• 0

renteloze lening DGA en bijleenregeling

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je de renteloze lening bij je eigen BV wilt afsluiten. Dit mag dus niet, een lening van de BV aan haar DGA mag enkel en alleen als deze lening een zakelijk oogmerk heeft. Een renteloze lening is niet zakelijk en is dan ook niet toegestaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis, het mag wel, maar de fiscus zal dan e.e.a. corrigeren.

 

@Leon, je mag best lenen van je BV en daar geen rente voor betalen. Maar de fiscus zal in lijn met Dennis' reactie daar wel gevolgen aan verbinden. Dat betekent dat de fiscus zal doen alsof er wel rente betaald is. En dus zullen ze de winst van de BV verhogen met wat de fiscus een zakelijke rente acht. En juist dat laatste zal een stuk hoger liggen dan wat jij redelijk acht.

 

De fiscus zal kijken naar de volgende elementen:

- looptijd, aflossing en met name zekerheden. Als die laatste ontbreken dan zal de fiscus al snel op de proppen komen met 9 tot 12% rente en dat dus optellen bij de winst van de BV en belasten met VPB en evt. een boete als het gaat om naheffingsaanslagen in de toekomst bij een controle achteraf.

 

Maak dan liever zelf een goede afspraak met je BV in termen van looptijd, aflossing en zekerheden en voer die ook uit.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie antwoorden. Ik vroeg me alleen af als ik een lening bij mijn BV afsluit om een deel van mijn huis te betalen of het dan wel renteloos mag?

Zo ja heb ik dan vervolgens geen probleem met de bijleenregeling omdat door deze hypotheek vanuit mijn BV een deel van de overwaarde in mijn huidig huis niet inbreng in het nieuwe huis.

Link naar reactie
  • 0

Dag Leon,

 

Even kijken of ik jouw situatie goed voor ogen heb (even fictieve rekenvoorbeelden hanteren)

 

a. Jij hebt nu een woning die je kunt verkopen voor € 500.000,00

b. Op deze woning rust een hypotheek van € 430.000,00

c. Na verkoop gaat er dus € 430.000,00 naar de bank en € 70.000,00 gaat er naar jouw rekening.

 

Voor zover geen probleem. Nu ga je een nieuwe woning kopen

 

d. Koopprijs nieuwe woning totaal € 700.000,00

e. Je leent hiervoor € 630.000,00 bij de bank, deze is (voorlopig) volledig mee te tellen voor de hypotheekrenteaftrek

f. De resterende € 70.000,00 financier je niet met je eigen vermogen, maar leen je van je BV

g. Over deze € 70.000,00 mag je inderdaad geen hypotheekrenteaftrek toepassen i.v.m. de bijleenregeling.

 

Nu wil je dit probleemoplossen door deze € 70.000,00 renteloos te gaan lenen bij je BV, zodat je zelf € 70.000,00 aan extra liquiditeit hebt. Over het renteloos lenen hebben we het hierboven gehad, mag dus wel maar gaat wel geld kosten.

 

Het niet kunnen aftrekken van die € 70.000,00 levert een nadeel op van ca. (52% van 5% van € 70.000,00 =) € 1.820,00 ofwel € 151,00 per maand. Nu niet iets om je heel veel zorgen over te maken, maar het is toch geld.

 

Volgens mij zou een goed alternatief kunnen zijn om die € 70.000,00 te lenen van je BV tegen een marktconforme rente (zeg die 5%). Dit kan als je wel een zekerheid verstrekt, bijvoorbeeld het pand. Je kunt dan nog steeds geen gebruik maken van de hyptoheekrenteaftrek maar het voordeel is dat je die 5% niet aan de bank betaalt (dat zie je dus nooit meer terug) maar aan je BV (en dat bijft dus in zicht).

 

De situatie wordt dan als volgt:

 

1. je leent € 70.000,00 met zekerstellingen van jouw BV

2. Je betaalt aan rente 5% op jaarbasis, dus (5% van € 70.000 =) € 3.500,00

3. Deze € 3.500,00 is pure winst en wordt dus belast met 20% VPB (of als het goed gaat met je BV 25%)

4. Aan VPB wordt dus € 700,00 (of € 875,00) afgedragen

5. Resteert er dus een winstdeel rente in de BV van € 2.800,00 (of € 2.625,00)

6. Dit winstdeel mag als dividend aan de aandeelhouder (jij dus?) uitgekeerd worden, wordt belast in box 2 tegen 25%.

7. Netto komt er dus een bedrag van € 2.100,00 (of € 1.970,00) terug naar jou

 

De kosten van de lening bedragen dus uiteindelijk (€ 3.500 - € 2.100 =) € 1.400,00 (of (€ 3.500 - € 1.970 =) € 1.530,00.

Als je die € 70.000,00 van de bank zou lenen en volledig mag aftrekken als hypotheekrente kost het je (€ 3.500 - € 1.820,00 =) € 1.680,00.

 

Of, anders bekeken, je hebt € 70.000,00 tot je beschikking (overwaarde woning) tegen een tarief van 2% (of 2,19%). Volgens mij kun je geen goedkopere financiering krijgen (tenzij je natuurlijk de hele hypotheek bij je BV kunt afsluiten, dan wordt de rekensom nog veel leuker...).

 

Ik zou het eens voorleggen aan een fiscalist en goed op jouw situatie laten doorrekenen. Maar met deze fictieve bedragen kun je dus al een leuk voordeel halen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Er is een beleidsbesluit van de staatssecretaris, waarin de mogelijkheid wordt gegeven om onbelast een renteloze lening te verstrekken aan een werknemer (inclusief de DGA in zijn capaciteit als werknemer). Daarvoor moet de lening bij de werknemer als eigenwoninglening zijn aangemerkt en kan die geen rente in aftrek brengen.

 

Tot voor kort was het leuke daaraan dat de DGA dan geen eigenwoningforfait hoefde bij te tellen, omdat hij geen rente betaalt. Dit is echter gewijzigd, zodat nu toch weer het eigenwoningforfait moet worden bijgeteld in deze situaties. Dat voordeel is dus komen te vervallen (dat je toch al niet zou hebben, omdat je daarnaast nog een banklening als eigenwoningschuld hebt), maar de mogelijkheid tot het (in deze, specifieke situatie) onbelast verstrekken van een renteloze lening niet.

 

Wel dient er rekening mee te worden gehouden dat (het voordeel van) de lening inderdaad uit hoofde van de dienstbetrekking wordt genoten. Als de lening op grond van het aandeelhouderschap wordt verkregen, is sprake van verkapt dividend en gaat dit niet op. Best wel tricky.

 

In dit geval krijg je daarnaast ook nog te maken met de bijleenregeling, waardoor niet de gehele schuld als eigenwoningschuld is aan te merken. Op box-3-schulden ziet de regeling echter niet. Nu kun je natuurlijk een deel van de banklening als box-3-lening aanmerken, maar dan kun je dus daadwerkelijk betaalde rente niet aftrekken - of je daar nu op zit te wachten?

 

In ieder geval vergt het nogal wat rekenwerk om te beoordelen of hiermee in deze specifieke situatie een voordeel mee te behalen is. Dat verwacht ik zo eerlijk gezegd niet. En zoals Dennis al aan geeft: mogelijk zijn er veel betere oplossingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ok dus als ik het goed begrijp kan ik beter straks als de rentevaste periode van die lening van 70.000 afloopt, deze over laten nemen door een lening van de BV tegen een marktconforme rente

 

 

Dan begrijp je een deel van de boodschap goed. Bovenstaande is een hele goede mogelijkheid, maar of dit de beste optie voor jou is kunnen wij hier op een forum niet uitmaken. Als je een adviseur op basis van jouw persoonlijke situatie aan de slag laat gaan kan het zijn dat er een constructie tevoorschijn komt die vele malen gunstiger zijn dan het rekensommetje wat ik heb losgelaten. Het gaat namelijk niet over wat zou kunnen maar wat is voor voor jou de meest gunstige regeling - en dat laatste kan alleen maar op basis van jouw persoonlijke situatie bepaald worden.

 

Zeker als het om deze bedragen gaat zou ik zeker niet beknibbelen op de kosten van een fiscalist - hij of zij kan veel geld voor je verdienen. Ik durf het nog harder te zeggen: ga je hier zelf dokteren dan geldt echt het Britse spreekwoord: penny wise pound foolish...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ok maar kun je een fiscalist ook per uur inhuren en gewoon in een gesprek van 1 of 2 uur alles voorleggen? Ik heb 1x geprobeerd en toen werd al gezegd dat ik gesprek kreeg met iemand en die moest dan weer vragen doorspelen enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt toch gewoon bij verschillende fiscalisten een offerte opvragen? Het zal je dan een worst wezen wat er doorverwezen wordt of hoeveel tijd de adviserende partij er aan kwijt is: je hebt gewoon een fixed price. Overigens denk ik dat voor een advies dat in één of twee uur in elkaar gedraaid wordt de kans dat het optimaal is (dus het meest rendeert) niet echt groot is.

 

Ook hier hebben we een mooi spreekwoord voor: de kost gaat voor de baat. Nogmaals, vraag gewoon een paar offertes op dan weet je gewoon van tevoren waar je aan toe bent. Maar als ik hier op HL al een lening voor je tevoorschijn tover tegen een percentage van ruim zonder hypotheek dan begrijp je dat er best wel meer mogelijkheden zijn dan alleen maar deze.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.