• 0

credit notas in bankboek

Hallo

 

Als student ben ik ook bezig met de boekhouding van een bedrijf.

 

ik ben bezig met het inboeken van de bankboek.

 

ik zie dat bepaalde terug betalingen aan de debiteuren i.v.m. canceling van de order. ook de creditnota's zijn wel aangemaakt en naar de klanten gestuurd.

 

normaliter zou ik boeken:

 

bank

aan debiteuren

 

dat is weer onmogelijk voor dit bedrijf omdat de debiteurenbeheer niet individuel per klant plaatsvindt, maar in batches. bij het inboeken vraagt het systeem naar factuurnummer en debiteur nummer. Die twee ontbreken omdat ze nooit in het systeem zijn ingeboekt.

 

 

nou is mijn vraag?

kan ik een grootboekrekening aanmaken en de debiteuren die op de bankafschrift als terug betaald staan vermeld tegen die grootboekrekening wegboeken? zo ja ? hoe zou ik deze grootboekrekening als beste kunnen benoemen.

 

Ik bedankt u voor uw tijd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik boek een betaling doorgaans aan bank.

Hoe heb je de ontvangst geboekt als er geen factuur is?

Hoe kun je een factuur crediteren als die factuur nooit is gemaakt?

Wat heb je met de BTW gedaan?

Als een debiteur betaald heeft, is hij geen debiteur meer - kun je dus ook niet de rekening debiteuren voor gebruiken.

 

De juiste boeking is niet te geven, want daarvoor moet bekend zijn wat er precies is gebeurd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wordt de order gecancelled voordat er is uitgeleverd, of komen de goederen retour? Als je voorraad niet verandert, zul je een andere rekening moeten zoeken. Tip: crediteren is het terugdraaien van een (of meerdere) boeking. Dan gaat het dus om dezelfde rekeningen als bij de oorspronkelijke verwerking zijn gebruikt. Wil je inzicht in hoeveel annuleringen je hebt, dan kun je daar natuurlijk een aanpassing op maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.