• 0

Inkoop, hoe bepaal ik de grootte van mijn assortiment. Afwegingen

Beste forummers,

Ik lees (en lees en lees) erg veel op dit forum. Op dit moment ben ik bezig met de inkoop voor mijn eigen webwinkel in babykleding.

Het gaat om een eigen lijn.

Inmiddels heb ik met 2 forummers al contact en advies gehad, maar ik wil het graag nog even

hier neerzetten.

Ik heb een leverancier gevonden die mij de spullen kan leveren die ik nodig heb. Dit bedrijf geeft mij de mogelijkheid

tot een lagere MOQ dan de meeste bedrijven.

Alleen dan nu de vraag; hoeveel ga ik inkopen van alles? Als ik bijv een baby t-shirt heb, dan wil ik deze graag in

in elk geval 4 kleuren aanbieden. Vervolgens zijn er 5 maten. En ik bestel minstens 15 stuks per maat.

Aan de ene kant denk ik; begin gewoon klein, kijk hoe het loopt en breidt daarna uit. Sowieso als eerste om te kijken hoe

de samenwerking met de leverancier gaat, hoe het transport verloopt enz enz.

Maar aan de andere kant wil ik wel dat als ik zorg voor exposure voor mijn winkel (dmv bijv advertenties of een stukje in een tijdschrift) en er mensen komen kijken ik wel een uitgebreid assortiment heb die serieus genomen wordt.

Daarnaast ben ik bang dat als het ineens aanslaat en ik heb maar een beperkte voorraad, dat die ineens op is en de productietijd is toch wel 4 tot 8 weken.

Ik denk dat klanten niet snel meer terugkomen als blijkt dat iets wat ze wilde kopen al snel uitverkocht is.

Als we het voorbeeld van de t-shirts nemen dan dacht ik aan het volgende

tshirt kleur wit; maat 0-3 maanden 25 stuks (met de overige maten erbij kom je dan op 125 stuks)

Dat in 4 kleuren en ik zit al op 500 stuks. Dan komen er uiteraard nog andere producten bij zoals broekjes en pakjes.

Zit ik met die 125 stuks voor 1 wit t-shirt (in alle maten) dan te hoog/laag? Wat is wijsheid?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Assortiment en voorraad zijn 2 verschillende begrippen.

Verder is er een verschil tussen non-modische artikelen (een wit rompertje, een wit slabbertje of een paar sokken) of modische artikelen. Non-modisch kun je een hogere voorraad aanhouden (scherpere inkoop omdat je meer inkoopt, onder het motto: "dit verkoop je altijd"). Modisch loop je een groter risico van veroudering. Ook wil een modische klant in bepaalde segmenten meer exclusiviteit, dus dan werkt een schaars verkrijgbaar artikel in je voordeel. Verder heeft de hoeveelheid voorraad weinig te maken met de kwaliteit van producten of het kaliber van het bedrijf. Mooie, kwalitatief goede producten zijn altijd aantrekkelijk, of je er nu 5 of 50 op voorraad is dan niet relevant.

Knelpunt 1 is toch wel beschikbaar budget. Heb je 5.000 euro voorhanden 50.000 euro of 500.000 euro? Vervolgens bepaal je de breedte van het totale assortiment, vervolgens weet je wat je voorraadniveau per artikel kan worden. (soms heb je ook te maken met minimumorders/ maatschalen etc)

Vraag 2: wat is/ wordt de gewenste positionering van je label?

• 0

Bedankt voor je reactie!

Uiteraard zijn assortiment en voorraad 2 verschillende dingen en ik heb het

even verkeerd benoemd zie ik.

Ik weet wat voor assortiment ik wil hebben. Alleen deze is te groot om te beginnen.

Dus nu wil ik met een kleiner assortiment beginnen om later uit te bouwen.

Van dit kleinere assortiment moet ik dus de voorraad gaan bepalen en dat wordt

lastig.

Mijn kleding is non-modisch. Ofwel tijdloos. Het gaat om een luxe basic collectie die

niet seizoen afhankelijk is.

Mijn budget bestaat uit spaargeld. Dus ookal heb ik 50.000 aan spaargeld, het lijkt

me dan weer niet verstandig voor 35000 aan spullen te kopen. Als het niet loopt

zit ik er maar mooi mee. Dus ik dacht eerder aan een inkoop van rond de 8500 euro.

Dan heb ik van alles wat. 5 soorten kleding en deze dan in 3 tot 5 verschillende kleuren.

Dit lijkt me een een te grote investering?

De gewenste positionering (in het heel kort) van mijn label wordt een label van luxe zachte babykleding, gemaakt

van biologisch katoen. Waarin ik het belangrijk vind mijn bedrijf op te zetten als een "groen bedrijf"

die "groene babykleding" verkoopt en daarmee ook een stuk bewustwording.

• 0

Goede middag pixels,

Ik zou beginnen met een breed assortiment. Je volgt dan wat wel en wat niet loopt. Wat niet loopt (kleur en/of maat) bestel je niet meer na en verdwijnt stil uit je assortiment.

Bovendien vraag ik me af of de investering in je voorraad wel een knelpunt is; Een klein item kost toch niet meer dan € 1 ?

Groter knelpunt lijken me je marketingkosten.

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

• 0
Ik zou beginnen met een breed assortiment.

Volgens mij loop je dan als starter al snel tegen bedrijfseconomische grenzen aan... ik zou graag willen adviseren te kijken naar de theorie van het Klantenorderontkoppelpunt en personalisatie. En/of zoek een inkooppartner.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Volgens mij loop je dan als starter al snel tegen bedrijfseconomische grenzen aan... ik zou graag willen adviseren te kijken naar de theorie van het Klantenorderontkoppelpunt en personalisatie. En/of zoek een inkooppartner.

Groet,

Highio

Bedankt voor je reactie. Deze term heb ik even moeten opzoeken in Google. Ik zal er even over lezen.

• 0

Goede middag pixels,

Ik zou beginnen met een breed assortiment. Je volgt dan wat wel en wat niet loopt. Wat niet loopt (kleur en/of maat) bestel je niet meer na en verdwijnt stil uit je assortiment.

Bovendien vraag ik me af of de investering in je voorraad wel een knelpunt is; Een klein item kost toch niet meer dan € 1 ?

Groter knelpunt lijken me je marketingkosten.

Inmiddels heb ik gekozen voor een middenweg. 5 kledingsoorten en per kledingsoort 3 tot 5 beschikbare kleuren.

Zo kan ik eerst bekijken of de kwaliteit in orde is (uiteraard heb ik eerst samples ontvangen, maar je weet nooit wat er gebeurd) en daarnaast kan ik dan kijken of het e.e.a. loopt.

Stukken of kleuren die niet lopen kan ik altijd wel weer kwijt via andere kanalen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar