• 0

Hoe sterk is geheimhoudingsverklaring?

Tijdens het gesprek met een partij over de ontwikkeling van mijn idee heb ik de betreffende personen een geheimhoudingsverklaring laten tekenen. Op goed vertrouwen heb ik de handtekeningen niet gecontroleerd aan de hand van officiële documenten. Hun enthousiasme was groot, en op de dag dat ik per email een bevestiging zou krijgen over de samenwerking, ontving ik een mail met een slap excuus om toch niet te gaan samenwerken. Dit mag natuurlijk, maar omdat ik de handtekeningen niet gecontroleerd heb, heb ik ze telefonisch en per email gevraagd om even te verifiëren dat de handtekeningen wel degelijk van hen zijn. Telefonisch kreeg ik te horen dat het wel goed zou komen, en een andere keer dat ik s'avonds wel bericht zou krijgen. Tot heden geen bericht en ook geen antwoord meer. Wel hebben ze in de email, waarin aangegeven wordt dat ze niet willen samenwerken, expliciet geschreven dat ze niet met het idee aan de slag zullen gaan en het ermee om zullen gaan als schriftelijk vastgelegd.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag mij af hoe hiermee om te gaan, en of ik eventueel voor een rechter genoeg bewijsmateriaal heb om aan te tonen dat andere partij mij (wellicht) oplicht?

 

Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt voor tips en reacties.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Innorene,

 

Ik ben geen jurist, maar als bij de ondertekening de plaatsnaam en datum, een leesbare naam en een handtekening staan, heb ik het idee dat dat voldoende zou moeten zijn. En ik neem aan dat zij bevoegd waren om namens het bedrijf te tekenen.

 

Als je je al zorgen maakt, dan zou ik dat eerder doen over de inhoud van de geheimhoudingsverklaring. In de praktijk blijkt het namelijk erg lastig te zijn om zo'n verklaring waterdicht te maken.

 

Hoe aannemelijk is hun "slap excuus"?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Allereerst dank voor je reactie.

 

Hun "slap excuus" is aannemelijk. Echter met het enthousiasme en hun uitspraken van de drie voorgaande dagen in het achterhoofd is het zo aannemelijk niet. Dit staat helaas niet op papier.

 

Op de achterzijde van de geheimhoudingsverklaring heb ik bilage 1 geplaatst met daarin de beschrijving van het concept in grote lijnen. De voorpagina zegt: "Bijbehorend bij deze geheimhoudingsverklaring behoord bijlage 1 (achterzijde) welke het XXX (naam) concept in grote lijnen beschrijft. Het tekenen van deze geheimhoudingsverklaring houdt automatisch in dat bijlage 1 tevens ondertekend is door ondertekende."

 

Wellicht dat deze regels mij meer steun bieden?!

 

Groet,

Innorene

Link naar reactie
  • 1

Ik sluit mij bij Herman aan en zou me als TS niet teveel zorgen maken.

 

De kracht van een "geheimhoudingsverklaring" zal m.i. pas duidelijk worden na uitspraak van een rechter. Besteedt er een paar centen aan en laat je adviseren door een jurist.

Weggegooid geld, we hebben Higherlevel toch ;). De mailcorrespondentie zegt voldoende. Stuur zo nodig nogmaals een bericht met de volledige, eerder gevoerde, mailcorrespondentie ingekopieerd en maak daarbij gebruik van een tool zoals RPost en je legt niet alleen het bewijs van verzending vast, maar ook van de inhoud van de post.

 

Een dergelijke actie levert meer zekerheid op dan een controle van handtekeningen aan de hand van een ID-bewijs. Daarbij is het vele malen goedkoper. Onderzoek door schriftdeskundige zeer kostbaar is en biedt geen garantie.

 

Bedenk ook dat de wederpartij d.m.v. "stromannnen" een rookgordijn kan optrekken en met het idee aan de haal kan gaan. Het beschermen van ideeen is een illusie. Geloof in je eigen kracht en benut je voorsprong. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward, hartelijk dank voor het professionele en rationele advies. Ondertussen heb ik de handtekeningen bij het KvK mogen vergelijken met de originele en ze komen overeen. Je tips zijn desalniettemin overbodig. In de toekomst zal ik er vast wel eens gebruik van kunnen maken.

 

Ik ga weer aan de slag om in ieder geval mijn voorsprong zo groot mogelijk te maken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.