• 0

Twee webshops in zelfde boekhouding

Wij hebben nu een webshop, ter voorbeeld X.

Loopt top, assortiment groeit steeds verder.

 

Nu zijn we in de opstartfase van shop Y.

Zelfde producten of in ieder geval productgroep, bijna ook zelfde doelgroep.

 

Is het mogelijk om twee 'administraties' te voeren, maar die bij eendezelfde bedrijf horen? Dus eigenlijk twee factuur reeksen naast elkaar?

De inkopen zijn niet te specificeren, producten liggen samen, producten worden bij zelfde groothandels/fabrikanten ingekocht: kortom de inkoop blijft 1 reeks.

 

Maar kan ik twee reeksen verkopen hebben?

 

Waarom? Allereerst zou ik wel willen kijken wat de omzet is bij beide shops. En zo de verschillen zien.

Verder werken onze shops met factuurnummers, en dit is ook direct het factuurnummer in onze administratie.

Bestelling 620 is dus ook factuur 620.

Loopt en werkt voor ons perfect, dus de nieuwe shop start gewoon weer bij factuur en bestelling 1.

 

Als je twee reeksen naast elkaar mag hebben, hoe moeten ze dan genoemd worden?

Moet er iets voor het factuurnummer? Daar nummer 1 natuurlijk al bestaat in de administratie :)

 

Graag tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom niet de shops integreren in 1 backoffice? Dus 1 'achterkant' voor twee shops? Oa. zencart en magento bieden hier prima oplossingen voor. Je krijgt dan bijv. bestelling (factuur) 620 voor shop Z, en 621 voor shop Y etc.. De factuurnummers tellen dan mooi op en je hebt alles overzichtelijk in 1 systeem!

Zoek eens op de term open source multishop in Google :)

Link naar reactie
  • 1

Het voeren van meerdere factuurreeksen is geen probleem, zolang beide reeksen maar doorlopend genummerd zijn en het onderscheid tussen de reeksen duidelijk is. Dat kan door een soort van shop id met letters of een nummers, op zich ben je er vrij in, maar zorg in elk geval dat de reeksen elkaar nooit kunnen overlappen, dat wil zeggen beide shops mogen nooit een exact gelijk factuurnummer mogen hebben om verwarring te voorkomen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we het hier 'slechts' over factuurnummers, (ff simpel shop 1 beginnen dan de facturen met A en shop 2 met b) Allemaal leuk en aardig en dat kan maar daar heb je toch niets aan of weinig aan?

 

Zorgen dat je output naar je administratie zo is dat per Shop er verschillende omzetrekening (8xxxx) gebruikt worden dit kan natuurlijk heel eenvoudig via je journaal (import)

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een webshop, ter voorbeeld X.

Loopt top, assortiment groeit steeds verder.

 

Nu zijn we in de opstartfase van shop Y.

Zelfde producten of in ieder geval productgroep, bijna ook zelfde doelgroep.

 

Is het mogelijk om twee 'administraties' te voeren, maar die bij eendezelfde bedrijf horen? Dus eigenlijk twee factuur reeksen naast elkaar?

De inkopen zijn niet te specificeren, producten liggen samen, producten worden bij zelfde groothandels/fabrikanten ingekocht: kortom de inkoop blijft 1 reeks.

 

Maar kan ik twee reeksen verkopen hebben?

ja hoor is geen probleem.

ik heb zelf 6 reeksen met factuurnummers.

MA100001 is start eerste reeks

GL100001 is start tweede reeks

ki1000001 is start derde reeks

enz.

eerste letters staan voor naam van shop

 

Waarom? Allereerst zou ik wel willen kijken wat de omzet is bij beide shops. En zo de verschillen zien.

Verder werken onze shops met factuurnummers, en dit is ook direct het factuurnummer in onze administratie.

Bestelling 620 is dus ook factuur 620.

Hier zie ik wel een probleem bij jou. wat doe je dan als er een order niet afgerond wordt of dus niet betaald wordt? dan zit er dus een gat in je factuurnummer reeks en daar kan je erg lastige vragen over krijgen van belastingdienst.

Factuurnummer kan je beter dus los hebben lopen van ordernummer zodat het keurig opvolgende nummers blijven.

Loopt en werkt voor ons perfect, dus de nieuwe shop start gewoon weer bij factuur en bestelling 1.

 

Als je twee reeksen naast elkaar mag hebben, hoe moeten ze dan genoemd worden?

Moet er iets voor het factuurnummer? Daar nummer 1 natuurlijk al bestaat in de administratie :)

 

Graag tips!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal duidelijk.

 

Dan zal ik denk ik de eerste twee letters van de shop er voor zetten, of kiezen voor de backoffice.

Zal er eens met de programmeur over brainstormen.

 

Inderdaad je hebt gelijk, ik heb te lang al genoegen genomen met punten waar ik niet helemaal tevreden over was en de laatste tijd al veel dingen veranderd om alles makkelijker te maken.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het ook mogelijk om de bestellingen en opvolgsysteem doorlopend te houden voor beide producten.

 

Maak in je artikelbestand een scheiding aan tussen je productgroepen.

Dus bijv. product X is artikelgroep webshop X produkt X00001

Produkt Y is artikelgroep webshop Y product Y00001

 

Product X bestel en ontvang je in magazijn webshop X (grootboek bijv. 3000 voorraad magazijn X,tegenrek inkopen magazijnX

Product Y bestel en ontvang je in magazijn Y (grootboek bijv. 3001 voorraad magazijn Y, tegenrekening inkopen magazijn Y

 

Bij factuur gelijk aan bestelling/opdracht/ontvangst kun je deze simpel afboeken op inkopen magazijn X of Y (2 grb.nrs.)

Verkopen, haal je uit magazijn X of Y (voorraad) en geef je af tegen verkoopprijs webshop X of Y.

 

Dit is ongeveer de route, waarbij je ook redelijk simpel kunt controleren op verschillende momenten (bestelling = opdracht= opdrachtbevestiging = leverantie = voorraad = factuur = omlooptijd voorraad = verkoop = debiteur

 

Inhoudelijk is dit afhankelijk van je software, maar als je een opvolgsysteem hebt met connectie naar inkoop en verkoop, is dit mogelijk.

 

Het gaat om de administratieve route die je product globaal aflegt, ik probeer hier een beeld voor je te vormen.

Inhoudelijke boekingen hangen af van je eigen administratie en zijn hier gebruikt als voorbeeld .

 

Groetjes,

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het ook mogelijk om de bestellingen en opvolgsysteem doorlopend te houden voor beide producten.

 

Maak in je artikelbestand een scheiding aan tussen je productgroepen.

Dus bijv. product X is artikelgroep webshop X produkt X00001

Produkt Y is artikelgroep webshop Y product Y00001

 

Product X bestel en ontvang je in magazijn webshop X (grootboek bijv. 3000 voorraad magazijn X,tegenrek inkopen magazijnX

Product Y bestel en ontvang je in magazijn Y (grootboek bijv. 3001 voorraad magazijn Y, tegenrekening inkopen magazijn Y

 

Bij factuur gelijk aan bestelling/opdracht/ontvangst kun je deze simpel afboeken op inkopen magazijn X of Y (2 grb.nrs.)

Verkopen, haal je uit magazijn X of Y (voorraad) en geef je af tegen verkoopprijs webshop X of Y.

 

Dit is ongeveer de route, waarbij je ook redelijk simpel kunt controleren op verschillende momenten (bestelling = opdracht= opdrachtbevestiging = leverantie = voorraad = factuur = omlooptijd voorraad = verkoop = debiteur

 

Inhoudelijk is dit afhankelijk van je software, maar als je een opvolgsysteem hebt met connectie naar inkoop en verkoop, is dit mogelijk.

 

Het gaat om de administratieve route die je product globaal aflegt, ik probeer hier een beeld voor je te vormen.

Inhoudelijke boekingen hangen af van je eigen administratie en zijn hier gebruikt als voorbeeld .

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

Inderdaad en dan zit je met dit precies op een grens tussen back-office & front end / shop. Waarbij veel te vaak gedacht word en geïnvesteerd in niet functionele toeters en bellen, bewegende plaatjes en andere lelijke dingen* en vergeten is Oh we moeten ook nog een admin voeren, jho een beetje inzicht in de handel is ook wel prettig. Dus een (flexiblele) output uit je systeem is zo gemaakt (mits het niet gewoon een veredelt mail-syteem is)

 

*) niks persoonlijks want ik ken je hele site niet

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Gelukkig is dat niet aan ons besteed, geen bewegende dingen, muziekjes op de achtergrond of overbodige kreten en dat soort dingen. Het meest gehoorde van klanten is dat de webshop betrouwbaar en professioneel maar toch persoonlijk overkomt.

 

Alleen is zoals bij vele wat ik zo hoor ook bij ons gebeurd: meer succes dan verwacht. En daardoor zijn sommige dingen nu te simpel voor de omvang van de bezigheden. Gelukkig is alles goed te upgraden maar heb er eigenlijk te weinig bij stil gestaan.

Zo druk met het succes blijvend te houden en nog groter te maken, dat het besef eigenlijk best wel laat kwam van hé we zijn nu echt een stuk groter en succesvoller dan we ooit hadden gedacht laten we eens actie ondernemen om het voor ons makkelijker te maken.

 

Waar btw uitrekenen en facturen maken typ voor typ handmatig ging, gaat alles nu een stuk sneller, en warempel, houden we tijd over om de shop nog groter te maken ;D

En natuurlijk tijd voor de tweede shop.

 

Inzicht hebben we overigens wel altijd gehad, is zo te zien of we een investering kunnen wagen of beter nog even wachten en zijn nog nooit in de problemen gekomen daarmee, wat dat betreft zijn we heel beheerst ;D

 

Tnx voor de tips!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.