• 0

Nog geen reactie bank, slim al wel onder voorbehoud overname door te zetten?

Hallo allemaal,

 

Sta op het punt een webshop over te nemen, alleen laat de bank op zich wachten met hun besluit.

Daar de koper toch wat haast heeft bood hij mij een aanbetaling te doen.

Omdat ik nog geen zekerheid van de bank heb lijkt mij dit niet slim om te doen.

 

Bestaat er een soort regeling m.b.t. dit soort overnames?

 

Zelf had ik in gedachte om het te reserveren tegen een vergoeding, bij koop gaat dit van het te voldoenen restant af. Bij afzien van de koop omdat de bank niet is meegegaan zal ik de verkoper een percentage van dat "reserveringsgeld" geven.

 

Is dit reëel of zit ik er helemaal naast?

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zou kunnen werken, maar dan ben je wel een bedrag kwijt als de bank niet mee wil - daar staat dan niets tegenover. Je kunt dat via een opschortende of ontbindende voorwaarde (financieringsvoorbehoud) regelen, maar ik zou daar een beetje voorzichtig mee zijn.

 

Waarom heeft de verkoper zoveel haast? Gaan de lijken in de kast langzamerhand stinken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldinho,

 

Wat ik dus met dat "reserveringsgeld" koop is het geduld van de verkoper, of zie ik dat verkeerd?

 

Waarschijnlijk wilt hij gewoon snel zijn geld zien, waarom is mij niet (helemaal) bekend.

 

Een financieringsvoorbehoud opstellen is geen slecht idee, alleen vrees ik dat de verkoper nog sneller naar evt. andere kopers gaat kijken. Dit omdat hij al aangegeven heeft geen zin te hebben in een papieren rompe-slomp, en graag snel van het bedrijf af wilt omdat hij het erg druk heeft met zijn normale werk. (hij is zzp'er in de bouw, webshop ernaast vraagt teveel aandacht en energie)

 

Daarnaast nog een vraagje, waar kun je voor kleine financieringen (voor soortgelijke overnames) naast de reguliere bank terecht? We hebben het hier over een bedrag onder de € 5.000,00.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast nog een vraagje, waar kun je voor kleine financieringen (voor soortgelijke overnames) naast de reguliere bank terecht? We hebben het hier over een bedrag onder de € 5.000,00.

1. je eigen spaarrekening

2. verkopen van overbodige materiële bezittingen op marktplaats

3. via eigen inkomsten uit werk of handel

4. de webshop betalen in termijnen

5. lening bij de 3 f's: friends - fools - family

6. persoonlijke lening/doorlopend krediet

etc etc etc

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een beetje pro-actief zijn: de verkoper even vragen waarom hij zo'n haast heeft (met die wetenschap misschien kun je hem op een of andere manier gerust stellen of tot meer geduld sturen) en daarnaast de bank even bellen en vragen hoelang het nog gaat duren.

 

Bedankt voor je reactie. De haast komt dus vooral omdat meneer er zelf bijna geen tijd meer voor heeft.

Daarnaast wilt hij gewoonweg snel zijn geld zien, dit laat hij merken door te "dreigen" met andere "geïntresseerden", etc.

 

Heb al meerdere malen met de persoon afgesproken, prima gesprekken gehad en tijdens dit alles vanuit mijn kant wat rek proberen te creëeren.

 

@Peter Bonjenoor:

 

Complete hebben en houden staat op marktplaats, maar dit is vaak geen 'snelle' handel.

 

Zal jullie op de hoogte houden, eventuele tips zijn nog steeds van harte welkom!

 

TradingManiak

Link naar reactie
  • 0

Beste tradingmaniak,

 

Ik zou er wel voor kiezen om een duidelijk contract op te zetten met wat er wel en wat er niet bij de koop in zit. Dit om latere opstart problemen voorkomen. Denk hierbij dan ook aan rechten van bijvoorbeeld het domein, logo, fotos, design. En denk hierbij ook aan de afspraken met betrekking op de leverancier die al zijn gemaakt, bijvoorbeeld de levering en de prijs van de producten zijn zoals hij ze u heeft verteld. En verder zoals bij iedere online koop even de persoon doorlichten op Google.

 

Want het wil nog wel eens voorkomen dat er (kleine)adertjes onder het gras wegkomen wanneer er een 'snelle' deal wordt gedaan met betrekking tot een webwinkel.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Kima,

Fijn dat je dat even bovenhaalt. Het betreft een site, waarvan een "kloon" op een ander webadres staat.

Is hij verplicht de 2 adressen aan mij over te geven, of mag hij de "kloon" zelf houden?!

Als dat het geval is, heb ik er direct een flinke concurrent bij en dat is niet de bedoeling.

Het lijkt mij onmogelijk dat hij mij maar een van de adressen verkoopt. De sites zijn exact hetzelfde, dus als ik de rechten van afb. en dergelijke van de ene site overneem, heb ik deze ook automatisch van de ander, toch?

 

Heb even gezocht op het forum, maar kan geen "checklist" vinden van wat er nou in zo'n contract moet voorkomen. Heeft iemand hier aanvullingen op Kima's bericht?

Link naar reactie
  • 0

Dat zou je de verkoper moeten vragen. Dit valt dan onder de rechten van het design. Deze hoeft niet uniek te zijn waardoor meerdere mensen met het zelfde design kunnen werken. Maar wanneer hij zelf het design heeft laten maken dan heeft heeft hij daar waarschijnlijk ook alle rechten van. Deze zou hij dan samen met de website aan jou kunnen verkopen.

 

Maar is hij ook eigenaar van de tweede website? Hij zou ook de website die jij nu probeert te kopen ook al eens verkocht kunnen hebben onder een licentie.

 

Verder zal hij altijd een kopie van de website in zijn bezit houden aangezien het gaat om bestanden die verwisseld worden. Net als bijvoorbeeld een ebook, alleen wordt je nu voor 100% eigenaar. Maar het domein zal wel in jou bezit komen. Dit kan je ook laten regelen door een externe partij om er zo zeker van te zijn dat jij het domein ook in je bezit krijgt. Of je kunt het in delen betalen bijvoorbeeld eerst 25% aanbetalen dan het domein laten overschrijven naar jezelf daarna weer 50% betalen dan de website over laten zetten en als dat gelukt is de laatste 25% betalen.

 

In ieder geval is het domein ook belangrijk voor een bestaande webshop aangezien die al bekend is bij de klanten. Daar zullen de klanten ook op af komen en deze is waarschijnlijk al wel bekend bij de grote zoekmachines.

Link naar reactie
  • 0

Financieringsvoorbehoud is heel gebruikelijk bij overnames. Althans, bij grotere bedragen. Verwacht van de bank niet veel. Is voor hen een heel kleine financiering en dan loopt men niet zo hard.

 

Laat je ook vooral niet onder druk zetten. Is naar mijn idee blufpoker. In een deal is er altijd 1 partij die haast heeft. Zorg dat jij dat niet bent. Verkoper heeft haast, dus gebruik deze positie in je voordeel en stel je eigen voorwaarden. Zo uniek kan de webshop niet zijn, want waarde is wel erg laag. En er "geen tijd meer voor hebben" is onzin. Als het goed geld zou verdienen zou ie wel tijd maken... Conclusie: loopt niet.

Verkoper is waarschijnlijk ict techneut en geen handelsondernemer.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat is jouw dringende belang om deze webshop te verkrijgen, zolang je deze niet uit eigen middelen kunt financieren? Bij twijfel over overdracht van intellectueel eigendom, relatie tot leveranciers of voortzetting van activiteiten in dezelfde branche door verkoper zijn juist wel goede inzage en schriftelijke afspraken noodzakelijk. Mijn gevoel zegt hier voorlopig NEE.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

het geheel klinkt mij in de oren als bekende tbforum/sitedeals verkopen.

Persoon start webshop, pompt er via diverse kanalen (kunstmatig) verkeer naartoe en realiseerd aantal sales in korte tijd.

Verkoopt daarna met grote haast de webshop (met op dat moment aardige omzet) tegen ene flink bedrag en zodra verkoop rond is verplaatst hij het kunstmatige verkeer naar een nieuwe kloon van de betreffende site en herhaald hij het eerdere "kuntsje" waarna dus de eerste verkochte site vrijwel geheel stil komt te liggen en na overname plots geen omzet meer heeft.

Zie dat soort shops vrijwel wekelijks voorbij komen en vaak wisselen die shops elke 2 a 3 maanden van eigenaar tegen een steeds wat lager bedrag (totdat er weer een voldoende naief persoon gevonden is die weer een veel te hoog bedrag wil betalen.)

Link naar reactie
  • 0

Als het om dergelijke bedragen gaat zou ik gaan kijken of je zelf een webshop kunt opzetten. Investeren doe je dan in tijd en er is niet of nauweliks geld nodig. Het grote voordeel is, dat je dan ook goed leert om verkeer naar je shop te genereren en je doet ervaring op in het hele traject van inkopen, dropshipping, voorraad houden, concurentie te slim af zijn etc.

succes ermee

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me geheel bij onderstaande tekst aan, er zijn vele manieren om kunstmatig verkeer te verkrijgen en met de verkoop getallen te spelen.

 

Er zijn een aantal methoden om een indicatie te krijgen van de site en de geschiedenis hiervan, mocht je de technieken hiervoor niet kennen, dan zou ik zo'n overname laten varen.

 

Wat van belang is:

- hoe lang bestaat een domain

- hoe lang draait er een site op

- hoelang heeft deze eigenaar deze site in zijn bezit.

-Hoe veel omzet / winst heeft hij behaald op hoeveel bestellingen / producten

(om de bewering te staven dat het onderhoud te veel tijd kost, want als hij de site 2 maanden heeft en 20 verkopen dan klopt er iets niet

- Toegang tot zijn klantenbestand om contact op te nemen met een aantal kopers.

- Kun je geschiedenis vinden dat hij vaker sites verhandeld / opzet en doorzet.

- Het gaat om een site van 5000Euro, lijkt mij wel KVK waardig, vraag de KVK deponeringen op.

- Handelt hij bestaande garantie kwesties (financieel) af of is dat jou risico

- Probeer zelf of een vriend iets te laten bestellen om te kijken of het allemaal wel functioneerd.

 

Als hij er geen tijd voor heeft zal hij het niet erg vinden om zijn tweede kloon mee te leveren, want daar is dus geen tijd voor.

Een anti-concurrentie beding zal hij ook geen problemen mee hebben want hij kan het er niet bij hebben naast zijn baan.

Mocht hij hier problemen mee hebben dan is het een ander verhaal.

 

 

T.a.v. de prijs, dit klinkt heel erg als een 50Euro, 500 Euro BIN(=Buy It Now) getal dus ik verwacht dat het een handelaar is die kijkt wie erin trapt, niet geschoten altijd mis zal ik maar zeggen.

 

Cheers,

 

Vossie goed advies, ik ga gelijk kijken of ik die reusjes ook uit mag delen :)

 

het geheel klinkt mij in de oren als bekende tbforum/sitedeals verkopen.

Persoon start webshop, pompt er via diverse kanalen (kunstmatig) verkeer naartoe en realiseerd aantal sales in korte tijd.

Verkoopt daarna met grote haast de webshop (met op dat moment aardige omzet) tegen ene flink bedrag en zodra verkoop rond is verplaatst hij het kunstmatige verkeer naar een nieuwe kloon van de betreffende site en herhaald hij het eerdere "kuntsje" waarna dus de eerste verkochte site vrijwel geheel stil komt te liggen en na overname plots geen omzet meer heeft.

Zie dat soort shops vrijwel wekelijks voorbij komen en vaak wisselen die shops elke 2 a 3 maanden van eigenaar tegen een steeds wat lager bedrag (totdat er weer een voldoende naief persoon gevonden is die weer een veel te hoog bedrag wil betalen.)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Als eerst bedankt voor al jullie top-reacties!

 

En nu even een update van het geheel:

 

De verkoper bleek/blijkt inderdaad te "bluffen" m.b.t. de andere kopers.

Het andere adres, de kloon, is slechts opgezet om mensen naar de betreffende site om te leiden en deze zit in de prijs inbegrepen.

 

Nu heeft de verkoper mij het volgende voorstel gedaan:

 

Ik zal hem een voorschot van de helft van het bedrag betalen. Op deze wijze word ik "eigenaar" (als in, administrator) van de site, en zal ik de site vanaf dit moment onderhouden en bestellingen afhandelen.

De andere helft van het aankoopbedrag zal hij innen op de volgende manier. Ik zal zijn (onze) bestellingen afhandelen, waar hij de winst op zal pakken. Uiteraard vergoed hij de inkoop van producten. Op deze manier slinkt het te voldoenen bedrag. Tot het bedrag voldaan is zal het zo blijven.

 

Wel wilt hij de site op mijn kvk e.d. zetten, maar nog wel op zijn rekening, kan dit? En is dit überhaupt wel verstandig?

 

Mij is door een medewerker van mijn bank verteld dat deze 'procedure' niet ongewoon is bij overname van bedrijven, ook al is dit nu een véle male kleiner bedrijf.

 

Wat zijn jullie gedachten hierbij en wat zal ik zoal in een contractje zetten? Zelf dacht ik aan, evt. rente, minimale aflossing p.m., het garantie gebeuren wat ZZIPIT al aangaf, en ... ?

 

TradingManiak

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.