• 0

Schilder wil starten als ZZP'er

Beste leden,

 

Mijn naam is Danny en ben 23 jaar oud ik woon in de provincie Zeeland.

Ik ben ondertussen al ongeveer 7 jaar schilder en heb veel ervaring opgedaan bij vele bedrijven en een aantal organisaties waar ik ook alles zelf moest berekenen en uitvoeren.

En zie ik een kans om als zzp'er te starten maar ik heb nog geen kantoorruimte want ik ben nog thuis wonend.

En ik ben al eens naar de Kamer Van Koophandel geweest en zei adviseerden mij eerst om klanten te gaan zoeken maar als je nog niet staat ingeschreven en dan klanten zoeken dat lijkt een beetje op zwart werk in mijn ogen.

 

En dus heb ik nu ondertussen wel al werk tot half augustus.

Dan lijkt me een mooie kans om me te laten registreren bij de Kamer Van Koophandel en reclame op de auto te plaatsen.

En als je als bedrijf staat geregistreerd het wel vlotter verloopt met het vinden van opdrachten omdat je dan geen beunhaas meer bent voor sommige mensen.

En een KVK nummer heb je ook echt nodig heb ik gezien om op bepaalde websites reclame te mogen maken.

 

Maar aan kantoorruimte heb ik eigenlijk niet veel omdat ik geen klanten thuis ga ontvangen in het begin.

En mijn werk voor de boekhouder kan ik ook bij de boekhouder zelf brengen of hij komt het ophalen.

Ook heb ik verder niet veel opslag nodig want verf hoef ik niet op te slaan van te voren want deze word opgehaald bij de groothandel.

Dus zou het vestigingsadres alleen voor de post nodig zijn.

 

Ook heb ik een business plan gemaakt al een hele tijd terug en het zou haalbaar zijn ik heb de berekening gemaakt op een half jaar minimaal continu opdrachten, Omdat je dan als je bijv. 10 maanden berekend en je hebt dan geen werk meer dan heb je problemen maar als je een half jaar ongeveer berekend weet je een beetje wat je te wachten staat.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En ik ben al eens naar de Kamer Van Koophandel geweest en zei adviseerden mij eerst om klanten te gaan zoeken

 

Dat klinkt als een raar advies. Vermoedelijk schatte de medewerker je in als onvoldoende voorbereid en stuurde hij je eerst maar weer eens het bos in. Hoe dan ook, het is onzin. Het is prima om je eerst in te schrijven en dan pas klanten te gaan zoeken.

 

In jouw geval (met normaliter opslag van fysieke dingen als verf, oplosmiddelen en gereedschap in het bedrijf), kun je te maken krijgen met een conflict met het bestemmingsplan. Dat kan boven water komen zodra je in het handelsregister wordt ingeschreven als schildersbedrijf, en een ijverige ambtenaar het vestigingsadres toetst aan het bestemmingsplan. Daar zou je dan een ontheffing voor moeten aanvragen, met als argument dat je in de praktijk geen fysieke dingen op dat adres opslaat.

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Dat klopt ik zit er nu al een half jaar over na te denken en alles goed op een rijtje te hebben gezet.

Ook ben ik op het idee gekomen dankzij collega's op het werk zei zijden tegen mij van waarom zou je niet voor je eigen beginnen want je bent nog jong.

Hier en daar heb ik wat investeringen gedaan die nu al terug verdiend zijn.

 

En hier in de buurt zijn schildersbedrijven waar ik nooit kon wennen en het allemaal niet snel genoeg ging en dat gaat ten koste van de kwaliteit die ik toch graag wil leveren tegen over de klant.

Ook heb ik industriële werken al moeten doen dus heb ik ook van alle kanten van het schilderen al gezien.

 

De papieren voor de belastingen heb ik ook al klaar alleen moet ik nog alles wijzigen van datums omdat ik een paar maanden geleden ook wilde starten.

 

Alleen ja het risico is wel het gaat winter worden dat het winter gaat worden en dus minder werk.

Of we gaan een speciale actie moeten opzetten voor binnenwerk

Link naar reactie
  • 0

En ik ben al eens naar de Kamer Van Koophandel geweest en zei adviseerden mij eerst om klanten te gaan zoeken

 

Dat klinkt als een raar advies. Vermoedelijk schatte de medewerker je in als onvoldoende voorbereid en stuurde hij je eerst maar weer eens het bos in. Hoe dan ook, het is onzin. Het is prima om je eerst in te schrijven en dan pas klanten te gaan zoeken.

 

In jouw geval (met normaliter opslag van fysieke dingen als verf, oplosmiddelen en gereedschap in het bedrijf), kun je te maken krijgen met een conflict met het bestemmingsplan. Dat kan boven water komen zodra je in het handelsregister wordt ingeschreven als schildersbedrijf, en een ijverige ambtenaar het vestigingsadres toetst aan het bestemmingsplan. Daar zou je dan een ontheffing voor moeten aanvragen, met als argument dat je in de praktijk geen fysieke dingen op dat adres opslaat.

 

Voor de bestemmingsplannen hadden ze ook wat van gezegd.

Daarvoor ga ik aanstaande maandag langs bij het gemeentehuis.

Want eigenlijk moet ik geen terpentine , verf etc. opslaan omdat het allemaal in me busje staat dat ik meeneem.

En op voorraad koop ik nooit in, Want als ik ergens start kijk ik dit heb ik nodig voor die klus, Dat heb ik nodig.

Dus heb ik bijna nooit teveel van en meestal laat ik de overige verf bij de klant staan wanneer ze dit wensen.

Link naar reactie
  • 0

Is je inkoop dan gelijk aan je concurrenten? Kan me voorstellen dat groter inkopen voordeel oplevert?

 

Groter inkopen levert wel voordeel op maar heb je het wel nodig binnen bepaalde tijd ?

 

Want latex mag niet bevroren worden in de winter en dat bevriest snel omdat het watergedragen verf is.

En lak verf ja dat is bij iedereen verschillend de een wil die kleur de ander die.

Daarvoor moet je wel een aantal jaar als zelfstandige aan het werk zijn voordat je alles kan weten van die kleur word het meest toegepast en daarvan kan ik inkopen.

 

En bij de verf groothandel is het ook zo je start met ongeveer 25% a 30% procent korting hoe meer je koopt des te meer procenten korting je opbouwt dit kan oplopen tot max. 40% of 50% korting .

Maar dat is dan wel als je continu verf blijft kopen bij dezelfde groothandel.

Link naar reactie
  • 1

Beste Danny,

 

Als ik dit lees dan ben je er zeker klaar voor om te beginnen, niet langer wachten.

Er zijn vele starters die veel minder goed voorbereid zijn en toch starten.

Als je nu al voldoende potentiele klanten hebt dan red je het de komende tijd wel. De rest zul je dan vooral van mond-op-mond reclame moeten hebben, ofwel je werk goed doen. En laat bij elke klant wat visitekaartjes of een paar flyers achter die ze weer aan de buren kunnen geven. Werkt goed is veel efficienter dan adverteren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Je hebt het over een half jaar continue opdrachten. Met hoeveel uur schat je dat, om dit aantoonbaar te kunnen maken voor de belasting?

Indien je nu start is het de vraag of je je urencriterium nog gaat halen voor dit jaar met de voordelen van ondernemersaftrek en startersaftrek. In verband met vrije tijd, winter en weer reken ik voor de restant van dit jaar op 3/7 x 8 uur x 30 dagen x 6 maanden. Dit is 617 uur. Een andere berekening kan natuurlijk wel meer opleveren naar de gewenste 1225 uur, wanneer dat volgens jou gerechtvaardigd is door voldoende werkzaamheden met je bedrijf. Je mag daarbij alles meenemen, zoals administratie, klantenwerving, inkoop onderzoek, cursussen, conditietraining. etc. Zo niet, kun je dan ook wachten tot begin volgend jaar. Je hebt namelijk maar 5 jaar na oprichting het voordeel voor startersaftrek en dit jaar kun je beslissen om mee te tellen of niet.

 

Een andere tip is in jouw branche is volgens mij om goede offertes te kunnen gaan maken en met goed contact de klanten “in te pakken”. Bijvoorbeeld dat je ook de beste schoonmaker en schuurder bent en dat je kleine reparaties aan hout kunt doen. Schilderen kun je denk wel.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Als ik dit lees dan ben je er zeker klaar voor om te beginnen, niet langer wachten.

Er zijn vele starters die veel minder goed voorbereid zijn en toch starten.

Als je nu al voldoende potentiele klanten hebt dan red je het de komende tijd wel. De rest zul je dan vooral van mond-op-mond reclame moeten hebben, ofwel je werk goed doen. En laat bij elke klant wat visitekaartjes of een paar flyers achter die ze weer aan de buren kunnen geven. Werkt goed is veel efficienter dan adverteren.

 

Kaartjes lijkt me ook interessant die zijn ook gratis aan te vragen bij bepaalde websites.

Een website heb ik ook al maar nog niet heel professioneel en aangekleed maar ik laat wel goed de informatie aan de klant zien wat ik doe en welke kwaliteit ik wil leveren.

Want schilderwerk is heel uitgebreid want ik heb van kozijnen schilderen tot zwembaden al bij mijn werkgever moeten schilderen dus vanaf ik begon met het schildersvak tot nu heb ik al veel kennis opgedaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je mag daarbij alles meenemen, zoals administratie, klantenwerving, inkoop onderzoek, cursussen, conditietraining. etc.

 

Dat wil zeggen, je mag de uren meerkenen die 'dienstbaar zijn aan je bedrijf'. Conditietraining vind ik erg creatief, maar als ik belastinginspecteur of rechter was dan zou ik dat verwerpen. Ter vergelijking: schildersbedrijven laten hun schilders doorgaans toch geen conditietraining doen in werktijd en op kosten van de baas?

 

26 week x 40 uur lijkt me meer dan voldoende uren om dit half jaar nog te rechtvaardigen.

 

De regeling werkt helaas niet naar rato, het criterium blijft 1225 uur in dit jaar, ook al begin je halverwege.

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Je hebt het over een half jaar continue opdrachten. Met hoeveel uur schat je dat, om dit aantoonbaar te kunnen maken voor de belasting?

Indien je nu start is het de vraag of je je urencriterium nog gaat halen voor dit jaar met de voordelen van ondernemersaftrek en startersaftrek. In verband met vrije tijd, winter en weer reken ik voor de restant van dit jaar op 3/7 x 8 uur x 30 dagen x 6 maanden. Dit is 617 uur. Een andere berekening kan natuurlijk wel meer opleveren naar de gewenste 1225 uur, wanneer dat volgens jou gerechtvaardigd is door voldoende werkzaamheden met je bedrijf. Je mag daarbij alles meenemen, zoals administratie, klantenwerving, inkoop onderzoek, cursussen, conditietraining. etc. Zo niet, kun je dan ook wachten tot begin volgend jaar. Je hebt namelijk maar 5 jaar na oprichting het voordeel voor startersaftrek en dit jaar kun je beslissen om mee te tellen of niet.

 

Een andere tip is in jouw branche is volgens mij om goede offertes te kunnen gaan maken en met goed contact de klanten “in te pakken”. Bijvoorbeeld dat je ook de beste schoonmaker en schuurder bent en dat je kleine reparaties aan hout kunt doen. Schilderen kun je denk wel.

 

 

Ik denk niet dat ik dat nog ga halen voor de belastingdienst omdat het jaar al voor de helft er door heen is.

Maar ik denk dat ik wel meer uren maak dan die 40 omdat het naar klanten toegaat en boekhouding doen ook werken is in het bedrijf en dus dit ook mee telt.

Kijk bij schilderwerk is meer dan alleen kwastte vasthouden want als er iets rot is moet alles netjes opgevuld worden en gerepareerd worden.

Wanneer je buiten muren moet schilderen dat moet eerst helemaal netjes met hogedruk worden afgespoten.

En indien voegen gerepareerd worden dit ook netjes opnieuw voegt.

En als je iets met vloercoatings wilt gaan doen dat je ook eerst alles moet worden ontvet en alles wat er op en aan hoort.

 

En ik kan ook zelf kleuradvies geven aan de klanten want je moet natuurlijk ook wel weten wat je erop zet want niet alle verf soorten passen ergens op.

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Je hebt het over een half jaar continue opdrachten. Met hoeveel uur schat je dat, om dit aantoonbaar te kunnen maken voor de belasting?

Indien je nu start is het de vraag of je je urencriterium nog gaat halen voor dit jaar met de voordelen van ondernemersaftrek en startersaftrek. In verband met vrije tijd, winter en weer reken ik voor de restant van dit jaar op 3/7 x 8 uur x 30 dagen x 6 maanden. Dit is 617 uur. Een andere berekening kan natuurlijk wel meer opleveren naar de gewenste 1225 uur, wanneer dat volgens jou gerechtvaardigd is door voldoende werkzaamheden met je bedrijf. Je mag daarbij alles meenemen, zoals administratie, klantenwerving, inkoop onderzoek, cursussen, conditietraining. etc. Zo niet, kun je dan ook wachten tot begin volgend jaar. Je hebt namelijk maar 5 jaar na oprichting het voordeel voor startersaftrek en dit jaar kun je beslissen om mee te tellen of niet.

 

Een andere tip is in jouw branche is volgens mij om goede offertes te kunnen gaan maken en met goed contact de klanten “in te pakken”. Bijvoorbeeld dat je ook de beste schoonmaker en schuurder bent en dat je kleine reparaties aan hout kunt doen. Schilderen kun je denk wel.

 

 

Ik denk niet dat ik dat nog ga halen voor de belastingdienst omdat het jaar al voor de helft er door heen is.

Maar ik denk dat ik wel meer uren maak dan die 40 omdat het naar klanten toegaat en boekhouding doen ook werken is in het bedrijf en dus dit ook mee telt.

Kijk bij schilderwerk is meer dan alleen kwastje vasthouden want als er iets rot is moet alles netjes opgevuld worden en gerepareerd worden.

Wanneer je buiten muren moet schilderen dat moet eerst helemaal netjes met hogedruk worden afgespoten.

En indien voegen gerepareerd worden dit ook netjes opnieuw voegt.

En als je iets met vloercoatings wilt gaan doen dat je ook eerst alles moet worden ontvet en alles wat er op en aan hoort.

 

En ik kan ook zelf kleuradvies geven aan de klanten want je moet natuurlijk ook wel weten wat je erop zet want niet alle verf soorten passen ergens op.

Link naar reactie
  • 0

Ik wist het inderdaad niet zeker.

Maar dan nog: 26 week x 47 uur ben je er ook al.

40 uur schilderen per week en 7 uur per week voor offertes, facturatie, etc, etc. dan kom je ook nog gemakkelijk.

Wel bijhouden voor eventuele controle.

 

Ik had alleen de werkende uren gerekend bij klant maar als ik nu van huis naar een klant rij en daar een hele dag werk en dan terug naar huis rijden is dat dan ook erbij te rekenen ?

 

Link naar reactie
  • 0

maar als ik nu van huis naar een klant rij en daar een hele dag werk en dan terug naar huis rijden is dat dan ook erbij te rekenen ?

 

Ja, werkgerelateerde reistijd mag je meerekenen.

 

Dan doe ik gemiddeld toch zeker 12 uur per dag, Want soms moet ik een uur rijden om bij een klant te gaan werken.

En soms na het werk als ik nog een opdracht binnen krijg om even te gaan kijken van hoe en wat dan ben ik nog altijd aan het werk.

Dan zit ik sommige dagen op 14 uur.

En als het mooi weer is en ik wil langer door werken dan ben ik soms 12 uur op de klus zelf.

En hoe kan ik dan bewijzen dat ik dan zeg maar zoveel uur per dag actief ben geweest in de onderneming ?

Want je kan wel zoveel uur opschrijven van dit heb ik gedaan dat heb ik gedaan terwijl je eigenlijk minder uren hebt gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Buiten al de tijd-gerekenarij zul je ook je verzekeringen goed moeten bepalen. Kans op arbeidsongeschiktheid is wellicht bij buitenwerk groot en een bedrijf-aansprakelijkheidsverzekering mocht je het risico van schade aan anderen niet zelf kunnen en willen dragen.

Link naar reactie
  • 0

Buiten al de tijd-gerekenarij zul je ook je verzekeringen goed moeten bepalen. Kans op arbeidsongeschiktheid is wellicht bij buitenwerk groot en een bedrijf-aansprakelijkheidsverzekering mocht je het risico van schade aan anderen niet zelf kunnen en willen dragen.

 

Ik heb eens een pakket gezien via interpolis waar alles op en aan zit wat je nodig hebt.

En je krijgt de eerste jaren ook nog mooie kortingen.

Aan verzekeringen zal ik dan rond de 350,- euro per maand kwijt zijn exclusief de kortingen die je krijgt in de eerste jaren.

Link naar reactie
  • 0

En hoe kan ik dan bewijzen dat ik dan zeg maar zoveel uur per dag actief ben geweest in de onderneming ?

 

In ieder geval een urenadministratie voeren, waarin je op dagelijkse basis een beetje specifiek je tijdsbesteding noteert.

 

Reistijd zou redelijk te onderbouwen moeten zijn met facturen. Daarop staat je vestigingsadres, het werkadres, en ik neem aan het aantal werkdagen. Dus daaruit blijkt hoeveel kilometers je ongeveer hebt gereden. En er is een verband met je benzineverbruik en de kilometerstand van je auto. Kilometers en reistijd hebben over het jaar heen een globaal verband (60 km/uur is mijn ervaring, in de randstad).

 

En je wordt geacht agenda, werkrooster e.d. te bewaren (volgt uit de bewaarplicht voor je administratie).

 

Maar verder moet je je niet gek laten maken door de regeltjes en mogelijkheid van controle. Als je gewoon je werk te goeder trouw doet, alle redelijke administraties bijhoudt, die netjes bewaart... dan zit het wel goed en kan je niet zoveel gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

En hoe kan ik dan bewijzen dat ik dan zeg maar zoveel uur per dag actief ben geweest in de onderneming ?

 

In ieder geval een urenadministratie voeren, waarin je op dagelijkse basis een beetje specifiek je tijdsbesteding noteert.

 

Reistijd zou redelijk te onderbouwen moeten zijn met facturen. Daarop staat je vestigingsadres, het werkadres, en ik neem aan het aantal werkdagen. Dus daaruit blijkt hoeveel kilometers je ongeveer hebt gereden. En er is een verband met je benzineverbruik en de kilometerstand van je auto. Kilometers en reistijd hebben over het jaar heen een globaal verband (60 km/uur is mijn ervaring, in de randstad).

 

En je wordt geacht agenda, werkrooster e.d. te bewaren (volgt uit de bewaarplicht voor je administratie).

 

Maar verder moet je je niet gek laten maken door de regeltjes en mogelijkheid van controle. Als je gewoon je werk te goeder trouw doet, alle redelijke administraties bijhoudt, die netjes bewaart... dan zit het wel goed en kan je niet zoveel gebeuren.

 

Oke nu snap ik wel hoe het een beetje in me kaar zit kwa administratie bijhouden.

En als je offertes maakt moet je daar ook altijd een kopie van bewaren of alleen de facturen ?

Want ik bewaar altijd de offertes die ik maak een tijdje, Want als ik dezelfde woningen moet schilderen dan weet ik wat de prijs er voor is gelijk.

Link naar reactie
  • 0

En hoe kan ik dan bewijzen dat ik dan zeg maar zoveel uur per dag actief ben geweest in de onderneming ?

Want je kan wel zoveel uur opschrijven van dit heb ik gedaan dat heb ik gedaan terwijl je eigenlijk minder uren hebt gemaakt.

 

Je hoeft niks te bewijzen, het moet aannemelijk en redelijk zijn.

De bewijslast ligt bij de belasting.

Als jij in je agenda zet dat je 12 uur hebt gewerkt, moet de belasting aantonen dat je minder uur hebt gewerkt.

 

En als jij een redelijk aantal uren hebt gewerkt en je komt over je urencriterium heen, dan zal de belasting daar niet moeilijk over doen.

 

 

En verder,

Altijd alles bewaren, Danny. Ook voor je urencriterium, je hebt de offertes dan in je bezit.

Dit zeker voor de belastingdienst.

 

Zorg ook voor goede contacten bij bouw en schildersbedrijven.

Is altijd makkelijk als ze wat werk voor je hebben, het is vaak uurtje factuurtje.

 

Hou de contacten warm.

 

succes, het gaat je lukken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.