• 0

Hoe overleven dit soort bedrijven?

Zelf zit ik al jaren in de technologie sector en moet ik alle zeilen bijzetten om er überhaupt van te kunnen leven.

Dan doe je iets niet goed.

Heel veel uurtje factuurtje werk waar ik eigenlijk helemaal niet op zit te wachten.

Veel liever steek ik mijn tijd in het ontwikkelen van een eigen product wat je dan grootschalig kunt gaan verkopen.

Hier en daar probeer ik groei strategieën van andere starters af te kijken en verbaas me soms hoe sommige bedrijven überhaupt kunnen blijven bestaan.

 

Een simpel voorbeeld (wat totaal niets met mijn vakgebied te maken heeft) is een lokaal ijskraam hier in het dorp

Die lui gaan om 12 uur open en sluiten om 18 uur.

Ze staan er met 3 man.

Vragen 1 euro per bolletje ijs.

Elke keer als ik erlangs rij zie ik gemiddeld genomen geen of hooguit 1 klant.

Dan heb je nog je standplaats kosten en het stroomverbruik van je vriezer.

Loon voor 3 man

etc.

 

Hoe overleven die lui?

En zo zijn er nog talloze andere bedrijfjes (fietsenmakers, fotozaken) waar zelden iemand binnen staat maar wel in een duur pand zitten.

 

[vraagteken toegevoegd - mod]

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Van ijscomannen weet ik niet veel. Ik herinner me van vroeger dat er speciale regelingen zijn (minimum loon, inkomstenbelasting) ik weet niet of dat nog steeds is.

 

 

Als je zelf kunt ontwikkelen, moet je niet klagen. Je kunt toch zeker 16 uur per dag 6 dagen per week achter de pc zitten? 40 uur voor je klanten, en de rest (56 uur?) voor jezelf! Moet je eens kijken hoe snel je project klaar is.

 

Link naar reactie
  • 0

Of neem gewoon een baan en ga hiernaast ontwikkelen.

Als je product een succes blijkt, kun je altijd je baan opzeggen.

 

Of je ontwikkeld bij voldoende omzet (continuïteit gaat voor innovatie )

Of je maakt tijd vrij om tegen laag risico te ontwikkelen (parttime loondienst)

 

Met het juiste product zie je gauw weer waarom die ijscoman er staat.

Nl. anderen te laten genieten van zijn bolletje ijs, verder is hij ook maar iemand die met een goed idee begonnen is.

 

Groetjes,

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

En in de winter is de ijscoman zelfs een half jaar gesloten!

Inderdaad, hoe doen ze het, want de huur moet wel betaald worden.

 

Ik ken ook zo'n winkeltje, met biologisch ijs. In de winter is ze ook open, en verkoopt ze soep. Zit op een hele dure lokatie.

Winstgevend kan dit gewoon niet zijn. Ik denk dat haar man goed verdient, misschien ook een eigen zaak heeft, en dat dit winkeltje leuk is voor de vrouw. Het is dan niet erg als het (een beetje) verlies maakt, want alle hobby's kosten toch geld?

 

Een andere mogelijkheid is dat iemand met een leuke erfenis zijn/haar "droom" eindelijk gaat waarmaken. Na een tijdje komen ze erachter dat het niet winstgevend is te krijgen, maar omdat het zo leuk is en er een grote reserve is, gaan ze nog jaren door.

Link naar reactie
  • 0

Vragen 1 euro per bolletje ijs.

 

Als je zou zeggen "1 euro per ijsje" dan lijkt het me lastig ja. Maar 1 euro per bolletje vind ik best een stevige prijs. Zelfs de grootste zuinigerd doet 2 bolletjes en wie lekkere trek heeft neemt er 3. Die betaalt 6,61 oude guldens voor een ijsje, noem dat maar niks.

 

Rekening houdend met 10 jaar 2% inflatie, kostte dat ijsje van 3 bolletjes vlak voor de invoering van de euro zo'n Hfl 5,42. Kun jij je herinneren dat ooit voor een gewoon ijsje betaald te hebben?

 

Nee, ijs is gouden business en het verbaast me niet dat ze lekker uitslapen en om zes uur achter de piepers zitten.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet om hoe ZIJ overleven (misschien wordt er 's nachts een vrachtwagen met ijs gehaald en gedistribueerd aan landelijke ketens, weten wij veel), het gaat erom hoe jezelf in eerste instantie overleeft en daarna(ast) de dingen doet die je het liefste doet. Niet kijken naar anderen, hoogstens kijken naar wie je bewonderd.

 

Groeten,

 

Ondernemen31

Link naar reactie
  • 0

IJs heeft hoge brutomarge, want ingredienten zijn goedkoop: vooral zuivel en suiker. IJs wordt doorgaans 's nachts gedraaid en overdag verkocht. Piek is in het late voorjaar. Twee goede lentes en je hebt een aardig kapitaaltje vergaard, als je tenminste geen stomme fouten maakt.

 

Ideale combinatie is uurwerk (techneut) met een ijscozaak als bijzaak. Huur je voor de verkoop wat werkstudenten in. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Rijk worden van uurtje faktuurtje doe je niet. De beste methode is om alles wat je niet perse zelf hoeft te doen uit te besteden. Je betaalt ervoor en stuurt de rekening met uiteraad een hoger bedrag door. Nog slimmer is iets aan te nemen. Je hoeft dan niet perse de ueren te maken die een ander zou verwachten en dit ook zoveel mogelijk uit besteden. Door slim te werken hou je veel tijd over om je nieuwe idee te ontwikkelen. Ook hier geldt: niet zelf doen wat je kunt uitbesteden. Als je plan eenmaal loopt kun je misschien eens bij die ijscozaak gaan zitten als hij aan het werk is en jij geniet van je vrije tijd.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet erbij vermelden dat ik ook vanaf thuis werk.

Dit komt ondanks dat je ook elders kunt afspreken nooit echt professioneel over.

Het lijkt wel alsof je daarmee alleen maar uurtje faktuurtje opdrachten mee binnen haal.

De echte opdrachten gaan telkens langs me neus voorbij.

 

Wellicht moet ik de stap eens zetten naar een eigen kantoortje.

Ook veel handiger om dan stagiaires op uurtje faktuurtje projecten te zetten

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ik ken ook twee ijsboerderijen die op een zonnige vakantiedag een omzet draaien waar je een hele mooie nieuwe auto van kan kopen. De inkoopkosten zijn slechts 10% van de verkoop en de vaste kosten zijn minimaal.

 

Ik heb zelf 2 horecazaken gehad en jaren gewerkt voor anderen in de horeca. Ik zou niet meer snel in de horeca stappen, maar als ik een goede locatie voor een ijscozaak of pannekoekenrestaurant vond zou ik er nog wel over willen nadenken.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Veel te kort door de bocht hoe jij denkt! Om het ijsvoorbeel te nemen.

 

Er zit op ijs een torenhoge marge. Hebben vaak jonge (vakantie) krachten aan het werk die niks kosten.

 

Daarnaast kun je die mensen ook niet in de keuken en in de zakken kijken. Wellicht liggen hun wel krom om uberhaupt brood op de plank te krijgen!

Sexshop Slaapkamerspeeltjes.NL - De ondeugendste online sexshop van de Benelux! Voor de spannendste sextoys
Link naar reactie
  • 0

wat je ook kan doen is een job nemen als nachtportier of in de beveiliging (niet overal maarsoms hoef je alleen maar aanwezig te zijn) dan kan je ondertussen lekker programmeren of aan je projecten werken.

 

volgens mij word met name nachtportier gedaan door veel studenten die ondertussen kunnen studeren of schrijvers.

 

mischien ook iets als prive chauffeur , hoge pief ergens afzetten en uren wachten = uren werken.

 

verdient niet altijd even veel maar genereert veel tijd en ook wat zekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Misschien eten ze om 18:00 hun eigen ijs op en hebben ze daardoor lage kosten om te leven. ;D

 

Maar even serieus. Ik vraag mij dat ook vaak af. Ik denk dat in sommige gevallen retailers meer hobby zijn. Zeg maar, even rolbevestigend, de man heeft een goede baan en de vrouw een winkeltje in macrame patronen.

 

Ik ken iemand die bij het UWV werkte. Daar komen ook dossiers voor van zelfstandigen die arbeidsongeschikt zijn geworden. Je wil niet weten hoeveel daarvan onder het bestaansminimum 80 uur in de week hebben moeten werken voordat ze een bedrijfsongeluk kregen. (overigens was dit gewoon algemene informatie, geen privacy achtige dingen!)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Veel liever steek ik mijn tijd in het ontwikkelen van een eigen product wat je dan grootschalig kunt gaan verkopen.

 

Dat is ook het beste. Maar dan moet je de aanlooptijd, de tijd die je nodig hebt om je product te bouwen, tot aan het moment dat je omzet significant is, wel financieren. Dat kan op diverse manieren.

 

1. Je vind een investeerder die het hele bedrag wil insteren - minus een bijdrage van jou, anders doen ze het niet

2. Je spaart een tijd, en dan heb je zelf het benodigde bedrag

3. Je werkt als zzp'er of in loondienst parttime of zoveel maanden per jaar, en in de resterende tijd ontwikkel je het product

4. Je wint een prijs in de staatsloterij die groot genoeg is om je bedrijf te starten

5. Je erft een bedrag van een oudtante die je niet kende

 

In Silicon Valley doet iedereen 1, en hier in ons land ben je aangewezen op 2 of 3.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gras bij een de buren lijkt altijd groener... dat moet je ook niet vergeten denk ik!

 

Was het nu nodig om een topic van bijna een jaar oud omhoog te kicken zonder een inhoudelijk antwoord?

 

Wat maakt het uit waar je op reageert? Dan zouden ze een functie in dit forum moeten maken dat berichten ouder dan een half jaar er uitgehaald worden of automatisch op slot springen?

 

Verder, geloof ikzelf dat het een gezegde is die je zeker moet onthouden. Iedereen staart zich blind op de buurman met de nieuwe auto, maar niemand kan of wil kijken naar de leningen die er tegenover staan.

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 0
Wat maakt het uit waar je op reageert?

Wat mij betreft wel. Dat is onderdeel van de etiquette op een forum. Een forum is een verzameling discussies. Net als in real life is het niet altijd zinnig om in te haken op discussies die al een hele tijd stil liggen, maar het mag uiteraard wel.

 

Dan zouden ze een functie in dit forum moeten maken dat berichten ouder dan een half jaar er uitgehaald worden of automatisch op slot springen?

Liever niet, dan gaat een hoop kennis verloren en bloeden discussies onnodig dood. We vertrouwen op het oordeel van de leden zelf. Iemand die onzin post in een al 4 jaar inactief topic wordt gecorrigeerd.

 

In dit geval is het topic nog niet zo heel oud, gaat het niet over een zeer tijdgevonden onderwerp, en is het hervatten van de discussie kennelijk voor meer leden interessant. Niets aan de hand dus!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij sommige bedrijven vraag je inderdaad af hoe ze overleven. En dat in een duur pand. De keerzijde is ook zichtbaar. Veel faillissementen en sommige binnensteden zien eruit als een rot gebit: tussen de winkels die open zijn verschijnen steeds meer bordjes met faillissementsverkoop, leegverkoop, te huur etc. Veel winkeliers beginnen ook vanuit de liefde voor een product, en minder vanuit de harde realiteit van zakendoen.

 

Toch zie je ook veel creativiteit. Ondernemers die in de zomer ijs verkopen, verkopen in de winter bonbons. Eigenaren van fysieke winkels hebben ook een online winkel (een van de ondernemers in ons dorp verkoopt bijvoorbeeld 85% van haar omzet online en betaalt daarmee eigenlijk haar fysieke winkel). Misschien dat dus die ijscoboeren daarnaast ook andere zaken doen, bijvoorbeeld ijstaarten voor bruiloften, workshops, etc. Zo weet ik dat de voormalig eigenaar van een zeer bekende ijswinkel uit Wageningen levert aan LaPlace. Kortom: creativiteit alom.

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt het uit waar je op reageert? Dan zouden ze een functie in dit forum moeten maken dat berichten ouder dan een half jaar er uitgehaald worden of automatisch op slot springen?

 

 

Ik vind het wel wat uitmaken waar iemand op reageert: als een topic een jaar oud is, en het word omhoog gehaald met de inhoud van een gezegde, maar totaal géén inhoudelijke bijdrage naar mijn mening is, vind ik dat jammer. Wás het wel een inhoudelijke bijdrage geweest, had ik er niets van gezegd, ook al is een topic ouder dan dat.

 

Voor mij komt dat namelijk over als een "newbie" (om het zo maar te zeggen) snel zijn eerste 10 posts wil hebben met (naar mijn mening) inhoudloze berichten. Kom dan met 10 inhoudelijke berichten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.