• 0

2e bedrijf met andere activiteit

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak(je). Nu wil ik deze activiteit op een wat lager pitje zetten en met iets anders beginnen en wel iets wat een totaal andere activiteit is dan de bestaande eenmanszaak (ook meer potentie), dus een extra bedrijfsactiviteit bij laten schrijven is geen optie (denk ik, of is dat geen probleem?).

 

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen, ik heb begrepen dat je niet nog een eenmanszaak kan/mag inschrijven.

 

"iets met bomen en bos"

 

PS. De huidige eenmanszaak neemt ook deel in een VOF (50%). Ik weet niet of dat nog van invloed is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onder de inschrijving van je eenmanszaak kun je meerdere bedrijfsnamen opgeven met een omschrijving van de activiteiten. Heb ik zelf ook, geen enkel probleem. Je andere bedrijfsnaam valt dan onder hetzelfde inschrijfnummer van de KvK. Via de website van je kvK kun je het formulier daarvoor downloaden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik was in de veronderstelling dat dat niet kon omdat het totaal verschillende activiteiten zijn. (heb wel verschillende handelsnamen al, maar dit is voor heeeel iets anders).

 

Moet er dan wel een apart BTW nummer aangevraagd worden oid? (voorlopig zullen de nieuwe activiteiten niet heel veel zijn).

 

Als het wel kan, dan zou ik eenvoudig de huidige activiteit kunnen afbouwen (netjes klanten afhandelen e.d.) en later die activiteit weg laten halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang je activiteiten onder hetzelfde inschrijfnummer plaatsvinden behoud je, zover ik weet, gewoon je BTW nummer en doe je periodiek 1 aangifte, net als nu.

Wel even nagaan of de nieuwe activiteiten ook BTW belast zijn.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zolang je activiteiten onder hetzelfde inschrijfnummer plaatsvinden behoud je, zover ik weet, gewoon je BTW nummer en doe je periodiek 1 aangifte, net als nu.

 

 

Klopt helemaal, bij een eenmanszaak is de ondernemer de belastingplichtige voor de OB en niet de onderneming. Je behoudt dus als ondernemer je OB-nummer. En je behoudt ook nog eens je dossiernummer in het handelsregister.

 

 

Wel even nagaan of de nieuwe activiteiten ook BTW belast zijn.

 

 

Wel zo slim ja ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

PS. De huidige eenmanszaak neemt ook deel in een VOF (50%). Ik weet niet of dat nog van invloed is.

 

Dit verdient nog wel even aandacht. Ik neem aan dat je bedoelt dat JIJ naast je EMZ nog deelneemt in een VOF(?).

 

Voor de BTW is in dit geval de VOF de ondernemer en zal daarvoor dus een apart BTW nummer bestaan. Klopt dat?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe activiteiten zijn btw belast, dus dat is geen probleem.

 

De vof heeft inderdaad een eigen btw nummer. Eventueel zou ik ook uit de vof kunnen stappen en die overlaten gaan in de emz van vennoot mocht dat nodig zijn.

 

Sowieso zullen de huidige activiteiten wel verdwijnen op den duur.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De vof heeft inderdaad een eigen btw nummer. Eventueel zou ik ook uit de vof kunnen stappen en die overlaten gaan in de emz van vennoot mocht dat nodig zijn.

 

 

Hoho, van ons hoef je niet uit de VOF. Ik wilde gewoon even verifiëren dat je naast je EMZ ook een VOF hebt. Die kunnen namelijk gerust naast elkaar bestaan. Ik neem ook aan dat niet je EMZ in de VOF zit, maar jij persoonlijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Verder nog een vraag dan eigenlijk.

 

In de huidige activiteit wordt het factuurstelsel toegepast. In de nieuwe activiteit ben ik verplicht om het kasstelsel toe te passen (het is een activiteit die in 'de lijst' voorkomt).

 

Vormt dat geen probleem dan?

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet. Je doet de BTW aangifte voor de opbrengst en kosten van beide activiteiten in 1 aangifte waarbij je voor de ene activiteit de BTW opgeeft obv verzonden facturen in die periode en voor de andere activiteit obv ontvangsten/uitgaven in die periode.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.