• 0

assemblagefabriek vs fabriek china

Hallo allemaal,

 

 

Wij zijn een import onderneming gestart in elektrische fietsen.

 

Nu vertrekken wij begin Juli naar China om 8 geselecteerde fabrieken (vooraf 50 gescreend) te bezoeken. Bij de laatste kandidaten zitten tevens 2 assemblagefabrieken, welke alleen onderdelen kopen. Nu was ik erg benieuwd naar jullie mening over de voor en nadelen van een assemblagefabriek ten opzichte van een fabriek die het meeste zelf in huis heeft.

 

Alvast bedankt!

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar mijn ervaring is dat het echte China; Iedere firma doet zijn eigen ding.

-1 banden

-1 frame

-1 kogellagers

-1 electra motor

-1 kabels

-handvaten

-1 verf

enz

 

En dat tot het kleinste detail, om je een voorbeeld te noemen waarvoor ik vroeger wel eens naar china ging;

gsm service cables, dat bestaat uit een telefoonconnector, een kabel een RJ45 connector en een labeltje

dat waren 5 leveranciers (telefoonconnector had pogopins, die kwamen ook weer van een ander) Tot slot werd alles inelkaar gesoldeerd door levarancier 6

 

 

Alhoewel ik nooit in fietsen heb gedaan in china, DENK ik dat er 6 "liegen"

Link naar reactie
  • 0

Hoe meer je zelf in de hand houdt hoe beter je de kwaliteit kunt bewaken. Die Chinezen hebben onderling allerlei wazige contacten, die nooit boven de tafel komen. Jij kunt een Chinees wel schriftelijk voorschrijven dat hij onderdeel "a" bij "Y" moet kopen, maar die Chinees kiest toch voor zijn eigen "vriendjes".

 

Ik heb het er wel mee gehad eigenlijk......

Link naar reactie
  • 0

@ Raoul:

Deze had ik al eens gezien, dat is inderdaad een behoorlijk complex verhaal. Wij hoeven in eerste instantie niet perse een fiets van a-z geheel te ontwerpen, maar deze moet wel naar de standaarden van NL zijn. Er zijn best wat modellen die al behoorlijk in de buurt komen, waarbij wat aanpassingen voldoende is.

 

@ P.J. Odems

Bedoel je geen handel met China?

Link naar reactie
  • 0

Toevallig ben ik net een rondreisje langs verschillende fietenfabrieken aan het maken.

 

100% zeker dat niet 1 fabriek alles zelf maakt. Hier ontkom je ook niet aan want zaken zoals kogellagers worden ergens anders gemaakt, net als wielen.

 

Komt wel voor dat er heel veel onderdelen bij 1 fabriek gemaakt worden.

 

Bijgevoegd een fabriek waar men oa voor GIANT aluminium frames maakt.

0608_161610.thumb.jpg.4ee3411e426f316c8b19ec34bb475fac.jpg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Paul!

 

Wat vindt jij van fabrieken die 100% uitbesteden tov fabrieken het meeste binnenhuis houden. Dit is natuurlijk niet zwart wit, maar ik was benieuwd naar je ervaring.

 

grt,

Henk

 

Henk,

 

Voor beide opties valt wat te zeggen.

 

Assemblage fabrieken hebben niet de druk en noodzaak alles zelf te doen of enkel bepaalde opties te leveren, ze kunnen immers bij iedereen zoeken om jouw perfecte produkt te maken.

 

Fabrieken die heel veel zelf doen kunnen echter een smaller assortiment tegen lagere prijzen leveren. Zij hoeven immers geen marges af te staan aan 101 andere fabrieken.

 

Doorslaggevende criteria is voor ons altijd wie er aan de andere kant van de tafel zit, weten en begrijpen de mensen wat je wil, welke kwaliteit je wilt en kun je er "vertrouwen" in hebben dat als ze gaan produceren dat er een goed produkt bij jou aankomt.

 

Hiernaast is een zware overweging een inschatting te maken wat hun benadering is tov. problemen, hoe hier mee omgegaan wordt, welke mogelijkheden en werkwijzes ze aanbrengen om voor jou het risico op misverstanden of zelfs miskoop te minimaliseren.

 

Fiets lijkt een eenvoudig produkt, maar op elk detail, als je niet weet wat je doet of om moet vragen, kun je later een harde klapper maken. The devil is in the details en dit moet je nooit uit oog verliezen.

0608_161440.thumb.jpg.6474b42741251d31a405b3590cab864b.jpg

Link naar reactie
  • 0

Helder verhaal Paul!

 

We zijn van plan om tijdens elke productie (zeker in het begin), TUF controles uit te voeren, daarnaast standaard 1 controle tijdens productie en 1 voor ze de container in gaan. Iemand verder nog suggesties?

 

Alvast bedankt.

Henk

Link naar reactie
  • 0

Helder verhaal Paul!

 

We zijn van plan om tijdens elke productie (zeker in het begin), TUF controles uit te voeren, daarnaast standaard 1 controle tijdens productie en 1 voor ze de container in gaan. Iemand verder nog suggesties?

 

Alvast bedankt.

Henk

 

Probeer er een TUV keuring op te krijgen ;)

 

Verders zou ik goed onderzoeken wat de wet en regelgeving is voor fietsen in land waar je wilt verkopen. TUV dekt niet alle regelgeving en betekend ook niet automatische afdekking.

 

Als je een aansprakelijkheids verzekering hebt, kunnen zij ook misschien assisteren in voorkomen van problemen door informatie te verstrekken waaraan je zoal moet voldoen met dit produkt om hierop aanspraak te kunnen maken. De verantwoording ligt immers bij jou om een goed produkt op de markt te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Haha TUF inderdaad :-[

 

De fabrieken die we gaan bezoeken zouden allemaal CE hebben onder EN 15194, even kijken hoe we dit kunnen controleren. Verder zullen we inderdaad de fiets aanpassen naar NL. Aansprakelijkheid is inderdaad erg belangrijk. verzek tot 1.5mln, en BV.

 

Allemaal vast een goed weekend!

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.