• 0

BTW te laat betaald

Door omstandigheden heb ik de BTW over kwartaal 1 te laat betaald (begin mei betaald). Ik heb geen herinnering ontvangen van de belastigdienst.

 

Vandaag kreeg ik een naheffingsaanslag in de bus met daarop een boete van 2% wegens niet betalen.

 

Ik weet dat ik te laat heb betaald, Dit was mijn eigen fout. Het was echter de eerste keer. Is het dan terecht dat de belastingdienst gelijk een boete van 2% oplegt, zonder waarschuwing vooraf?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat staat als het goed is allemaal op de achterkant uitgelegd, waarom dat is.

 

TOELICHTING BIJ DE BOETE

Op 17 mei 2011 had u de omzetbelasting voor 01-01-2011 t/m 31-03-2011 nog niet betaald.

 

De boete bedraagt 2% van het niet betaalde bedrag. Deze boete is minimaal EUR 50 en maximaal EUR 4920

 

De naheffingsaanslag is gebaseerd op artikel 20 van de algemene wet inzake rijksbelastingen.

De boet is gebaseerd op artikel 67c van de algemene wet inzake rijksbelastingen en op het besluit bestuurlijke boeten belastingdienst 1998.

 

 

pffff.

 

 

Het gaat mij erom of de belastingdient direct een boete in rekening mag brengen bij een EERSTE keer te laat betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat mogen ze.. MAAR, heb je voor 17 mei betaald? , zegt begin mei betaald..

 

Het kan namelijk zijn dat het betaalkenmerk niet goed herkend is en daardoor de betaling niet is herkend. Zolang je binnen 7 dagen na de vervaldatum betaald krijg je de eerste keer alleen een waarschuwing.

Dus als je voor 7 mei betaald hebt dan zou via een bezwaarschrift kunnen vragen of de boete alsnog kan vervallen.

 

en voor de rest.. belasting betalen gewoon echt niet vergeten.. ze zijn onverbiddelijk..en dat is wel logisch ook. Er komen in april ruim een miljoen btw aangiftes binnen als ze dan vooraf individueel moeten gaan controleren of ze een goede reden hadden dan kost de inning van belasting vele miljoenen meer. Mede daarom is het de "geautomatiseerde boete" met mogelijkheid tot bezwaar..

Link naar reactie
  • 0

En volgens mij geldt er sowieso een coulanceperiode van 7 dagen (als je de voorgaande keer op tijd hebt betaald).

 

 

Ehm... is dat niet wat Roel net ook al zegt. Overigens is dat volgens mij voor de eerste keer en niet als je regelmatig of structureel te laat betaald. Zoals roel net zei. :P

 

gr. erik

Link naar reactie
  • 0

En, ten overvloede, als waarschuwing: als je structureel te laat betaalt/aangifte doet krijg je "straf" en mag je voortaan maandelijks je BTW aangifte doen.... :(

 

Tsja, wij als ondernemer maken het onze klant graag makkelijker als die ergens moeite mee heeft. Mijn voorstel aan de belastingdienst om dit ook te doen en over te stappen op een jaaraangifte werd uiteraard niet gehonoreerd :'(

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tsja, wij als ondernemer maken het onze klant graag makkelijker als die ergens moeite mee heeft. Mijn voorstel aan de belastingdienst om dit ook te doen en over te stappen op een jaaraangifte werd uiteraard niet gehonoreerd :'(

 

Nee dat begrijp ik, dan blijven er miljarden rond drijven die niet binnenstromen, en je moet de zzp-ers de kost geven die grote moeite hebben de kwartaalaangifte te betalen omdat ze weer eens meer hebben uitgegeven als ze hadden of omdat ze net de IB hebben moeten betalen die ze niet hadden gereserveerd

Link naar reactie
  • 0

Ja, je krijgt op basis van het boetebeleid terecht een boete van 2% van de aanslag.

 

voor de volledigheid:

Er is maar 1 uitzondering bij BTW en dat is als het de eerste keer is én je binnen 7 dagen na vervaldatum alsnog betaald.

 

Jij hebt pas op 20 mei betaald dus krijg je een boete.

 

Met BTW en loonbelasting moet je gewoon echt niet te laat zijn, nu dus ook niet meer 1 dagje. Betaal dus altijd op de 25e ofzo en niet tot de laatste dag wachten, als de bank toevallig een vertraging heeft in de verwerking, dan krijg je hem de volgende keer ook gewoon als je maar 1 dag te laat bent. zonde geld...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af als er bij een geldige rede toch bezwaar gemaakt kan worden.

Bedrijf in brand, totale computer crash, ziekte bij ondernemer, of werknemer, of boekhouder die de aangifte altijd doet, etc.

 

Verder kan ik wel enigszins begrijpen dat hier makkelijker een boete gegeven wordt, omdat het betrekkelijk eenvoudig is om de kwartaal aangifte te doen. Wanneer je de cijfers niet exact hebt kun je toch iets versturen en afdragen (indien van toepassing). Wordt de juistheid van elke kwartaal aangifte wel eens gecontroleerd ???. Wie heeft ervaring?

Op het jaareinde moet het kloppen en kun je verbeteren, niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens wordt een beroep op avas niet makkelijk gehonoreerd. Zelfs als je als ondernemer met (bij wijze van spreken) 6 gebroken benen in het ziekenhuis ligt wordt niet per definitie uitstel verleend. De belastingdienst is al gauw van mening dat je dan moet zorgen voor een zaakwaarnemer die de aangifte tijdig kan verzorgen. Eigenlijk wel bizar want veel ondernemers zijn zzp'er zonder personeel of boekhouder. Terwijl de fiscus doodleuk "overmacht" claimt als een brief bij een medewerker van hen terecht komt die langdurig afwezig is en daarom de termijn van beantwoording wordt overschreden. En dan te bedenken dat bij de belastingdienst 30.000 mensen werken...........

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Wordt de juistheid van elke kwartaal aangifte wel eens gecontroleerd ???. Wie heeft ervaring?

Op het jaareinde moet het kloppen en kun je verbeteren, niet?

Formeel kan dat niet, elk kwartaal moet kloppen. Je doet niet een voorlopige aangifte gevolgd door een jaaraangifte, maar steeds over een kwartaal. Waarbij sommige posten dan eens per jaar voorkomen, zoals de correctie privegebruik auto, etc.

 

Controle vindt doorgaans over meerdere tijdvakken tegelijk plaats, bijvoorbeeld een jaar of 5. Maar daarbij wordt óók gekeken of bijvoorbeeld de aftrek in het juiste tijdvak heeft plaatsgevonden. Het komt wel eens voor dat aftrek in een onjuist kwartaal geweigerd wordt, maar vaak wordt gekeken of het totaal klopt. Als er materieel het correcte bedrag is afgedragen, is er weinig reden om te corrigeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jacob, zoals reeds is gezegd is de boete terecht.

Ik heb vandaag hetzelfde gehad, boete op de mat....

Uiteraard is het totaal mijn eigen schuld, ik dacht dat de betaling al gedaan was, maar er is blijkbaar iets mis gegaan.

De boete vind ik mijn geval wat buiten proporties. En daarbij had ik het wel fijn gevonden om eerst een betalingsherinnering te ontvangen. (dat had de heer de Jager ook wel mogen regelen tesamen met de 7 extra dagen betaalmogelijkheid), want door het ontbreken van een acceptgiro en waarbij het niet om enorme bedragen gaat, is het zeker niet altijd opzet als er niet betaald wordt.

Maargoed, vandaag toch een telefoontje naar de BD gepleegd en kreeg het advies om toch bezwaar te maken gezien de omstandigheden.

Dan wordt het geheel nogmaals persoonlijk bekeken ipv automatisch gegenereerd door "gevoelloze" computers.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.