Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
berendth
Beste heer/mevrouw,
Ik zit met een vraagstuk waar iemand mij wellicht mee kan helpen:
Ik bezit privé 51% van de aandelen van een BV. (er zijn nog 2 andere aandeelhouders met eenieder 24,5% vanuit hun BV's).
Ik zie duidelijk de voordelen van een holdingstructuur en wil die dus gaan toepassen. Ik heb zelf geen BV's.
Nu loop ik tegen 2 uitdagingen aan:
1) Hoe zorg ik ervoor dat ik niet hoef af te rekenen met de belasting als ik de aandelen naar mijn persoonlijke holding haal?
-Nominale waarde (18k aandelen uitgegeven ong. jaar geleden en nog geen winst)
-Geruisloze inbreng?
-Kom ik in aanmerking voor de aandelenfusiefaciliteit en is dat een lastig/langdurig traject?
2) Welke rechtsvorm mag/kan ik beginnen in relatie tot 1? Ik heb geen 18K liggen voor oprichting. Kan ik met een LTD ook gebruik maken van 1 van de drie zaken van vraag 1?? Dus de LTD als persoonlijke holding laten fungeren?
ps. De reden dat ik dit nu graag wil is dat er een 4e aandeelhouder toe gaat treden. Dan heb ik niet meer >50% en kom ik dus niet meer in aanmerking voor de aandelenfusiefaciliteit. Omdat we gaan waarderen op 250K after the money (voor verwatering) zijn de aandelen ook sterk in waarde gestegen(ook op papier?) en kan nominale waarde / geruisloze inbreng ook lastig worden.
Wat te doen met een zeer beperkt budget en geen 18K in mijn geval?
Ik zou u heel dankbaar zijn als u mij wilt helpen!
Grt Berend TH