• 0

Compagnon verlaat het bedrijf en wil geld zien!

Geachte Higerlevel

 

Is er iemand die me een oplossing kan geven omtrent de problemen die ik nu heb?

Ik ben namelijk 6 maanden geleden een restaurant gestart met een compagnon van mij.

We zijn nu drie maanden open en mijn compagnon heeft nu aangegeven dat hij er mee wil stoppen. Nu ben ik er ook achter gekomen dat er een heleboel dingen niet zijn gebeurdt zoals openstaande rekeningen niet betaald. Hij is namelijk verantwoordenlijk voor de boekhouding, wat dus nu echt een ramp is.

Waarvan wil hij geld zien we zijn een startend bedrijf en er is groei, steeds meer gasten komen terug en over de referenties maar niet te praten. Alles gaat zoals het hoort bij een startend bedrijf. Het is toch zo dat als hij nu eruit gaat dat hij niks kan krijgen want er is niks! We hebben eigenlijk alleen nog maar schulden en die zijn alleen maar meer geworden doordat er nog niet is afgerekend met leveranciers. Is er iemand die mij hierin kan adviseren want het is een zeer complexe situatie geworden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Is het op fifty-fifty basis?

 

Je zal iemand in huis moeten halen die de boeken in orde maakt en een balans kan opmaken. Waarschijnlijk zit je nog in aanloopverlies, maar wellicht is al in te schatten of het geheel winstpotentieel heeft.

 

Over de prijs is altijd te onderhandelen. Voor hoeveel wil die partner jou eventueel uitkopen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
We hebben eigenlijk alleen nog maar schulden en die zijn alleen maar meer geworden doordat er nog niet is afgerekend met leveranciers.

 

Dat roept de vraag op: waar is het geld gebleven dat anders zou zijn gebruikt om de leveranciers te betalen?

 

Het is hoe dan ook noodzakelijk snel jullie boekhouding op orde te krijgen.

 

Verder hangt het af van de rechtsvorm (vof, bv) en wat jullie geregeld hebben in de statuten, het vennootschapscontract of wat er dan ook op papier staat.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb het ook meegemakt, wij waren met drie personen in een vof, 1 persoon wilde eruit en dacht dat hij uitgekocht zou worden. Mispoes, we heben gewoon de boekhuding opgemaakt en de actuele schuldpositie door 3 gedeeld, waarna hij zijn deel moest overmaken om alles af te handelen. Hij is ten slotte zelf in deze onderneming gestapt en moet bij vertrek het gelopen verlies gewoon afrekenen. Daarnaast laat hij jou achter met een onderneming met 'gaten', want voor een aantal klussen heb je zo 1-2-3 geen ander gevonden. Dit zou je zelfs op kunnen voeren als waardevermindering of extra kostenposten door zijn vertrek.

Succes, en laat je niet overhalen om een of andere uitkoopsom te betalen, zeker niet omdat deze persoon geen of nauwelijks meerwaarde heeft gecreeerd en jou nu ook nog eens dupeert door zijn vertrek.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al bezig om de boekhouding in orde te krijgen maar dat is zo ingewikkeld, niet te vergeten ik ben niet zo boekhoudtechnisch aangelegd en ben er al twee weken mee bezig.

Daarom was het namelijk ook zo dat hij verantwoordelijk was voor de boekhouding.

De rechtsvorm die we hebben is een vof zonder beperkingen. Dat was ook op het moment van beginnen niet een probleem.

Want we hadden beiden de instelling van hier gaan we wat van maken!

Ook hadden we de afspraak dat er zowiezo niet aan het dak boven het hoofd van ons gezin zouden komen. Daarom hebben we ook de boel gefinancierd met leningen van familie en vrienden en niet bij een bank of iets dergelijks.

Ik ben bang dat hij bepaalde dingen heeft gedaan waar de komende tijd gigantische problemen van komen die hij niet meer terug kan draaien en daarom zegt dat hij eruit wil. Dan denkend aan belasting of iets dergelijks.

Ik heb de bankrekening geblokkerd tot dat ik zelf de code's krijg om betallingen te doen en heb geprobeerdt contact met de belastingdienst te krijgen maar zij hebben de boel ook al geblokkeerd de inlogcode en wachtwoord werken niet meer. Wat denken jullie?

Link naar reactie
  • 0

Er zitten twee kanten aan dit verhaal. Enerzijds ben jij hoofdelijk aansprakelijk voor het doen en laten van je compagnon in de vof en daarom is het nu goed dat je ingrijpt en de boel op orde brengt. Maar anderzijds is hij ook hoofdelijk aansprakelijk en kan hij er niet zomaar uitstappen.

 

Contact met de belastingdienst lijkt me niet zo zinvol, zolang je de feiten niet op een rij hebt. De belastingdienst is nu eenmaal geen hulpdienst voor bedrijven met interne problemen.

 

Je bent al bezig rekeningen te blokkeren. Als het zo ver is gekomen, dan is het misschien verstandig juridische hulp te zoeken bij het aanspreken van je compagnon op zijn verplichtingen. Ik zou minimaal duidelijk maken dat er geen sprake kan zijn van geld zien, zolang de boekhouding niet op orde is, niet aan alle verplichtingen is voldaan, geen winst wordt gemaakt en onvoldoende liquide middelen beschikbaar zijn. Als het echt misloopt, moet je hem misschien zelfs aansprakelijk gaan stellen.

 

Als je over de feiten en documenten beschikt, dan zou het bijwerken van de boekhouding niet ingewikkeld moeten zijn. Schakel zonodig hulp in, want in deze situatie prutsen met de boekhouding maakt de ellende nog groter.

 

Denk ook even aan jullie vestigingsadres in het handelsregister, want daar komen officiële stukken binnen als aanmaningen van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Hij kan zich toch niet verstoppen: hij blijft aansprakelijk. Je kunt hem dus misschien beter overtuigen dat het verstandiger is om even open en eerlijk te vertellen wat er aan de hand is. En dan z.s.m. met een accountant/fiscalist aan de tafel gaan zitten om de schade te beperken.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er nog eens over te denken, maar in jou sytuatie is het misschien handig om nog een onderneming erbij te starten.

Misschien kun je de VOF nu beter niet meer gebruiken voor je activiteiten en zo snel mogelijk verder gaan in een nieuwe eenmanszaak. Rond je de vof-administratie af met hem zonder dat dat je actuele activiteiten direct kan schaden. En je kunt de uitonderhandelde delen mooi overhevelen naar je nieuwe winkel.

 

Het zijn maar gedachtes, ik weet niet of het bruikbaar is, succes..

Link naar reactie
  • 0

Hoi Piet Pelle,

 

Dat is iets waar ik ook al aan had gedacht. Ik kan naar de kvk gaan en er gelijk een eenmanszaak van maken, alleen ik zit dan met de aansprakelijkheid van hem. Ook heb ik gedacht aan falicement, want ik heb al mijn leverancier al op de hoogte gesteld van de situatie. En dan gewoon doorstarten maar ik weet niet of ik erop zit te wachten om het komende jaar een curator op de zaak te hebben zitten, of wat voor gevolgen er dan weer bij komen kijken.

Er komen steeds meer dingen boven water. Ik heb nu een contract voor mijn neus ligen wat een geldlening is, en het gekste van alles is dat de rente hiervan 50% is. Echt spannend hoor! Ik kijk hier al geen niet meer van op, zal me ook niet verbazen als deze persoon helemaal niet bestaat! Maar ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Juridische bijstand? Of bedoel je justitie?

 

Klinkt allemaal niet zo geweldig.... Ik zou hem snel eens face-to-face vertellen wat je zoal bent tegen gekomen en dan goed op z'n gezichtsuitdrukking en reactie letten. (Met wellicht een memo-recorder in de broekzak om eea. vast te leggen).

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er nog eens over te denken, maar in jou sytuatie is het misschien handig om nog een onderneming erbij te starten.

Misschien kun je de VOF nu beter niet meer gebruiken voor je activiteiten en zo snel mogelijk verder gaan in een nieuwe eenmanszaak. Rond je de vof-administratie af met hem zonder dat dat je actuele activiteiten direct kan schaden. En je kunt de uitonderhandelde delen mooi overhevelen naar je nieuwe winkel.

 

Het zijn maar gedachtes, ik weet niet of het bruikbaar is, succes..

Zeer gevaarlijk!

 

Door zaken te onttrekken aan de VOF beschadig je de belangen van de VOF en bijbehorende schuldeisers. Het opzetten van een tijdelijke rekening is nog te verantwoorden wanneer je geen toegang tot de officiële rekening hebt. Maar een eenmanszaak ernaast zetten betekend dat je gaat 'concurreren' met de VOF. Voor je kompaan is dat een schadelijke zaak (hij is hoofdelijk verantwoordelijk, maar krijgt niet de bijbehorende inkomsten) en daarmee kan hij de zaak ineens omdraaien: "Jij hebt het bedrijf geruïneerd"

 

Zorg ervoor dat er duidelijkheid ontstaat en kijk ook goed naar de overeenkomsten/leningen. Ontbind de VOF pas als er geen 'losse' eindjes meer zijn.

Link naar reactie
  • 0

Nieuw onderwerp; zelfde liedje. Dus heb ik topics samengevoegd.

 

Geachte leden Higherlevel,

 

Ik heb het probleem dat mijn compagnon die de boekhouding deed er mee is gestopt, nu ben ik al twee weken bezig om de boel in orde te krijgen. Verder lig ik nog meer met deze persoon in conflict. Maar nu ik niet verder kom met de boekhouding, weet ik niet meer wat ik moet doen! Er is mij al gezegd dat ik het moest laten controleren door een onafhankelijke boekhouder, maar er klopt geen snars van heeft het dan wel zin? In mijn achterhoofd houdende dat ik binnenkort ook weer aangifte moet doen bij de belasting waar ik ook al niet uitkom!

Ik wil inieder geval een nieuwe boekhouding beginnen vanaf 1 Juni maar dan heb ik wel een start bedrag nodig of het eind totaal van de vorige.

Wat kunt u mij adviseren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Excuus, ik dacht dat het een dubbelpost was dus heb nu een bericht er tussenuit verwijderd!

 

Het laatste bericht is dus van Harrypj:

 


 

Geachte leden Higherlevel,

 

Ik heb het probleem dat mijn compagnon die de boekhouding deed er mee is gestopt, nu ben ik al twee weken bezig om de boel in orde te krijgen. Verder lig ik nog meer met deze persoon in conflict. Maar nu ik niet verder kom met de boekhouding, weet ik niet meer wat ik moet doen! Er is mij al gezegd dat ik het moest laten controleren door een onafhankelijke boekhouder, maar er klopt geen snars van heeft het dan wel zin? In mijn achterhoofd houdende dat ik binnenkort ook weer aangifte moet doen bij de belasting waar ik ook al niet uitkom!

Ik wil inieder geval een nieuwe boekhouding beginnen vanaf 1 Juni maar dan heb ik wel een start bedrag nodig of het eind totaal van de vorige.

Wat kunt u mij adviseren?

 


 

En mijn advies is nog steeds: pak al je spullen op en ga naar een goede boekhouder. Die kan er allicht sneller helderheid in krijgen. En je zult vast niet de eerste zijn hoor!

Link naar reactie
  • 0

Dit is mij ook overkomen en geloof me. Dit is een niet al te beste situatie. En ik lijd er nu nog onder.

 

Zorg ervoor dat je de onderneming niet snel in een eenmanszaak verandert. Als jullie veel schulden hebben opgebouwd en er een eventuele faillissement zou komen dan worden beide vennoten failliet verklaard (mits een vof) echter bij een eenmanszaak ben jij alleen de dupe in eerste instantie en dat gaat dan over je privé vermogen. Uiteindelijk is hij ook eindverantwoordelijk maar jij gaat eerst door de gehakt molen. Als de boot zinkt moeten beide partijen de verantwoordelijkheid dragen en niet 1. Ik zou de ex vennoot geen cent geven als er nog schulden zijn. Aan een advocaat heb je ook niet echt veel op dit moment. Deze willen gewoon uren maken. Ga als de bliksem je admin op orde maken en zorg ervoor dat de vennoot zich niet uitschrijft uit de vof. Anders ga je nog wat ellende meemaken. Zorg ervoor dat je alle schulden & administratie klaar hebt voordat er een ontbinding komt. Zodat er werkelijk alles zichtbaar blijkt zodat de balans zichtbaar is en of er uberhaupt nog redelijk is wat de weglopende vennoot aan bedragen opeist. Ga vervolgens naar een geschikte instantie die deze ontbinding zorgvuldig naloopt een een goede ontbindingscontract wordt opgesteld. Meestal in zulke situaties wil men heel snel wat in elkaar fratsen en achteraf kun je wel je vingers erop afbijten waarom je hiervoor hebt getekend.

 

 

 

Tip van je leven. Teken dan OOK NIKS, maar dan ook niks totdat er meermalen naar de overeenkomsten is gekeken vanuit verschillende perspectieven/mensen met kennis.

 

 

Sterkte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.