• 0

Producten uit china , Merknamen maar illegaal?

Hallo Allemaal,

 

Bij voorbaad al dank voor alle hulp.

 

Ik heb een vraagje. Ik sta op het punt om een webshop op te bouwen.

 

Op een bekende website waar verschillende leveranciers hun producten aanbieden vind ik ontzettend veel leuke producten die ik graag zou willen verkopen. Nu is het probleem dat ontzettend veel leveranciers een "merk" product hebben.

 

Er staan dus merken op. Nu is mijn vraag. Is dit illegaal om te verkopen in Nederland?

 

Misschien klinkt het als een ontzettend domme vraag, maar ik kan het nergens precies vinden.

 

Hierbij meteen mijn volgende vraag. Als ik een product te koop zet, wat lijkt op een bekend product, maar niet officieel verkoop onder de naam van het merk, is dit dan wel een optie?

In het kort: Het zal een product zijn ( een sierraad ) wat veel lijkt op het sieraad van dat merk. Alleen het staat er niet op en zal ook niet verkocht worden onder die naam: Legaal?

 

Mijn dank,

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad.

 

Ik vond alles al zo vaag.. Maar het is me nu duidelijk.

 

Dan hinkel ik nog wel met de vraag, Ik wil juist producten verkopen wat totaal niet lijkt op inbraak op merken of "whatever".

 

Ik neem even als voorbeeld wat ik in gedachten heb als "dubbel" product.

Je kent ze vast, de Pandora bedels.

Je hebt ze ook, de bedels.

 

Ik neem aan dat een bedel gewoon een product is, en niet merkgebonden. Zoals de coca cola, en de c1000 cola. Het is allebij cola maar onder een ander merk.

 

Is het in zo'n geval wel gewoon legaal om de bedels te verkopen, zolang er dus geen pandora op staat. En in hoeverre word het "lijken op" in acht genomen?

 

Dit was zomaar even een voorbeeldje.

 

Mijn dank,

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0
Het zal een product zijn ( een sierraad ) wat veel lijkt op het sieraad van dat merk. Alleen het staat er niet op en zal ook niet verkocht worden onder die naam: Legaal?

 

Soms wel, soms niet. Dat hangt af de toepasselijke rechtsbescherming (merkrecht, auteursrecht, ...) en de mate van overeenkomst.

 

Zie als recent voorbeeld de rechtszaak Marlies Dekkers - Sapph over geschonden auteursrecht op lingerie (toegewezen).

Link naar reactie
  • 0

 

Je kent ze vast, de Pandora bedels.

Je hebt ze ook, de bedels.

 

 

Nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar is dat een hype.

 

Als je op die trein wil springen met iets wat erop lijkt, moet je je goed verdiepen in wat nou wel en niet toegestaan is qua namaak. Maar er is niks mis met slimme namaak. Dus kijk goed waar het vandaan komt, wat het is, wat het uniek maakt, waarom mensen het kopen. Lees over Pandora Jewelry uit Denemarken en de groothandel in edelstenen uit Gemopolis, Thailand. Besef dat er al een enorme handel is in namaak en van copycats die voor een paar centen werken. Kijk hoe de merkhouder reageert op deze meelifters.

 

Kies je eigen positie zorgvuldig en probeer niet meegezogen te worden in goedkope handel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle hulp!

 

Ik ga eens kijken wat ik kan regelen.

 

Het is voor mij inderdaad nieuw hoe het precies met de namaak regeltjes zit.

 

Wat ik totaal niet wil is gezien worden als verkoper van namaak. Ik zou ook nieteens namaak willen verkopen.

Toch eens wat research doen.

 

Bedankt voor de info!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.