• 0

Verhouding met gevoegde dochtermaatschappij

Ik ben bezig met de aangifte VPB (2010) voor een fiscale eenheid. De fiscale eenheid is op 1-1-2010 ontstaan, en in de aangifte moet ik een aantal vragen invullen mbt 'Verhouding met gevoegde dochtermaatschappij'. Ik heb wat moeilijkheden met de waardering van de dochtermaatschappij.

 

Vragen:

- Kan je als economische waarde de fiscale waarde nemen? of dien je zelf de economische waarde te bepalen aan de hand van een gangbare waardebepalingsmethode?

- Uiteindelijk leiden de waarderingen tot een vermogenssprong. Waarvoor is dit bedrag van belang?

- Indien de fiscale waarde gelijk is aan de economische waarde dan is de vermogenssprong gelijk aan het fiscaal vermogen van de dochtermaatschappij. Dit is m.i. ook de daadwerkelijk gerealiseerde sprong. Indien de economische waarde hoger is dan is de sprong ook hoger, maar tevens fictiever, of is dit de bedoeling?

 

Bedankt alvast!

vpb-dochtermaatschappijen.thumb.jpg.9d0eb5bb7fafff6ad8dfd3af85a61fe3.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ondertussen heb ik van de fiscalist een antwoord gehad.

 

"Bij voeging ontstaan problemen als de deelneming of de onderlinge vorderingen en schulden zijn afgewaardeerd. Aangezien daar geen sprake van is kan je de dochter op de nominale waarde zetten. Voer zeker geen waarde op waar eventuele goodwill in is verdisconteerd."

 

Toch kom ik er nog niet uit.

 

1 dochtermaatschappij heeft namelijk op voegingstijdstip een (negatief) eigen vermogen van -20.000, dit in verband met een toekomstige hoge lijfrenteclaim. Ik zou verwachten dat de vermogenssprong van de holding dan -20.000 is. Maar bij de vraag 'Fiscaal vermogen dochtermaatschappij' kan ik geen negatief getal invoeren. Heeft iemand een idee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.