• 0

van geen aanmerkelijk belang (4,9%) naar aanmerkelijk belang (14,9%)

Ik bied twee van mijn collegas de mogelijkheid aan om mee te participeren.

Dit jaar tegen een belang van 4,9% en over 2 jaar de mogelijkheid om nog eens 10% aan te kopen. Hierdoor zullen ze over 2 jaar in de aanmerkelijk belangsfeer komen(14,9% totaal) waarvoor ik ze adviseer om dan een LTD of stam BV te openen.

Mijn vraag is nu of zij de eerste 4,9% ipv prive nu ook al in een LTD of StamBV moeten laten leveren of kunnen zij deze tzt met de andere 10% vanuit prive in een LTD of stambv plaatsen. Maw wat is de beste fiscale constructie voor deze situatie?

[spatie toegevoegd - mod]

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Klok en klepel lijkt me? Een Stamrecht BV is hier totaal niet aan de orde (is iets volkomen anders, voor een totaal ander doel, oa tbv belastinguitstel van een ontslagvergoeding van een voormalig werkgever)

Je bedoelt vermoedelijk een personal holding in de vorm van BV of LTD. Misschien verstandig om zowel gezamenlijk al afzonderlijk een uurtje met een goede fiscalist of accountant om de tafel te gaan zitten? Lijkt mij zowel voor jou als de collega's verstandiger dat het "advies" gedaan wordt door een professional die de diverse opties en de specifieke voor- en nadelen daarvan kan toelichten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Dag Mase,

Of nu al de persoonlijke holding BV/LTD opgericht moet worden, valt nu niet te beantwoorden. Wel is het goed om te weten dat bij 4,9% de deelnemingsvrijstelling niet geldt, zodat resultaten uit de dochter BV belast de holding inkomen. Anderzijds zijn dan verliezen wel weer aftrekbaar voor de holding. Idealiter hou je doorgaans 4,9% liever in privé (box 3).

Het kopen van een aanvullende 10% 2 jaar later, kan een teken zijn dat nu via een eigen BV deelnemen toch handig is. Vraag is echter hoe zeker het is dat zij die 10% zullen (willen) aanschaffen en ook hoe zij het geld in de BV krijgen om dit te financieren.

IMHO kun je nu niet anders dan de verschillende scenario's door laten rekenen en op basis daarvan een educated guess te maken over wat er gaat spelen in de toekomst.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Oh? Hebben ze dit veranderd? Ik dacht dat pas van een aanmerkelijk belang sprake was bij 20% of meer.

Veeveevee,

Wel een beetje de actualiteit bijhouden. Je loopt minstens 10 jaar achter ;D

Ja, blijkbaar. Heb het toch nog even bekeken. Zag dat voor het belastingjaar 2010 een aanmerkelijk belang begint bij 5%. Misschien de reden van die 4,9% in dit topic? Moet ff wakker worden geloof ik. ::)

Trail art: www.imsobo.com

• 0
Misschien de reden van die 4,9% in dit topic?

LOL ;D Ben je tot die conclusie gekomen vóór of ná het lezen van de 515 bestaande topics op Higherlevel over 4,9% aandelenbelang ivm drempel aanmerkelijk belang 5%? ;)

FF serieus: JA, dat is inderdaad de reden van de grens van 4,9% in dit en 514 overige topics over aanmerkelijk belang :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

TS weet terdege dat er voordelen zijn als het aandelenbelang onder 5% valt, of het verstandig is hangt met name af van een aantal variabelen die TS wellicht weet. Deze zijn oa:

- Moeten de statuten aangepast worden (bij 18.000 aandelen van € 1,- wellicht niet, maar bij 18 aandelen van € 1000 wel)

- Hoe is het dividendbeleid van de onderneming cq wat is de reële verwachting

Het zal een kosten/baten analyse worden, met name ook voor TS. Maar als bij voorbaat al de bedoeling is om naar 15% te gaan, lijkt me dat het WELLICHT voordeliger is om meteen al een BV op te richten en 5% (ipv 4,9%) uit te geven (scheelt waarschijnlijk ook een statutenwijziging).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Misschien de reden van die 4,9% in dit topic?

LOL ;D Ben je tot die conclusie gekomen vóór of ná het lezen van de 515 bestaande topics op Higherlevel over 4,9% aandelenbelang ivm drempel aanmerkelijk belang 5%? ;)

FF serieus: JA, dat is inderdaad de reden van de grens van 4,9% in dit en 514 overige topics over aanmerkelijk belang :)

Na het lezen van dit topic. Eerlijk gezegd heb ik al die andere gemist, maar er gaat hier ook zoveel rond. Ik begrijp dat ik mij nu met een rood hoofd naar een donker hoekje ga verplaatsen. ;D

Trail art: www.imsobo.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar