• 0

Van Eenmanszaak naar BV !

Hoi, ik had voor de crisis zoals vele anderen een goedlopend bedrijf ( schildersbedrijf ) totdat de crisis kwam.

het begon voor mij eind 2008 , vaste klanten werden trager van betalen en ik liep uiteindelijk achter met mijn betalingen dus schuld op schuld je weet wel hoe dat gaat. Bedrijfsmaterieel moeten verkopen en mijn vonkelnieuwe bus ook ( 1 stap achteruit betekend meestal 2 stappen vooruit )

 

vervolgens de 1e 3 maanden van 2009 geen werk kunnen uitvoeren i.v.m. het weer ,en daarop nog eens een klant die ervandoor ging met mijn geld ( ruim 17 duizend euro )

 

2010 werd echt een rampjaar voor mij , ook weer de 1e 4 maanden geen werk weer i.v.m. het weer dus ik liep op het randje van een dodelijk einde van mijn bedrijf, notabene ik werkte altijd met 10 man en uiteindelijk nog maar met z`n twee.

ik heb 7 falliesementrekesten weten af te weren en veel deurwaarders op het nippertje weten te betalen ( allemaal xtra kosten uiteraard waar je helemaal niets aan hebt , de totale schuld bedroeg bijna 200000 euro )

 

maar ik had genoeg redenen om het nooit zo ver te laten komen namelijk een gezin en een koophuis.

 

welnu, we zitten in 2011 het gaat weer erg goed met de opdrachten en ik heb weer 4 man personeel en 2 inleners..

Maaaaaaaar deze elende en vooral veel stress wil ik niet nog eens meemaken dus ik loop al een geruime te denken om een bv te starten .

dit is de situatie nu :

 

mijn bedrijf ben ik begonnen in 1993

ik heb inmiddels 4 jaar een koophuis met een hypotheek van 300000

en ben bijna weer schuldvrij.

 

Wat kan ik het beste doen ?

 

1 - een geheel opzichzelfstaande bv neerzetten en dan mijn eenmanszaak zachtjes laten opslokken door de bv

2 - eenmanszaak gewoon omzetten naar bv

3 - hoeveel bv`s heb ik nodig om prive wel veilig te blijven ( niet dat ik kwade bedeolingen heb maar ik wil die stress gewoon niet meer )

 

Ik ben een vechter voor mijn onderneming en ik vind het voor mijn eergevoel een schande om falliet te gaan , maar soms heb je het niet in de hand .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Adrie

 

Ik begrijp waar je vandaan komt en ik begrijp ook je wens om dit te voorkomen door een BV te bouwen voor je onderneming. Het is echter niet zomaar een uitweg. Er zitten meer haken en ogen aan dan simpelweg je privé eigendommen afschermen.

 

Afhankelijk van je winst uit onderneming kan een BV bijvoorbeeld zelfs duurder uitpakken richting de fiscus. Ik kan me ook voorstellen dat je die extra lasten graag voor lief neemt als je maar nooit meer in de situatie komt waarin je zat (petje af voor je strijdlust overigens).

 

Wees erop bedacht dat ook een BV geen 100% veilige haven biedt. We kennen ook nog de bestuurdersaansprakelijkheid. Die kan optreden als je als bestuurder van je BV wanbeleid voert op financieel gebied. Denk dan aan zaken als:

 

[*]verplichtingen (ook schulden) aangaan waarvan evident is dat die niet voldaan kunnen worden;

[*]bovenmatig gelden opnemen (ten nadele van schuldeisers);

[*]belastingen onbetaald laten en dit niet melden (vermoeden van wanbeleid)

[*]te laat deponeren bij de KvK (idem)

[*]zaken verkopen in zicht van faillissement.

 

Wel voorkomt een BV faillissement veroorzaakt door wanbetalers en slechte marktomstandigheden, mits je dus wel tijdig de problemen aankaart bij de fiscus en blijft voldoen aan alle verplichtingen van de BV.

 

Welke opzet voor jou het beste is, valt hier niet te zeggen. Daarvoor zal een kundig adviseur inzage willen hebben in de cijfers van je bedrijf en privé. Voor het afschermen van privé is in beginsel 1 BV voldoende, maar als je eenmaal winst overhoudt in de BV, dan is een holding structuur vaak aantrekkelijker omdat (doorgaans en behoudens bestuurdersaansprakelijkheid) overschotten in de holding BV kunnen blijven, ook als de dochter BV failliet zou gaan.

 

groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, en ja als je voor jezelf begint en je bent dan ook nog inmiddels 20 jaar verder dan laat je je kindje niet zomaar koppie onder gaan , maar dat terzijde.

 

ik heb altijd mijn belastingen betaald ( soms te laat maar wel betaald ) dus dat zal bij mij nooit een reden zijn , en ik ben me er ook wel van bewust dat je daarvoor niet een bv hoeft te starten want de belasting komt altijd wel een keer op bezoek.

 

Nee het gaat mij echt om een eventele tegenslag op te vangen zonder dat ik ook nog eens prive falliet ga , dat de bv falliet gaat ok ,dat is niet leuk maar dan kan je tenminste nog door gaan, maar met een prive verhaal wordt dat toch anders lijkt me. En dat is nou precis wat ik wil voorkomen het is mij bijna overkomen en ik wist het allemaal op het nippertje af te wenden , maar ik wordt ook ouder en mijn strijdlust daarmee ook minder ( denk ik )

 

Ik heb altijd leuk verdient en mijn boekhouder heeft mij het altijd afgeraden om een bv te starten i.v.m. het feit dat hij het pas aanrade bij een winst van 150k ,maar ik heb ook een koophuis dus wordt de insteek ff anders nu lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Deze casus toont maar weer eens aan dat de vraag: "Wanneer van eenmanszaak overgaan naar een BV-structuur?" geen kwestie is van een simpel rekensommetje, maar van een goede inventarisatie van iemands situatie en wensen, het op een rij zetten van de fiscale, juridische, financiële en andere voor- en nadelen van de verschillende opties en van het uitwerken van een paar scenario's. Het uiteindelijke antwoord hangt helemaal af van iemands eigen waardering van de voor- en nadelen, dus een eenduidig/exact antwoord is door een adviseur per definitie nooit te geven.

 

Domweg stellen dat een BV pas interessant wordt vanaf een winst van 150k is dus typisch een opmerking van een "adviseur" die er helemaal niets van begrepen heeft, ook al zou je misschien denken van wel. En vergis je niet: ik heb zelfs eens mee mogen maken dat een fiscalist van Deloitte tijdens een KvK-seminar over dit onderwerp doceerde dat het pas interessant is om de BV in te gaan vanaf een winst van meer dan 200k . Te idioot voor woorden!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel makkelijk is om dit te overwegen, als je meer dan 130.000 euro omzet draait op jaarbasis, een B.V. oprichten en nieuwe opdrachten uit naam van deze B.V. laten uitvoeren zodat je hier alles gaat opbouwen, voorts plaats je jouw medewerkers in de B.V.

 

Een B.V. is voldoende om je prive af te schermen, bestuurdersaansprakelijkheid is er inderdaad, maar dat is van toepassing als je opzettelijk er een zooitje van gaat maken. Het belangrijkste is keurig je jaarrekeningen inleveren, de Belastingdienst betalen en minder uitgeven dan dat er inkomt en dan moet het allemaal goed gaan komen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel makkelijk is om dit te overwegen, als je meer dan 130.000 euro omzet draait op jaarbasis, een B.V. oprichten en nieuwe opdrachten uit naam van deze B.V. laten uitvoeren zodat je hier alles gaat opbouwen, voorts plaats je jouw medewerkers in de B.V.

 

Ik dacht dat Joost het had over € 130k winst. Omzet zegt helemaal niets. Je kunt € 130k omzet hebben en € 150k kosten, om maar iets geks te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel makkelijk is om dit te overwegen, als je meer dan 130.000 euro omzet draait op jaarbasis, een B.V. oprichten en nieuwe opdrachten uit naam van deze B.V. laten uitvoeren zodat je hier alles gaat opbouwen, voorts plaats je jouw medewerkers in de B.V.

 

Een B.V. is voldoende om je prive af te schermen, bestuurdersaansprakelijkheid is er inderdaad, maar dat is van toepassing als je opzettelijk er een zooitje van gaat maken. Het belangrijkste is keurig je jaarrekeningen inleveren, de Belastingdienst betalen en minder uitgeven dan dat er inkomt en dan moet het allemaal goed gaan komen.

 

Ehm, heb je de rest van dit topic wel gelezen? Je gaat nu wel heeeel kort door de bocht en vertelt wellicht precies wat vraagsteller wil horen, terwijl dat dus echt niet zo simpel te stellen is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.