkbaar niet goed genoeg. Volgens een rapport van de American Electronics Association is het inderdaad mede een zaak van kwaliteit. Als dat voor Nederland ook geldt, wat me heel plausibel lijkt, dan betalen we daarmee de prijs voor het instortende onderwijs, dat leerlingen niet meer dwingt om te leren, en de prijs voor het verwennen van de jeugd, die zich sowieso nergens meer voor hoeft in te spannen en liever bedrijfskunde of communicatiewetenschappen studeert.

 

De belangrijkste factor is hoe dan ook geld. Indiërs vragen minder loon dan Amerikanen of Nederlanders. Dat geldt ook voor Taiwanezen en Koreanen - die zetten al jaren onze computers, tv-toestellen en dvd-spelers in elkaar. Daardoor zijn die zo betaalbaar als ze zijn, gelukkig. En niemand die daar moeite mee heeft. Het is goed voor onze levensstandaard.

 

Als werkloze Nederlandse programmeur kun je daarmee niet concurreren. Dus wat moet de werkloze Nederlandse programmeur doen? Werkloos blijven, een ander vak zoeken, zelfmoord plegen, mogelijkheden genoeg.

 

Mijn suggestie is: waarom ga je niet naar India? Een belangrijk deel van het verschil in kosten tussen een Nederlandse en een Indiase programmeur wordt veroorzaakt door de lagere kosten van levensonderhoud dáár. Je moet niet in een hotel gaan zitten in downtown Bombay, maar wie gaat leven als een gewone Indiër is vijf keer zo goedkoop uit als in de VS, dus waarschijnlijk ongeveer drie keer zo goedkoop als in Nederland. India is een land met grote armoede, maar ook een land waar intellectuelen goede gezondheidszorg genieten en waar alles te koop is dat hier ook te koop is. Alles wat lokaal wordt gefabriceerd, zoals voedsel, kleding, huizen, elektronische apparatuur en auto's, wordt gemaakt met Westerse techniek maar met de plaatselijke arbeidskosten en is dus veel goedkoper. Ook dokters, om maar eens wat te noemen. Een riant appartement voor 250 in de maand, personeel, het kan allemaal.

 

Een freelance programmeur die wél werk heeft, zou heel slim zijn om stilletjes naar India te verhuizen. Als hij met zijn opdrachtgevers via internet communiceert, hoeven die het niet eens te weten. Hij is dan drie keer zo rijk. Een programmeur zonder werk kan, als hij naar India verhuist, zijn tarief belangrijk verlagen en zo weer aan de slag komen. Verkoop je hier een huis met wat overwaarde, of neem je wat spaargeld mee, dan heb je zelfs kans dat je daar gedeeltelijk kunt rentenieren.

 

Zelf zou ik het ook kunnen doen: daar wonen en lekker blijven schrijven voor Nederlandse media. Ik doe dat niet omdat ik hier teveel familiebanden heb. Het lijkt me vooral een idee voor vrijgezellen, of mensen die hun partner kunnen meenemen.

 

Maar je moet wel van jezelf overtuigd zijn. Als ik schoenpoetser was, ging ik niet naar India, want daar hebben ze de beste schoenpoetsers van de wereld. Ook it-ers moeten zich, voor ze gaan, even afvragen: zijn ze in India alleen goedkoper, of toch misschien beter?

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet hoe MMS het boek interpreteert maar heb hem een reus gegeven omdat het stuk aandacht verdient. Neem het een paar keer door t/m de bottom.

 

het boek is heel herkenbaar, en maakte het voor mijzelf duidelijk dat ik geen Hem of Haw wil zijn. daarom ga ik proberen nog beter de veranderingen "ruiken" (Sniff) en sneller aan te passen en actie te nemen (Scurry) in plaats van te zeuren dat veranderingen niet eerlijk zijn. volgens mij een kerncompetentie van succesvolle ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Dubbele moraal bij offshore ontwikkeling

 

 

Onderbroeken mogen in Indonesië worden gemaakt, maar wanneer ontwikkeling van software buiten de VS plaatsvindt, is de wereld te klein. Inmiddels liggen er tientallen wetsontwerpen om outsourcing van witte-boordenbanen te frustreren. Over de dubbele moraal in de IT-samenleving.

 

De dubbele moraal zie je vooral in de US op dit subject maar dat zegt meer over de US dan over de IT samenleving. Tijdens de Irak oorlog was je voor of tegen, als je tegen was was je tegen Amerika als je een wat genuanceerder standpunt had werd je al snel in de hoek van de anti Amerikanen te staan. In Europa zie ik veel minder ophef over deze ontwikkelingen.

 

Om even te referenen aan de kleding industrie. Oost Nederland was ca 40 jaar geleden een centrum van de kleding industrie met veel berdijvigheid, door de bovenstaande ontwikkeling is deze helemaal weggevaagd wbt. het productieve deel wel zijn er hoogwaardige machinebouwers voor de textielindustrie die leveren aan ......... lage lonen landen. Dergelijke ontwikkelingen zijn onomkeerbaar en je ziet dat na een dipje een dergelijke regio zich prima verder ontwikkeld.

 

Uiteindelijk maakt de consument deze ontwikkelingen niet meer dan noodzakelijk, die gaat echt niet meer betalen omdat dezelfde kwaliteit uit Nederland komt wel voor een brandname die kwaliteit voor een goede prijs leverd. Alleen voor een maatpak uit Nederland is de consument bereid veel te betalen. Hoe zal een IT maatpak eruitzien ........... ;D Ondernemers zullen er geen problemen mee hebben mee te gaan in deze ontwikkelingen, sommige ontwikkelaars wel want die willen alles zelf doen maar zou het niet prettiger zijn om aan de krenten in de pap te werken ;)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

veranderingen "ruiken" (Sniff) en sneller aan te passen en actie te nemen (Scurry) in plaats van te zeuren dat veranderingen niet eerlijk zijn. volgens mij een kerncompetentie van succesvolle ondernemers.

 

Klopt! maar het boek who moved my cheese heeft zijn origine in sektarisch bodemloos denken. Lees ook eens het stuk van de reviewer die het boek genadeloos afmaakt.

Want de auteur van het boek noemt de Temps van Microsoft die hun recht gaan halen ook Hem en Haw, terwijl we hier kapitalisme ingebed in een rechtssysteem hebben om de scherpe kanten van het kapitalisme af te halen. In een louter kapitalistisch systeem wordt er nl. steeds minder cheese in de Maze geplaatst. Vaak zijn managementboeken aangezet en overdreven en moet je de scherpe kanten eraf halen, wellicht ook bij dit boek.

Mensen die in 40-45 bij de NSB zaten waren ook sniff en scully en gingen ook voor de easy way naar cheese, de auteur van het boek vergeet hele fundamentele waarden, elke verandering is een opportunity in zijn ogen.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

De dubbele moraal zie je vooral in de US op dit subject maar dat zegt meer over de US dan over de IT samenleving. Tijdens de Irak oorlog was je voor of tegen, als je tegen was was je tegen Amerika als je een wat genuanceerder standpunt had werd je al snel in de hoek van de anti Amerikanen te staan. In Europa zie ik veel minder ophef over deze ontwikkelingen.

 

De effecten van offshore gaan hier pas beginnen terwijl het zich in de VS al helemaal openbaart. Europa loopt 2-3 jaar achter de VS aan, de vraag is of hier niet hetzelfde wordt gereageerd

 

Bron:FNV Bondgenoten 28-04-2004

Offshoring van ICT-werk bedreigt tienduizenden banen

 

Offshoring van ICT-werk neemt een grote vlucht. Nu al laten tweehonderd bedrijven automatiseringstaken over aan goedkoop personeel in Azië, met name India. FNV Bondgenoten vreest dat deze ontwikkeling in Nederland binnen vijf jaar vijftigduizend banen kost.

 

De vakbond is druk bezig de ontwikkeling in kaart te brengen om met werkgevers afspraken te kunnen maken over de randvoorwaarden voor uitbesteding van werk naar andere continenten. Daartoe is samenwerking gezocht met de Raad voor Werk en Inkomen die de gevolgen voor Nederland Kennisland onderzoekt. Op 2 juni houdt de sector ICT van FNV Bondgenoten een seminar in Nieuwegein.

 

Daar spreekt onder andere de voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Shell over het voornemen van de oliemaatschappij om ICT-taken naar India en Maleisië te verplaatsen. De werkgever bracht dat ingrijpende plan woensdag naar buiten. Ook bij ABN Amro is onrust ontstaan over plannen voor offshoring.

 

“Offshoring betekent dat hooggeschoolde arbeid verdwijnt”, legt vakbondsbestuurder Carla Kiburg uit. “Dit is een aspect dat de overheid volstrekt onderbelicht of zelfs niet erkent.”

 

Als het om offshoring gaat, loopt Nederland achter de ontwikkelingen in het buitenland aan. FNV Bondgenoten werkt samen in de internationale vakorganisatie in de dienstensectoren, UNI Europa, om als bonden van elkaar te leren hoe het beste om te gaan met deze ingrijpende ontwikkeling.

 

“Wij vinden in de eerste plaats dat de gevolgen voor de 'eigen' medewerkers van een bedrijf opgevangen moeten worden en dat mag best wat geld kosten”, zegt Kiburg. “Een onderneming besteedt ICT-werk immers alleen uit om kosten te besparen. De werkgever heeft dan de verantwoordelijkheid om te zorgen voor vervangende werkgelegenheid, omscholing en een financieel vangnet. De daadwerkelijke overdracht moet getemporiseerd en gecontroleerd gebeuren.”

 

Bovendien vindt FNV Bondgenoten dat offshorende ondernemingen ook een verantwoordelijkheid hebben voor de werknemers ver weg. Kiburg: “Wij willen eisen stellen aan het bedrijf dat het werk gaat uitvoeren. Denk dan aan het recht van vereniging voor de werknemers, het recht van onderhandeling over arbeidsvoorwaarden, goede werkomstandigheden en beloning die in koopkracht gelijkwaardig is aan die in Nederland.”

 

Volgens Kiburg gaat het daarbij om een ketenaansprakelijkheid. Dus ook als werk in bijvoorbeeld India verder wordt uitbesteed zouden de bovenstaande eisen moeten gelden. Om dat te bewaken wil FNV Bondgenoten samenwerken met zusterbonden ter plaatse.

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Is er binnen de IT geen onderscheid te maken tussen hoogwaardig programeren en productie werk? Ik denk dat het laatste met name "offshore" gaat en ik zie dat niet als een uitholling van de sector maar eerder krijgen de ontwikkelaars de ruimte om kwalitatiever hoogwaardig werk te doen.

 

Daarmee zal dus ook de IT sector zijn beperking hebben in omvang en niet de redding voor Nederland zal zijn om zijn polulatie aan het werk te houden. Wat dan? Worden we niet voor alles zo'n beetje te duur?

 

Groet, Ron

 

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Is er binnen de IT geen onderscheid te maken tussen hoogwaardig programmeren en productiewerk?

 

Ja, een maatstaf is het software capability maturity model ook wel SW-CMM genoemd. De CMM-levels in India liggen veel hoger dan in Nederland. Vandaar dat ook hoogwaardig productiewerk die kant op gaat. Hoe kom je erbij dat programmeurs in India of China niet in staat zouden zijn hoogwaardig werk te doen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is er binnen de IT geen onderscheid te maken tussen hoogwaardig programeren en productie werk? Ik denk dat het laatste met name "offshore" gaat en ik zie dat niet als een uitholling van de sector maar eerder krijgen de ontwikkelaars de ruimte om kwalitatiever hoogwaardig werk te doen.

 

De universiteiten in India en tig andere landen leveren prima ontwikkelaars af die ook hoogwaardig werk kunnen doen. Aangezien we de mijnwerkers en textielwerkers ook gewoon hebben laten gaan staat voor me vast dat krampachtig vasthouden van white-collar jobs naar het verleden toe hypocriet is.

 

Kenniseconomie is een hol begrip, kennis is vloeibaar en prima door een glasvezelkabel te pompen naar een ander continent.

Waarom zou je als multinantional een partnership aangaan met een TU in NL terwijl er zat TU's zijn in de wereld die research werk voor een kwart van de prijs doen?

 

Gevolg van massale overplaatsing is economische osmose, hier wordt de welvaart lager, daar neemt die toe, tot je op een gelijk punt zit (zoals Japan nu zit wat ooit begon als lagelonenland). Uiteraard leidt het tot de nodige maatschappelijke spanningen en onrust, je kunt op je vingers natellen dat mensen zich niet zomaar neerleggen bij een tijdelijke welvaartsdaling en de "zondebokken" zijn in dit geval makkelijk aan te wijzen.

 

De offshoring verloopt veel sneller dan de verplaatsing van fabrieksarbeiders omdat je een minimum aan randvoorwaarden nodig hebt om het werk te verplaatsen. Nederland is er niet klaar voor, zoals ik eerder in de thread schreef, de huizenbubble kan werkloosheid in de middenklasse niet verdragen en leidt snel tot economische depressie. De staatsschuld is hoog en kan weinig extra dragen, in de toekomst zijn met name de uitgaven voor de AOW extreem hoog wat gezamenlijk met de hoge staatsschuld de investeringsruimte ook beperkt.

 

Een land als Canada zag dit effect eerder aankomen. Ze lossen al het 7e jaar op rij de staatsschuld af, de jaarlijkse kosten van een koopwoning bedragen daar 10% minder van je inkomen dan in NL en ze hebben grootschalig geïnvesteerd in partnerships met universiteiten in 2e en 3e wereldlanden. Chinezen en anderen lopen daar de universiteiten plat, canadezen bouwen zo goede relaties op met de toekomstige workforce. Tig Canadezen worden zo een potentiele manager van de offshore workforce en kunnen wereldwijd diensten aanbieden.

 

Voorlopig gaat NL door met normen en waarden en monarchische akkefietjes en blijft het nog opvallend stil in Den Haag. Misschien komt de stilte wel omdat we onze zaakjes goed voor elkaar hebben??

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

wie gaat zijn company outsourcen naar india? :P

 

Veel bedrijven plaatsen geleidelijk aan "delen" van hun bedrijf over naar Shared service centers, niet de gehele onderneming.

Een shared service center is een onderneming die zich toelegt op een backoffice-activiteit , bijvoorbeeld helpdesk, data-entry, ICT ondersteuning. Ook boekhoudkundige taken worden al in toenemende mate overgeplaatst.

Uiteindelijk hoeft alleen de salesforce en directie in het land van herkomst te blijven. Ook de advocatuur is nog redelijk veilig omdat je in het buitenland weinig specialisten Nederlands recht hebt.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

wie gaat zijn company outsouren naar india? :P

Lijkt me echt cool om binnen mijn netwerk specialisten uit India te hebben zitten en zo hier een goedkope prijs kan bieden. Moet maar eens gaan zoeken!

Jelmer.

 

Goed idee Jelmer!

 

Met jouw leeftijd is het wellicht ook slim om in 1 van die landen te gaan studeren. Bijvoorbeeld Roemenië heeft ook prima ICT specialisten en het onderwijs is van hoog niveau. Voor 25 euro eet je een maand op de universiteit en voor 50 euro heb je maandelijks woonruimte.

Roemeens is relatief makkelijk, is een latijnse taal. Je zit dan op het Europese vasteland en kan een paar keer per jaar op familiebezoek terugkeren. Het voordeel is dat je daar een kennissenkring opbouwt en met die vertrouwensbanden makkelijk als intermediair van daar naar hier diensten transfereert.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Goed idee Jelmer!

 

Met jouw leeftijd is het wellicht ook slim om in 1 van die landen te gaan studeren. Bijvoorbeeld Roemenië heeft ook prima ICT specialisten en het onderwijs is van hoog niveau. Voor 25 euro eet je een maand op de universiteit en voor 50 euro heb je maandelijks woonruimte.

Roemeens is relatief makkelijk, is een latijnse taal. Je zit dan op het Europese vasteland en kan een paar keer per jaar op familiebezoek terugkeren. Het voordeel is dat je daar een kennissenkring opbouwt en met die vertrouwensbanden makkelijk als intermediair van daar naar hier diensten transfereert.

 

Hmn, klinkt goed.

Maar dan moet ik er over een jaartje al heen, moet eerst eens hier mijn netwerk op de rails krijgen. Maar is echt een goede tip ja. Ben van plan iets in de richting van economie te gaan studeren. ICT vind ik maar niks. En dan kan ik best een jaar in Roemenie gaan studeren inderdaat.

 

Jelmer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.