• 0

aantal vraagjes <inkomsten, prive, e.d.>

Ik ben gisteren bij mijn accountant geweest die voor mij de inkomsten belasting heeft ingevuld en opgestuurd. Hij heeft mij diverse dingen goed uitgelegd, maar toen ik thuis kwam en alles rustig bekeken heb, had ik toch nog enkele vraagjes.

 

1. Ik heb een eenmanszaak. Is het nu zo dat prive en zakelijk geld echt gescheiden is, of op hetzelfde neerkomt. Want hij zei dat als ik prive geld wilde opnemen, dat ik dat gewoon kan gebruiken om op stap te gaan bij wijze van spreken, en dat ik dan net zo veel belasting betaal, als dat ik het uitgeef aan een nieuwe pc.

 

2. Over de winst. Er was iets met inkomsten belasting die je niet hoefde te betalen als je onder de 1700,- winst bleef? Of is dat helemaal verkeerd?

 

3. Als ik geld opneem v/d bank, moet ik dat dan bij kasontvangsten neerzetten, of is dat niet nodig, en kan ik het gewoon opmaken zonder het te verantwoorden?

 

4. Wat moet er precies op de factuur staan als ik er eentje naar het buitenland stuur? En heeft dat veel gevolgen voor de belasting aangifte?

 

Zijn misschien domme vragen, maar kon het niet echt ergens 1, 2,3 terug vinden.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even kort een paar praktische antwoorden:

 

1. Er is geen enkele formele scheiding tussen geld van de zaak en geld van jezelf. Je kunt gewoon geld halen van je zakelijke rekening en daarvan op stap gaan. Wanneer je echter een PC voor de zaak koopt, kun je dit afschrijven als bedrijfskosten, en gaat het bedrag van je inkomsten af. Prive-gebruik kun je niet afschrijven, en gaat dus niet van je inkomsten af (voor de belasting).

 

2. Je hebt een bepaalde 'vrijstelling' voor de inkomstenbelasting, namelijk de som van je heffingskortingen. Als je alleen inkomsten uit je onderneming hebt, is dat ruim 6000 euro bij een winst tot ca 12.000 euro. De aftrek wordt kleiner naarmate je meer winst maakt.

 

3. Je -kunt- deze opnamen gewoon zonder verantwoording doen. Voor de belastingaangifte telt alleen wat je aan kosten en inkomsten kunt laten zien d.m.v. facturen en kasbewijzen.

 

Het is risico met zomaar geld opnemen is wel dat je zelf het overzicht verliest, en aan het eind van het jaar het saldo van je zakelijke rekening niet meer overeenkomt met je baten en kosten. Om die reden is het beter zoiets wel te administreren, maar het is niet verplicht.

 

4. Heeft vast iemand anders een goed antwoord op ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord, het is 99% duidelijk..

 

In feite is het dus niet slim om het prive te spenderen, aangezien je geen btw terug kan vragen. Maar aan de andere kant, komt het toch op hetzelfde neer, of dat ik geld uit loonverdiensten uitgeef, of uit de zaak.

 

En hoe zit het met een of andere 30% die je moet betalen over de winst? Of is dat die vrijstelling tot 6000 euro?

 

En nog 1 vraagje. Ik heb ook een bijbaantje, en een eenmanszaak. Het is dus verstandig om onder die 6000 euro winst te blijven, aangezien je anders winstbelasting moet gaan betalen. Maar is het dan mogelijk om gewoon te zorgen dat je geen winst hebt, door te investeren(uitgeven)?

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hoop ik dat je accountant/administrateur je duidelijk uit heeft gelegd, wat Benm ook al aangaf, dat je Privé en Zakelijk goed gescheiden houdt. Neem twee bankrekeningen, 1 prive en 1 zakelijk.

Alles wat je opneemt voor privegebruik of stort op je zakenrekening boek je op een aparte grootboek(balans)rekening prive/rekening courant. Op het einde van het jaar kun je dan precies zien wat je hebt opgenomen...

Mijn advies inzake dit soort dingen is dat je niet teveel rechtstreeks uit je zakenrekening moet halen omdat je het overzicht snel kwijt bent.

Tip:

-Bereken ongeveer wat je netto winst zal gaan worden over het gehele jaar (neem bijv. de winst van vorig jaar als leidraad.

-Neem van die winst 80% en deel dat door 12 maanden en stort dat bedrag maandelijks op je priverekening. (door een vast bedrag te nemen raak je het overzicht niet kwijt)

-Open een privé (internet)spaarrekening en stort 40% van het maandelijkse bedrag op die spaarrekening als reservering voor de te betalen inkomstenbelasting (+ iets meer).

-Gebruik alleen je priverekening voor priveuitgaven.....

 

Tip 2:

Neem je aangifte zoals je accountand/administrateur die heeft ingevuld eens aandachtig door, en schrijf je vragen op. De volgende keer als hij weer eens komt vraag dan waarom hij bepaalde dingen juist op die manier heeft opgegeven als hij dat heeft gedaan en de gedachtengang daarachter. Zo leer je zelf ook meer en hoef je in het vervolg niet blind te varen op wat hij invult....Leer je bedrijf kennen!

 

4. Wat moet er precies op de factuur staan als ik er eentje naar het buitenland stuur? En heeft dat veel gevolgen voor de belasting aangifte?

-Zorg in eerste instantie dat de klant je factuur kan betalen dus

Bankrekening (+ de tenaamstelling)

Bic-code

IBAN Nummer

Naam van de bank (plus plaats)

-Zet je BTW nummer op de factuur en geef duidelijk aan wat je aan BTW hebt geheven.. en waarom...

Denk aan douanegoederen (0%)tarief / Intracomm. leveringen/diensten etc.

-Zorg ook dat je het BTW-nummer van je klant weet en vermeld dat op je factuur!

 

Het voert te ver om hier een uitgebreid verslag te doen van de BTW-aangifte... hiervoor verwijs ik je door naar het Handboek Ondernemen

of naar je Accountant/Administrateur.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

In feite is het dus niet slim om het prive te spenderen, aangezien je geen btw terug kan vragen. Maar aan de andere kant, komt het toch op hetzelfde neer, of dat ik geld uit loonverdiensten uitgeef, of uit de zaak.

Dat hangt er van af of het zakelijke kosten of niet zakelijke kosten zijn.....

 

En hoe zit het met een of andere 30% die je moet betalen over de winst? Of is dat die vrijstelling tot 6000 euro?

dat zal eerder 37% zijn of meer (afhankelijk van je inkomen) en dat heet inkomstenbelasting.

 

En nog 1 vraagje. Ik heb ook een bijbaantje, en een eenmanszaak. Het is dus verstandig om onder die 6000 euro winst te blijven, aangezien je anders winstbelasting moet gaan betalen. Maar is het dan mogelijk om gewoon te zorgen dat je geen winst hebt, door te investeren(uitgeven)?

Winstbelasting is voor mij een nieuw begrip, als je winst maakt in je bedrijf is dat belast met inkomstenbelasting zolang je een eenmanszaak hebt.

Investeren is niet synoniem met uitgeven, de uitgaven die je voor je bedrijf doet zul je strak moeten kunnen aantonen dat die (NOOD)ZAKELIJK zijn...

Bovendien zul je de aanschafkosten vaak moeten spreiden over een aantal jaren...

 

Die vrijstelling (ondernemersaftrek) heb je alleen maar als je ook daadwerkelijk aannemelijk kan maken dat je 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt....let hier wel op.

 

En tenslotte:

Ben je nou ondernemer of niet: Zorg dat je veel winst maakt en veel belasting betaalt dan verdien je dus ook goed, ja toch?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als je zoveel winst maakt dat je studiefinanciering in gevaar komt en je studie heeft direct te maken met het soort onderneming wat je nu voert, kun je deze studiekosten altijd nog gaan aftrekken als bedrijfskosten...en trouwens dan gelden ook de studieuren als uren die je voor je bedrijf hebt gemaakt... ;D

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.