• 0

Nieuwe Beheer BV met Privé geleend geld en inkopen bedrijf

Ik heb een vraag, ik kan veel info vinden op dit forum maar kan de vele details nog niet samenvoegen.

Ik ben in loondienst en wil me inkopen. Ik heb geen geld en leen dit privé (18.000) met een regeling 4000 excl 4.1% rente per jaar terug betalen. Vraag 1: is dit verstandig of kan de nieuwe beheer bv beter dit geld lenen i.p.v. privé? Hoe wordt dit door de geldschieter en mij opgegeven aan de belastingdienst als het privé of door de beheer bv wordt geleend?

Het bedrijf bestaat uit twee beheer bv's aan een Holding BV, hieraan zitten drie "sub" bv's. De nieuwe beheer BV wordt voor 33% eigenaar van de Holding BV. 10.000 is het inkoopbedrag (plus 8.000 aan overwerk tegoeden). Hoe moet dit alles worden omschreven en hoe moet dit in de boekhouding worden verwerkt?

De holding betaald (stel) 3.500 per maand aan de Beheer BV. Hoeveel en welke belastingen moeten er (maandelijks/jaarlijks) worden betaald? Van dit bedrag wordt een bepaald bedrag overgemaakt naar privé als loon, hoeveel en welke belastingen moeten er worden betaald? Welke hoeveelheden zijn het verstandigst?

Het laatste punt is pensioen. Wat is het beste om te doen omtrent pensioen? Betaald de Beheer BV pensioen? Of doet ik dat nadat ik loon heb ontvangen van de beheer BV? Met welke bedragen? De start is 3.500 maar zal volgend jaar 5.000 per maand zijn.

Ik heb bewust niet gemeld wat ik al weet om het zo objectief mogelijk de houden. Ik hoop dat er iemand is die mij eenvoudig kan aangeven wat de beste keuzes zijn en welke bedragen en belastingen er mee gemoeid zijn. Daarnaast staat het privé leen stelsel nog open, alles is nog mogelijk.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is een wel erg brede vraag met wel erg weinig informatie. Daarbij vraag je om heel veel informatie, maar geef je aan een deel daarvan al te weten - dat stimuleert natuurlijk niet echt.

Je wil kennelijk aandelen in een vennootschap kopen (33%?, via een eigen beheer BV). Daarvoor ga je geld lenen (18k), maar je hoeft maar 10k te betalen en er is nog iets met 8k overwerktegoeden - moet je dat ook betalen? Wie gaat het geld lenen - jij of jouw beheer BV?

Daarnaast gaat je beheer BV een managementfee in rekening brengen aan de holding (of de werkmaatschappijen)?

Van die managementfee moet jouw BV alles betalen - jouw salaris, pensioenpremie, verzekeringen, boekhouder, etc. Heb je daar dan genoeg aan? Met 42k per jaar aan omzet wordt het al lastig om je eigen salaris te betalen, laat staan dat er nog geld voor je pensioen zou zijn.

Wat bedoel je met het privé leen stelsel?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat ik helder genoeg was, hierbij een verduidelijking.

Twee beheer BV's worden er drie. De derde ga ik aanvragen op mijn naam. Deze nieuwe beheer BV krijgt een fee van 3500 excl. van de holding (wordt volgend jaar 5000). Voor de oprichting van de beheer BV is 18k nodig welke ik ga lenen, in principe privé tenzij de beheer BV dit bedrag beter kan (en mag) lenen voor de oprichting/belastingvoordeel voor de beheer BV en/of de geldschieter.

Momenteel ben ik werkzaam in een BV onder de holding. Ik word 33% eigenaar van de holding door me in te kopen voor 18k. 10k door over te maken van de nieuwe beheer BV naar de holding en 8k die ik privé in loondienst nog tegoed heb (hoe?).

De vragen (en wat ik weet):

Kan ik beter die 18k privé lenen of dat de beheer BV die leent van een privé persoon. (En mag dat wel?) Wat is belastingtechnisch voordeliger. En hoe wordt dat op de balans gezet?

( ? privé lenen is niet aftrekbaar box 2 ? beheer BV mag geen 18k lenen voor oprichting ? belasting ? belans lang vreemd vermogen en geen eigen vermogen ? )

Welke belastingen moet ik betalen en is (een bedrag/rente) aftrekbaar (en hoe en hoe in de boekhouding) bij: de lening van de 18k, de betaling van de 10k, de verrekening van 8k.

( ? geen idee)

Welke (en hoeveel) beslatingen zijn gemoeid bij de 3500-5000 fee en vervolgens weer de uitbetaling van loon aan mij privé.

( ? gewoon loonbelasting over de uitgekeerde loon, elk kwartaal 19% omzetbelasting, elk jaar 25% vennootschapsbelasting over wat er nog over is, nog meer/anders ?)

Pensioen vraag is toekomst gericht. 3500 is idd te weinig en bij 5000 erg karig. Het is ook een vraag voor in de toekomst (1 a 2 jaar) waar en hoe dit het voordeligst gedaan kan worden. Zelf sparen of pensioenfonds of wat anders?

Met privé leenstelsel bedoel ik privé van privé lenen of de nieuwe beheer BV van privé lenen, de beheer BV weer terug aan mij privé lenen, de beheer BV betaald de 10k of ik privé betaal de 10k, etc. De vraag is wat en hoe het verstandigst is. Ik heb reeds jaren een eenmanszaak en ben nieuw met BV structuren vandaar de vele vragen. Ik heb veel gelezen maar kan er niet een helder 123 uit halen wat in mijn situatie het verstandigs is. Ik laat me vrijdag informeren bij een accountant en wil graag onafhankelijk van hen advies inwinnen alvorens ik het gesprek in ga zodat ik grotendeels weet wat er mogelijk is en wat verstandig is.

• 1

Bij de oprichting van de beheermij moet voor tenminste 18k aan vermogen worden ingebracht. Cash is het handigst, bij alles anders dan cash moet een accountant verklaren dat het tenminste 18k waard is. De beheermij mag dit geld niet lenen, de aandeelhouder moet maar zorgen dat hij het heeft (die aandeelhouder mag het wel lenen, die lening valt dan in box 2, zodat de rente ook in box 2 aftrekbaar is).

Die 8k die je nog te goed hebt, is loon en dus ook gewoon belast in box 1. Als die 8k bruto is, dan gaat er dus nog het een en ander af. Het netto bedrag kun je uiteraard wel gebruiken als deel van die 18k voor oprichting van de beheermij.

Vervolgens heb je dus een beheermij met 18k aan cash en geen loonvordering meer op de holding. Die 18k zul je dus volledig nodig hebben om 33% van de aandelen in de holding te kopen. Reikt de holding nieuwe aandelen uit, of koop je bestaande aandelen van de twee andere beheermij'en? Dat maakt nog al verschil voor de waarde van de aandelen: in het ene geval is de huidige waarde van de holding 36k, in het andere 54k. Na de aankoop is het in beide gevallen 54k, maar in het eerste geval heeft de holding 18k om mee te ondernemen, in het andere geval blijft de liquiditeitspositie van de holding hetzelfde, maar hebben de andere aandeelhouders ineens meer cash. Wel nuttig om even bij stil te staan.

Te betalen belasting: aankoop van aandelen is niet aftrekbaar. Dat geldt zowel voor de kapitaalstorting bij oprichting van de beheermij als bij aankoop van de aandelen in de holding. Rente op financiering van de aandelen in de beheermij (in privé) is aftrekbaar in box 2 (dus tegen 25%), als de beheermij geld leent om de aankoop mee te financieren is de renteaftrek afhankelijk van de exacte omstandigheden. Zou je een kasrondje doen om de beheermij mee op te richten, dan valt het geld dat je van de beheermij leent om de oorspronkelijke lening mee af te lossen in beginsel in box 3 (daar kun je overigens nog wel een interessante discussie over voeren, want normaal zorgt een herfinanciering niet voor verandering van de kwalificatie van de lening - alleen mag een vennootschap doorgaans niet de verkrijging van zijn eigen aandelen financieren).

Als vermeld is de 8k van de werkgever wegens achterstallig loon gewoon belast als loon.

De managementfee is omzet voor de beheermij (vergeet de btw niet). Daarvan moeten alle kosten worden betaald (salaris, pensioen, auto, huisvesting, telefoon, etc.). Wat overblijft is winst, die is belast met 20% vennootschapsbelasting (over de eerste 2 ton, daarboven 25%, maar dat red je gelet op de hoogte van de fee voorlopig niet) en bij uitkering nog eens 25% inkomstenbelasting (de 15% dividendbelasting verreken je daarmee), in totaal dus 40%. Het salaris (in beginsel 41k per jaar, maar wellicht werk je niet fulltime?) is belast in box 1, maar vergeet de overige kosten zoals premie ZVW, etc. niet.

Pensioen: kan bijvoorbeeld in eigen beheer, of extern eigen beheer (in dat geval is banksparen tegenwoordig helemaal hip).

Wat ga je overigens met je eenmanszaak doen en hoe liggen de verhoudingen kwa werkzaamheden (tijdsverdeling) en verdiensten?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor je reactie, helder uitgelegd. Ik ben enorm geholpen.

Ik leen nu privé geld van privé persoon en stort 18k voor nieuwe beheer bv. Stel nu is mijn inkoop 18k en die 8k (netto) die ik tegoed heb aan overwerk wordt 'vergeten' en dus 10k inkoop voor 33% aandeel, is dat mogelijk/verstandig? Zo heb ik namelijk nog 8k in de beheer bv zitten ipv 0 en heb ik de 8k overwerk tegoed 'verrekend' alsof ik nooit heb overgewerkt. Of is 18k minimaal voor aankoop aandelen in een holding (of is de aandeel percentage bepaling puur alleen notarieel belangrijk)?

Als ik het goed begrijp kan ik privé de rente aftrekken (box 2) die ik heb geleend( en weer verstrekt aan de beheer bv).

3500 fee is idd excl btw. dus 4165 komt binnen en na verrekening kosten (met btw dus niet loon) moet ik minder dan 665 aan omzetbelasting betalen. Vervolgens maak ik 2250 over naar privé, daarvan draagt de beheer bv 25+15=40% = 900 aan loonbelasting af. Er blijft dus max 350 over (min de kosten eerder verrekend en afgedragen omzet belasting en 8% ZVW etc. van 2250) in de beheer bv. Privé betaal ik jaarlijks 42% (schijf 3) en is reeds afgedragen door de beheer bv. Begrijp ik dit allemaal goed?

Eenmanszaak blijft er voorlopig naast of de klanten breng ik onder in een bestaande bv onder de holding. Tijdsverdeling schuift heen en weer voorlopig met de intentie richting de beheer/holding.

• 0

Het bedrag dat je tegoed hebt aan overwerk loopt altijd via privé, het betreft namelijk loon en daar moet gewoon belasting over worden betaald. Iedere andere manier heet fraude en is strafbaar. Wel kun je het bedrag dat je netto overhoudt in de BV inbrengen, maar de vraag rijst dan of je het daar wel nodig hebt - je krijgt immers maandelijks een managementfee.

Waar de lening (en dus de rente) valt is afhankelijk van wat je er mee doet. Stort je op aandelen (dus kapitaal), dan is het box 2. Leen je het uit aan je BV, dan is het ter beschikking stellen van vermogen en dat valt in box 1.

Kosten verreken je niet met btw. Je moet 665 aan btw afdragen (je zal per kwartaal aangifte gaan doen, dus maal 3), maar je mag wel de btw die aan de BV in rekening wordt gebracht bij de aankoop van goederen of diensten in aftrek brengen.

De belastingheffing over wat je aan privé overmaakt is afhankelijk van wat je overmaakt: salaris of dividend. Salaris is aftrekbaar bij de BV en belast in box 1, dividend is niet aftrekbaar en belast is box 2. Die 2250 zal vermoedelijk als salaris moeten worden aangemerkt. 25% + 15% bestaat overigens niet als combinatie, maar bij toeval is de gecombineerde belastingdruk op dividend wel 40%: 20% vennootschapsbelasting, en 25% inkomstenbelasting, waarbij je maximaal 80% van de brutowinst uit kunt keren, omdat de overige 20% immers aan vennootschapsbelasting betaald moet worden. Per saldo zal het niet zoveel uitmaken als je in het 42%-tarief valt, maar je moet wel even rekening houden met het gebruikelijk loon.

Denk eraan dat je, voor toepassing van de ondernemersaftrek (waaronder de zelfstandigenaftrek) op de winst uit je eenmanszaak, moet voldoen aan het urencriterium: 1225 uur per jaar én meer dan de helft van je werktijd (je bent immers geen starter meer, neem ik aan).

Het lijkt me verstandig om een adviseur te raadplegen om een en ander in goede banen te leiden, en tevens om te beoordelen of de aankoop van de aandelen niet een kat in de zak is - het zou vervelend zijn als die 18k door het putje spoelt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar