• 0

Starten: vanuit WW of nu al naast je baan?

Hallo allemaal,

 

Al een aantal jaar loop ik rond met het idee om voor mezelf te beginnen. Dit is wat problematisch omdat ik aan het begin van mijn ‘carrière’ ervoor gekozen heb om een goede opleiding te doen en momenteel een modaal inkomen heb, inclusief bijbehorende uitgaven (hypotheek, twee jonge kinderen, etc.). Mijn passie ligt echter niet bij het werken voor een baas, maar bij heel iets anders: koken. Ik zou hier graag in verder gaan en een eigen cateringbedrijf willen opstarten. Sterker nog: ik ben sinds dit jaar al voorzichtig begonnen met marktverkenning, een ondernemingsplan schrijven, nadenken over hoe ik mij kan onderscheiden, productaanbod, etc. Ik heb me toen ook ingeschreven bij de KvK, een BTW-nummer aangevraagd en webhosting geregeld. Het plan was om naast mijn werk te beginnen met mijn cateringbedrijf en zo de activiteiten langzaam uit te bouwen. Zomaar mijn baan opzeggen is geen optie. Overigens: ik doe alles in de avonduren naast mijn fulltime baan, en kom voor wat betreft mijn onderneming momenteel niet aan het urencriterium van 1225 uur.

 

Dat was het plan, maar zoals zo vaak lopen plannen anders. Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn contract bij mijn werkgever (dat per 1 oktober afloopt) niet verlengd wordt. Enorm balen, het levert de nodige stress in het gezin op, maar het is natuurlijk ook weer een kans om voor mezelf te beginnen. Ik heb nu in feite drie opties:

 

Optie 1: starten vanuit de WW (ervan uitgaande dat ik van het UWV fiat krijg om te mogen ondernemen). Voordeel: ik kan fulltime tijd aan mijn onderneming besteden. Nadeel: mijn ‘bestaande’ onderneming moet ik staken, ik kan pas vanaf 1/10 beginnen en er zitten nogal wat haken en ogen aan de terugbetaalregeling (zie bijvoorbeeld dit draadje: http://hallo.kvk.nl/hallo/groepen/re-integratie/vraag_en_antwoord/t/1901.aspx).

 

Optie 2: mijn oorspronkelijke plannen doorzetten en nu al beginnen naast mijn huidige baan. Per 1/10 kan ik dan bekijken hoe de zaken ervoor staan, hoeveel tijd ik ongeveer kwijt ben aan mijn cateringbedrijf, en heb ik wat meer zicht op de inkomsten hieruit, en kan ik de WW-uitkering hierop laten aanpassen. Voordeel: ik heb wat meer inzicht in het reilen en zeilen van mijn bedrijf. Nadeel: voor de resterende uren heb ik sollicitatieplicht. Ook heb ik dan nog geen recht op zelfstandigenaftrek van de Belastingdienst, tot het moment dat ik op de 1225 uur zit.

 

Optie 3: Niet starten, een nieuwe baan zoeken en mocht dit niet lukken per 1/10 voor 100% de ww in. Niet echt een optie (anders zat ik ook niet op HL te posten…)

 

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Wijze raad? Ik snap dat ik de beslissing moet nemen, maar wat zouden jullie doen als je in mijn situatie zat?

 

Alvast enorm bedankt en groet,

Dirk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

het heeft beide zijn voor en nadelen.

 

wachten tot je in de WW zit heeft als voordeel dat je eerder in aanmerking komt voor tal van regelingen die je kunnen helpen bij het opstarten van je bedrijf.

 

Nu al beginnen heeft als voordeel dat je dan straks vrijstelling krijgt voor bepaalde uren kwa werk.

Ik had b.v. al een bedrijf voordat ik in WW terecht kwam en mocht bij sollicitaties rekening houden met de tijden die ik voorheen ook al aan bedrijf bestede (ik werkte voorheen in ploegendienst en hoefde dus geen dagdienst banen te accepteren).

 

Maar in elkgeval erg belangrijk is dat je je heel goed laat adviseren door een deskundige om de juiste beslissing te nemen en dus niet achteraf dingen misloopt doordat je tevroeg begonnen (of dus telaat) bent.

Link naar reactie
  • 0

Nu al beginnen heeft als voordeel dat je dan straks vrijstelling krijgt voor bepaalde uren kwa werk.

Dat geldt trouwens ook voor starten vanuit de WW, en in beide gevallen wordt je voor een evenredig deel van de tijd gekort op je uitkering.

 

ik werd niet gekort op uitkering omdat ik dat werk daarvoor ook al deed naast mijn vaste baan.

Ik mocht dus gewoon 40 uur per week aan mijn bedrijf blijven besteden zonder dat dat gevolgen had voor mijn uitkering.

Ik mocht bij solliciteren dus ook rekening houden met dat ik die 40 uur per week dus nog gewoon aan mijn bedrijf kon blijven besteden.

 

Pas als ik meer uren aan mijn bedrijf zou zijn gaan werken dan de 40 uur die ik al naast mijn fulltime baan al aan het bedrijf bestede had dat gevolgen gehad voor mijn uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Daniel,

Je was me net voor. Ik wou zojuist vragen wat het UWV deed met uren die ik nu al aan mijn bedrijf besteed. Net zoals jij ben ik naast mijn baan (dus in de avonduren en weekend) bezig om wat voor mezelf op te bouwen. Zou vreemd zijn als het UWV die uren in mindering zou brengen. Wat deed dat in jouw geval met de hoogte van je uitkering? Ik bedoel: kreeg je 75% (na 2 maanden 70%) van je laatst verdiende salaris van je voormalige baan PLUS de inkomsten die je uit je zaak genereerde?

Link naar reactie
  • 0

Nu al beginnen heeft als voordeel dat je dan straks vrijstelling krijgt voor bepaalde uren kwa werk.

Dat geldt trouwens ook voor starten vanuit de WW, en in beide gevallen wordt je voor een evenredig deel van de tijd gekort op je uitkering.

 

Dat klopt niet helemaal Peter, als je deelneemt aan de "starten van uit de WW regeling" mag je 26 weken lang full time ondernemen zonder korting op je uitkering, er geld wel een terugbetalingsregeling die heel kort gezegd inhoud dat als je gedurende die 6 maanden voldoende inkomen hebt opgebouwd om van te leven je je ww uitkering moet terugbetalen.

 

De regeling waaraan jij refereert is de basisregeling, waarbij elk gewerkt uur gekort word op je uitkering, dat is ook de regeling waar in het verleden zoveel problemen zijn ontstaan omdat de deelnemers niet goed geinformeerd waren over de definitie van "uren die je aan je onderneming besteed."

 

 

@ Dirk Jan, ik denk dat de methode die Vossie beschrijft voor jou het meest handig kan zijn. Je kunt dan dus je onderneming nu opbouwen en als je ww aanvraagt een vrijstelling vragen voor deze uren. Je hebt dan zelf enigszins in de hand hoeveel uren je uitkering ontvangt (waarvoor de sollicitatieplicht geld) en de uren die je aan je bedrijf besteed, loopt het nog niet goed, solliciteer je naar full time banen. loopt het wel goed dan verminder of stop je het aantal uren waarvoor je uitkering ontvangt (en solliciteert)

Het enige waar je rekening mee moet houden dat de controle op de sollicitatieplicht en de gewerkte uren redelijk streng zal zijn en je zult dus goede afspraken moeten hebben met jou (toekomstige) werkcoach.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nu al beginnen heeft als voordeel dat je dan straks vrijstelling krijgt voor bepaalde uren kwa werk.

Dat geldt trouwens ook voor starten vanuit de WW, en in beide gevallen wordt je voor een evenredig deel van de tijd gekort op je uitkering.

 

ik werd niet gekort op uitkering omdat ik dat werk daarvoor ook al deed naast mijn vaste baan.

Ik mocht dus gewoon 40 uur per week aan mijn bedrijf blijven besteden zonder dat dat gevolgen had voor mijn uitkering.

Ik mocht bij solliciteren dus ook rekening houden met dat ik die 40 uur per week dus nog gewoon aan mijn bedrijf kon blijven besteden.

 

Pas als ik meer uren aan mijn bedrijf zou zijn gaan werken dan de 40 uur die ik al naast mijn fulltime baan al aan het bedrijf bestede had dat gevolgen gehad voor mijn uitkering.

 

 

Dirk moet in de gaten houden dat een eis is dat je langer dan zes maanden voor het begin van de WW met je zaak bezig moet zijn (tenminste wil je volledig gebruik kunnen maken van deze regeling). De uren worden dan niet geminderd op je WW.

 

Dus in het geval van Vossie:

 

- 40 uur werken voor een werkgever;

- 40 uur werken als ondernemer.

 

Teruggang in uren is bij werkloosheid dus 40 uur. Maar de andere 40 uur werkte hij al meer dan 6 maanden, deze worden dus niet gecompenseerd met de WW-uitkering.

 

Ik zou dus vooral:

 

- stellen dat jij al geruime tijd gestart bent (immers OB-nummer en ingeschreven KvK)

- stellen dat jij gewerkt hebt aan acquisitie, productontwikkeling etc. en je dit kunt aantonen met een urenadministratie

- de urenadministratie zou ik zo volledig mogelijk houden, dus ook denktijd, timmer- en verbouwtijd, bezoek groothandel en keukencentra etc. - iedere minuut telt mee

- het zou niet gek zijn als je ook al wat omzet hebt gegenereerd

 

Op basis hiervan zal het UWV bij een WW-aanvraag kijken hoeveel uren jij de afgelopen zes maanden in je eigen zaak hebt gestoken. Deze tijd wordt vrijgesteld van compensatie met de uitkering. Dus:

 

- jij werkt 40 uur voor je werkgever;

- uit jouw urenadministratie blijkt dat je 30 uur in je onderneming stopt;

- in dat geval is alle winst die jij genereert in 30 uur geheel voor jou en wordt niet verrekend met de WW-uitkering;

- je kunt dan dus je volledige uitkering naast je bedrijf houden, zolang je je aan de verplichtingen houdt (sollicitatieplicht etc.)

 

Dus als het even minder gaat met de zaak heb je nog altijd een volledige WW-uitkering. Het enige is dat jij in oktober werkloos wordt en ik geen cateraar kent die het in die periode niet druk heeft, zeker als je daar de komende vier maanden flink in gaat investeren.

 

Ik zou je dan ook adviseren om het op een andere toer te gooien:

 

- vraag WW aan per 1 oktober 2011 (dan wordt je immers werkloos) - doe dit gewoon 2 maanden van tevoren of zo, zodat ze per 1 oktober toegekend kunnen hebben);

- als de WW toegekend is zet je deze onmiddellijk stop.

 

Je hebt op dat moment dus geen WW-uitkering, hebt niets met het UWV te maken, hoeft niet te solliciteren en je kunt al je tijd en energie in je onderneming storten.

 

Allemaal leuk en aardig, maar wat schiet je er mee op? Als je recht hebt op WW heb je ook het recht om deze stop te zetten. En om de uitkering binnen anderhalf jaar te laten herleven! Dus stel je voor dat je het in oktober verschrikkelijk druk hebt, en die periode duurt tot en met maart 2012, in die periode heb je helemaal geen WW nodig.

In april komt de klad er in en kun je niet meer rondkomen van de inkomsten. Je kunt dan gewoon jouw recht op WW laten herleven. Alle nog niet gebruikte WW rechten kun je dan opnemen en je hebt weer inkomen. En als je drie maanden later weer veel opdrachten hebt (tja, zal wel niet echt voor een cateraar - zomer is voor velen een dode tijd) kun je de uitkering weer stop zetten. Dit kan net zo vaak totdat je al je WW-rechten opgebruikt hebt.

Nu ben ik daar geen voorstander van, ik vind dat een ondernemer op eigen benen moet kunnen staan, maar ik ben wel een voorstander van veilig ondernemen. Het betekent eigenlijk dat je jouw onderneming kunt opstarten met een vangnet - als het niet lukt verval je niet in de bijstand maar kun je gewoon terug naar de WW.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

zo te zien komt er al aardig wat belangrijke informatie naar boven en moet je je dus goed in verdiepen.

 

Ik werkte al veel langer als de genoemde 6 maanden aan mijn bedrijf en had dus die uren vrijstelling.

Inkomen dat ik uit eigen bedrijf had (met die uren) had verder geen invloed op de hoogte van mijn uitkering.

 

Wel kreeg ik dus 0 op rekest toen ik ging vragen om ondersteuning vanuit WW bij verdere opbouw van bedrijf die je wel weer kan (in elkgeval toen kon) krijgen als je vanuit WW een eigen bedrijf wilde starten.

Maar veel regelingen zijn veranderd (minder geworden) dus je moet goed informeren (en dubbel checken aangezien info vanaf uitkerings verstrekker niet altijd juist en betrouwbaar is) hoe alle regels op dit moment zijn.

Link naar reactie
  • 0

Die zes maanden zal geen probleem vormen. En je uitkering stopzetten en op later ogenblik weer 'hervatten': daar had ik echt nooit aan gedacht! Ik ben ook van mening dat je als ondernemer een bewust risico neemt en voel er niet voor om mijn handje op te houden. Aan de andere kant: ik heb wel 12 jaar lang netjes premies afgedragen...

 

Licht offtopic, maar wat een geweldig forum is HL toch. In twee uurtjes (tijdens werktijd ;) ) al meer informatie dan dat ik ooit van het UWV heb gekregen. Hulde!

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Ik heb een soortgelijke vraag maar toch net iets anders... mijn situatie is als volgt, en ik wil graag wat advies:

 

Ik heb tot 1 juni 2010 altijd in loondienst gewerkt. Per 1 juni ben ik ontslagen (op economische gronden met wederzijds goedkeuren). van 1 Juni tot 1 November (2010) kreeg ik een WW uitkering. Sinds 1 November ben ik ZZP'er.

 

Ik heb voor 1 juni naast mijn baan ook met een VAR zelfstandig enkele klussen gedaan en onder eigen naam gewerkt.

(aan ongeveer 20 uur per week ben ik wel gekomen).

 

Met mijn werkcoach heb ik toen besproken dat ik hetzelfde werk (componeren en optreden) graag zou willen blijven doen. Uiteindelijk werk ik nu in dat vakgebied als zelfstandige. De beslissing om zelfstandig te worden kwam dus enkele maanden na het starten van de WW.

 

Nu komt het, mijn boekhouder heeft de jaarrekening opgemaakt en mij verteld dat ik niet aan het uren criterium voldoe, omdat ik anders mijn uitkering zou moeten terugbetalen. Maar als ik even terugreken kom ik aan zo'n 900 uur en zou ik volgens mij dus maar 1 maand ww terug moeten betalen. En daarmee wél de zelfstandigen aftrek e.a. belasting voordelen genieten.

 

Echter de jaarrekening 2010 is al ingediend... (ik moet zo'n €6000 belasting betalen)

 

Valt hier nu nog iets aan te veranderen?

dwz kan ik terugkomen op mijn ingediende jaarrekening, of gaat deze vlieger sowieso niet op omdat ik dat expliciet met mijn werkcoach had moeten bespreken bij aanvang van de ww uitkering?

 

lastig, (ik hoop dat ik duidelijk ben...) ???

 

hartelijk dank alvast!

LF

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Ik heb een soortgelijke vraag maar toch net iets anders... mijn situatie is als volgt, en ik wil graag wat advies:

 

Ik heb tot 1 juni 2010 altijd in loondienst gewerkt. Per 1 juni ben ik ontslagen (op economische gronden met wederzijds goedkeuren). van 1 Juni tot 1 November (2010) kreeg ik een WW uitkering. Sinds 1 November ben ik ZZP'er.

 

Ik heb voor 1 juni naast mijn baan ook met een VAR zelfstandig enkele klussen gedaan en onder eigen naam gewerkt.

(aan ongeveer 20 uur per week ben ik wel gekomen).

 

 

Dus dan heb je (22 weken x 20 uur =) 440 uur gewerkt voor 1 juni 2010. Dat is alvast een goed begin. Heb je hier al je tijd mee gerekend? Alle tijd die jij inzet voor je bedrijf telt mee (artikelen lezen, boekhouding, papier halen voor je printer, onder het genot van een glas cognac nieuwe bedrijfsplannen ontwikkelen, een lunch met een opdrachtgever of concullega...)

 

 

Met mijn werkcoach heb ik toen besproken dat ik hetzelfde werk (componeren en optreden) graag zou willen blijven doen. Uiteindelijk werk ik nu in dat vakgebied als zelfstandige. De beslissing om zelfstandig te worden kwam dus enkele maanden na het starten van de WW.

 

 

Heel belangrijk! Wat heb jij afgesproken met je werkcoach? Mocht je onbeperkt werken met behoud van je uitkering? Dan wordt er verrekend. De situatie kan ook anders zijn... als je langer dan zes maanden werkzaamheden naast je baan uitvoerde zijn deze uren van jou en worden ze niet gewerkt op je WW.

Je zult dus iets meer informatie moeten geven. Maar laten we van het meest gunstige geval uitgaan: als jij die 20 uur mocht houden dan kun je stellen dat je (22 weken x 20 uur =) 440 uur naast je WW hebt mogen werken. Dan kom ik al weer op een subtotaal van 880 uur.

 

 

Nu komt het, mijn boekhouder heeft de jaarrekening opgemaakt en mij verteld dat ik niet aan het uren criterium voldoe, omdat ik anders mijn uitkering zou moeten terugbetalen.

 

 

Dit is natuurlijk kolder. Je voldoet aan het urencriterium of je voldoet er niet aan. Het is dus niet zo dat je er niet aan voldoet omdat je anders WW moet terugbetalen. Wel kan het zijn dat hij uitgerekend heeft dat het gunstiger is om geen beroep te doen op de ondernemersaftrek (wat volgt uit het voldoen aan het urencriterium) dan dit wel te doen en dan WW betalen. Maar dat ligt helemaal aan de afspraken die jij hebt gemaakt met het UWV. Plaats de bevestiging van de gemaakte afspraken eens geanonimiseerd in dit draadje, dan kan ik er naar kijken (PM-en mag natuurlijk ook).

 

 

Maar als ik even terugreken kom ik aan zo'n 900 uur en zou ik volgens mij dus maar 1 maand ww terug moeten betalen. En daarmee wél de zelfstandigen aftrek e.a. belasting voordelen genieten.

 

 

Het urencriterium is 1225 uur, dus met 900 uur zou je er niet komen. Maar als jij vanaf 1 november 2010 zelfstandig bent dan kun je stellen dat je vanaf die datum 40 uur in de week werkt voor je onderneming. Dat zijn dus (8 weken x 40 uur =) 320 uur. Dat kom ik op een totaal van 1200 uur. Die 25 uur die je nu nog mist kun je vast wel vergeten zijn op te nemen in je agenda - dit gebeurt namelijk heel vlot omdat niet iedereen alle zakelijke uren bijhoudt.

 

 

Echter de jaarrekening 2010 is al ingediend... (ik moet zo'n €6000 belasting betalen)

 

Valt hier nu nog iets aan te veranderen?

 

 

Natuurlijk, je mag een aangifte opnieuw indienen en dan wordt de oude aangifte overschreven. Tenminste, zolang de aangifte nog niet in behandeling is genomen. Als dat wel gebeurt is kan er bezwaar aangetekend worden.

 

 

dwz kan ik terugkomen op mijn ingediende jaarrekening, of gaat deze vlieger sowieso niet op omdat ik dat expliciet met mijn werkcoach had moeten bespreken bij aanvang van de ww uitkering?

 

 

Breng ons gewoon even op de hoogte van de gemaakte afspraken (bevestiging heb je gehad van je werkcoach).

 

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@dennis

ontzettend bedankt alvast voor alle informatie!

 

-Ik heb tijdens de ww ook uren gewerkt en die opgegeven, die zijn dus al in mindering gebracht toen. Die zou ik alvast kunnen meerekenen om die overige 25uur te halen.

 

- Op mijn uwv afspraken staat niets over de zelfstandig gewerkte uren voor 1 juni. wel staat er dat ik een uitkering krijg berekend op een 40 urige werkweek in dienstverband.

Met mijn werkcoach heb ik het helaas dus nooit concreet gehad over de uren die ik heb gewerkt naast mijn dienstverband.

Wel kan ik die aantonen in mijn agenda...

verschaft dat duidelijkheid?

 

- ook vóór 1 januari 2010 heb ik naast dienstverband gewerkt als 'niets'. dwz zonder VAR maar daar nog wel enkele facturen van. Die uren zou ik wellicht ook mee kunnen rekenen als 'opstart'.

 

(nu wordt het echt laat, ik kom hier morgen terug)

 

nogmaals dank!

groet

LF

Link naar reactie
  • 0

@Dennis

 

Ik zou toch heel voorzichtig zijn met je onderbouwing om te voorkomen dat LF blij wordt van een levensloze mus! Het is voor LF al randje van de 1.225 uur volgens jouw opstelling en blijkbaar zitten er geen zes maanden (aantoonbaar) zelfstandig ondernemerschap voor de WW. Je rekent wel 22 weken maal 20 uur, maar LF geeft nergens aan dat die 20 uur per week gehaald is in alle voorafgaande 22 weken aan 1 juni, noch los van de onderbouwing daarvan. Daarbij moet dan nog bezien worden of het UWV akkoord gaat met de geclaimde uren volgens de zelfstandigenaftrek zonder de WW terug te vorderen. Daarin is de bewijslast van LF van groot belang en bij 1.200 uur + wat losse uren voor administratie etc. is het zeker geen gelopen race.

 

@LF: uren voor 1-1-2010 tellen sowieso niet mee bij 2010.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je dan ook adviseren om het op een andere toer te gooien:

 

- vraag WW aan per 1 oktober 2011 (dan wordt je immers werkloos) - doe dit gewoon 2 maanden van tevoren of zo, zodat ze per 1 oktober toegekend kunnen hebben);

- als de WW toegekend is zet je deze onmiddellijk stop.

 

Je hebt op dat moment dus geen WW-uitkering, hebt niets met het UWV te maken, hoeft niet te solliciteren en je kunt al je tijd en energie in je onderneming storten.

 

Allemaal leuk en aardig, maar wat schiet je er mee op? Als je recht hebt op WW heb je ook het recht om deze stop te zetten. En om de uitkering binnen anderhalf jaar te laten herleven! Dus stel je voor dat je het in oktober verschrikkelijk druk hebt, en die periode duurt tot en met maart 2012, in die periode heb je helemaal geen WW nodig.

In april komt de klad er in en kun je niet meer rondkomen van de inkomsten. Je kunt dan gewoon jouw recht op WW laten herleven. Alle nog niet gebruikte WW rechten kun je dan opnemen en je hebt weer inkomen. En als je drie maanden later weer veel opdrachten hebt (tja, zal wel niet echt voor een cateraar - zomer is voor velen een dode tijd) kun je de uitkering weer stop zetten. Dit kan net zo vaak totdat je al je WW-rechten opgebruikt hebt.

Nu ben ik daar geen voorstander van, ik vind dat een ondernemer op eigen benen moet kunnen staan, maar ik ben wel een voorstander van veilig ondernemen. Het betekent eigenlijk dat je jouw onderneming kunt opstarten met een vangnet - als het niet lukt verval je niet in de bijstand maar kun je gewoon terug naar de WW.

 

Succes!

 

Hmmm ik zou hier toch erg voorzichtig mee zijn. Als je een half jaar geen gebruik hebt gemaakt van de ww en in die tijd (meer dan) full time ondernemer bent geweest kan het UWV namelijk stellen dat je de status van werknemer kwijt bent en in het geheel geen recht meer hebt op een ww-uitkering.

Ook wanneer je een deel van je ww inlevert (bijvoorbeeld omdat je 20 uur in je eigen zaak gaat werken) krijg je deze uren er niet weer bij voor je uitkering als het met de zaak wat minder gaat.

Het is in ieder geval een constructie die ik niet zou aanraden vanwege de risico's.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ik zou hier toch erg voorzichtig mee zijn. Als je een half jaar geen gebruik hebt gemaakt van de ww en in die tijd (meer dan) full time ondernemer bent geweest kan het UWV namelijk stellen dat je de status van werknemer kwijt bent en in het geheel geen recht meer hebt op een ww-uitkering.

Ook wanneer je een deel van je ww inlevert (bijvoorbeeld omdat je 20 uur in je eigen zaak gaat werken) krijg je deze uren er niet weer bij voor je uitkering als het met de zaak wat minder gaat.

Het is in ieder geval een constructie die ik niet zou aanraden vanwege de risico's.

 

 

Marjan,

 

Je hebt helemaal gelijk... als de TS zijn ww stop zou zetten en geen zelfstandig ondernemer zou worden.

 

Zodra de WW is toegekend meldt TS bij het werkbedrijf dat hij niet meer beschikbaar is voor werk. Dit komt erop neer dat hij zijn uitkering stopzet. Je kunt binnen 26 weken aangeven dat je weer beschikbaar bent voor werk en dan herleeft voor eenieder de WW-uitkering.

Echter, als je de WW hebt stopgezet (je beschikbaarheid hebt beëindigt) omdat je zelfstandig ondernemer bent geworden is deze termijn niet 26 weken maar 78 weken. Het UWV bevestigd ook aan de uitkeringsgerechtigde dat hij binnen deze termijn de WW mag laten herleven.

 

Groet,

 

Dennies

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis

 

Ik zou toch heel voorzichtig zijn met je onderbouwing om te voorkomen dat LF blij wordt van een levensloze mus! Het is voor LF al randje van de 1.225 uur volgens jouw opstelling en blijkbaar zitten er geen zes maanden (aantoonbaar) zelfstandig ondernemerschap voor de WW. Je rekent wel 22 weken maal 20 uur, maar LF geeft nergens aan dat die 20 uur per week gehaald is in alle voorafgaande 22 weken aan 1 juni, noch los van de onderbouwing daarvan. Daarbij moet dan nog bezien worden of het UWV akkoord gaat met de geclaimde uren volgens de zelfstandigenaftrek zonder de WW terug te vorderen. Daarin is de bewijslast van LF van groot belang en bij 1.200 uur + wat losse uren voor administratie etc. is het zeker geen gelopen race.

 

@LF: uren voor 1-1-2010 tellen sowieso niet mee bij 2010.

 

 

 

 

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

 

 

ok. dank, laat ik het anders stellen.

 

Zeg dat ik aan een bepaald aantal uren kom buiten de ww om (900 uur kan ik aantonen, in 2010).

Ik heb in mijn ww periode met mijn werkcoach afgesproken dat ik voor mijn reintegratie zou werken aan het maken van een website, showreells zou maken, gesprekken zou voeren met mogelijke toekomstige werknemers etc. allemaal uren dus die vallen onder het verplicht solliciteren, maar ook onder (blijkt nu) uren die ik als opstart kan rekenen.

Toch?

Ik moet dus nog 325 uur halen voor het urencriterium. Die heb ik ook zeker gewerkt aan de opstart van mijn bedrijf, maar bij de uwv leek mij dat 'solliciteren' of 'netwerken' oid. verplichte kost zeg maar...

Mag ik die uren meerekenen voor het uren criterium?

 

 

----------

 

over de afspraak met mijn werkcoach betreft uren werken tijdens ww periode.

Omdat ik niets concreet met de UWV heb afgesproken over mijn uren gewerkt buiten dienstverband, begrijp ik dat ik daar niets mee kan?

Ook als ik die kan aantonen in mijn agenda?

 

 

dank, ik krijg steeds meer idee!

ik zal ook de uwv bellen.

 

 

groet

LF

 

Link naar reactie
  • 0
Ik moet dus nog 325 uur halen voor het urencriterium. Die heb ik ook zeker gewerkt aan de opstart van mijn bedrijf, maar bij de uwv leek mij dat 'solliciteren' of 'netwerken' oid. verplichte kost zeg maar...

Mag ik die uren meerekenen voor het uren criterium?

 

Ja, die uren tellen mee. Maar wees erop bedacht dat de fiscus onderbouwing kan vragen van je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic, ik zit in dezelfde situatie.

 

Ik had naast mijn laatste baan (32 uur) een al eigen bedrijfje. Vanwege de economische omstandigheden kreeg ik na 3x tijdelijk contract geen verlenging en kwam in de ww terecht.

 

Ik ben toen voor 16 uur per week als freelancer aan de slag gegaan. Deze uren werden gekort op de uitkering (32-16=16 uur).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.