• 0

Kan vooruitbetaling terug gedraaid worden?

Is het mogelijk voor een klant om een vooruitbetaald bedrag terug te boeken (nadat de spullen zijn ontvangen)?

 

Ik weet dat dat bij automatische incasso wel mogelijk is, maar in dit geval ben ik niet zeker... (en via Google vind ik niet echt resultaten die mij gerust stellen!)

 

Wie weet het zeker?

 

Groeten

Dennis

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet het zeker. Het kan niet.

 

Ik heb hemel en aarde bewogen om een dubbel uitgekeerd bedrag terug te boeken...Ik zat bij de Abn en het was echt onmogelijk...

 

Is gelukkig goed gekomen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Kan inderdaad niet. Als consument heb je alleen bij Automatische incasso's de mogelijkheid om het soms terug te boeken.

 

Ligt er namelijk aan hoe de Automatische incasso wordt uitgevoerd. De incassant kan er namelijk voor kiezen (vast wat technischer en uitgebreider dan dat ik het nu verwoord) om deze optie uit te schakelen. Telco's doen dit bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan het bij CreditCardbetaling ook. Vraag Vossie maar eens

 

Kan volgens mij inderdaad - maar hier gelden wel strikte voorwaarden voor en dit gaat dus niet zo 1 - 2 - 3 als bij een terugboeking van een incasso. Ook kan iemand betalen met een ongedekte cheque waar de bank pas enkele dagen/weken achter komt en het overgemaakte bedrag terugvordert. Kijk goed bij de 'code' bij de betaling. 'OV' voor overschrijving bijv.

Link naar reactie
  • 0

Gevraagd wordt hier denk ik of een bank- of (giro)overschrijving teruggedraaid kan worden door een klant. Vooruitbetalen kan vrijwel d.m.v. elke betaalmethode iDEAL bijvoorbeeld uitgezonderd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

ik heb wel enige ervaring hiermee.

Het is ongeveer als volgt:

 

vooruitbetaling - iemand maakt zelf geld over naar jouw rekening. Dit kan door de betalende partij niet terug geboekt worden. Wil hij dit wel terughebben omdat het b.v. een foute/onverschuldigde betaling is moet hij contact met zijn bank opnemen. zijn bank stuurt vervolgens een verzoek naar de bank van de tegenpartij met het verzoek om aan hun rekeninghouder te verzoeken het geld terug te betalen. Boekt die rekeninghouder het geld niet terug ontvangt de betaler uiteindelijk de naam en adres gegevens van de ontvangende partij en moet hij het via de rechter zien terug te krijgen.

 

Eenmalige machtiging - hierin zijn verschillende gradaties en mogelijkheden:

als de machtiging aan een loterij ,goede doel of vergelijkbare instatntie is gegeven is de storneringstermijn 0 dagen. deze partijen hebben speciale incasso overeenkomsten waarbij niet gestorneerd kan worden.

Dan zijn er de standaard eenmalige machtigingen die een bepaalde stornerings termijn hebben van 3 tot 30 dagen.

Dan heb je nog de doorlopende machtigingen met ook een storneringstermijn van meestal 30 dagen.

bovenstaande machtigingen gaan normaal altijd via formulieren voorzien van handtekening. Uitzondering is de telefonische eenmalige machtiging. Hierbij kan telefonisch een machtiging afgegeven worden door een klant, hieraan zijn diverse byzondere voorwaarden gesteld door de banken.

 

Dan kom je bij de gevaarlijkste variant: de (eenmalige) machtiging via internet die veel gebruikt wordt door webshops. Hiermee is echter een groot probleem: het wordt door de banken gedoogd maar niet erkend en bestaat naar mening van de banken ook niet (kop in het zand tactiek van de banken).

Hierop zit geen enkelle bescherming voor de webshops. er geld hiervoor een onbeperkte stornerings termijn. Iemand kan in feite na 5 jaar nog steeds met 1 telefoontje naar de bank storneren (record bij mijn shop staat op ongeveer 15 maanden na aflevering).

Bank steld hierbij dat machtiging via internet niet bestaat en dus nooit heeft plaatsgevonden en dus altijd ongedaan gemaakt kan worden.

 

En als laatste is er nog de ellende van de banken zelf (bij mij is dit de grootste groep storno's): de bank verwerkt een incasso gewoon direct en gaat pas een paar dagen (oplopend tot 30 dagen) kijken of er wel voldoende geld op de rekening staat. is dat niet het geval gaat de bank gewoon willekeurig incasso's die eerder in die 30 dagen zijn verwerkt storneren om de rekening weer op een positief saldo te krijgen. Gebeurd zelfs wel dat ik na 5 dagen een stornering krijg omdat rekeningnummer en naam combinatie niet juist was of zelfs dat rekening opgeheven bleek.

 

Dan heb je iDEAL: dit is eenvoudig, is eenvoudigweg niet te storneren.

 

Dan krijg je Creditcard: standaard creditcard betalingen kan je betwisten. de incasserende partij (webshop of winkel) krijgt dan 30 dagen de tijd om te bewijzen dat wel de juiste persoon besteld heeft en dat betaling dus terecht was en dat er geleverd is. dan heb je 2 mogelijkheden:

1. de (web) shop kan bewijzen dat er geleverd is en aan de eigenaar van de creditcard. Incasserende partij kan geld behouden maar krijgt wel een boete van 25 tot 50 euro per navraag opgelegd (ook als die navraag dus onterecht was van de klant).

2. webshop kan niet bewijzen dat transactie rechtsgeldig en juist was en moet het bedrag terugbetalen (wordt ingehouden op volgende uitbetalingen) en krijgt dus ook die boete van 25 tot 50 euro per navraag. Daarnaast als aantal navragen/storneringen boven een bepaald percentage uitkomt kan het incasso contract ingetrokken worden of er extra boetes volgen.

 

Dan is er nog de creditcard betaling met 3D secure. Hierbij zou zo moeten zijn dat klant moet bewijzen dat hij transactie niet gedaan heeft en dus niet de (web)shop dat het wel juist was. bewijslast zou bij klant komen te liggen. Verder nog geen ervaring mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je met 3D secure doelt op het popup venstertje van je bank waarbij je nog een password moet invoeren (geloof dat mastercard het securecode noemt)?

 

Daarmee is in ieder geval duidelijk(er) dat de klant zelf de transactie heeft goedgekeurd (en het dus geen 'gevonden' of gefotocopieerde creditcard betreft), maar je kunt nog steeds betwisten of de transactie terecht is. Neem bijvoorbeeld een aankoop in een webwinkel: De klant betaalt deze met securecode, maar de webwinkel verzend het product niet.

 

Dat je de betaling hebt geautoriseerd is dan wel terecht, maar de creditcard maatschappijen letten ook op wat er daarna gebeurd, in dit voorbeeld fraude. Als dat sturctureel gebeurd bij een bepaalde client zal de cc maatschappij alsnog maatregelen nemen (bijv afsluiten van die acceptant, evt terugboeken van transacties als het geld nog te halen is, etc). Er is ze veel aan gelegen consumenten het gevoel te geven dat online betalen met cc veilig is, en restitutie van probleemgevallen hoort daarbij.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Er is ze veel aan gelegen consumenten het gevoel te geven dat online betalen met cc veilig is, en restitutie van probleemgevallen hoort daarbij.

 

 

dat klopt ja, zonder secure 3D was de webshop eigenlijk vrijwel altijd de klos.

Ik ben verschillende keren de dupe geworden van betalingen met gestolen creditcards en visa/mastercard en paysquare intereseerd zich daar echt 0,0 in.

 

zo heb ik bij de hand gehad dat er voor ruim 500 euro bij mij besteld was met creditcard en uitgeleverd was naar een adres in Nederland.

5 maanden later (!!!!!!) kreeg ik navraag van creditcard bedrijf met melding dta het ging om gestolen creditcard (kwamen ze dus pas na 5 maanden achter???).

Dat adres dat in het beheer systeem van mijn isp stond gelijk was aan aflever adres was niet interesant, creditcard stond op naam van ander persoon, maar dat kon ik als webshop niet zien en kon dus gewoon terugbetalen.

Bij onderzoek in mijn systemen en die van PSP bleek dat deze klanten in die periode 5 bestellingen geprobeerd hadden te doen op 2 verschillende adressen met verschillende gestolen creditcards.

Maar dat ik daarover belde met visa/mastercard en paysquare hadden ze geen intresse in die gegevens.

 

Aangifte bij politie hiervan is destijds wel gedaan, maar nu bijna 2 jaar later is daar nog steeds niks serieus mee gedaan.

 

Of die keer dat iemand uit Nederland probeerde te bestellen met maar liefst 25 gestolen creditcards en dat het bij poging 26 lukte.

Dat ik toen belde dat iemand grote hoeveelheid gestolen creditcard gegevens had en daarmee probeerde te bestellen en dat die dus ook nummers had die nog niet geblokkeerd waren was reactie van hun: ja en? waarom moet ons dat intereseren?

Dat ik aangaf dat het misschien handig was om die gestolen nummers te kunnen blokkeren was hun reactie dat ze dat nooit doen en dat het voor de rest niet voor hun interesant was om te weten welke gestolen nummers er nog actief zijn en wie daarmee probeerd te bestellen. was verder mijn probleem en moest ik maar aangifte bij de politie van doen.

 

Kortom: creditcard bedrijven intereseren zich totaal niet in fraude en heeft geen prioriteit omdat ze toch altijd alle schade op de (web) shops kunnen verhalen en het hun en hun klanten (de kaart houders) geen schade opleverd.

Link naar reactie
  • 0

Dit is helaas het nadeel van zelf overmaken (van tevoren). Je kunt nooit en te nimmer zelf je geld terug halen. vervelend maar waar... Enige wat je kunt doen is de ontvanger verzoeken het bedrag terug te storten!

Sexshop Slaapkamerspeeltjes.NL - De ondeugendste online sexshop van de Benelux! Voor de spannendste sextoys
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.