• 0

Van webwinkel naar fysieke winkel

Sinds 2 jaar heb ik een webwinkel met woondecoraties. Ik ben begonnen met het maken van voornamelijk handgemaakte tassen/zakken voor kinderen veelal gepersonaliseerd met hun naam erop. Later ben ik dit uit gaan breiden met ingekochte woonaccessoires en is dit tegenwoordig de hoofdzaak van mijn webwinkel. Het handgemaakte zette verhoudingsgewijs geen zoden aan de dijk. Verder geef ik veel workshops op het creatieve vlak.

 

Sinds januari van dit jaar ben ik werkloos (contract niet verlengd) en besteed ik zoveel mogelijk tijd als toegestaan aan de webwinkel. Tevens sta ik veel op de grote fairs in het Noorden van Nederland. De webwinkel op zich loopt niet echt super, maar de workshops en de fairs draaien goed. Vaak krijg ik als reactie dat mensen de producten liever even vast willen houden, bekijken en vergelijken voordat ze iets kopen. En dat dat de reden is dat men dit soort artikelen liever niet online koopt.

 

Nu staat er bij ons in het "dorp" (100.000+ inwoners) een mooi winkelpand te huur. 120m2 voor € 17.500,- excl. per jaar.Het gaat om een pand op een B1 locatie, maar door de bouw van een grote electronicawinkel en een facelift van het hele gebied, zal het een A2 locatie worden. De verhuurder wil alleen per 5 jaar verhuren, zonder clausules van eerder opzeggen etc.

 

Hier zou ik woonaccesoires, meubelen zoals kasten en tafels en cadeau-artikelen willen gaan verkopen. Tevens zouden hier de workshops gegeven worden. De merken die ik wil gaan verkopen, worden in een straal van 30 km niet verkocht. Ik heb contact gehad met een kennis/collega-winkelier 50 km verder op, en die de situatie voorgelegd. Volgens haar moet het zeer zeker haalbaar zijn. Uit betrouwbare bron weet ik dat soortgelijke winkels met een soortgelijk assortiment ca. € 100.000,- per jaar omzetten. Natuurlijk besef ik dat ik eerst een naam en klantenkring moet opbouwen, maar ik ben ervan overtuigd dat het haalbaar moet zijn. Door de workshops kan ik nog extra geld omzetten.

 

Nu ben ik in gemeenschap van goederen getrouwd, hebben we een koopwoning en twee kinderen van 5 en 8 jaar. Mijn omgeving is totaal niet positief over de plannen. Zijn bang dat ik failliet ga en het huis moet verkopen. En dat zou ik de kinderen toch niet aan mogen doen... Mijn man staat overigens wel 200% achter mijn plannen en ideeën.

 

Nu mijn vragen:

Is het wijs om een contract voor die periode af te sluiten?

Ik weet dat ondernemen risico's met zich mee brengt, maar zou het echt haalbaar zijn?

Ik heb slechts € 5500,- aan eigen kapitaal om in te brengen plus een huidige voorraad van ca. 2000,- inkoop. Ik zal dus een lening bij de bank moeten afsluiten voor ca. € 20.000,- om voorraad in te kunnen kopen. Zal dit lukken?

 

Op dit moment ben ik er dag en nacht mee bezig. Het ondernemersplan is af tot aan het financiele gedeelte. Moet ik daar een accountant voor in de arm nemen?

 

Ppfff, heel veel vragen dus.

Groet Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het financiële plaatje zal wel degelijk erg handig zijn om volledig te maken.

Echter als soortgelijke winkel 100k omzetten (incl btw?). terwijl deze naamsbekendheid hebben.

 

Laten we dan een poging doen.

Omzet exc btw 80k

Inkoop 40k

Marge 40k

Huisvesting 30k

 

Dan hebben we het nog niet over de extra kosten, personeel, administratie, telefoon, reclame.

 

Ik zeg het heel kort, maar op basis hiervan neig ik ook NEE te zeggen.

 

De winkel zul je tevens moeten aankleden, voorraad, verbouwing, 20k is niets.

Er zijn vele online veilingsites waar je voordelig zaken kan overnemen, maar weet waar je aan begint.

 

Op deze site zijn vele mensen die je willen helpen, als je wilt ben ik bereid om je ondernemingsplan te bekijken etc. Dat scheelt dan in ieder geval in de kosten ;)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Om het risico van persoonlijk faillissement af te dekken kun je je activiteiten onderbrengen in een rechtspersoon. Een BV bijvoorbeeld.

 

Wil je een lening bij de bank kunnen krijgen, dan heb je in elk geval de cijfers van afgelopen 2 jaar nodig. En zelfs dan, banken vragen vaak cijfers van 3 jaar. Ik verwacht daarnaast dat de bank meer zekerheden wil. (Meer eigen geld, of ander onderpand). Heb je al aan werkkapitaal gedacht? Hoe zit het met de cashflow?

 

Accountant lijkt me overbodig, vraag iemand met verstand van zaken. Als er een accountant aan te pas moeten komen, dan snapt die account manager bij de bank het waarschijnlijk ook niet meer ;)

 

@Herafin: sinds wanneer zijn omzetten incl. btw? :)

 

100k omzetten per jaar voor een fysieke winkel is weinig. Ik ken freelancers die dat in hun eentje doen ;) Zonder duur pand en inkoop. Dus daar zou ik toch nog even opnieuw naar kijken en een realistische schatting van maken.

 

Die meneer of mevrouw die dat pand heeft kan wel roepen dat ie alleen per 5 jr wil verhuren zonder clausules, maar dat roepen ze allemaal. Ondertussen is er de grootste leegstand sinds jaren van bedrijfsvastgoed. Als je goed onderhandelt, dan kun je daar vast wel wat aan doen. Èn aan de prijs èn aan de periode/clausules.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik de combinatie vooropgestelde omzet bekijk in combinatie met de huurprijs dan zijn er maar 2 mogelijkheden denk ik.

Of er is een hele grote winstmarge (+ lage werkingskosten) of dit is gewoon geen haalbare kaart.

En als je dan vast zit voor 5 jaar heb je een dik probleem. Dus als je dit wil doen zou ik zeker deze termijn verkorten tot maximum 3 jaar (en dan nog).

 

Als ik even heel positief naar dit plan kijk en stel dat dit zeer succesvol zal worden zal je met het volgende probleem te kampen krijgen denk ik : ruimtegebrek.

Als ik zie dat je meubels ook in het aanbod plaatst dan lijkt 120m2 me bij groei van de onderneming een grote belemmering. Als je dus ook hier weer voor 5 jaar vast zit dan zal je daar weer kopzorgen hebben. Behoorlijk inkorten dus deze termijn!

Startkapitaal, klassieke probleem bij misschien 95% van de ondernemers, lijkt me wat aan de lage kant geschat voor deze sector. Zeker als je je wat wil onderscheiden van lage segment decoratie.

Ik weet uiteraard niet of je man een heel goed inkomen heeft. Als dat inkomen voldoende hoog is om zonder extra inkomen een redelijk gezin te onderhouden dan moet je misschien wel gewoon gaan voor jouw droom. Maar als al vanaf de eerste maand het inkomen van de zaak broodnodig is dan zou ik dat risico toch wel honderd keer herbekijken en berekenen.

De bank zal dit uiteraard ook zo bekijken (risico?) in combinatie met jouw plan en bekende gegevens van andere ondernemingen binnen dezelfde sector en regio.

Met een omzet van 100K zou ik dit avontuur persoonlijk niet aangaan en zeker geen langdurige verbintenissen tekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

bij mij aan de overkant zit ook een winkel van +/- 100m2 met woonaccessoires en die verkopen ook meubels,

gaat al 15 jaar prima. Ze houden zelf geen voorraad, hebben ook geen magazijn en laten op afroep 1 keer per week de meubels bezorgen en brengen ze vervolgens zelf weg in de avonduren.

 

(overigens heb ik het over A1-lokatie en kost een behoorlijk stuk meer als 17.500 pj.)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste Bianca,

 

Ik zal dus een lening bij de bank moeten afsluiten voor ca. € 20.000,- om voorraad in te kunnen kopen.

 

Voor een dergelijke kredietbehoefte (<35.000 euro), kun je ook denken aan Microfinanciering.

 

Succes met je afwegingen.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Dag Bianca,

 

Om te beginnen ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je webwinkel. In je profiel kon ik geen naam of URL vinden. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat je precies verkoopt.

 

Je omzet

Je winkel heeft als ik het goed lees twee vormen van omzet:

[*]Verkoop via fysieke winkel

[*]Omzet via workshops

Ik zie bij ondernemers die een fysieke winkel met een creatief "beroep" combineren dat met name deze laatste vorm van bedrijvigheid een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de omzet. Interessante product/markt combinatie dus.

 

Op basis van enkele grove cijfers die in dit topic voorbij komen ben ik het eens met HeRaFin en Genker. De omzet uit alleen de winkelverkopen lijkt wat aan de krappe kant. Als winkelier moet je op termijn toch wel zo'n €40.000,- tot €60.000,- - op jaarbasis kunnen overhouden wil je er goed van kunnen leven. Genker refereert er al aan maar wij hebben inderdaad geen informatie over je marges. Als die heel erg hoog zijn dan kan het weer goed voor je uitpakken. Daarnaast hebben we ook geen informatie over de omzet uit de workshops. Denk eraan, deze standpunten zijn puur en alleen gebaseerd op algemeenheden en zeggen nog niks over de haalbaarheid van je plan.

 

Financieel plan

Om een goede beslissing te maken of je zaak een haalbare kaart is heb je een onderbouwde inschatting nodig van je omzet en een begroting van het benodigde startkapitaal. Een financieel plan dus. De cijfers van je collega 50 km verderop zijn daarbij een fijne leidraad maar niet meer dan dat. Jij gaat zelf je zaak runnen en dus zijn sterk ondernemerschap een goed onderbouwde marketingstrategie en financieel inzicht van jou of een adviseur de succesfactoren. Dat je man je 200% steunt is een grote pré. Je financieel plan moet je uiteindelijk het inzicht geven in opbgengsten/kosten structuur en je helpen je beslissing te maken.

 

Kansen bij de bank

Banken zijn nog steeds terughoudend met het verstrekken van kapitaal aan startende ondernemers. Over het algemeen willen zij best geld lenen indien het kapitaal vrijwel risiocloos kan worden verstrekt. Dit betekent een garantie van een derde persoon (je man?), overwaarde op een huis of een voldoende grote eigen investering. Stap dus in de schoenen van de bankier en bedenk wat je hem kan aanbieden om zijn risico zo laag mogelijk te maken. Denk eraan dat ook in het geval van een BV een bankier zal vragen om (deels)hoofdelijk mee te tekenen voor een eventueel krediet.

 

Inbreng van eigen vermogen is voor de kans van slagen essentieel. Het liefst in de vorm van liquiditeiten (startkapitaal). In jouw geval bestaat dit uit een voorraad, je website, enige inventaris en je kapitaal van €5.500,-. Het is een goed begin, maar het is géén garantie voor succes bij een kredietaanvraag. De suggestie van microfinanciering is een sterke en in jou geval wellicht een goede uitkomst (Sterk Nynke!).

Hoeveel je precies nodig hebt moet je gaan becijferen (investeringsplan). In ieder geval vergt het wel wat doorzettingsvermogen. Denk eraan, het uitvoeren van je droom is nooit onhaalbaar. Het vergt wel creativiteit en sterk ondernemerschap en goede planning.

 

Wat nu te doen?

Al de vragen die je stelt hebben betrekking op een prognose die uit het financieel plan moeten gaan blijken. Ga nu dus eerst aan het rekenen. Om een eerste inschatting van klantenaantallen te maken kan het helpen de week op te knippen in delen. Daarmee kun je een beeld schetsen van wat realistische verkoopaantallen zijn. Ik heb in de bijlage een eenvoudige excelfile meegestuurd. Als je aan die tabel je productgroepen koppelt krijg je een idee van je te verwachten omzet eventueel (zeer waarschijnlijk) moet je meerdere tabellen maken.

 

Tot slot

Een beslissing nemen over een contract voor vijf jaar op basis van je huidige inzichten is voorbarig. Niet doen dus. Ik denk dat je vooral meer houvast nodig hebt. Ik ben het eens met Yannick Veys. Ga als het moment daar is zeker onderhandelen over het huurcontract. En eigenlijk over alles wat je straks aankoopt. Van de voorraad voor je winkel t/m de inrichting van de zaak. Allerlaatste opmerking: Laat je vooral niet uit het veld slaan door alle sceptici. Daarvan zijn er zo veel. Ik hoop dat je weer enigszins vooruit kan,

 

Ik wens je heel veel succes bij je onderneming!

 

Inschatting_klantenaantallen.xlsx

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is risico nemen maar dit gaat m.i. erg richting gokken. Kan me de reacties uit de omgeving wel voorstellen.

 

Waar ik persoonlijk het meeste problemen mee heb is het feit dat je geen enkele ervaring of zelfs een basisopleiding hebt als offline winkelier. Als je dat gecombineert met het ontbreken van een startkapitaal en er moet meteen een duur pand worden gehuurd geeft dat een voor mij een NO GO.

 

Ik zou eerst zorgen voor meer startkapitaal en voor het vergaren van meer kennis. Daar ben je vast mee begonnen. Wellicht is het een idee om een tijdje in zo'n winkel te gaan werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allen, bedankt voor jullie reacties.

Mijn man en ik hebben de boel nogmaals grondig bekeken, en zijn tot de conclusie gekomen om onze plannen nog even in de ijskast te parkeren totdat we in ieder geval meer eigen kapitaal hebben.

 

Ik zal vanaf dag 1 ook geld voor onze prive-rekeningen moeten verdienen ivm een hoge hypo op onze eigen woning. En dat is gewoon niet realistisch. Het inkomen van mijn man is niet voldoende om alle rekeningen te betalen. Verder hebben we onlangs contact gehad met de makelaar van het winkelpand. En deze gaf aan dat de verhuurder niet bereid is om maar enige consessies te doen in het huurcontract. Immers heeft hij nog enkele andere winkelpanden in het centrum die wel verhuurd zijn, en zal deze na de verbouwing van het winkelplein, het dubbele moeten opbrengen aan huur. Dus het zal hem een zorg zijn of het nu wel of niet verhuurd is...

 

Ik ga nu eerst kijken of ik mijn webwinkel beter aan de praat kan krijgen en event. grotere/onbekendere merken kan verkopen. Mijn workshops meer promoten en zien hoe het dan gaat.

 

@Hans ik heb trouwens ruim 7 jaar ervaring in de detailhandel als verkoopster/assistent bedrijfsleider in een juwelierszaak in het luxere segment.

 

Groet Bianca

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.