• 0

buitenlandse rekening / Stamrecht B.V. investering

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik me in een (prima en constructief) gesprek met Joost Rietveld laten voorlichten over of het mogelijk is vanuit de Stamrecht B.V. een huis te kopen (cash betaald) als investering en die te gebruiken voor verhuur.

Dit huis is inmiddels gekocht (in Orlando USA, vlak bij Disney). Voor het inrichten en de afhandeling van locale betalingen wil ik een rekening openen bij een bank in Orlando, en daarop een bedrag te storten vanuit de B.V. Zowel kosten als inkomsten gemaakt in de States worden dan via deze rekening verwerkt.

Mijn vraag is of deze rekening (bij b.v. Bank of Amerika) een bedrijfsrekening moet zijn, en of er aan bepaalde eisen moet voldaan moet worden?

En is het verstandig om dit van te voren met de belastingdienst te bespreken?

Ik wil voorkomen dat de belasting deze rekening gaat zien als een manier om B.V. geld naar privé om te sluizen, maar dat het er is om zakelijk in de States te kunnen handelen.

Paul.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

ik neem aan dat je voor de aankoop bent geïntroduceerd bij een accountant (CPA) of fiscalist? En dat de eigendom (title) op de BV staat, of een locale vennootschap? De lokale aangifte is afhankelijk van de aangevraagde status (bijvoorbeeld vrijstellingen). Een BV is niet fiscaal transaparant.

In ieder geval is de makkelijkste weg om een betrouwbare vastgoedmanager te vinden, die voor inhoudingen verantwoordelijk (en zelfs aansprakelijk is, bijvoorbeeld voor de bronbelasting). In Florida zijn de huurmutaties zeer frequent bij reguliere verhuurde woningen of appartementen. Recreatief vastgoed (e.g. vakantiewoningen) is nog intensiever qua management en relatief duur.

Ruling met Nederlandse fiscus is m.i. niet nodig. Tip: neem een fiscalist in Orlando in de arm.

Bankrekening zou ik openen op naam van de BV, maar is in de VS lastiger dan in NL (bijv. Wachovia en HSBC).

Succes,

Erik

• 0

Erik,

Bedankt voor je snelle reactie.

Een accountant/fiscalist voor de financieel zaken in de States heb ik nog niet (wel zoekende). Het huis staat op naam van de BV. Al werd dat wel wat vreemd gevonden. Leerzame ervaring.

Voor de locale zaken heb ik een property manager, die ook de tax gaat verwerken. Moet zelf nog wel een ITIN ( Individual Taxpayer Identification Number) aanvragen. Daarvoor kan ik bij een kantoor in Nederland terecht.

De bankrekening op naam van de BV lijkt mij ook beter, maar heb nog twijfel of dat problemen met de NL belasting voorkomt.

Misschien zie ik beren op de weg....

Ik heb al gemerkt dat de werkwijze op financieel gebied in Amerika anders is dan in NL (aankoop huis).

Groet,

Paul.

• 0

Hi Paul,

Wij hebben sinds 2007 een huis in Florida. Bij het krijgen van bankrekeningen, verzekeringen en ITIN zijn we uitstekend geholpen door Ideal Homes (Peter Groenendijk) in Kissimmee (vlakbij Orlando). http://www.idealhomesusa.com. Peter spreekt Nederlands en dat maakt het een stuk makkelijker.

Ondanks dat alle banken gelijke spelregels hebben is het wel zo dat de BoA hier een schepje bovenop doet. Ze zijn wel wat verder met elektronisch bankieren. Daarnaast hebben wij goede ervaringen met de Brannen bank. Niet direct in de buurt (Inverness) maar ze zijn wel gewend om met Nederlanders om te gaan door het van der Valk project. (en ook zij hebben E-banking).

Op dit moment zijn we met een soort gelijk traject bezig en het maakt nogal wat uit hoe de US taxes de Stamrecht BV ziet. Zij kennen dit fenomeen niet en zullen dit waarschijnlijk zien als een "Trust" of als een "limited-liability partnership, private limited company". Ik ben hier nog met hen (US Taxes) over bezig.

Onze ervaring met de NL belasting dienst is dat je het beter vooraf met hen kan bespreken. Ook het op naam van de BV zetten van de bankrekening in de US voorkomt een hoop problemen. Alhoewel dit niet echt nodig is omdat je gebruik maakt van een US property manager. Een US rekening is echter wel prettig omdat je dan geld over kunt maken op het moment dat de wisselkoers aangenaam is.

Houd er overigens rekening mee dat als je zelf in het huis in Florida verblijft dat je of huur betaald of dit ziet als extra property management (en dat moet je weer afstemmen met de NL belastingdienst).

M.vr.gr.

Ruud

• 0

Bedenk je vooral dat emigreren naar de USA betekent dat de BV koste wat kost niet mee mag verhuizen!!

Stel een NL bestuurder aan via de KvK en laat de BV achter in NL. Let wel: die bestuurder is dus volledig bevoegd, ook richting de bank.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar