Ik heb enkele vragen over de belastingaangifte 2010 bij mijn faillissement.

Situatie:

Zelfstandige met personeel en eigen bedrijfspand, in mei-2010 zelf faillissement aangevraagd.

Uitgeschreven bij KvK, na faillissement in de bijstand, kan voorlopig niet meer werken.

Vragen:

1-Boekwinst pand.

WOZ waarde 180.000, boekwaarde 100.000, zou in een gewone situatie een boekwinst van 80.000 opleveren volgens mij.

Het pand is echter door de hypotheek bank verkocht op een executieveiling met een opbrengst van 110.000.

Mag ik nu als waarde in economisch verkeer uitgaan van de executie opbrengst, de boekwinst zal dan 10.000 zijn?

2-Boekjaar boekwinst pand.

Failliet gegaan in 2010, pand is verkocht bij een executieveiling in januari-2011.

Moet ik de boekwinst opnemen in boekjaar 2010, of moet ik dit opgeven bij de belasting aangifte 2011?

3-Kosten aftrek na faillissement datum.

Mag ik nog rekeningen na de faillissements-datum aftrekken van de belasting,

of mogen alleen de facturen t/m de faillissementsdatum afgetrokken worden?

Ik hoop dat een van jullie deze vragen willen beantwoorden.

Alvast mijn dank....Chiel.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32142-belastingaangifte-bij-faillissement/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Faillissement betekent niet het einde van de onderneming. Dat moment is pas als alle zaken zijn afgewikkeld.

1. De WOZ-waarde van het pand is niet relevant, het gaat om de daadwerkelijke opbrengst (na aftrek van kosten). Je neemt als startpunt dus die 110k. De rest betreft slechts een verdamping van ongerealiseerde stille reserves, daar doe je verder niets mee.

2. Als de onderneming in 2011 wordt afgewikkeld, dient dat in beginsel ook in 2011 te worden afgewikkeld. Echter, onder bepaalde omstandigheden kan daarop in 2010 vast een voorschot worden genomen. Het is verstandig dit met de curator en de belastingdienst af te stemmen.

3. Rekeningen die betrekking hebben op de onderneming kunnen ook na het faillissement worden afgetrokken, mits deze ook betaald gaan worden. Onbetaalde schulden die niet meer worden geïnd, leiden in beginsel tot winstneming. Daar schiet je dan dus wellicht niet heel veel mee op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Een ander punt wat betreft de kosten is de omzetbelasting. Als een ingekomen faktuur hetzij definitief of uiterlijk na twee jaar niet betaald is, dan dient de daarin eerder als voorbelasting afgetrokken omzetbelasting te worden terugbetaald. In de praktijk zal dit dan de vordering van de belastingdienst in een faillissement. Al lijkt het uitsluitend heen en weer "boeken van cijfertjes" die per saldo weinig opleveren, toch is mijn advies dit zorgvuldig te doen, waarbij in alle gevallen duidelijk moet zijn gemaakt door de curator welke werkzaamheden de eigenaar in "opdracht van de curator" nog dient uit te voeren, dit los van het feit dat men persoonlijk aansprakelijk blijft voor de aangifte inkomstenbelasting.

Weliswaar niet door u genoemd, maar een punt dat bij dit soort situaties nogal een achteraf blijkt is dat ook de eventueel niet betaalde "nettolonen" vallen binnen het faillissement. Het Uwv zal bij betalingsonmacht weliswaar het personeel alsnog bruto-netto uit betalen, maar zal deze vordering vervolgens bij de ondernemer / curator neerleggen. Ook deze gegevens dienen in de winstaangifte/IB aangifte 2010 te worden opgenomen (even er vanuit gaande dat ze geheel op 2010 betrekking hebben e.e.a in verband met opzegtermijnen kan er een overloop zijn).

Blijft mij u zowel zakelijk als persoonlijk veel sterkte te wensen in een moeilijke periode.

Administratiekantoor Frelo

• 0

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.

Het is mij nog niet geheel duidelijk, vandaar de volgende vervolg vragen;

1- de onbetaalde facturen van voor de faillissement datum, die niet betaald zijn, mag ik die ook niet aftrekken van de IB?

2-ik heb inderdaad een vordering van het UWV ontvangen, moet ik deze nu als winstneming boeken, of als aftrekpost?

Bedankt maar weer,chiel

• 0

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.

Het is mij nog niet geheel duidelijk, vandaar de volgende vervolg vragen;

1- de onbetaalde facturen van voor de faillissement datum, die niet betaald zijn, mag ik die ook niet aftrekken van de IB?

2-ik heb inderdaad een vordering van het UWV ontvangen, moet ik deze nu als winstneming boeken, of als aftrekpost?

Bedankt maar weer,chiel

Beste Chiel,

Zolang het faillissement niet is afgehandeld, is het de taak van de curator om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen om daarvan de crediteuren te betalen. De curator geeft in zijn verslag(en) de situatie van e.e.a aan. dus zolang niet definitief vaststaat dat de crediteuren niet betaald worden blijft de schuld bestaan. Ook de vordering van het Uwv is een schuld, waarbij je wel op moet letten dat je niet en de loonkosten over de periode die je niet meer betaald hebt en de vordering van het Uwv "dubbel opneemt". Het Uwv zal alleen vorderen wat jij daadwerkelijk niet hebt voldaan. De jaaropgave aan de werknemer(s) moet in dit geval ook alleen maar dat bevatten wat je daadwerkelijk hebt voldaan.

In het jaar waarin definitief vaststaat dat je crediteuren niet betaald worden, pas dan worden deze in de jaarstukken opgenomen.

Maar alles wat je doet, moet in overleg met de curator, ook je aangifte IB en de daarbij behorende "winstaangifte" valt daaronder. Je bent niet meer bevoegd om zelfstandig te handelen zolang het faillissement duurt. Dit is juiste het moeilijkste in dit soort zaken.

Sterkte Fred

Administratiekantoor Frelo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar