• 0

onderneming starten met schulden

Ik wil met mijn vriendin een bedrijf opzetten dat handelt in importgoedern. Een belangrijke klant hiervoor zou mijn eigen werkgever (kunnen) zijn. Om de schijn van belangenverstrengeling te omzeilen wil ik dit bedrijf niet op mijn naam hebben, daarnaast is mijn vriendin degene die hier tijd in zal steken, ik nauwelijks.

 

Nu heeft mijn vriendin schulden (ik niet). Er wordt een bedrag van ca. 50 euro per maand betaald omdat zij een laag inkomen heeft, maar gezien de hoogte van het bedrag is er geen einde in zicht (de schuld groeit alleen maar). Heeft het zin om een onderneming op te zetten? Aangezien ik de investering ga maken is er wel geld om op te starten, maar we zijn bang dat de schuldeiser langskomt zodra er wat te halen valt. Er is niks tegen terugbetalen volgens de regeling die er nu is, maar de investering (en inventaris) van de onderneming moet niet ineens verdwijnen in de bodemloze put want dan zijn we weer bij af.

 

Het is op dit moment zo dat mijn vriendin ongelukkig is in loondienst. Ze is beter geschikt als ondernemer en zal op termijn zelfs een beter inkomen kunnen behalen, of in elk geval een poging daartoe doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Wie heeft dat bedrag van 50 euro per maand bepaald? Ligt er loonbeslag? Zit ze in de WSNP ?Neem aan van niet aangezien de schulden oplopen. Is de schuld ontstaan vanuit een eerder gevoerde onderneming?.

 

De schuldeisers kunnen beslag leggen op alles wat zij bezit. Dit kan of zal ook gebeuren bij het voeren van een onderneming. Lijkt me dus niet verstandig dit nu te doen.

 

Hoe

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met mijn vriendin een bedrijf opzetten dat handelt in importgoedern. Een belangrijke klant hiervoor zou mijn eigen werkgever (kunnen) zijn. Om de schijn van belangenverstrengeling te omzeilen wil ik dit bedrijf niet op mijn naam hebben, daarnaast is mijn vriendin degene die hier tijd in zal steken, ik nauwelijks.

 

 

Je wilt de schijn van belangenverstrengeling voorkomen door:

a. een onderneming op te zetten waar jij wel de eigenaar van wil spelen maar welke op naam van je vriendin staat

b. een onderneming op te zetten waar jouw vriendin veel tijd in steekt en jij nauwelijks.

Wil jij nu dit alles op je werk verzwijgen? Deze situatie geeft pas de schijn van belangenverstrengeling!

 

Wees eerlijk, open en maak de hele situatie in je bedrijf, of bij de juiste personen daarin, bespreekbaar. Dat is de enige manier om belangenverstrengeling tegen te gaan lijkt me.

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft dat bedrag van 50 euro per maand bepaald? Ligt er loonbeslag? Zit ze in de WSNP ?Neem aan van niet aangezien de schulden oplopen. Is de schuld ontstaan vanuit een eerder gevoerde onderneming?.

 

De schuldeisers kunnen beslag leggen op alles wat zij bezit. Dit kan of zal ook gebeuren bij het voeren van een onderneming. Lijkt me dus niet verstandig dit nu te doen.

 

Hoe

 

Geen WSNP. Er is ooit iets afgesproken over terugbetalen. Ik denk dat de 50 euro neerkomt op alles boven de beslagvrije voet. Ze heeft een laag inkomen. De schuld komt voort uit een persoonlijke lening en rood staan in de tijd dat zij nog jong en wild was. WSNP is iets waar ik huiverig voor ben want dit betekent een dwang om fulltime te gaan werken. We zitten wel met jonge kinderen.

 

De betalingsregeling is al jarenlang gaande, er valt verder ook weinig te halen. Als ik de persoon ben die een investering doet, is die investering dan haar eigendom (en valt dus onder beslag)?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met mijn vriendin een bedrijf opzetten dat handelt in importgoedern. Een belangrijke klant hiervoor zou mijn eigen werkgever (kunnen) zijn. Om de schijn van belangenverstrengeling te omzeilen wil ik dit bedrijf niet op mijn naam hebben, daarnaast is mijn vriendin degene die hier tijd in zal steken, ik nauwelijks.

 

 

Je wilt de schijn van belangenverstrengeling voorkomen door:

a. een onderneming op te zetten waar jij wel de eigenaar van wil spelen maar welke op naam van je vriendin staat

b. een onderneming op te zetten waar jouw vriendin veel tijd in steekt en jij nauwelijks.

Wil jij nu dit alles op je werk verzwijgen? Deze situatie geeft pas de schijn van belangenverstrengeling!

 

Wees eerlijk, open en maak de hele situatie in je bedrijf, of bij de juiste personen daarin, bespreekbaar. Dat is de enige manier om belangenverstrengeling tegen te gaan lijkt me.

 

Het idee is om haar iets te laten doen als zelfstandige. Dat past haar beter dan loondienst, maar we zijn bang dat de schuldeiser roet in het eten komt gooien. Ik heb het netwerk en de know-how, zij de tijd en de zin om te ondernemen. Het is dus niet de bedoeling dat ik eigenaar ga spelen. Integendeel, ik wil hooguit op de achtergrond aanwezig zijn.

 

Het alternatief, onder mijn naam ondernemen werkt ook, alhoewel dit betekent dat ik moet oppassen om mijn werkgever als eerste klant te willen krijgen. Dat vind ik juist minder eerlijk, aangezien ik niet de ondernemende kracht ben maar zij.

Link naar reactie
  • 0

je kan toch gewoon aandelhouder worden en dan niet met het management bemoeien ? ik zou dat eerlijk gezecht minder sneaky vinden dan dat de zaak op de naam van je vriendin zet die dan mischien je huidige werkgever als klant krijgt.

 

Als je dit echt niet zou willen dan kan je kijken naar een oplossing waarbij de zaak in een trust zit en jij of je vriendin betaald word door de trust. in dit geval is de trust eigenaar van je bedrijf maar is je vriendin directeur, alles wat zij aan divident betaald aan de trust kan dan naar haar toekomen. het voordeel hiervan is dat er nooit beslag kan worden gelegt op aandelen aangezien ze op papier geen iegenaar is. vroeger had dit ook nog een hoop belasting voordelen maar dat is minder geworden. hier zijn wel redelijk wat kosten aan gebonden.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Geen WSNP. Er is ooit iets afgesproken over terugbetalen. Ik denk dat de 50 euro neerkomt op alles boven de beslagvrije voet. Ze heeft een laag inkomen. De schuld komt voort uit een persoonlijke lening en rood staan in de tijd dat zij nog jong en wild was. WSNP is iets waar ik huiverig voor ben want dit betekent een dwang om fulltime te gaan werken. We zitten wel met jonge kinderen.

 

 

 

Een dwang....jullie zitten met jonge kinderen...

 

Waar zit de schuldeiser mee? Met een bedrag wat ie niet terug kan vorderen omdat je partner niet fulltime wilt werken omdat zij,zoals jij zegt, haar jonge en wilde levensstijl in het verleden, niet wilt corrigeren...

 

Je hebt de verplichting om alles in het werk te stellen je schulden te betalen. Je wilt dus niet terugbetalen,maar wel ondernemen en de lusten ondervinden. Lijkt me geen juiste optie.

 

 

 

Verder zal alles wat een ander zal betalen en eigendom wordt van haar onderneming onder de mogelijkheden vallen van een te leggen beslag.

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Een dwang....jullie zitten met jonge kinderen...

 

Waar zit de schuldeiser mee? Met een bedrag wat ie niet terug kan vorderen omdat je partner niet fulltime wilt werken omdat zij,zoals jij zegt, haar jonge en wilde levensstijl in het verleden, niet wilt corrigeren...

 

Je hebt de verplichting om alles in het werk te stellen je schulden te betalen. Je wilt dus niet terugbetalen,maar wel ondernemen en de lusten ondervinden. Lijkt me geen juiste optie.

 

 

Mijn vriendin is al jarenlang een fatsoenlijke huismoeder, helaas met een nare financiele rugzak. Ondernemen is een middel om parttime te kunnen werken zonder verplicht de kinderen in de kinderopslag te moeten dumpen, dat is iets anders dan lusten ondervinden. Als mijn vriendin wel fulltime zou werken, zou er netto veel geld verdwijnen door opvang, wegvallen huur- en zorgtoeslag en vrijstelling gemeentebelastingen etc. Die voordelen verdampen ook als je meer verdient (terwijl de schuldeiser gewoon alles boven de beslagvrije voet kan pakken) en je gaat er netto op achteruit door meer te verdienen. Zie je het probleem? De schuld is er mede de oorzaak van dat mijn vriendin geen hoog genoeg inkomen zal willen krijgen om de schuld ooit af te betalen.

 

WSNP is niet zo leuk, het interesseert ze bij de WSNP geen bal hoeveel je verdient, het maakt alleen uit hoeveel uren je werkt. Als er meer te verdienen is als ondernemer, dan is dat vette pech voor zowel de saniet als de schuldeiser want er moet perse in loondienst gewerkt worden, desnoods (en waarschijnlijk) op minimumloon.

Link naar reactie
  • 1

Die voordelen verdampen ook als je meer verdient (terwijl de schuldeiser gewoon alles boven de beslagvrije voet kan pakken) en je gaat er netto op achteruit door meer te verdienen. Zie je het probleem? De schuld is er mede de oorzaak van dat mijn vriendin geen hoog genoeg inkomen zal willen krijgen om de schuld ooit af te betalen.

 

Zie je zelf het probleem ook wel? Klinkt wellicht flauw maar uit de hele manier van praten (de schuldeiser kan dingen 'pakken' en je vriendin 'wilt' geen hoog inkomen) lijkt erop dat jullie meer bezig zijn met het niet hoeven betalen van de schuld dan de blik op 'positief' hebben staan en te zorgen voor een oplossing voor iedereen (lees: jezelf en de schuldeiser). Lijkt mij persoonlijk allemaal erg logisch dat de schuldeiser, die in goed vertrouwen je vriendin geld heeft geleend, dit geld gewoon terugwilt en het daarmee voor je vriendin ook logisch zou moeten zijn om de instelling te hebben om er alles aan te doen deze schuldeiser niet tekort te doen, die partij heeft toch niets verkeerd gedaan?

 

Maar goed, misschien vat ik het verkeerd op dus nu verder op positieve noot :) .Als de deal rechtstreeks met de schuldeiser is gemaakt en dus buiten de genoemde regelingen valt, is het best mogelijk om hier samen over te praten. Een aflossing van € 50 per maand die blijkbaar niet eens genoeg is om de rente te betalen zal voor deze partij ook niet heilgmakend zijn. Als je dus duidelijk maakt dat de inititele investering in haar bedrijf in een inventaris wordt gestoken om hiermee meer geld te kunnen verdienen en dus ook meer te kunnen aflossen, dan moet het voor deze schuldeiser ook beter zijn om het resultaat af te wachten in plaats van mogelijk meteen maar beslag te leggen op een (inmiddels) tweedehands inventaris waar hij ook niets voor krijgt en nog verder van huis is.

 

Ik als schuldeiser zou het zo wel liever zien en een schuldenaar liever kans geven er wat van te maken en bij negatieve resultaten pas weer terugvallen op een eerdere regeling. Dus waarom zou je niet eens een overleg plegen? Uiteraard wel belangrijk dat het voor hem/haar ook interessanter wordt, dus niet vanuit een optiek dat je vriendin via jou meer kan gaan verdienen terwijl de schuldeiser achter het net vist (dan wordt het ook logisch dat deze inderdaad vervelend gaat doen). Eventueel zou je kunnen aangeven bijvoorbeeld zelf garant te staan voor die € 50,- gedurende de onderneming loopt?

 

Al met al lijkt het me om er smane wel iets op te vinden zolang je maar als uitgangspunt neemt dat alle partijen er beter van worden.

 

Succes met het ondernemen in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Wat je zegt is in grote lijnen waar. De schuldeiser heeft alle belang bij een goed inkomen. De realiteit is dat fatsoen in het hier en nu zwaar gestrafd wordt in onze situatie tenzij de schuldeiser goodwill toont en niet op hun recht gaat staan.

Link naar reactie
  • 0

@Allen,

 

Ik onderschrijf zonder meer de kritische opmerkingen, die terecht geplaatst worden.

 

@Geertd,

 

Blijkbaar wil je een onderneming starten en daartoe zelfs investeringen doen (begreep ik).

 

Het vreemde is dat je in de kern wil investeren in een onderneming voor je vriendin.

 

Een nobel streven, maar als je vriendin de ondernemer dient te zijn, dan dient zij de zaak als ondernemer te drijven en dient het een en ander haalbaar en realistisch te zijn, ongeacht de schulden die er nu zijn.

 

Ik begrijp wel dat je het idee hebt opgevat om de vriendin de mogelijkheid te bieden om de kans te vergroten snel van haar schulden af te zijn en misschien kan dat lukken via een onderneming.

 

Ik begrijp er ook uit dat jij op Higherlevel advies inwint om de eventuele nadelige consequenties van de schulden (van de vriendin) te voorkomen.

 

Het vreemde is dat je uitgangspunt een beetje apart is.

 

In mijn opinie heb je er meer aan om zelf de onderneming te starten, wat het eigendom van investeringen ook duidelijk aan jou doet toekomen (en geheel terecht, daar moet je ook NOOIT van afwijken).

 

In mijn opinie is het dan niet onverstandig om je vriendin dan in dienst te nemen en uit de loonopbrengsten de aflossing van schulden te bespoedigen.

 

Het voordeel daarvan is dat je je vriendin een arbitrair (dus hoog) salaris kan toekennen en eventuele winsten uit onderneming kan gebruiken om aflossing van schulden te bespoedigen.

 

Bijkomend voordeel is dat de kosten van loon (voor zover redelijk) aftrekbaar voor de onderneming zijn, dus de te betalen winstbelasting (vennootschaps- of inkomstenbelasting) drukken.

 

Al met al is de eigen onderneming dan een vehikel waarmee de schulden van de vriendin sneller afgelost kan worden, met name doordat de vriendin meer loon-naar-werken kan krijgen dan bij een reguliere werkgever.

 

Goed, de fiscus betaalt mee via aftrekposten, de afnemers betalen mee aan de kosten en winst en jij houdt mogelijkerwijs ook een stukje ondernemingsvermogen over van het nobele streven om je vriendin te ondersteunen.

 

Maar dat moet nooit de insteek zijn.

 

De laatste post van Marco van den Maagdenberg heeft de enige goede motivering weergegeven (als ik het omdraai): de onderneming moet gezien worden als mogelijkheid om op korte termijn (paar jaar) schuldenvrij te zijn.

 

Dat zou echt je enige motief moeten zijn, de verhalen over het weghouden van vermogen van schuldeisers dienen op GEEN ENKELE WIJZE een rol te spelen in je overwegingen.

 

Wees gewoon zakelijk.

 

En dat gezegd hebbende, vergeet vooral niet een onderneming te starten die haalbaar is, aangezien een onderneming twee kanten op kan gaan:

 

a) je bent over een paar jaar schuldenvrij

 

OF

 

b) jij (als ondernemer) hebt extra schulden over een paar jaar, naast de schulden van je vriendin

 

Al met al, als je van mening bent dat je met een onderneming op realistische wijze kan bereiken dat de schuldenlast aanzienlijk wordt terug gebracht binnen een acceptabele termijn, doe dat dan gerust.

 

Maar begin er gewoon op een goede manier aan, als ondernemer EN hou het ondernemerschap gescheiden van persoonlijke omstandigheden (ook al kan het ondernemerschap je/jullie persoonlijke situatie verbeteren).

 

Mocht je vragen hebben, mail me dan gerust (via de PM button)

 

MvG

 

 

 

(en dat je op Higherlevel advies inwint om de nadelen van schulden te voorkomen).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.