Ik wil graag een beroep doen op jullie kennis en ervaring.
Bestaande situatie:
2 oprichters, 2 persoonlijke holdings (DGA's in dienst van holdings). Daaronder een werkmaatschappij waaruit werk DGA's wordt gefactureerd. Management fees naar holdings. Onder deze werkmaatschappij nog een werkmaatschappij waarin personeel. Werkgebied: detachering IT-personeel (specialisme)
Nieuwe ontwikkelingen:
1) in gesprek met grote, buitenlandse outsourcingspartner voor gemeenschappelijke propositie op West-Europese markt: zij uitvoerend, wij coördinerend bij klant (past perfect in onze visie). Partner kent in Nederland een vertegenwoordiger; verder geen rechtspersoon. Proces en wederzijdse verantwoordelijkheden na enkele verkennende gespekken min of meer duidelijk. Goed gevoel over en weer. Binnenkort gesprek over commerciële invulling. Mogelijkheden: uurtje factuurtje inhuren capaciteit over en weer, maar zij zijn ook bereid fixed price werk te leveren (is gebruikelijk op hun thuismarkt).
2) in gesprek met 2 Nederlandse ondernemingen over joint venture, waarin 1 partij de commerciële kant inbrengt, en wij en de 3e partij elk hun specifieke kennis inbrengen voor een gezamenlijke propositie. Eerder met elkaar samengewerkt: wederzijds vertrouwen is er. Binnenkort gesprek over opzet, maar basisidee is elk 1/3e van de aandelen en fixed price projecten aanbieden (dus geen CV's schuiven/losse detachering, maar meer naar eindverantwoordelijkheid voor grote projecten met alle lusten en lasten die daarbij horen).
Het moge aan de hand van bovenstaande duidelijk zijn dat ontwikkeling 1) en 2) ook bijzonder goed gecombineerd kunnen worden, waarbij samenwerking 1) de projecten van samenwerking 2) mede mogelijk zou kunnen maken.
Vragen:
- zouden jullie een nieuwe BV oprichten voor deze strategische samenwerkingsverbanden (los van de BV waarin de joint venture zal worden ondergebracht)? Dit gezien het feit dat de activiteiten flink afwijken van het bestaande detacheringsmodel van de huidige werkmaatschappij? Of misschien zelfs wel 2 aparte BV's; 1 voor beide samenwerkingsverbanden? Met name samenwerkingsverband 2) brengt aanzienlijke risico's met zich mee vanwege het fixed price concept (uitloop = ons risico).
- zouden jullie vanuit de bestaande BV personeel (tegen richttarief?) "doorlenen" aan deze nieuwe BV's met facturen over en weer, of zijn er andere constructies denkbaar? Gezien het beschreven risico, zouden jullie vanuit de bestaande BV ook fixed price doorlenen, of gewoon o.b.v. het huidige model (uurtje factuurtje)? Of zijn er nog andere mogelijkheden om personeel op projectbasis tussen gelieerde BV's heen en weer te schuiven?
De achtergrond van deze vragen is uiteraard de wens om de bestaande BV (en het personeel dat daarin werkzaam is) zo goed mogelijk te beschermen tegen de risico's van de nieuwe plannen, maar wel op zo'n manier dat de nieuwe propositie(s) op een zo goed mogelijke manier in de markt gezet kunnen worden.
We zitten nog in de aftastende fase, dus ik ben vooral op zoek naar vernuftige ideeën waar ik zelf nog niet op gekomen was, en misschien zie ik ook wel wat over het hoofd m.b.t. aansprakelijkheid e.d. en is er geen enkele reden om niet alles gewoon vanuit de bestaande BV op te pakken.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Test123
Test123
Hallo HL-ers,
Ik wil graag een beroep doen op jullie kennis en ervaring.
Bestaande situatie:
2 oprichters, 2 persoonlijke holdings (DGA's in dienst van holdings). Daaronder een werkmaatschappij waaruit werk DGA's wordt gefactureerd. Management fees naar holdings. Onder deze werkmaatschappij nog een werkmaatschappij waarin personeel. Werkgebied: detachering IT-personeel (specialisme)
Nieuwe ontwikkelingen:
1) in gesprek met grote, buitenlandse outsourcingspartner voor gemeenschappelijke propositie op West-Europese markt: zij uitvoerend, wij coördinerend bij klant (past perfect in onze visie). Partner kent in Nederland een vertegenwoordiger; verder geen rechtspersoon. Proces en wederzijdse verantwoordelijkheden na enkele verkennende gespekken min of meer duidelijk. Goed gevoel over en weer. Binnenkort gesprek over commerciële invulling. Mogelijkheden: uurtje factuurtje inhuren capaciteit over en weer, maar zij zijn ook bereid fixed price werk te leveren (is gebruikelijk op hun thuismarkt).
2) in gesprek met 2 Nederlandse ondernemingen over joint venture, waarin 1 partij de commerciële kant inbrengt, en wij en de 3e partij elk hun specifieke kennis inbrengen voor een gezamenlijke propositie. Eerder met elkaar samengewerkt: wederzijds vertrouwen is er. Binnenkort gesprek over opzet, maar basisidee is elk 1/3e van de aandelen en fixed price projecten aanbieden (dus geen CV's schuiven/losse detachering, maar meer naar eindverantwoordelijkheid voor grote projecten met alle lusten en lasten die daarbij horen).
Het moge aan de hand van bovenstaande duidelijk zijn dat ontwikkeling 1) en 2) ook bijzonder goed gecombineerd kunnen worden, waarbij samenwerking 1) de projecten van samenwerking 2) mede mogelijk zou kunnen maken.
Vragen:
- zouden jullie een nieuwe BV oprichten voor deze strategische samenwerkingsverbanden (los van de BV waarin de joint venture zal worden ondergebracht)? Dit gezien het feit dat de activiteiten flink afwijken van het bestaande detacheringsmodel van de huidige werkmaatschappij? Of misschien zelfs wel 2 aparte BV's; 1 voor beide samenwerkingsverbanden? Met name samenwerkingsverband 2) brengt aanzienlijke risico's met zich mee vanwege het fixed price concept (uitloop = ons risico).
- zouden jullie vanuit de bestaande BV personeel (tegen richttarief?) "doorlenen" aan deze nieuwe BV's met facturen over en weer, of zijn er andere constructies denkbaar? Gezien het beschreven risico, zouden jullie vanuit de bestaande BV ook fixed price doorlenen, of gewoon o.b.v. het huidige model (uurtje factuurtje)? Of zijn er nog andere mogelijkheden om personeel op projectbasis tussen gelieerde BV's heen en weer te schuiven?
De achtergrond van deze vragen is uiteraard de wens om de bestaande BV (en het personeel dat daarin werkzaam is) zo goed mogelijk te beschermen tegen de risico's van de nieuwe plannen, maar wel op zo'n manier dat de nieuwe propositie(s) op een zo goed mogelijke manier in de markt gezet kunnen worden.
We zitten nog in de aftastende fase, dus ik ben vooral op zoek naar vernuftige ideeën waar ik zelf nog niet op gekomen was, en misschien zie ik ook wel wat over het hoofd m.b.t. aansprakelijkheid e.d. en is er geen enkele reden om niet alles gewoon vanuit de bestaande BV op te pakken.
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Mvg, Test123
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32403-nieuwe-activiteiten-aparte-bvs/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag