• 0

feedback liquiditeitsbegroting t.b.v. bank

hallo

voor een nieuw te starten restaurant incl duikcentrum heb ik het ondernemingplan klaar. wel vraag ik jullie feedback m.b.t. de liquiditeitsbegroting.

vooral m.b.t. de BTW, ik heb als percentage inkoop 6%, percentage verkoop 30% (gevonden op site Horecabond) en percentage afdracht belasting is dat dan 30-6%? Of is dat een ander percentage?

vragenen opmerkingen over de begroting hoor ik graag voordat ik er verder mee ga. alvast dank!

Liquiditeit2011.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

Het btw% voor inkoop is inderdaad 6 %. Maar (ik werk niet in de horeca) volgens mij gaat over de omzet 19 % btw. Waar die 30 % vandaan komt begrijp ik niet.

 

Ik mis in je opzet een onderbouwing van de omzet. Dit zal zeker gevraagd worden, want omzetten zijn in de horeaca nog steeds problematisch; actuele trends vind je op de site van het CBS.

 

Verder mis ik de prive-onttrekkingen in het overzicht. Slaan de personeelskosten op jou of is het echt een werknemer?

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

BTW op sterke drank is 19% (ook op verhuur/aanstekers/etc)

BTW op alcaholvrije drank en versnaperingen zijn 6%

BTW op rookwaren zijn 0%

 

Als ik jouw liquiditeitsbegroting doorneem vraag ik me wel af, in hoeverre deze goed doordacht is.

Bij deze zou ik zeker hulp inschakelen van een specialist, het gaat hier namelijk niet om peanuts.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

nadat ik de liquiditeitsbegroting had gepost ben ik toch weer verder gegaan met nakijken en had al het e.e.a. veranderd.

Na de op-en aanmerkingen is bijlage de nieuwe versie.

 

omzet is berekend aan de hand van:aantal dagen open (312 per jaar) x aantal stoelen (100) x gemiddelde bezetting(40%) x gemiddelde besteding (E27,-per gsat) x 1,5 (dubbele zit).

Dit houdt in dat binnen er 100 zitplaatsen zijn, terras 80 zitplaatsen en bij kiosk 80 zitplaatsen.

restarnant binnen is 312 dagen per jaar open

terras en kios zijn 144 dagen per jaar open (seizoen)

Ikzelf sta als personeel op de payroll. (Brutosalaris 1708,- per maand)

voor de controle op het financiele plan heb ik wel een financieel adviseur, maar hij wil dat ik eerst zelf alles aanlever en daarna kijkt hij ernaar. Dus vandaat eerst alles zelf uitzoeken en ik vind ook dat naarmate je meer in de materie komt, je ook wel weet waar je over praat wanneer je bij een bank komt.

Graag jullie advies nog in het volgende:

het pand wat ik op het oog heb en waarop mijn businessplan is gebaseerd is een kooppand. de prijs is E 200.000,- k.k. reden van koop is dat het pand op een recreatiegebied staat en dus enkel verkocht wordt. het pand is al eerder open geweest maar wegens omstandigheden failliet gegaan. na de procedure van faillissement is het pand nu van de curator gekocht door de eigenaar van het recreatiegebied en zij verkopen het weer aan de nieuwe ondernemer. Nu is het pand dusdanig goedkoop dat het misschien een optie is deze prive aan te kopen, of kan dit niet? boven het pand is een bedrijfswoning voor de eigenaar van het pand, dat is de reden om er ook te gaan wonen en huur te betalen. Maar wat is voor een bank een prettig idee? Prive aankopen en zakelijk dan huren? Of zakelijk aankopen en prive huren?

alvast weer mijn dank, en ik ben blij met de feedback, houdt me scherp.

Liquiditeit2011versie2.xls

Link naar reactie
  • 0

Je liquiditeitsbegroting lijkt niet erg reeel. uit je begroting blijkt dat je in juli opengaat maar en dat je 76k duikomzet haalt maar nog bijna geen kosten vaste kosten alleen aanloopkosten. hier zit een groot risico als je de omzet maar deels haalt of de kosten beginnen wel op 1 juli en de volgende maand zit ook niet op 100% van je schattingen dan heb je zomaar een gat van 100k te financieren. Je omzet en kosten verloopt veel te gelijkmatig, bij omzet restaurant, terras en horeca window moet meer variatie zitten. Het kan nooit dat je terras net zo vol zit in april als in juli. Ook de personeelskosten kunnen nooit zo gelijkmatig verlopen die moeten gewoon weg in de zomer het dubbele zijn van de winter omdat je geen terras en horeca window hebt. maar de huidige personeelskosten vind ik ook niet geloofwaardig 6500 per maand incl 1708 voor jou? Dan is er hooguit 3 a 4 man personeel dat lijkt niet reeël bij al deze activiteiten. Alleen het restaurant op 4 man draaien voor 100 zitplaatsen lijkt me moeilijk realiseerbaar, laat staan dat er nog een terras en uitgifte window bijkomt.

 

ik zou nog eens goed kijken naar een groei scenario voor je omzet en de personeelsinzet evenals de timing van kosten. Een goede liquiditeitsbegroting is geen oefening in delen door 12 maar juist in het zo goed mogelijk inschatten van de kosten in de goede maand waarbij je omzet een beetje aan de late kant plant en je kosten aan de vroege kant. Dan bouw je veiligheid in je begroting. Als je het omdraait en de omzet te positief inschat en de kosten onderschat dan heb je binnen de kortste keren een gigantisch financieringsprobleem. Op basis van wat jij hier neer hebt gezet zou het mij niet verbazen dat je in oktober een tekort hebt ipv een overschot van 193k

 

Bedenk goed dat 1 juli krap 4 weken weg is. Dus hoeveel omzet heb je al zeker vooral qua duiklessen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is erg lastig een goede liquiditeitsbegroting te maken voor hetgeen ik over wil nemen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom: het gaat om een pand op een recreatiegebied. Dit pand is gebouwd in 2005 en de toenmalige ondernemer wilde er een duikcentrum van maken met een restaurant als nevenactiviteit erbij. Het is echter nooit van de grond gekomen door allerlei redenen.

 

In 2009 is het centrum failliet verklaard en onder curatele gesteld. Dit heeft geduurd tot ongeveer 2 weken geleden. De curator heeft alle mogelijke pogingen gedaan om het pand verkocht te krijgen alleen is dat niet gelukt. Er zit dan ook een heel verhaal aan de vorige onderneming vast waardoor je niet zomaar in dit project stapt.

Ik heb de curator benaderd omdat het me aan het hart ging dat het pand leeg staat en verpauperde.

 

Helaas was ik te laat in de biedingprocedure en moest afwachten wat ermee zou gebeuren. Uiteindelijk heeft de exploitant van het recreatiegebied het pand gekocht en deze exploitant wil zelf een nieuwe ondernemer uitzoeken.

 

Ik heb mijn belangstelling kenbaar gemaakt en inmiddels ook een gesprek gehad. Er is een optie (niet exclusief) op het pand met voorbehoud financiering.

Van de exploitant heb ik 4 weken de tijd gekregen om de financiering te kunnen regelen.

 

Dat is de reden voor het opstellen van een businessplan zoals ik het zie en het graag zou willen neerzetten. Dit is in de eerste plaats een Grillrestaurant en daarbij inderdaad de duikers faciliteren met de reeds bestaande infrastructuur

Het tekstuele gedeelte was geen probleem, het financiele gedeelte is echter erg lastig.

Dit heeft een aantal redenen:

1)   Terugloop bezoekersaantal recreatiegebied

2)   Slechte imago bij klanten duikcentrum en slecht imago bij dagjesmensen

3)   Slecht imago bij leveranciers om moverende redenen.

 

Het kost dus veel tijd en energie om gesprekken met leveranciers, klanten duikcentrum, gemeente e.d. te voeren en ze net zo enthousiast te maken als ik ben wanneer ik de locatie en het pand zie.

Tot nu toe heb ik de mensen wel weten te overtuigen maar er wordt juist vanwege het slechte imago met een vergrootglas naar de nieuwe ondernemer gekeken. Fouten kun je je eigenlijk niet permitteren op deze locatie,

 

De liquiditeit is inderdaad een gemiddelde, zowel aan de horecakant als aan de duikkant. Grote voordeel is dat de waterplas op het recreatiegebied een duikersplas is, dus duikers komen er sowieso.

Ons idee was om de duikers lid te maken van ons duikcentrum en ze daarvoor een bedrag te laten betalen.

Men kan dan kiezen voor eenbepaaldmembership, welke ge-upgrade kan worden en waar naarmate je een hoger membership afneemt, er meer faciliteiten en/of kortingen worden verwerkt.

Die cijfers (minimale afname kaarten) vind je terug in de omzet aan de duikkant.

Verder gaan we samenwerken met een internationale duikersorganisatie om kwaliteit te waarborgen, mee te liften op marketing, en alle andere faciliteiten.

 

maar het is een bijzondere onderneming om op deze manier te moeten starten en dit te gaan vertalen in cijfers.

als er nog tips zijn in deze dan hoor ik die erg graag.

ik sta open voor alle raad en adviezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.