• 0

Design Appartement voor verhuur, toeristen

Beste ondernemers,

 

Omdat ik mij zeer interesseer in design, interieur architectuur en interieur design maar ik ook geitereseerd ben in vastgoed als onderneming heb ik het idee om deze 2 te combineren.

Ik heb het idee om design appartementen te ontwerpen en te verhuren aan toeristen of expats voor tijdelijke periode.

 

Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen, weet niet wat er allemaal mogelijk is bij de bank etc.

 

Ik wil eerst iig onderzoeken of het interessant is of niet,

Ik denk dat ik hiervoor cijfers nodig heb over de bezettingsgraad van vergelijkbare appartementen en info over de prijzen van vergelijkbare appartementen. Is er misschien ergens een data bank waar je gegevens over bezettingsgraad ed kunt opzoeken ?

 

Iemand die misschien weet welke stappen ik moet zetten, waar ik informatie vandaan kan halen etc ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben het met Johan eens, vind een makelaar o.i.d. want een database zal waarschijnlijk niet bestaan. Pas wel op, misschien vind het concurrentie het niet leuk om jou cijfers te gaan verschaffen, dus in precies te vertellen waarvoor je het wilt gebruiken

is waarschijnlijk niet verstanding. Vermelden dat het voor 'een onderzoek' is lijkt met dan voldoende ;)

 

Gr Sander

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Klinkt interessant en leuk om te doen.....

 

Probleem is wel een beetje je doelgroep. Er zit naar mijn idee nogal een verschil tussen expats en toeristen, je bereikt die via verschillende kanalen, budget is anders hun 'eisen' die ze stellen aan de woonruimte zijn anders.

 

Expats hebben over het algemeen een vast bedrag wat ze kunnen uitgeven om te wonen en dat wordt niet hoger als ze een design appartement kiezen. Een goede uitstraling van het appartement kan wel maken dat mensen voor jouw appartement kiezen maar het zal moeilijk zijn om een grote extra investering daarmee terug te verdienen. Mijn ervaring is dat die bedragen de laatste tijd nogal onder druk staan. Ik weet niet in welke regio je aan de gang gaat maar als het Amsterdam is dan is een appartement in de binnenstad meer gewild dan in de buitenwijken. Voor expats moet een woning doorgaans helemaal compleet zijn tm wasmachine en droger

 

Toeristen zijn zelf direct baas over de knip maar stellen andere eisen aan een woonruimte.

Evt cijfers en info hierover zal je wellicht kunnen verkrijgen bij de VVV

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Supper bedankt voor jullie reacties!

 

Ja heb vooral het idee om me te richten op toeristen, dan heb ik ook niks te maken met recht van huurder, huur contracten etc.

En ik denk dat toeristen n goed ontworpen appartement met complete inrichting en alle gemakken etc meer waarderen en daar ook bereid zijn voor te betalen. In Nederland is vooral Amsterdam interessant en dan de binnenstad, omdat dit veel toeristen trekt.

 

Heb al wel n beetje rondgekeken bij appartementen in Amsterdam voor toeristen en zie dat hun toch wel een mooie bezetting halen (gezien door bij hun beschikbaarheid terug te bladeren naar vorige maanden). Ik denk dat het zeker interessant is als ik n hoge bezetting weet te halen, maar ik weet niet echt wat reeel is maar stel je haalt 200 dagen per jaar, dat zou al heel mooi zijn. Bedragen voor de toerist per nacht is toch al snel 150 - 250 € per nacht.

En misschien als ik het mooier ontwerp, van meer gemakken voorzie etc dat ik dan nog wel meer kan vragen, met uiteraard de juiste advertising. zorgen dat je op alle sites staat, tripadvisor, airbnb veel reissites, hoog in google etc.

 

Uiteraard moet ik ook zorgen voor n housekeeping dienst, maar dit kan ik natuurlijk gewoon uitbesteden.

Verdere kosten zijn natuurlijk de maandelijkse lasten en toeristen belastingen etc.

 

Als iemand nog opmerkingen, vragen, kanttekeningen, aanmerkingen heeft hoor ik dat graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag MrSweets,

 

het zou een interessant concept kunnen zijn maar het vergt wel behoorlijk goede kennis van je doelgroep en met name: hoe kun je ze bereiken? De gemiddelde toerist, met name in Amsterdam, is namelijk vooral aan toeren en probeert zo min mogelijk in zijn/haar appartement te zijn. Mensen blijven echter altijd wel gevoelig voor goede smaak en voorbeelden bewijzen dat er markt is voor deze niche.

 

Misschien moet je eens een kijkje nemen bij je (toekomstige) concurrenten. Zoek hier maar eens tussen:

 

http://www.designhotels.com/

 

Veel succes!

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

Hey MrSweets,

 

Leuk dat je in deze branche actief wil worden! Er is zeker een grote markt voor, maar er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden, al helemaal in Amsterdam omdat ze hier vrij streng zijn. Ik werk zelf voor een bedrijf met 38 design appartementen in de binnenstad van Amsterdam, die zich focust op Short Stay verhuur.

 

Als je wil beginnen is het belangrijk om eerst een ShortStay vergunning te bemachtigen. Dit is een vergunning voor het exploiteren van een appartement voor verhuur tussen de een week en zes maanden. Elk stadsdeel heeft een quotum voor ShortStay vergunningen. Dit is om overmatig wooningontrekking tegen te gaan. Een vergunning kost 741,-

 

Het formulier voor een ShortStay vergunning vind je hier:

http://www.centrum.amsterdam.nl/publish/pages/234080/271009_aanvraagformuliershortstayvergunning.pdf

 

Het belangrijkste om rekening mee te houden is dat een appartement aan de zogenoemde liberalisatiegrens moet voldoen van 142 huur punten om in aanmerking te komen voor een vergunning. In principe komt het er op neer dat een appartement minimaal 70 vierkante meter moet zijn. Meer informatie over het punten systeem kan je hier vinden:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning

 

Als je ook voor periodes korter dan een week wil verhuren moet je een bed een breakfast zijn. De regels hiervoor zijn echter totaal anders, en in het kort komt het er op neer dat je alleen bed en breakfast mag bedrijven als je in het huis woont, en eigenaar bent van het huis op maximaal 40% van het woon oppervlakte.

 

Voor meer informatie over het Shortstay beleid neem een kijkje hier:

http://www.wzs.amsterdam.nl/pro/woonbeleid_en/beleid_huurwoningen/short_stay_beleid

 

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Ik zit nu vooral even te kijken hoe ik dit kan financieren.

Ik heb natuurlijk een geschikt appartement nodig, welke ik zou moeten kopen.

Ik heb alleen niet genoeg zekerheden voor de bank om een hypotheek aan te kunnen gaan. Kom ik in aanmerking voor een BBMKB borstelling ?

 

Ook vraag ik me af als kopen niet lukt of huren dan een optie is ? net als een kapperszaak zegmaar, deze huren vaak ook toch ?

Link naar reactie
  • 0

Beste MrSweets,

 

Kom ik in aanmerking voor een BBMKB borstelling ?

De BMKB verloopt via de bank. Graag verwijs ik je naar de onderstaande informatie, zodat je je een beetje kunt inlezen voordat je richting bank gaat. Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

 

Als op HL zoekt op "BMKB" vind je ook een hoop informatie.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Oke maar hoe zit het met het idee om n appartment te huren voor n lange periode.

Net zoals n bakker n bedrijfsruimte huurt zegmaar of n ander soort bedrijf.

 

En dan dit appartement gebruiken voor verhuur aan toeristen, expats, zakenmensen voor korte periodes.

Kan dit ? mag dit ? wat zijn de regels en waar vind ik ze ?

Link naar reactie
  • 0

Misschien dit topic nog eens doorlezen? Antwoord #6 van MaxK geeft al goede verwijzingen naar de regels.

 

En als je zelf op de site van Amsterdam even op bed and breakfast zoekt vind je daar ook vast (uitgebreide) regels voor

 

Oke maar ik vroeg me meer algemeen af, niet perse voor amsterdam.

 

Gwn n appartement huren dus niet kopen, huren van iemand als bedrijf en dan ontwerpen, inrichten, verbeteren etc en doorverhuren dus eigenlijk aan toeristen, expats, short stay, zakenmensen etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit dus niet perse in Amsterdam doen, andere plaatsen in NL zijn ook n optie. Of buitenland eventueel.

 

Probleem is alleen hoe krijg je zon pand of ruimte als starter.

Moet je huren ? kopen is lastig als je zelf geen inbreng hebt denk ik.

 

Maar mag je wel huren al bedrijf en verhuren aan mensen ?

Kan je dan een normaal appartement huren op de private huur markt ?

Kan je ook n bedrijfsruimte huren en ombouwen tot ?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Huren kan een optie zijn. In Horeca-termen noemt men dat pachten. Dit is vaak niet de meest ideale vorm, omdat de prijzen dermate hoog kunnen zijn, dat je bijna als bedrijfsleider voor de eigenaar van het pand aan het werk bent.

Bovendien, gezien je plannen, wil je flink verbouwen en komt dit ten goede van het pand en dus degene waar je van huurt. Vergoeding hiervoor kun je bij een eventuele opzegging wel contractureel vast laten leggen, maar het blijft qua investering onzeker.

Let er wel op bij Horeca-huur dat je een aantal maanden (dacht 3) op de vergunningen van verhuurder kunt draaien, maar deze uiteindelijk op je eigen naam moet krijgen. Krijg je dit niet, dan mag je niet exploiteren en zijn al je investeringen ook voor niets geweest. Alhoewel het in de horeca wel voorkomt, dat je de vergunningen kunt huren, maar dan dient degene die op naam de vergunningen heeft wel voor een x-percentage aanwezig te zijn op de zaak.

 

Wellicht is huurkoop een idee? Op genoemde link vind je ook informatie over pachten. Echter, daar staat vermeld dat pachten niet bij wet vastgelegd is, maar gezien je plannen dat je wilt verhuren aan derden (onderhuur) heb je uiteindelijk wel te maken met de verhuurderswet. Of deze ook geldt voor kortstondige verhuur zul je goed moeten uitzoeken.

 

Wat ook als starter in deze branche een optie kan zijn, partner worden van een Horeca (hotel) ondernemer in slecht weer (financieel gezien). Hij het pand als inbreng, jij de verbouwing/exploitatie ervan en op aandelen basis afspraken maken, zodat je voor een deel mede-eigenaar bent.

Ook een idee kan zijn bedrijfsovername. Horeca-ondernemers die er gezien de leeftijd mee willen stoppen, geen opvolger hebben, geen goede verkoopprijs kunnen krijgen op de huidige (crisis) markt en op basis daarvan huur/koop afspraken maken.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.