Beste lezers,

Even een situatie schets.We hebben 2 computerzaken die beide een VOF zijn.De Vof waar ik in zit is voor de helft van een BV en voor de andere helft van mij.De BV bestaat uit 2 DGA s die beide weer vennoot zijn in de eerste VOF.

Nu wordt er 1 man personeel,die in de VOF waar ik vennoot van ben werkzaam is,gefactureerd vanuit de andere VOF waar hij op de loonlijst staat.

Het bruto uurtarief dat zij aan mijn VOF doorfacturen is €20,- ex.btw.Mij lijkt dit uurtarief wat aan de hoge kant,daar zijn netto maandloon €1500,- is.Als ik gebruik maak van de omrekenfactor van de KVK (netto loon + 60%) dan kom ik op een lager uurtarief uit.

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik of zij gelijk hebben.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32128-doorfacturering-loonkosten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Mzuidam,

Even los van de hele constructie die jij en je partners hebben opgetuigd gaat jouw vraag over het punt dat jij € 20,00 p/uur moet betalen voor een medewerker die netto per maand € 1.500,00 verdient. Jij wilt weten of dit een redelijk bedrag is.

We gaan even rekenen:

€ 1.500,00 netto per maand komt volgens mijn loonprogramma op ca. € 1.900,00 bruto per maand (CAO detailhandel).

De werkgeverslasten komen in dat geval op ca. € 2.625,00 per maand (dit is inclusief vakantiegeld etc, maar exclusief verzuim), aansprakelijkheid en de kosten voor de verloning en loondaministratie. Dit teruggebracht tot de kosten per uur komt neer op een kostprijs per uur van ca. € 15,00.

Di betekent dus dat er een gat zit van 25% tussen de daadwerkelijke loonkosten. Maar nu komt het, deze werknemer werkt dan wel 40 uur per week, maar heeft vermoedelijk:

- 25 doorbetaalde vakantiedagen;

- 7 doorbetaalde feestdagen.

Dus voor ieder gewerkt uur betaal je € 20,00, maar de werkgever moet ook niet gewerkte uren (vakantie- en feestdagen) doorbetalen. Dit zijn dus (32 dagen x 8 uur =) 256 uren. Dit wordt dus een ander rekensommetje:

40 uren x 52 weken = 2.080 werkbare uren op jaarbasis Gaan vanaf: 256 uren, dus totaal 1.824 uur (deze krijg jij ook gefactureerd). De kosten per jaar moet je dus door dit aantal uren delen. Dus:

[*](12 maanden x € 2.625,00) / 1824 uren = € 31.500,00 / 1.824 = ca. € 17,25 p/uur.

De werkgever van de werknemer hanteert dus een marge van 16% voor:

- de lasten van het werkgeverschap (administratie en verlonen);

- het risico dat de VOF niet betaalt;

- het leverancierskrediet;

- de verzuimuren (ziekte, klein verzuim);

- verzekeringen;

- en nog meer van dergelijke zaken waar je als kleine ondernemer nu niets mee te maken hebt.

Lijkt mij eigenlijk een uitstekende deal... ik denk niet dat je voor dit verschil in marge en het risico af kunt dichten en nog eens niet de lasten van het werkgeverschap af kunt kopen.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

De administratie en de verloning worden ook door mijn VOF betaald.En daarbij werkt hij 38.75 uur.De werknemer valt onder het cao van de metaalunie.Een van de vennoten van de BV zorgt er ook voor dat de facturen van mijn VOF worden betaald.Dus ook die van het loon van de werknemer.

Groeten,

Marco

• 0

METAALUNIE

€ 1.500,00 netto per maand komt volgens mijn loonprogramma op ca. € 2.100,00 bruto per maand (Metaal).

De werkgeverslasten komen in dat geval op ca. € 2.785,00 per maand (dit is inclusief vakantiegeld etc, maar exclusief verzuim), aansprakelijkheid en de kosten voor de verloning en loondaministratie. Dit teruggebracht tot de kosten per uur komt neer op een kostprijs per uur van ca. € 16,60.

Di betekent dus dat er een gat zit van 20,5% tussen de daadwerkelijke loonkosten. Maar nu komt het, deze werknemer werkt dan wel 38,75 uur per week, maar heeft vermoedelijk:

- 25 doorbetaalde vakantiedagen;

- 7 doorbetaalde feestdagen.

Dus voor ieder gewerkt uur betaal je € 20,00, maar de werkgever moet ook niet gewerkte uren (vakantie- en feestdagen) doorbetalen. Dit zijn dus (32 dagen x 7,75 uur =) 248 uren. Dit wordt dus een ander rekensommetje:

38,75 uren x 52 weken = 2.015 werkbare uren op jaarbasis Gaan vanaf: 248 uren, dus totaal 1.767 uur (deze krijg jij ook gefactureerd). De kosten per jaar moet je dus door dit aantal uren delen. Dus:

[*](12 maanden x € 2.785,00) / 1.767 uren = € 33.420,00 / 1.767 = ca. € 18,90 p/uur.

De werkgever van de werknemer hanteert dus een marge van 5,8% voor:

- de verzuimuren (ziekte, klein verzuim) - toch rond de 5% in deze branche;

- (verzuim)verzekeringen;

- en nog meer van dergelijke zaken waar je als kleine ondernemer nu niets mee te maken hebt.

Lijkt mij eigenlijk een uitstekende deal!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar