Ik ben eigenaar van een middelgroot bedrijf in de interieurbranche. Ik ben deze een kleine 2 jaar geleden gestart en inmiddels zijn er 3 medewerkers binnen mijn organisatie werkzaam. Mijn medewerkers vallen onder de CAO Wonen waarop tevens de arbeidsovereenkomsten zijn gebaseerd.

Ik heb de salarisadministratie uitbesteed aan een accountantskantoor en ik dacht alles netjes voor elkaar te hebben ten aanzien van het personeel. Vorige week echter ontving ik zomaar een nota van ''pensioenfonds wonen'' waarin ik word verzocht een bedrag van ongeveer 3000 euro over te maken naar het pensioenfonds wonen voor mijn medewerkers. Het gaat hierom een betaling achteraf over het jaar 2010 en gedeeltelijk over 2011. Mijn accountantskantoor geeft aan dat deze facturen correct zijn; ikzelf echter zet hier mijn vraagtekens bij. Is het normaal/verplicht om als werkgever nog apart geld te moeten storten in een pensioenfonds? Ik dacht namelijk dat dit altijd geregeld was in de salarisverwerking en de afdrachten/loonheffingen die daar al mee gepaard gaan. Daarnaast vindt ik het apart dat ik daar nu zomaar opeens bericht van krijg terwijl ik nooit eerder enige vorm van correspondentie van dit pensioenfonds heb ontvangen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32342-pensioen-opbouw-medewerkers/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er is een aantal branches waar sprake is van een - wettelijk - verplicht gezamenlijk pensioenfonds. Zie hier: http://www.pensioenwonen.nl/ik_ben_werkgever/De_pensioenregeling/Verplichtstelling/Default.aspx voor het fonds waar jouw bedrijf onder valt.

Juist omdat het gaat om een gezamenlijk pensioenfonds is het juist gebruikelijk dat dit niet via de loonadministratie loopt. Zou wel goed van je administrateur zijn geweest als hij je had voorbereid op hoeveel je af moet dragen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Natuurlijk moet dit via de loonadministratie lopen. Een gedeelte van de pensioenpremies is voor rekening van de werknemer (en is aftrekbaar van alle overige grondslagen: voor loonheffingen en SVW premies). En er is een franchise.

Maar het loopt niet via de (elektronische) loonaangiften, dus je moet apart met het pensioenfonds afrekenen (dat doet pensioenfondsen allemaal op hun eigen wijze).

Als werkgever/ondernemer heb je heel veel verplichtingen. Dat is niet anders.

Je moet er dus voor zorgen dat je jezelf overal aanmeldt waar je aangemeld moet zijn. Dus ook bij het (verplichte) pensioenfonds.

Maar het is wel zwak van diegene die je loonadministratie verzorgt om hier kennelijk helemaal niet bij stil te staan (dat zal toch geen accountantskantoor zijn, neem ik aan).

Overigens staat het vast ook in de CAO vermeldt dat er een pensioenregeling is.

• 0
Daarnaast vindt ik het apart dat ik daar nu zomaar opeens bericht van krijg terwijl ik nooit eerder enige vorm van correspondentie van dit pensioenfonds heb ontvangen.

Heb je je destijds zelf wel aangemeld bij dit Pensioenfonds? Het lijkt er op dat je nu alsnog met terugwerkende kracht de rekening krijgt over heel 2010 en 2011 pro rata. Dat kan in de regel 2 dingen betekenen:

[*]het pensioenfonds is erg laat met de verwerking van de aanmelding van het nieuwe bedrijf

[*]je hebt je zelf nooit aangemeld en het pensioenfonds vordert nu - na controle - alsnog deelname en de kosten daarvan.

In beide situaties is van belang wat er is gedaan met de werknemersbijdragen (zijn die ingehouden, zo ja gereserveerd en waar?) en of de pensioenpremies wel goed verwerkt zijn in de berekening en afdracht werkgeverslasten (pensioenpremies verlagen diverse werkgeverslasten) en je jaarrekening 2010 / prognose 2011 uiteraard.

Het accountantskantoor is daar medeverantwoordelijk voor (ook ten aanzien van advisering) , maar de eindverantwoordelijk voor aanmelding pensioenfonds ligt bij de werkgever.

Mocht er niet eerder aangemeld zijn: wees dan in ieder geval blij dat er in de tussentijd niemand is overleden: bij sommige pensioenfondsen is er zonder aanmelding c.q. betaling ook geen dekking voor het nabestaandenpensioen. Kun je je bedrijf direct sluiten vanwege een claim van vele tonnen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar