• 0

Gezelschapszorg goed idee?

Beste HL leden,

 

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mezelf voorstellen. Ik ben Jelle 18 lentes jong en woon in een klein dorpje in Noord-Holland. En doe een economische opleiding MBO niveau 4 en ben een jongen die met veel ideeen rond loopt maar er eigenlijk nooit wat mee doet. Totdat ik op het idee kwam van Gezelschapszorg.

 

Gezelschapszorg houdt in ondersteuning bieden bij de dagelijkse bezigheden, bijzondere activiteiten vergezellen bij uitjes of gewoon gezellig langs komen voor een kopje koffie of thee. Iemand die stil staat bij de ouderen persoon en wat quality-time geeft zonder dat het gênant is. In de zorg wordt steeds meer bezuinigd en is de persoonlijke aandacht steeds verder te zoeken en dat is nou juist waar ieder mens behoeften aan heeft. Nederland wordt steeds grijzer dat is gewoon een feit en er zal dus ook steeds meer vraag komen naar zulk soort bedrijven. Veel mensen herkennen zich in dit verhaal bijvoorbeeld hun vader of moeder waarbij ze vaker op visite zouden willen gaan maar dat gaat gewoon niet. Omdat ze allemaal een fulltime baan hebben en een partner en kinderen. Mijn plan is dus om een soort van uitzendbureau te beginnen en Gezelschapspersonen en ouderen in contact te brengen.

 

Nu is mijn vraag wat vinden jullie van mijn idee zien jullie er wat in? En hoe moet ik mijn diensten promoten website, Post? Moet ik bij de ouderen zelf wezen of moet ik bij hun kinderen/kennisen wezen?

 

Met Vriendelijke Groet,

Jelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Poeh, moeilijk. Er zijn natuurlijk al wel allerlei "maatjes"projecten en vrijwilligersorganisaties die dit doen. Het commercieel "voor de gezelligheid" langs gaan bij mensen zal veel ouderen (of welke doelgroep je ook pakt) het idee geven dat het iemand van de thuiszorg is, maar dan iemand die beroepsmatig gezellig "doet".

Daarnaast zal het matchen van de juiste personen ook lastig zijn en is het bereiken van je doelgroep ook lastig. De meeste oudere personen zijn niet echt van het facebook-tijdperk en zullen ook niet heel snel reageren op oproepen per post.

Link naar reactie
  • 0

Beste Robbert,

 

Je hebt inderdaad gelijk over de vrijwilligersorganisaties die dat doen. Maar uit mijn directe omgeving heb ik meerde malen meegemaakt als iemand bv naar het ziekenhuis toe moest niemand te vinden was om 10 uur s'ochtends. En veel ouderen mensen vinden het toch prettig al staan ze er niet alleen voor in zo'n gigantisch gebouw. Over de promotie heb ik ook nagedacht en denk dat het bij deze dienst vooral van de mond op mond reclame moet gaan hebben. Veel ouderen mensen kijken eerst de kat uit de boom voordat ze iets ondernemen. En daarom denk ik dat het belangrijk is dat ik eerst rustig begin met een paar mensen uit mijn omgeving proberen te koppelen en niet gelijk het hele bejaardenhuis plat te adverteren.

Het was ook niet mijn bedoeling om met dit idee stinkend rijk te gaan worden maar gewoon een klein bedrijfje naast mijn zaterdag en vakantiewerk te beginnen en kijken of het lukt want ondernemen lijkt mij erg leuk en intressant en misschien leuk bijverdienen.

 

Gr Jelle

Link naar reactie
  • 1

Hi Jelle,

 

Het is een trieste zaak maar helaas zitten heel veel ouderen achter de garaniums idd. Het idee dat ze moeten betalen voor aandacht stuit me eerlijk gezegd tegen de borst maar het is helaas de realiteit.

 

Zou het echter niet veel beter zijn als die oude mensen geleerd wordt hoe ze weer onder de mensen komen? Onder het motto "geef een man geen vis maar leer hem vissen." Het is maar een ideetje hoor maar misschien heb je daar wel veel meer plezier in.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Je gelijk over dat al meer bedrijven het doen maar ik heb even op de website(wel een mooie website trouwens) rond gekeken en kwam er achter dat hun verzorgingsgebied Zuid-Limburg en Midden-Limburg was. En ik heb echt veel op het internet gezocht maar kwam erachter dat zoiets nog nauwelijks bestaat in Noord-Holland. Er zijn er wel een paar maar daar ga ik me van onderscheiden door middel van een gezelschapspersoon in de buurt te zoeken. Zodat die gene weet wat er speelt in de buurt en daar met de ouderen over kan praten. En niet bijvoorbeeld iemand uit Adam die me god niet weet wat er in een dorp speelt en er alleen komt als gezelschapspersoon.

 

Beste Alfred,

 

Bedankt voor je idee, ik heb er echter nog nooit zo tegen aangekeken en zal er eens over nadenken.

 

Gr Jelle

Link naar reactie
  • 0

Zoek de samenwerking met bejaardentehuizen. De budgetten van deze organisaties staan onder druk (lees: moeten flink bezuinigen). De bewoners zullen het dus moeten doen met steeds minder personeel cq. aandacht. De bewoners die het kunnen betalen vinden jou diensten misschien interessant. Zie het dan meer als een taxi plus: dagje weg, begeleiding naar ziekenhuis, etc.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

@Progression

 

Het idee van samenwerken met bejaardenhuizen bevalt mij wel. Omdat als iemand vraagt naar een gezelschapspersoon ze het waarschijnlijk zullen doen bij het bejaardenhuis. En als je bekend bent bij het bejaardenhuis is het ook een stuk makkelijker om in contact te komen met je doelgroep. En het idee van taxi plus vindt ik een heel goed idee!

Dank je wel voor deze nieuwe ideeën ik ga hier zeker de komende dagen over nadenken.

 

Gr Jelle

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.