Hallo, Ik heb een vraag.

Ik heb her en der al gezocht en gelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit, voornamelijk omdat ik niet bekend ben met de gebruikte "moeilijke" termen af en toe... ::)

Het is dus het volgende,

Wij nemen de voorraad over van een bestaand bedrijf (eenmanszaak). Dit betreft een productgroep die zij afstoten, de rest van de winkel blijft gewoon.

Met deze voorraad beginnen wij een zelfstandige winkel, een eenmanszaak.

De inkoopwaarde hiervan is € 40000 welke wij in termijnen gaan afbetalen.

Hoe zit het met de BTW ? Kunnen wij de voorraad zonder BTW overkopen ? en hoe moet dit gefactureerd worden ?

Vr gr C de Vries

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32316-btw-overname-voorraad/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

de eenmanszaak brengt jou gewoon btw in rekening over de waarde van de producten en jij vraagt die btw weer terug van de belastingdienst.

Of je de btw over complete bedrag in 1 keer moet betalen of in termijnen hangt er vanaf of je in 1 keer gefactureerd wordt of dat er per termijn een factuur gestuurd wordt.

• 0

de eenmanszaak brengt jou gewoon btw in rekening over de waarde van de producten en jij vraagt die btw weer terug van de belastingdienst.

Ben ik het helemaal mee eens ;)

Of je de btw over complete bedrag in 1 keer moet betalen of in termijnen hangt er vanaf of je in 1 keer gefactureerd wordt of dat er per termijn een factuur gestuurd wordt.

Als de verkoper het goed doet (goed in de zin van conform de wet- en regelgeving) brengt hij bij de eerste factuur de complete BTW in rekening. De verkoper is BTW verschuldigd over zijn prestatie. De prestatie die hij verricht is het leveren van goederen op een bepaald moment (zeg 1 juli 2011).

Op dat moment gelden de gewone regels omtrent het factureren van de BTW (uiterlijk op de 15e van de maand volgend op de maand waarop de prestatie verricht is) en zal hij over de hele prestatie BTW moeten rekenen (dus over die EUR 40.000,00).

Dit kan dus een voordeel opleveren voor de inkoper. Immers, ook als hij de factuur in delen mag betalen kan hij wel bij de eerste factuur al het volledige BTW-tarief terugvorderen van de Belastingdienst. Immers, door het factuurstelsel is betaling niet het criterium maar de factuur is de basis voor het bepalen van de voorbelasting. Feitelijk financiert de verkoper hierdoor een deel van de overname.

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Hallo, Ik heb een vraag.

Ik heb her en der al gezocht en gelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit, voornamelijk omdat ik niet bekend ben met de gebruikte "moeilijke" termen af en toe... ::)

Het is dus het volgende,

Wij nemen de voorraad over van een bestaand bedrijf (eenmanszaak). Dit betreft een productgroep die zij afstoten, de rest van de winkel blijft gewoon.

Met deze voorraad beginnen wij een zelfstandige winkel, een eenmanszaak.

De inkoopwaarde hiervan is € 40000 welke wij in termijnen gaan afbetalen.

Hoe zit het met de BTW ? Kunnen wij de voorraad zonder BTW overkopen ? en hoe moet dit gefactureerd worden ?

Vr gr C de Vries

Nog één puntje... ik begrijp dat dit een mooie manier is om aan voorraad te kopen en ik neem aan dat jullie er goed over nagedacht hebben om (vermoedelijk) een nichemarkt te gaan bedienen. Wat belangrijk is is om na te gaan of er op deze goederen een eigendomsvoorbehoud rust. Een eigendomsvoorbehoud betekent dat de goederen van de leverancier blijven tot dat zijn rekening is betaald. Gewoon iets om even goed naar te kijken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar