• 0

Juridische waarde e-mail toezegging?

Hallo!

 

Ik heb een probleem: ik ben enige maanden geleden door een bedrijf benaderd om een kleine spoedklus te doen. Daar heb ik me op gestort en afgerond, geen problemen. Echter, door de urgentie heb ik niet mijn normale traject van contractondertekening gevolgd: ik ben de opdracht aangegaan met een e-mailtoezegging van hun kant ('als je deze werkzaamheden verricht voor X bedrag, hebben wij een deal', zeg maar). Wellicht naief van me, maar de onderlinge contacten waren prima (en het bedrijf is ook valide en staat prima bekend hier in de omgeving - niets mis mee).

 

Na afronding heb ik mijn factuur gestuurd, maar helaas geen geld ontvangen. Vervolgens een (aangetekende) herinnering gestuurd, maar nog niets gehoord of ontvangen. Tot besluit een tweede herinnering gestuurd....en wederom niets.

 

Wat kan ik doen? Het factuurbedrag is zeer gering (550 euro), maar ik wil wel mijn geld hebben. Kan ik bij een incassobureau aankloppen? Het probleem is het ontbreken van een expliciet contract...ik heb alleen hun mail met de afspraak over te verrichten werk en vergoeding. Welke juridische waarde heeft deze mail?

 

Weet iemand een oplossing? Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet is een mondelinge afspraak en dus een e-mail ook een afspraak. Indien jij kunt bewijzen dat je de dienst inderdaad (naar tevredenheid) hebt verricht is je vordering gewoon legiem.

 

Waarom bel je ze niet gewoon even, komt ook vriendelijker over naar hun toe, dan weet je gelijk waar je staat....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij geheel bij 2thepoint aan. Een overeenkomst, mondeling, schriftelijk, in welke vorm dan ook, is een overeenkomst. Probleem vormt alleen je bewijspositie. In het ene geval sta je sterker dan in het andere geval. Je zegt dat je de werkzaamheden hebt afgerond. Als je dit op één of andere manier kunt aantonen in combinatie met de bevestiging per e-mail, dan sta je in beginsel redelijk sterk.

 

Door eerst eens op te bellen voorkom je misschien onnodige kosten. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

In het ene geval sta je sterker dan in het andere geval.

 

Ik zou in ieder geval de e-mail header goed bekijken en of het ip-adres van de afzender onomstotelijk vast te stellen is.

Volgens mij gelden daarnaast de eisen van de electronische handtekening:

 

Het aanvragen van een elektronische handtekening kan alleen bij een zogenoemde 'certification service provider' (csp) of gewoon in het Nederlands een certificaatdienstverlener. De csp koppelt vervolgens een unieke code aan degene die de handtekening aanvraagt.

 

Deze code en de persoonsgegevens worden vastgelegd in een digitaal certificaat. Doordat dit certificaat de link kan leggen tussen een nummer en een persoon, kan het certificaat dus ook de identiteit van iemand bevestigen.

 

Vooralsnog is alleen PinkRoccade gecertificeerd volgens de strengste normen die de overheid stelt. "De handtekening die wij uitgeven wordt ook door de overheid erkend", licht Henk Hendriks van PinkRoccade toe.

 

http://www.2c.nl/nl/nieuwsbrief/010603/item6.html

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij gelden daarnaast de eisen van de electronische handtekening:

 

Bor heeft een afspraak, ook een e-mail kan net zo hard gelden als een mondelinge afspraak die is ook geldend en daar heb je ook geen handtekening bij nodig...

En bij een schriftelijke handtekening ga je ook niet naar een handschriftdeskundige om aan te tonen dat de handtekening niet vervalst is..

 

Bor zal alleen moeten (kunnen) aantonen dat zijn werkzaamheden (naar tevredenheid) zijn afgerond.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Beetje late reactie, maar ik had jullie replies al daags na mijn post gulzig gelezen. Bij deze dan ook bedankt daarvoor! De kwestie is inmiddels opgelost omdat me door de reacties duidelijk is geworden dat ik wel degelijk een 'case' had - en dat gaf het nodige zelfvertrouwen om er achteraan te gaan!

Link naar reactie
  • 0

En bij een schriftelijke handtekening ga je ook niet naar een handschriftdeskundige om aan te tonen dat de handtekening niet vervalst is..

 

Nouja, stel dat een partij stellig ontkent iets te hebben ondertekend en zo'n zaak voor de rechtbank komt.. dan bestaat die mogelijkheid in ieder geval wel - al zal de 'ontkenner' het daar niet op laten aankomen.

 

Aangezien de contacten goed verliepen het het werk blijkbaar goed is afgeleverd lijkt het me sterk dat de klant nu gaat ontkennen dat er een overeenkomst was - als dat hun positie was hadden ze dat inmiddels vast wel kenbaar gemaakt (spookfactuur-reactie).

 

Zoals 2thepoint al zei: Neem gewoon eens contact op, spreek iemand telefonisch of in persoon en vraag naar de reden dat de betaling uitblijft. Geef je klant in ieder geval de kans uitleg te geven voordat je met juridisch geschut komt opdraven, je weet maar nooit of er geen redelijke verklaring is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg: gewoon aan de deurwaarder ter incasso overdragen en hem direct informeren over de hele zaak. Dan zijn de bedrijfsjuristen er direct van op de hoogte en pakken zij 'm wel verder aan. 550 euro is meer dan genoeg om te gaan dagvaarden en met incassozaken moet je zeker niet te lang wachten.

 

Afspraak is afspraak (zoals Intrum Justitia altijd zo mooi zegt).

Link naar reactie
  • 0

Bij het afsluiten van een overeenkomst kan je de contractant het beste een voorschot laten storten, al is het maar een symbolische euro .In de omschrijving van de transactie een verwijzing naar de overeenkomst. Knappe jongen die dan nog de overeenkomst ongeldig kan laten verklaren.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.