• 0

Potentiële nieuw jonge ondernemer

Beste lezers,

 

Ik heb sinds kort iets gevonden waarmee ik relatief snel en veel geld kan verdienen voor mijn leeftijd. Ik koop producten uit China of andere lage loon landen en die verkoop ik in Nederland. Wel zorg ik dat alles perfecte kwaliteit is zodat ik geen China troep verkoop. Nu heb ik voor een paar honderd euro winst gemaakt via Marktplaats en andere 2dehands site's, maar hier is de markt ervoor duidelijk niet aanwezig. Er wordt weinig verkocht.

 

Ik wil dus bij winkels in de buurt bijvoorbeeld in de winkel 'gaan staan' met mijn producten ze zijn allemaal handgemaakt en het zijn geen merk-producten. Maar als ik bij een winkel iets wil verkopen en hun willen iets inkopen dan moet ik denk ik een factuur hebben of zo? Want hun moeten belasting betalen over hun inkopen toch? Nou hoe zit het precies met de belasting en hoe kopen hun in en wat hebben hun nodig van mij om van mij te kunnen kopen? En hoe kom ik daaraan?

 

Bij voorbaat dank,

 

Rogier

 

PS: Ik ben pas 14 jaar 'oud'.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rogier,

 

Leuk dat je ook wilt gaan ondernemen! Een van de aspecten van het zijn van zelfstandig ondernemer is het zelfstandig kunnen ondernemen! Veel informatie over ondernemen in het algemeen is al op internet te vinden. Bezoek de volgende sites eens en lees ze goed door:

 

KVK.nl

Belastingdienst

Antwoord voor bedrijven

 

Op die sites wordt uitgelegd wat een bedrijf hebben inhoud en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Je vraag in de huidige vorm, "hoe start ik een bedrijf?" is wel heel erg algemeen. Best lees je eerst bovenstaande sites goed door. Daarmee zullen de meeste vragen die je nu zult hebben beantwoord worden! :)

 

Daarna kan je door middel van de zoekfunctie op dit forum antwoorden vinden op veel vragen. Mocht je daarna echt nog specifieke vragen hebben dan kan je die gerust hier stellen. :)

 

EDIT waar je als minderjarige ondernemer mee te maken krijgt is dat je ouders aansprakelijk zijn voor wat jij doet. Spreek dat goed door met je ouders en overweeg eventueel handlichting aan te vragen. :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wouter,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Handlichting.. Waar moet ik dat dan precies aanvragen? Ik zie dat je me een berg informatie geeft, en ik heb even snel wat dingetjes doorgelezen maar ik zoek eigenlijk een artikel wat echt over het ondernemen gaat voor mensen onder de 16. Dus hoe kom ik aan mijn btw nummer en dat terwijl ik nog geen 16 ben en dat soort dingen aangezien je een hele andere procedure volgt als je 14 bent als dat je 18 bent. Daar loop ik eigenlijk vast..

 

Groetjes,

 

Rogier14

Link naar reactie
  • 0

Even vrij vertaald: Met handlichting dan gaat een rechter kijken of jij bekwaam bent in het handelen en in het hebben van een bedrijf. Op het moment dat jouw handlichting gegeven is ben jij zelf verantwoordelijk voor wat je doet, in plaats van dat jouw ouders dat zijn. Zie ook de site KVK18.nl. Als het goed is kon je deze link ook vinden door op de link van handlichting te klikken die ik in de vorige post plaatste ;)

 

Een BTW nummer krijg je automatisch toegewezen als je ingeschreven bent bij de KVK.

 

Op zich maakt het niet heel veel uit hoe oud de ondernemer is, of je nu 14 of 41 bent, een bedrijf is een bedrijf. Het enige verschil is de verantwoordelijkheid die bij de ouders van de ondernemer liggen als hij onder de 18 jaar oud is. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de leveranciers en/of klanten.

 

Lees je eerst goed in op wat het hebben van een bedrijf zoal inhoudt en welke verantwoordelijkheden daar mee komen. Ja, dat is een berg informatie, maar het hebben van een eigen bedrijf is ook niet hetzelfde als even een sommetje voor wiskunde maken ;) Ga dan langs bij de KVK voor eventuele specifieke informatie en uiteindelijk om je in te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Wat is precies "winst"? Vergeet niet zodra je handeltje gaat formaliseren dat je opeens met vaste en variabele kosten te maken hebt zoals transacties, belastingen, etc. Het is dan ook aangeraden om eerst je plan goed op papier te zetten voordat je acties onderneemt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.