• 0

Alcohol importeren?

Beste,

 

ik heb onlangs een drankmerk op het oog gekregen wat (nog) niet in Nederland verkrijgbaar is. Vooral populair in een ander continent, fabrikant zit echter wel in Europa. Echter heb ik geen ervaring met de import van alcohol en vloeibare stoffen. Zijn hiervoor veel vergunningen voor nodig, en wat nog meer?

Overigens is dit het idee: fabrikant > mijn bedrijf > horeca (clubs, hotels e.d).

 

Alvast bedankt voor uw moeite en tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Job,

 

Zo ging het ongeveer bij mij. Ik had een accijnsvergunning nodig. Deze kon ik aanvragen bij de douane. Voordat ik de vergunning kreeg moest ik aageven wat ik voornemens was te importeren, welke hoeveelheden en op welke manier. Bij mij zaten de producten al in flessen voor de ondernemer cq eindverbruiker. Toen ik dat had ingestuurd kreeg ik bezoek van een ambtenaar van de douane (die in mijn geval de voorlopige vergunning al bij zich had), en die mij in eerste instantie begeleidde bij de accijnsaangiften. Je moet een archiefsysteem aanleggen in bijvoorbeeld excel van alle aangiften. Die aangiften moet je daaronder 'hangen' met alle bescheiden als vrachtbrieven, aangiften endergelijke. Daarna krijg je nog een keer controle van de desbetreffende ambtenaar en daarna is het een kwestie van netjes bijhouden voor eventuele controles van de douane. Eerste stap is bellen met de douane. Misschien hebben anderen nog aanvullingen of verbeteringen? Succes!

 

Groeten,

 

Ondernemen31

Link naar reactie
  • 1

Hallo Job,

 

Het eerste wat je moet regelen is dat je een goederenplaats goedgekeurd krijgt door de douane.

Op de volgende link kan je het aanvraagformulier downloaden.

 

http://www.douane.nl/download/243.html

 

Hou wel rekening met erg veel administratie per zending.

Voor alle zendingen (Zowel inkomend als uitgaand) heb je een algemeen geleidedocument nodig.

Vooral met uitgaande zendingen loop je een groot risico. Als je koper jouw document niet aanzuivert, heb je meteen de belastingdienst achter je aan om de misgelopen accijns en BTW op je te verhalen.

De bestuurlijke boete die je daarbij ontvangt kan ook in de papieren lopen.

 

Voor een kleine ondernemer is het risico over het algemeen te groot om daar zelf aan te beginnen.

Als je dit wil doen kan ik je aanraden om de afhandeling van alle importhandelingen en opmaak van de papieren door een declarant te laten doen die er ervaring mee heeft.

En dan ook heel selectief te zijn met je afnemers. Als je ook maar een beetje twijfelt, niet doen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Job, geen dank.

 

Ik wil nog wel toevoegen op de vorige schrijver, dat als je alleen importeert en verkoopt in Nederland (voor de verkoop binnen Nederland heb je geen geleideddocumenten nodig) en niet exporteert (dan heb je denk ik wel geleidedocumenten nodig) het papierwerk mij best meevalt. Daarbij komt dat een groot deel van de papieren import rompslomp nog niet zo lang geleden digitaal via een beveiligde site van de belastingdienst gaat. Daarnaast is naar mijn idee van belang of je importeert in bulk en zelf nog moet afvullen (dan wordt het ingewikkelder) of inkoopt in flessen, dan wordt het weer eenvoudiger.

 

Succes ermee

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry. Maar een AGD is alleen niet nodig wanneer je de drank veraccijnsd verstuurd. Ook binnen Nederland.

Dan wordt het algemeen geleidedocument vervangen voor een vereenvoudigd geleidedocument.

Op de volgende link kan je er meer over lezen.

 

http://www.maco.nl/accijnzen

 

Ook als je alleen binnen Nederland onveraccijnsd verstuurt moet je een getekend exemplaar van je AGD van de ontvanger terug krijgen. Als dat niet gebeurt wordt de accijns nog op jou verhaald.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan mij voorstellen dat als je weer zonder accijns wilt versturen dat dat aan regels is gebonden.

 

Ik begreep van de vraagsteller in zijn eerste post dat hij de ontvanger is en verkoopt aan de horeca. In principe zou hij dan kunnen volstaan met een vergunning geregistreerde geadresseerde.

Wij hebben zo'n vergunning geregistreerde geadresseerde en leveren alleen aan winkels en daar hoeven verder geen begeleidende zaken bij (behalve een factuur natuurlijk). Wij rekenen de accijns ook binnen enkele dagen af met de belastingdienst/douane.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.