• 0

Aansprakelijkheid overdraagbaar van VOF naar BV?

Beste forummers,

 

Wij hebben eind vorig jaar ons eerste volwaardige product geleverd onder een VOF. Begin dit jaar hebben we een tweede verkocht, en nu is ons gevraagd om een offerte op te maken voor een aanbesteding, het betreft hier een grote opdracht. Wij zijn echter nog VOF, en willen oa ivm de aansprakelijkheidsbescherming naar een BV. Hierom hebben we volgende week een afspraak bij een accountantskantoor. Het probleem is hierbij dat de offerte waarschijnlijk al de deur uit is voordat de BV goed en wel opgericht is. Is het mogelijk om de volledige aansprakelijkheid van VOF over te hevelen naar de BV, en zoja, is hiervoor nog een extra toevoeging nodig aan onze offerte? Is het misschien ook mogelijk om dit risico met een verzekering af te dekken?

Ik ben erg benieuwd hoe wij dit verantwoord op kunnen lossen zodat wij persoonlijk geen risico's lopen.

 

Alvast bedankt voor uw reacties, ik kijk er naar uit.

vr. groet,

Piet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het misschien ook mogelijk om dit risico met een verzekering af te dekken?

Ja natuurlijk. In de meeste gevallen is dat ook een stuk praktischer, sneller en goedkoper dan een BV op te tuigen, bovendien ben je dan in geval van een calamiteit nog steeds de EUR 18.000-, geplaatst kapitaal en je opgebouwde waarde/goodwill kwijt

Een BV als redmiddel is zwaar geschut dat alleen zin heeft als het risico ECHT onverzekerbaar is. Dat weet je uiteraard pas nadat je het geprobeerd hebt.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me wel moeilijk om een goede dekkende polis te verkrijgen. Met het oprichten van een BV ben ik waarschijnlijk wel eenvoudiger af, en wat betreft die 18.000, ik heb begrepen dat dat geld er 24 uur op moet staan en dan mag je het terugstorten. Onze producten zitten ook vrij hoog in prijs, denk hierbij aan 50-100 mile per product, dus er gaat nu al meer geld in onze onderneming om dan die 18000.

In eerste instantie vraag ik me af of de afspraken (offerte en levering) die je onder een vof maakt direct overdraagbaar zijn naar de bv, en of de garantie en andere afspraken uit het verleden betreffende reeds verkochte producten ook overdraagbaar zijn naar de BV.

Link naar reactie
  • 0
wat betreft die 18.000, ik heb begrepen dat dat geld er 24 uur op moet staan en dan mag je het terugstorten.

Geplaatst kapitaal stort je niet terug, je kunt alleen de liquiditeiten zelf terughalen: Dan heb je dus een lening van 18.000 aan de BV, als de BV failliet gaat moet je dat terugbetalen, en ben jij die EUR 18.000 kwijt, net als de in de BV opgebouwde waarde/goodwill

 

Lijkt me wel moeilijk om een goede dekkende polis te verkrijgen. Met het oprichten van een BV ben ik waarschijnlijk wel eenvoudiger af,

Kwestie van eerst proberen lijkt me? Een offerte-aanvraag indienen kost je hooguit een uurtje of 2. Ook voor de BV lijkt een goede aansprakelijkheidsdekking mij geen overbodige luxe.

 

Onze producten zitten ook vrij hoog in prijs, denk hierbij aan 50-100 mile per product, dus er gaat nu al meer geld in onze onderneming om dan die 18000

Reden te meer dus...zou ik zeggen

 

In eerste instantie vraag ik me af of de afspraken (offerte en levering) die je onder een vof maakt direct overdraagbaar zijn naar de bv, en of de garantie en andere afspraken uit het verleden betreffende reeds verkochte producten ook overdraagbaar zijn naar de BV.

 

Het Wetboek Vennootschappen bepaalt uitdrukkelijk dat de overdracht geen gevolg kan hebben voor de verbintenissen die voor de openbaarmaking van de overdracht zijn aangegaan (art. 209 W.Venn.): In normaal Nederlands: hiervoor blijven de vennoten van de VOF volledig hoofdelijk aansprakelijk.

Naar de toekomst toe werkt het wel, mits de overdracht van de VOF naar BV op juiste wijze openbaar is gemaakt

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

"Kwestie van eerst proberen lijkt me? Een offerte-aanvraag indienen kost je hooguit een uurtje of 2. Ook voor de BV lijkt een goede aansprakelijkheidsdekking mij geen overbodige luxe. "

 

Duidelijk, bedankt. Ik zal inderdaad achter een verzekering aangaan.

 

"Het Wetboek Vennootschappen bepaalt uitdrukkelijk dat de overdracht geen gevolg kan hebben voor de verbintenissen die voor de openbaarmaking van de overdracht zijn aangegaan (art. 209 W.Venn.): In normaal Nederlands: hiervoor blijven de vennoten van de VOF volledig hoofdelijk aansprakelijk.

Naar de toekomst toe werkt het wel, mits de overdracht van de VOF naar BV op juiste wijze openbaar is gemaakt"

 

Ook helder, vraag ik me alleen nog af of je dit door middel van een extra clausule in de algmene voorwaarden oid kan omzeilen/regelen, door bijv. te vermelden dat de klant er mee accoord gaat dat de aansprakelijkheid overdraagbaar is naar de toekomstige bv.

 

Bedankt voor je reactie

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk zorgt de offerte voor een 'leveringsverplichting'. De VOF zou de offerte ook kunnen opstellen voor de te leveren goederen, maar daarna de uiteindelijke levering kunnen laten uitvoeren door de BV. met bijbehorende facturen en contracten.

 

Dit zal je dan wel moeten laten opnemen in je offerte. Je kunt de VOF dan zien als 'vertegenwoordiger' of 'middle-man' van de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.