• 0

collectieve koerier

ik heb het volgende idee en ik ben benieuwd naar jullie mening.

 

een collectieve koerier die voor een aantal klanten werkt binnen een bepaald gebied of terrein.

de klant kan via een interactieve website zijn pakketjes aanmelden en na een planning de volgende dag bezorgd kan worden.

hierdoor zijn de kosten laag voor de klant en beschikt de koerier over genoeg werk.

 

is dit haalbaar en is er een markt voor ?

 

graag jullie mening

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

in eerste instantie is het idee om het op collectieve basis te doen. ik heb dit concept zelf nergens gezien.

het idee is om voor een groep klanten te werken die de ''kosten'' delen . denk bv aan collectieve beveiliging.

de klant kan zo goedkoper uit dan iedere keer een pakketje te laten verzenden wat best duur is.

en ik ben als koerier verzekert van inkomen en werk.

 

de klant kan via een interactieve website zijn pakketjes aanmelden en kan via een track and trace zien waneer de pakketjes zijn afgeleverd.

je zou je als bedrijf ook kunnen aanmelden via de website en je zo inschrijven op een auto.

de kosten voor de klant bestaan uit loon , autokosten(exc. diesel) en overige bedrijfskosten.dit is meestal een vast bedrag.

in het geval van diesel zou je een vast bedrag kunnen rekenen en via het ''inshared'' model aan het einde van het jaar/maand de teveel betaalde diesel terugbetalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een prima idee! Echter zel je het wel verder moeten uitwerken. Eerlijk gezegd weet ik niet of iets dergelijks al bestaat. Ik kan me best voorstellen dat sommige bedrijven al samen werken om de kosten te drukken. Als ik het goed begrijp wil je een soort tussenpersoon (koppelbaa) worden tussen bedrijven en vervoersbedrijven?

Sexshop Slaapkamerspeeltjes.NL - De ondeugendste online sexshop van de Benelux! Voor de spannendste sextoys
Link naar reactie
  • 0

En als je werkelijk veel wil bieden lijkt het me zinvol om vervoer voor pakjes met een gewicht tot 75 kg te gaan aanbieden :)

 

bedoel je dat ik dat aan moet bieden voor die ene groep klanten of aanbieden voor de algemene klant?

als het voor de algemene klant is ben je toch dagelijks afhankelijk hiervan.

op collectieve basis zou je meer zekerheid hebben lijkt mij..

Link naar reactie
  • 0

Ik kom zelf niet direct uit de sector maar begrijp dat er veel concurrentie is en dat er soms zelfs onder de kostprijs wordt gereden om maar iets van inkomsten te hebben. Reken je dus niet rijk, het is geen vette business. De klanten die wel veel pakketten versturen werken vaak samen met een paar grote tussenpartijen die hun marge pakken en op hun beurt weer zzp koeriers inzetten tegen veel lagere tarieven. Mijn tip zou zijn om eerst klanten te vinden, tarieven en aantallen te bespreken en dan nog eens te gaan rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je zoekt dus een groep van klanten die alleen pakketen hebben binnen een regio van 90KM omtrek of nog kleiner. Deze groep zal naar mijn ervaring niet groot zijn. Plus is het te ondoorzichtig voor ondernemers om hier in te stappen zonder mond op mond reclame. Ik verwacht dus dat het starten hiermee heel erg moeilijk zal zijn en zonder een paar bevrienden ondernemers/beslissers bij bedrijven gewoon weg niet mogelijk is. Deze mensen zouden je dan een paar maanden moeten ondersteunen door relatief meer te betalen om jouw zo te kunnen laten starten. Concept is leuk maar om dit echt uit te rollen kost dat veel tijd en geld. En let op want je zult ook nog tijd moeten hebben om tussen de ritten door aan verkoop te doen want anders leren de mensen je concept niet kennen.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je zoekt dus een groep van klanten die alleen pakketen hebben binnen een regio van 90KM omtrek of nog kleiner.

Ik denk dat je hier straal bedoelt in plaats van omtrek. Je kan namelijk op 1 dag best wat klanten bereiken in een straal van 14,32 kilometer, ofwel een omtrek van 90 kilometer, denk ik zo :)

 

Een straal van 90 kilometer lijkt mij realistischer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

Je aanname is correct een straal van! Je berekening gaat niet geheel op want de wereld bestaat niet uit land alleen en als je dus Noord Holland zou nemen is de straat naar Oost en West niet geheel te maken. Maar waar ik eigenlijk naar toe wil:

 

En ik snap dat je redelijk wat afleveringen kunt doen in dit gebied maar wie heeft alleen daarvoor voldoende aanbod. Wanneer een potentiele opdrachtgever binnen Nederland werkt zou hij al meerdere vervoerders moeten nemen om hiervan gebruik te maken (dit kost tijd/moeite en dit hebben ze vaak niet of willen ze niet).

 

De potentiele klanten die wel in dit gebied willen leveren zullen vaak zelf een bus hebben waarmee ze deze zendingen verzorgen ivm zogenaamde flexibiteit. Moeilijk te overtuigen verwacht ik om dit anders te doen.

 

Verder is deze dienst ook beperkt in de hoeveelheid, 3 pallet meenemen omdat de klant een grote order heeft betekend dat je verder niets meer kunt laden (als je het al kunt laden).

 

Ik heb jaren in de distributie gezeten zowel met koeriers als met echte distributie partijen en ik verwacht dat dit een heel moeilijk concept zal zijn. Wellicht moet je eens kijken of je niet zogenaamde stadsdistributie kunt gaan doen in een grote stad in je buurt. Wellicht krijg je nog wel subsidie om dit milieu vriendelijke project te starten. Wanneer je dan een aantal middel grote vervoersbedrijven kunt overtuigen om via jouw in de stad te leveren zou het nog wel eens leuk kunnen zijn.

 

Maar in iedergeval succes gewenst ! En hou ons op de hoogte natuurlijk want wellicht zit ik er totaal naast.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kom zelf niet direct uit de sector maar begrijp dat er veel concurrentie is en dat er soms zelfs onder de kostprijs wordt gereden om maar iets van inkomsten te hebben. Reken je dus niet rijk, het is geen vette business. De klanten die wel veel pakketten versturen werken vaak samen met een paar grote tussenpartijen die hun marge pakken en op hun beurt weer zzp koeriers inzetten tegen veel lagere tarieven. Mijn tip zou zijn om eerst klanten te vinden, tarieven en aantallen te bespreken en dan nog eens te gaan rekenen.

 

Stomme vraag misschien, maar wat doen die tussenpartijen dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.