• 0

TBS-pand: hoe resultaat bepalen

Ik heb een tweede woning (wev 220.000 euro) en wil deze terbeschikking stellen aan mijn BV. Het gaat om 100 m2 en ik ben uitgegaan van 70 euro per m2 aangezien je hier niet met de auto kan komen.

Dus mijn BV betaalt aan mij 7.000 euro per jaar. Hier wil ik dan de kosten die ik van dit huis heb (hypotheek, gas electra, gemeentelijke belastingen) van afhalen. Stel de kosten zijn 6.000 euro, dan is het resultaat 1.000 euro

1. Stel nu dat mijn woning dit jaar 2.000 euro meer waard is geworden, moet ik dan die 2.000 euro ook bij dit resultaat optellen en dus 1.000+2.000 euro afrekenen in box1? Of gebeurt dit pas bij eventuele verkoop van de woning?

2. Elk jaar wil ik via mijn BV 3892 euro afschrijven op deze woning. Dit heb ik als volgt bepaald: 220.000 - grondprijs - restwaarde (10% van wozwaarde) gedeeld door 37 (woning is 13 jaar oud, 50 jaar - 13 jaar = 37 jaar). Kan dit zo?

3. Als ik uiteindelijk de woning ooit verkoop dan moet ik de verkoopwaarde - afgeschreven waarde als winst bij de BV opgeven?

 

vr gr

 

Lieuwe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Lieuwe

 

Waardestijging van het pand komt pas tot uitdrukking als je verkoopt of de TBS staakt. Dus niet jaarlijks.

 

Afschrijven op dit pand kan maar tot 50% van de WOZ-waarde. Dat zijn de fiscale regels sinds 2007.

 

Bij verkoop (of einde TBS) word jij privé (niet de BV) belast voor het verschil tussen de waarde economisch verkeer en de boekwaarde op je TBS balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp wordt de waardeverandering van het pand niet meegenomen in de bepaling van het jaarlijkse resultaat tbv box 1, kan de BV jaarlijks een vast bedrag afschrijven en pas als ik besluit het pand te verkopen (of op een andere wijze de TBS beeindig) moet ik afrekenen in box 1 het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde?

 

Ik vroeg me af: heb jij ook een eigen bedrijf en zo ja geef je dan fiscaal advies?

Link naar reactie
  • 0

Bijna goed. De BV kan niet afschrijven, want die is geen eigenaar. Wel kan de BV de huurpenningen aftrekken. Bij jou zijn die huurpenningen dan weer belast, maar jij kunt de kosten van het pand (inclusief afschrijving voor zover dit is toegestaan) aftrekken. Wanneer het pand de TBS-sfeer verlaat (bijvoorbeeld bij verkoop, inbreng in de BV, verhuur aan iemand anders, eigen gebruik, etc.) wordt het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer (de verkoopprijs) en de boekwaarde tot de winst gerekend (als het pand in waarde daalt, heb je dus een aftrekbaar verlies).

 

En ja, Joost geeft belastingadvies en als je in zijn profiel kijkt, zie je ook hoe je hem kan bereiken ;)

(of stuur hem gewoon een PM).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.