• 0

Elektronica importeren uit China

Ik heb een elektronisch product in een Nederlandse winkelketen met veel filialen door het land dat waarschijnlijk uit China komt kunnen kopen.

 

Ik heb onderzocht waar het product vandaan kwam. Zover ik heb kunnen vinden is het een OEM product en wordt het door een Nederlands bedrijf geimporteerd uit China met hun eigen merknaam erop.

Ik zou dit product zelf ook wilen importeren om hier in Nederland te verkopen. Ik heb de Chinese fabrikant kunnen achterhalen. Al zou ik dit product zelf importeren uit China dan ben ik daar aansprakelijk voor mocht er iets mis mee zijn.

Ik heb zelf geen kennis van de wetgeving omtrent elektronische producten uit China en waar die precies aan voldoen moeten om in Nederland verkocht te mogen worden.

Daarom is mijn vraag, bestaan er bedrijven die deze verantwoordelijkheid op zich nemen? Dat zij dus de regel en wetgeving controleren. Nodige papier werk verzorgen. En dus eigenlijk als een tijdelijke groothandel functioneren die leveren aan mij.

 

Als dit bestaat zou ik graag door verwezen willen worden ;)

Maar mocht dit niet bestaan is het dan haalbaar om elektronische producten te importen uit China en er zelf voor te zorgen dat zij goed gekeurd worden. Belangrijk detail is dat dit product al in Nederlandse winkels ligt, dus ik neem aan dat het "goedkeuren" mogelijk is voor dit product.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de reden dat je niet met het bedrijf wat het product nu al importeert om de tafel gaat zitten? Dat lijkt mij een vrij simpele en logische oplossing. Zij importeren het product immers al en kunnen het waarschijnlijk zelfs in Nederland op voorraad houden, als dat al niet gebeurd op dit moment. Dat betekent naast veel minder verantwoordelijkheid en papierwerk voor jou ook een veel snellere levertijd naar jou en jouw klanten.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je niet met het bedrijf wat het product nu al importeert om de tafel gaat zitten? Dat lijkt mij een vrij simpele en logische oplossing. Zij importeren het product immers al en kunnen het waarschijnlijk zelfs in Nederland op voorraad houden, als dat al niet gebeurd op dit moment. Dat betekent naast veel minder verantwoordelijkheid en papierwerk voor jou ook een veel snellere levertijd naar jou en jouw klanten.

 

Omdat ik eigenlijk eerst maar 10 stuks wil inkopen. En die verkopen op ebay/marktplaats.

Link naar reactie
  • 0

Staan er keurmerken op het product?

Zo ja, kijk of je de onderliggende gegevens te pakken kunt krijgen

Zo nee, waarom niet heel onschuldig de importeur een mailtje sturen dat je het product weliswaar gekocht hebt, maar nu twijfelt of je het wel kunt gebruiken omdat je geen keurmerken ziet staan

 

Zullen ze vast wel op antwoorden, en met een beetje geluk vertellen ze je welke keurmerken erop zitten. Kun je vervolgens weer mee verder

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Staan er keurmerken op het product?

Zo ja, kijk of je de onderliggende gegevens te pakken kunt krijgen

Zo nee, waarom niet heel onschuldig de importeur een mailtje sturen dat je het product weliswaar gekocht hebt, maar nu twijfelt of je het wel kunt gebruiken omdat je geen keurmerken ziet staan

 

Zullen ze vast wel op antwoorden, en met een beetje geluk vertellen ze je welke keurmerken erop zitten. Kun je vervolgens weer mee verder

 

Frans

 

Ja oke, de Nederlandse importeur die heeft er zijn eigen merk op geplakt. Ik wil eigenlijk direct uit China inkopen op een site waar volgens mij hetzelfde product staat. Maar al zou ik het inkopen wordt ik gezien als importeur.

Ik weet dus niet hoe veilig dit is. Stel dat een door mij verkocht product in brand vliegt dan wordt ik als importeur aansprakelijk gesteld. Als er keurmerken etc bij zitten. Ben ik dan "ingedekt" tegen eventuele ongelukken met het apparaat?

Link naar reactie
  • 0

Tenzij het om dure apparatuur gaat is het juist met kleine aantallen handiger om die bij een Nederlands bedrijf vandaan te halen. Scheelt jou heel veel tijd, geld en moeite om de apparaten te importeren. Per saldo zul je goedkoper uit zijn vermoed ik.

 

Misschien wil de Nederlandse importeur juist wel mee werken en er jouw stickertje in plaats van dat van hun op plakken. Scheelt jou alle moeite van de wereld! Niet geschoten...

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je niet met het bedrijf wat het product nu al importeert om de tafel gaat zitten? Dat lijkt mij een vrij simpele en logische oplossing. Zij importeren het product immers al en kunnen het waarschijnlijk zelfs in Nederland op voorraad houden, als dat al niet gebeurd op dit moment. Dat betekent naast veel minder verantwoordelijkheid en papierwerk voor jou ook een veel snellere levertijd naar jou en jouw klanten.

 

Omdat ik eigenlijk eerst maar 10 stuks wil inkopen. En die verkopen op ebay/marktplaats.

 

Zo zeg, dan ga je als groothandel echt hard van stapel. Sta je wel al ingeschreven bij KVK en besef je als importeur dat je tot einden der dagen verantwoordelijkheid en minstens aansprakelijkheid te wachten staat, ook al ben je allang weer gestopt? Weet je dat je als importeur tot 10 jaar reserve onderdelen moet kunnen leveren ? Zo maar even wat vragen voor een beginnende groothandel met 10 produkten.

Link naar reactie
  • 1

Beste ID3030,

 

Stel dat een door mij verkocht product in brand vliegt dan wordt ik als importeur aansprakelijk gesteld. Als er keurmerken etc bij zitten. Ben ik dan "ingedekt" tegen eventuele ongelukken met het apparaat?

 

Graag verwijs ik je naar de eerste paragraaf in deze link over productaansprakelijkheid.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij het om dure apparatuur gaat is het juist met kleine aantallen handiger om die bij een Nederlands bedrijf vandaan te halen. Scheelt jou heel veel tijd, geld en moeite om de apparaten te importeren. Per saldo zul je goedkoper uit zijn vermoed ik.

 

Misschien wil de Nederlandse importeur juist wel mee werken en er jouw stickertje in plaats van dat van hun op plakken. Scheelt jou alle moeite van de wereld! Niet geschoten...

 

Ik ben bang dat dat vrij weinig uitmaakt voor zijn aansprakelijkheid. Door 'zijn stickertje' erop te plakken doet hij alsof hij de producent is. En daarbij neemt hij op zich alle rechten en plichten die bij een producent thuishoren, zie deze link. Kijk zeker even onder het kopje "Eigen verantwoordelijkheid van producent en distributeur".

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij het om dure apparatuur gaat is het juist met kleine aantallen handiger om die bij een Nederlands bedrijf vandaan te halen. Scheelt jou heel veel tijd, geld en moeite om de apparaten te importeren. Per saldo zul je goedkoper uit zijn vermoed ik.

 

Misschien wil de Nederlandse importeur juist wel mee werken en er jouw stickertje in plaats van dat van hun op plakken. Scheelt jou alle moeite van de wereld! Niet geschoten...

 

Ik ben bang dat dat vrij weinig uitmaakt voor zijn aansprakelijkheid. Door 'zijn stickertje' erop te plakken doet hij alsof hij de producent is. En daarbij neemt hij op zich alle rechten en plichten die bij een producent thuishoren, zie deze link. Kijk zeker even onder het kopje "Eigen verantwoordelijkheid van producent en distributeur".

 

Bedankt voor de link. Er is echter niet veel duidelijkheid /informatie te vinden over aan welke eisen een distributeur of producent moet voldoen.

 

De algemene productaansprakelijkheid wetgeving lijkt ook niet veel voor te stellen. Wat ik ervan uit op kan maken is dat een producent of personen daar tussenin enkel redelijkerwijs moeten kunnen aantonen dat zij een "veilig"product hebben. Dat moet dan onder grote maatschappelijke draagkracht aangetoond kunnen worden.

 

Waar moet ik wezen al wil ik de exacte regelgeving omtrent een producent en/of distributeur weten? Ik neem aan dat er specifiekere eisen moeten zijn dan op de VWA website gemeld staan.

 

Tevens heb ik nog een vraag: Is er een instantie die nieuwe elektronische producten keurt? Waarmee ik dus zou kunnen aantonen dat ik redelijkerwijs mijn best gedaan heb om de veiligheid van een product te garanderen?

Link naar reactie
  • 0

Bij electronica moeten producten vaak voldoen aan CE (veiligheid) en RoHS (milieu).

Producten die fabrikanten produceren en exporteren zijn meestal al getest hierop.

Bij importeren een copy van testrapport aanvragen. Hebben ze deze niet, dan is het oppassen geblazen.

Let ook op dat het geen photoshop document is die ze zelf inelkaar hebben geshopt.

 

10 stuks lijkt mij een vrij lage volume om de moeite te doen om zelf te importeren, mits de producten een hoge waarde hebben.

Naast wetgeving is het belangrijk dat je zelf weet wat je doet zodra je product tijdens het gebruik faalt. Vandaar dat het makkelijker kan zijn wanneer je deze via groothandel in NL inkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de link. Er is echter niet veel duidelijkheid /informatie te vinden over aan welke eisen een distributeur of producent moet voldoen.

 

De algemene productaansprakelijkheid wetgeving lijkt ook niet veel voor te stellen. Wat ik ervan uit op kan maken is dat een producent of personen daar tussenin enkel redelijkerwijs moeten kunnen aantonen dat zij een "veilig"product hebben. Dat moet dan onder grote maatschappelijke draagkracht aangetoond kunnen worden.

 

Waar moet ik wezen al wil ik de exacte regelgeving omtrent een producent en/of distributeur weten? Ik neem aan dat er specifiekere eisen moeten zijn dan op de VWA website gemeld staan.

 

Tevens heb ik nog een vraag: Is er een instantie die nieuwe elektronische producten keurt? Waarmee ik dus zou kunnen aantonen dat ik redelijkerwijs mijn best gedaan heb om de veiligheid van een product te garanderen?

 

Sorry voor het late antwoord. Ik zat zeker te slapen ;)

 

WAPV stel niet veel voor? Om aan de eisen van het WAPV te voldoen moet je al van goeden huize komen. Levert u altijd (aantoonbaar) veilige producten? Heeft u een klachtenregister? Onderzoekt u klachten? Neemt u steekproeven? Bent u in staat om een product terug te roepen en de consument te waarschuwen? Staat op het product de identiteit en de contactinformatie van de producent?

 

Meer regels voor de producent/distributeur staan in de relevante wetgeving. In elk geval het WAPV (Warenwetbesluit algemene productveiligheid) regelt het e.e.a . Elektronica, ofwel elektrische apparaten, valt onder de Laagspanningsrichtlijn/Warenwetbesluit elektrotechnische producten (VWA). En mogelijk onder de EMC-richtlijn (Agentschap Telecom).

 

U vraag om specifiekere eisen. Kijk eens in de ISO9001 zou ik zeggen. Is niet zaligmakend, maar helpt u een eind op weg. Net als de website www.euronorm.net

 

Er zijn verschillende keuringsinstanties voor apparaten. De bekendste is KEMA (Arnhem) Daarnaast ken ik nog TNO/Syntens, Telefication (Zevenaar), en DARE (Woerden).

 

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.