• 0

Uitkopen doormiddel van percentage.

Beste iedereen,

 

Mijn case is de volgende: Ik ben 25 jaar, nu net een half jaar afgestudeerd (bedrijfskunde) en tijdens mijn studie een VOF begonnen waarmee ik Europese luxe-goederen naar China exporteer (nu anderhalf jaar).

Twee maanden geleden was ik aan het brainstormen met een studievriend over kansen in de markt. Op dat moment hadden we een ingeving die we vertaald hebben naar een businessplan.

 

Met dit plan zijn wij naar (grote) namen met ervaring en kennis in de betreffende industrie geweest en die waren laaiend enthousiast (alles is afgedekt met geheimhoudings-overeenkomsten). De inhoud kan ik niet openbaar maken maar het gaat om een nieuw type 'social media' met een grenzeloze potentie maar ook risico's (idee overgenomen door grote speler, pas interessant als het groot is, mensen vinden het niks aan).

 

We hebben nu een prototype op papier (schetsen) en een businessplan, binnen hele korte tijd zal een BV opgericht worden (op dit moment heb ik nog geen geld in dit project gestoken). De ontwikkelingsfase staat voor de deur met de daarbijbehorende financiële investeringen en keuze in prioriteiten. Als ik voor dit idee ga eist mijn compagnon (studievriend) 100% commitment en zou ik de VOF op moeten geven. Daarom heeft hij mij de optie gegeven om een percentage te krijgen zonder functie en dus uit dit plan te stappen en 100% voor de VOF te kunnen gaan. Over een percentage praten we binnenkort, maar ik schat dat dit om 5 a 10 % gaat.

 

Aangezien dit de eerste keer is dat ik met deze situatie in aanmerking kom zou ik graag jullie advies hebben. De vragen die ik heb en graag aan jullie wil stellen zijn: is dit schappelijk? En aan welke zaken moet ik denken als dit geregeld wordt. Stel de BV gaat kapot of er komen schulden, ben ik daar met mijn percentage ook aansprakelijk voor?

 

Als er meer informatie nodig is om een duidelijk beeld te krijgen hoor ik dat graag.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie reactie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wat schappelijk is en wat niet is met dit soort zaken heel erg subjectief.

 

Bedenk wel het volgende: Jullie hebben nu schetsen en een business plan, en geen werkend prototype, product of omzet. Ofwel je hebt eigenlijk nog niets en het echte werk begint nu pas.

 

Hoewel het redelijk is dat je iets krijgt, zou mijn belangrijkste interesse uitgaan naar de mening van toekomstige investeerders. Zij hebben immers ook een belang bij jullie keuze over het %. Leg het ook goed vast met behulp van een ervaren jurist (niet de advocaat van je vader). Toekomstige investeerders willen absoluut niet het risico lopen dat ze later tegen problemen aanlopen vanwege jouw aandeel.

 

Zonder hard werk + toekomstig kapitaal is het nu nog niets waard, dus zorg dat (als je de optie accepteert) je de onderneming de kans geeft om te groeien. Liever 1% dat veel waard kan worden, dan 10% van helemaal niets.

Link naar reactie
  • 0

@Pjoter, ik deel je mening. Als ondernemer van vele B.V.'s en participaties wil ik je het volgende meegeven ter overweging:

 

- Het is nog een prototype op papier en maakt geen omzet (waarde is 0).

- Heeft jouw partner al geld in het project gestoken?

- Krijg je van jouw partner 5-10% voor of na toetreding van financierders. Dat is belangrijk omdat je aandeel nog meer gaat verwateren bij toetreding.

 

Verder is het de vraag, waar neem je genoegen mee, wat is het uitgangspunt en waar wil je over 5 jaar staan?

 

Als de B.V. failliet wordt verklaart dan is de bestuurder slechts aansprakelijk als hij er een wanorde van heeft gemaakt, aandeelhouders zijn nimmer aansprakelijk ook niet voor een percentage.

 

Link naar reactie
  • 0

Een idee (meer hebben jullie vooralsnog niet) is op zich weinig tot niets waard.

Dus een aandelenbelang van 5 tot 10% zou op zich een goede deal zijn voor jou. In een eerdere post noemde iemand al het risico van verwateren van je belang als die 5 of 10% betrekking heeft op de situatie voordat de investeerders aan boord komen.

 

Wat ik je wil meegeven, is er terdege rekening mee te houden dat de kans groot is dat er ook nog tweede en volgende investeringsrondes kunnen volgen welke tot een verder gaande verwatering van jouw belang zullen leiden.

Link naar reactie
  • 0

 

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je X% een redelijk bedrag waard is ter compensatie van de door jouw geleverde bijdrage in verhouding tot de totale inspanningen die samen hebben geleid tot de toekomstige waarde van het bedrijf.

 

X is een middel, geen doel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.