• 0

Hulp nodig met cashflow problemen

Beste HL-ers,

 

Ik zou graag jullie hulp inschakelen voor het volgende probleem.

 

Ik heb een onderneming waarvan ik 50% aandeelhouder ben, mijn leverancier(Duitse leverancier) is ook 50% aandeelhouder maar bemoeit zich niet met het operationele deel. Nu loopt het tekort op onze banksaldo redelijk ver op, en zijn wij een grens gepasseerd van 80k wat er nog openstaat. Er is nooit iets van de bank geleend echter lijkt dit nu zijn tol te eisen. De cijfers worden beter en na gesprek met onze accountant hoefden wij ons niet veel zorgen te maken volgens hem. Echter begint de andere aandeelhouder nu zenuwachtig te worden aangezien het bedrag de afgelopen maanden nog ietsje is opgelopen (van 75k naar 82k in 3 tot 4 maanden tijd).

 

Hoe kan ik dit oplossen, wij zijn slechts 2,5 jaar bezig alleen hebben van 2009 op 2010 de omzet wel verdubbeld, zijn nu druk bezig onze marge te verhogen en dit jaar quitte te spelen zodat wij volgend jaar winst kunnen maken.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe verhoudt dit zich tot het ondernemingsplan / de liquideiteitsprognose waarmee jullie samen van start zijn gegaan?

 

Ziet de andere aandeelhouder de toekomst ook zo zonnig in (dit jaar quitte, volgend jaar winst)? Hoe ver zakt het banksaldo bij dat scenario? Hoeveel jaren doen jullie er vervolgens over om dat terug op 0 te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben 45k aan posten welke nog binnen moeten komen van onze klanten. Bij de aandeelhouder hebben we 82k openstaan, dit houdt in 37k wat nog binnen moet stromen. Ik heb vrijdag een vergadering met hem over de prognoses e.d. echter verwacht ik deze 37k welke wij in de min staan binnen 2-3 jaar ingelost te hebben. Misschien verduidelijkt dit de zaak een beetje.

Bedankt voor je bericht!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar als je 45k debiteurensaldo hebt, en het gaat om een gestage business met een regelmatig patroon, bij een normale betalingstermijn van 30 dagen, dan bedraagt het krediet nu ongeveer 2 maanden omzet. Dat lijkt me niet zoveel, zeker als de leverancier die dat krediet geeft tevens 50% aandeelhouder is en uiteindelijk verdient aan de betreffende leveranties. Als je dit jaar break-even draait en goede vooruitzichten hebt, dan zou rustig doorgaan met een kleine verhoging van het krediet voor hem de beste strategie zijn, lijkt me.

 

Ik kan uit dit verhaal niet opmaken waar zijn zenuwachtigheid vandaan komt. Spelen er misschien nog andere dingen?

Link naar reactie
  • 0

De 45K debiteuren zijn ouder dan 30 dagen ? hoeveel tussen de 30 en 60 dagen ?

 

is dit incl. btw ? moet je hier nog voor afdragen ?

 

37K is je voorraad ?

 

Je kan deze nl. verpanden (+/- 40/60%) ten bate van een financiering, meer als je van een regeling kleine of startende ondernemers door de overheid gebruik kan maken.

 

En de bank gaat ook je leveranciers benaderen bij een verpanding, geeft wat meer druk tot betalen.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

 

37K is je voorraad ?

 

Je kan deze nl. verpanden (+/- 40/60%) ten bate van een financiering, meer als je van een regeling kleine of startende ondernemers door de overheid gebruik kan maken.

 

En de bank gaat ook je leveranciers benaderen bij een verpanding, geeft wat meer druk tot betalen.

 

Hier is m.i. een correctie/nuance op zijn plaats.

 

Voor een rekening courant krediet kan het inderdaad zo zijn dat de bank vraagt om verpanding van voorraden en/of debiteuren.

 

De bank zal echter nimmer leveranciers of debiteuren benaderen !

 

Alleen bij uitwinning van zekerheden worden debiteuren op de hoogte gesteld van de verpanding en het gegeven dat slechts rechtsgeldig betaald kan worden op de alsdan door de bank gestelde voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat er zowel een schuld van 82k aan een bank is als aan de andere aandeelhouder?

 

 

Nee we hebben 0,0 aan bankschulden, echter wel 82k aan het bedrijf van de andere aandeelhouder. Zijn zenuwen komen waarschijnlijk van het feit dat hij leveranciers ook moet betalen en het bedrag nog niet is gedaald. Maar zo'n financiering zal waarschijnlijk weinig helpen, aangezien het bedrijf daardoor rente moet betalen en de schulden aan onze leverancier/aandeelhouder wel is afgelost maar wij vervolgens alsnog een schuld bij een bank krijgen..

 

in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken, verdere tips zijn erg welkom!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Je dient bij een verpanding maandelijks een debiteurenlijst met betalingshistorie en naw gegevens op te sturen.

Debiteuren ouder dan 60 dagen kunnen door de bank benaderd worden, aangezien posten ouder dan 60 dagen hun waarde verliezen als onderpand en als dekking op de lening. Er is een mogelijkheid om je debiteuren door de bank te laten benaderen, het is inderdaad geen gevolg van een verpanding. Je nuance is correct,

 

Het ging mij primair om de financieringsmogelijkheid met verpanding, met als mogelijk voordeel, meer grip op je debiteuren indien hun betalingsgedrag >40 dagen.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Je dient bij een verpanding maandelijks een debiteurenlijst met betalingshistorie en naw gegevens op te sturen.

Klopt, maandelijkse debiteurenlijst met NAW-gegevens, dient ter registratie bij belastingdienst, voor rechtsgeldigheid verpanding en ter controle of bevoorschotting nog klopt.

 

Debiteuren ouder dan 60 dagen kunnen door de bank benaderd worden, aangezien posten ouder dan 60 dagen hun waarde verliezen als onderpand en als dekking op de lening. Er is een mogelijkheid om je debiteuren door de bank te laten benaderen, het is inderdaad geen gevolg van een verpanding. Je nuance is correct,

 

Bank bevoorschot slechts debiteuren tot 60 dagen, indien het krediet gekoppeld is aan deze 60 dagentermijn wordt kredietlimiet hieraan aangepast en zonodig kredietnemer geïnformeerd.

 

Moet de eerste bank nog tegenkomen die( zonder kredietopzegging) op eigen initiatief en zeker op verzoek kredietnemer de aan haar verpande debiteuren gaat benaderen. Heeft een bank ook geen enkel belang bij, zou zelfs reputatie kredietnemer kunnen schaden.

 

Het wordt een ander verhaal al er sprake is van financiering debiteuren middels factoring. Dan worden vorderingen "verkocht" aan factormaatschappij en die gaat wel actief debiteuren benaderen conform betalingsafspraken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kan ik dit oplossen, wij zijn slechts 2,5 jaar bezig alleen hebben van 2009 op 2010 de omzet wel verdubbeld, zijn nu druk bezig onze marge te verhogen en dit jaar quitte te spelen zodat wij volgend jaar winst kunnen maken.

 

Alvast bedankt!

 

Ik weet niet wat het bedrijf doet, maar als je je omzet in 1 jaar tijd verdubbelt is het niet gek dat je banksaldo zakt. Je investeert immers steeds meer in voorraad om de toekomstige groei aan te kunnen. Zonder cijfers valt er echter weinig over te zeggen hoe slecht/goed de situatie is.

 

Wat me opvalt is dat je accountant zich geen zorgen maakt over je bedrijf, maar je mede-aandeelhouder wel. Maakt hij zich zorgen over zijn eigen bedrijf of over het bedrijf dat jullie samen hebben?

 

Cash flow verbeteren

- vraag je nieuwe klanten simpelweg sneller te betalen (ja, dat kan)

- hou je bestaande klanten aan de afgesproken termijn

- geef klanten korting als ze direct of zelfs vooruit betalen

- vraag je andere leveranciers of je hen langzamer kan betalen om verdere groei te kunnen financieren

- eventueel verpanden van debiteurenkrediet

- kredietlijn bij de bank is ook een optie

 

Of minder hard groeien ;)

 

De vraag is simpelweg, welke van de opties is haalbaar en het goedkoopst.

 

Groet,

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.