• 0

werkweigering

hallo,

 

ondanks het feit dat er schriftelijk is overeengekomen dat er die week niet vrij genomen kan worden

heeft werkneemster toch iets voor een uitje geboekt. ze dacht dat ze ontslagen zou worden en heeft zonder overleg

dan maar een uitje geboekt. eind juni zou het contract aflopen dus naar mijn inziens geef je dan de laatste week de overige vrije dagen die er nog zijn en kan er niet zelf een beslissing genomen worden toch?

 

het geld kan niet meer terug gevrorderd worden en wij willen nu de helft voor onze rekening nemen.

wanneer ze niet komt, valt dit dan onder werkweigering?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste roos57,

 

kun je je vraag herformuleren voor goede reacties? Bij voorbaat dank.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

ondanks het feit dat er schriftelijk is overeengekomen dat er die week niet vrij genomen kan worden

heeft werkneemster toch iets voor een uitje geboekt. ze dacht dat ze ontslagen zou worden en heeft zonder overleg

dan maar een uitje geboekt. eind juni zou het contract aflopen dus naar mijn inziens geef je dan de laatste week de overige vrije dagen die er nog zijn en kan er niet zelf een beslissing genomen worden toch?

 

het geld kan niet meer terug gevrorderd worden en wij willen nu de helft voor onze rekening nemen.

wanneer ze niet komt, valt dit dan onder werkweigering?

 

deze week mocht er geen vrij genomen worden. is al vanaf januari bekend en het contract van een van de werkneemsters loopt 29 juni 2011 af en zij dacht dat zij niet kon blijven, maar door schuiven, wikken en wegen kan ze blijven.

 

dat is haar vorige week dinsdag meegedeeld en de maandag ervoor heeft zij zonder overleg toch dat uitje geboekt omdat

zij er van uitging dat zij niet kon blijven.

 

wanneer zij inderdaad op 29 juni weg zou gaan hield ze nog enkele vakantiedagen over, dus dacht ze, die gebruik ik dan voor het uitje. wij hebben haar laten weten dat je dit ten eerste niet zonder overleg kan doen en ten tweede verrekenen we de over gebleven dagen zoveel mogelijk aan het einde van de loopbaan.

 

zij heeft al betaald en wij hebben zelf geprobeerd om het geld terug te vorderen, maar helaas dit kan niet meer.

nu is mijn vraag, als werkneemster niet op haar werk verschijnt, is dit dan een vorm van werkweigering?

en zijn wij verplicht om het geld uit eigen zak aan haar terug te geven?

 

roos

Link naar reactie
  • 0

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de helft van de kosten van die reis voor je rekening zou willen nemen, en ook je vraag "zijn wij verplicht om het geld uit eigen zak aan haar terug te geven" kan ik niet plaatsen.

 

Ongeacht of haar contract al of niet verlengd zou worden is ze nog steeds verplicht om opname van vrije dagen met haar werkgever af te stemmen. Als ze ondanks dat dat niet uitkomt of overeenkomt met het aantal vrije dagen dat ze nog heeft staan toch op vakantie gaat, dan is ze niet goed bezig. Als ze daarentegen niet op vakantie gaat zijn de kosten in principe natuurlijk voor haar - ze heeft zelf het risico genomen.

 

Of het als werkweigering betiteld kan worden als ze toch gaat weet ik niet maar ik zou ofwel een heel hartig woordje met haar hebben, ofwel besluiten dat contract niet te verlengen.

Link naar reactie
  • 0

Dat uitje, is dat op een datum die nog onder het oude contract valt, of onder het nieuwe contract? Niet vrij kunnen nemen kan uit de aard der zaken slechts in een periode dat een verplichting tot het verrichten van arbeid bestaat, dus gedurende de looptijd van de overeenkomst. Ze heeft, voordat ze een nieuwe overeenkomst is aangegaan, iets geboekt, dus op dat moment zal ze niet iets gedaan hebben dat onder werkweigering zou kunnen vallen.

 

Heb je het nieuwe contract aangeboden, wetende dat ze dan een uitje geboekt heeft? Dan lijkt het logisch te veronderstellen dat je daarmee (impliciet of expliciet) akkoord gaat met het vrijnemen. Of je verplicht bent haar volledig te vergoeden als ze toch komt werken - dat heb je neem ik aan uitonderhandeld bij de onderhandelingen over het nieuwe contract?

 

Het is niet standaard zo dat vrije dagen voor afloop van de arbeidsovereenkomst moeten worden opgenomen. Het is ook mogelijk deze af te kopen. Doorschuiven naar een nieuwe overeenkomst kan alleen als dat expliciet wordt afgesproken - maar ook onder die nieuwe overeenkomst zou ze vakantierechten krijgen, dus waar zit het probleem?

 

Kortom: zwart-wit is het allemaal niet. Op basis van de gegeven informatie is er geen conclusie te trekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

het uitje valt nog onder het oude contract.

werkneemster gaat 1 jaar een studie volgen en die dag valt ineens op een andere dag dan dat er was

afgesproken, dus daarom kon eerst haar contract niet verlengd worden, maar door intern naar een oplossing te zoeken kan

werkneemster toch blijven nadat haar contract afloopt mede omdat een andere werkneemster haar cursusdag invult.

dus zo is deze situatie ontstaan.

en natuurlijk hoef ik dit niet uit eigen zak te betalen, maar ik ben bang dat ze anders niet op haar werk verschijnt. en daar ging dan ook de vraag over of het niet komen onder werkweigering valt

 

roos

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roos,

 

Als ik het goed begrijp zou haar contract alleen aflopen omdat het niet te combineren was met haar cursus. Dan neem ik aan dat je verder tevreden over haar bent en dat zij ook niet met kwade bedoelingen dat uitje heeft geboekt.

 

Er kon blijkbaar intern geschoven worden met dagen om haar cursusdag van volgend jaar in te vullen. Is dan voor dit uitje ook met passen en meten geen oplossing te vinden? Stel dat ze een paar dagen ziek zou worden, welke oplossing zou je daar dan voor bedenken?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

bij ziekte kan er geen oplossing gevonden worden en zullen we het met minder personeel moeten doen.

 

ik kan niet verlangen van die andere collega dat ze ook nog eens bij ziekte invalt, zij komt al tijdens de vakanties extra en zou

ook die ene dag willen komen dus je ziet er wordt genoeg gedaan, maar dit was al van te voren bekend, net zoals er geen 2 personeelsleden tegelijk vrij kunnen nemen. bepaalde beroepen brengen dat nu eenmaal met zich mee.

 

roos

Link naar reactie
  • 0

bepaalde beroepen brengen dat nu eenmaal met zich mee.

 

Zonder te weten over welke beroepsgroep dit gaat denk ik wel dat John hier een belangrijk punt aanstipt.

De spoeling is blijkbaar zo dun dat je behoorlijke risico's loopt als iemand wegvalt.

 

Heeft je medewerker de verlenging inmiddels wel geaccepteerd, met andere woorden wil ze zelf ook blijven?

 

Met werkweigering schermen kent geen winnaars, jij bent voor de korte termijn geholpen maar je medewerker blijft zich dit nog lang herinneren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.