• 0

Lening eenmanszaak tot kosten te berekenen?

Goedendag,

 

Wanneer je als eenmanszaak een marge-auto aanschaft met een financiering, zijn de maandlasten dan te rekenen tot de kosten van de eenmanszaak?

 

VB.

Ik heb een contract toegestuurd gekregen van een autodealer:

Auto = bij normale aankoop € 4400,-

Auto = met financierings aankoop € 5600,-

 

Bij de financiering zouden wij een maandbedrag van € 80,- moeten betalen. Is dit maandbedrag tot de kosten van de eenmanszaak te rekenen? [i.p.v. het totaalbedrag af te schrijven over een aantal jaar]

 

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

 

Mvg,

Stefan Druk

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet mogelijk om zelf maar de afschrijving achterwege te laten en in plaats daarvan de aflossing als kosten te nemen

 

Je moet de lening opvoeren als schuld en de auto als bezitting.

 

Met de maandelijkse aflossing verlaag je de schuld

De bezitting verminderd in waarde door afschrijving.

 

Alleen het rente deel dat in die 80 euro zit mag je tot je bedrijfskosten rekenen. De berekening van het rentedeel is lastig. Maar als het goed is verstrekt de financier achteraf per jaar een overzicht met het afgeloste bedrag en het betaalde bedrag aan rente.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als het goed is verstrekt de financier achteraf per jaar een overzicht met het afgeloste bedrag en het betaalde bedrag aan rente.

 

Dat klopt, maar daar wil je meestal niet op zitten wachten (als bedrijf dan).

 

Normaal gesproken registreer je dit:

 

1.) 4400,- Auto (vaste activa, hierop schrijf je dan af zoals Roel zegt)

2.) 1200,- Geaccumuleerde rente (overlopende activa, elke maand gaat hier een gedeelte van naar de kosten – in dit geval dus 17,14 omdat je 70 maanden moet aflossen)

3.) 5600,- Schuld (wordt dan elke maand 80,- minder door de aflossingen)

 

Link naar reactie
  • 0

Alles leuk en aardig Peter maar dan zul je toch aan het einde van het jaar de bedragen moeten aanpassen naar de bedragen op de opgave. Daarom heb ik deze berekening maar even weggelaten. Ik ken genoeg bedrijven die bepaalde posten, zoals aflossing en afschrijving jaarlijks maar even door de boekhouder laten goed zetten.

 

Je kunt in elk geval niet volstaan met 5 jaar lang dezelfde boeking plaats laten vinden. Zeker in de eerste jaren doe je jezelf nogal te kort door deze liniaire berekening, dan zal het rentedeel namelijk flink hoger zijn.

Link naar reactie
  • 0

Alles leuk en aardig Peter maar dan zul je toch aan het einde van het jaar de bedragen moeten aanpassen naar de bedragen op de opgave.

 

Nee, dat hoeft niet Roel.

 

Dit is een (zowel fiscaal als bedrijfseconomisch) geaccepteerde en zeer gangbare methode.

Een beetje bedrijf zit echt niet te wachten op allerlei jaaropgaven van financieringsmaatschappijen voordat zij hun cijfers afsluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.