• 0

Aandelenverkoop bij startup

Momenteel ben ik bezig met de realisatie van een mooi fysiek concept. Daarbij is ongeveer 350k nodig waarvan we 100 bancair en 250 via investeerder(s) willen doen. Uitgangspunt is dus verdeling van eigendom maar wel behoud van de meerderheid. Ik loop tegen 3 vragen op:

 

- al zou ik voor die 250 dus 49% van het eigendom afstaan, dan zeggen we eigenlijk dat de onderneming nu al meer dan 500k waard is. Dat is wel een beetje veel. Hoe op te lossen? bijv. 125 ivv van aandelen (dan zeg je dus eigenlijk dat de onderneming 250k waard is) en de andere helft ivv achergestelde lening

 

- volgens mijn accoutant levert dit het volgende probleem op. Als ik aandelen verkoop en ik geeft daarmee aan dat de onderneming een bepaalde waarde heeft, redeneert de fiscus dat ook mijn inbreng een bepaalde waarde heeft. Omdat de BV's nu opgestart zijn, zullen zij redeneren dat ik dat idee, en dus die waarde, privé heb opgebouwt en dat als het ware verkoop aan de BV. Dus ik moet over mijn waarde dan prive afrekenen.

 

Klopt dit wel? Hoe doen dan al die andere startups dat? Je gaat toch niet bij je eerste ingeving meteen een BV oprichten om het idee daarin verder uit te werken. Iedereen doe dat in eerste instantie toch vanuit privé.

 

Dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Bommel

 

Als je nu 49% uitruilt voor 250K dan zeg je inderdaad dat je bedrijf 500K waard is. Als er deels een lening verstrekt wordt en deels koopsom aandelen, dan werkt dat inderdaad anders zoals je schrijft.

 

De fiscus zal niet zo veel waarde hechten aan de inbreng van je idee in de BV. Veelal is een idee niets waard totdat de middelen er zijn om het te vermarkten. Als je die zelf niet hebt, kun je gerust een idee overdragen aan je BV voor 1 euro als diezelfde BV op dat moment ook niet beschikt over de middelen. Daarbij is het goed om je te beseffen dat vrijwel elke onderneming begint met een idee....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank, Joost. Bedacht me later wel dat het iets meer is dan een idee. We hebben al een site, we zijn begonnen met voorinschrijvingen, hebben dus al enige klanten zonder dat we gestart zijn, hebben paginagroot in de regionale krant gestaan, enz. Je zou dus kunnen stellen dat er tot nu toe al enige goodwill aanwezig is. Formeel allemaal nog op privénaam. De oprichting van de BV's zijn in voorbereiding maar formeel nog niet actief.

 

Geld bovenstaande dan nog steeds? En redeneert de fiscus niet gewoon dat als ik aandelen van die BV verkoop voor een bepaald bedrag, de onderneming daarmee waarde heeft hetgeen door onze activiteiten tot nu toe niet zo gek is.

 

Punt is dat ik het liefst de exploitatie zo laag mogelijk wil inzetten aan de kostenkant. Dan blijft er ook ruimte voor onverwachte zaken of nieuwe inzet/investeringen na de start. De financieringslasten wil ik dan ook het liefst alleen laten bestaan uit eventuele aflossingen. Geen rentelasten. En met bijv. verkoop van 40% voor 250K (als voorbeeld). Heb ik zowel geen rentelasten als geen aflossing.

 

De vraag is dus of dat niet te simpel is geredeneerd.

Link naar reactie
  • 0

als je iets verkoopt aan een BV dan kan daar goodwill inzitten. Punt is wel dat er pas goodwill ontstaat als de koper er iets aan overhoudt. Stel ik koop jouw idee + website + klantenbestand van je.

 

Ik ga dan rekenen:

Te verwachten winst min rendement op mijn investering (de te betalen goodwill) min een vergoeding voor mijn arbeid min wat premie voor de oudedag.

Als uit die som volgt dat er onderaan de streep nog winst overblijft, dan ben ik bereid goodwill te betalen.

 

Als een factor daarbij is dat ik zelf ook nog fors moet investeren (de 250K) om alles rendabel te maken, dan ga ik je daar zeker niet voor belonen met goodwill.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.