• 0

Internetdomein betaald maar vergeven?

In April heb ik voor een nieuwe webshop een domein besteld en betaald bij de host PCextreme.

Nu 2 maand later probeer ik mijn website te uploaden, dit gaat zonder problemen.

Als ik nu echter de domeinnaam waarvoor ik betaald heb invoer, kom ik op een andere site terecht.

Na wat uitzoekwerk blijkt dat de domeinnaam onderhand is geregistreerd bij een ander bedrijf, terwijl ik hier in april m.i. een overeenkomst ben aangegaan met PCextreme. Er is in april direct betaald, hiervoor heb ik ook een bevestigingsmail ontvangen dat de bestelde domeinnaam is toegevoegd aan mijn controlepaneel.

 

Pcextreme zegt nu dat ik de domeinnaam had moeten activeren op hun website, omdat dit niet gebeurd is, heeft PCextreme de domeinnaam niet vastgelegd/geparkeerd bij SIDN ondanks het feit dat ik hiervoor betaald heb. Nergens wordt hierover gesproken op de website van de host.

 

Onderhand is de webshop dus gebouwd, is er een logo ontworpen en is er al een (klein) bedrag gestoken in promotiemateriaal. Al met al is er dus al behoorlijk wat tijd en geld in de site gestoken.

 

Het lijkt mij, dat zodra er voor een domeinnaam betaald is, er een overeenkomst is tussen klant en hostingbedrijf bestaat.

Heeft iemand ervaring met dergelijke zaken en sta ik juridisch in mijn recht?

 

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In de eerste bevestingsmail wordt aangegeven dat de domeinnaam nog geactiveerd moet worden.

 

Antwoord op dezelfde vraag aan pcextreme

 

"Na het bestellen van het domein krijgt u een opleveringsmailtje, waarin vermeld staat dat het domein geactiveerd dient te worden in het controle paneel.

Wanneer dit niet gebeurt ontvangt u een herinnering.

 

Er wordt in het opleveringsmailtje op geattendeerd dat het nog niet geactiveerd is.

Uiteraard begrijp ik u punt dat u pas activeerd wanneer u het gaat gebruiken, maar dan loopt u het risico dat het domein door een ander persoon wordt geregistreerd, want het domein blijft vrij voor registratie."

 

Een herinnering heb ik nooit ontvangen en ik vind het buitengewoon krom dat er nergens wordt gesproken over het feit, dat ondanks de betaling, het domein nog door iemand anders geregistreerd kan worden. Dient de hostingprovider mij niet op zijn minst te waarschuwen hiervoor? Nergens wordt over een periode waarbinnen dit dient te gebeuren gesproken.

Voor mij is het logisch dat ik pas iets activeer zodra het daadwerkelijk gebruikt gaat worden, tot die tijd ligt het domein gewoon geparkeerd m.i.

Het is toch raar dat een "product" waarvoor betaald is, vrij blijft voor registratie door anderen?

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Vind het niet logisch inderdaad maar ze hebben wel wat vermeld. Dat maakt het dus wat complexer. Sta niet achter die methode maargoed, het kan, je bent natuurlijk vrij om te kiezen voor een hosting partij die je wilt. Zolang ze maar duidelijk zijn.

 

Wat is je doel in deze kwestie?

 

Je kan het juridisch oppakken, schade proberen te verhalen etc.

 

Je kan een ander domein of een geheel andere naam pakken.

 

Overweeg wat je best choice is. Als je echt denkt dat je een zaak hebt, overleg met een jurist, dan zou je de eerste optie kunnen overwegen. Optie 2 is wat praktischer en schiet gewoon op. Beide hebben hun voor- en nadelen, alleen jij kan een keuze maken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn doel is om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.

Aangezien er al behoorlijk wat tijd en geld gestoken is in de ontwikkeling van de specifieke webshop/domeinnaam en het een erg mooie domeinnaam is/was, is dit voor mij een erg vervelend moment waarbij ik dus op zoek ga naar oplossingen, vandaar dit topic.

Wellicht hebben er meer mensen ervaring met dergelijke zaken.

 

In de alg. voorwaarden staat:

 

"Indien een door de Klant aangevraagde domeinnaam niet meer beschikbaar is op het moment dat

PCextreme de aanvraag indient bij de verantwoordelijke instantie en de domeinnaam wel beschikbaar was

op het moment dat de Overeenkomst tot stand kwam, is PCextreme voor de gevolgen daarvan niet

aansprakelijk"

 

Is dit juridisch wel correct? Zou beteken dat klanten door een klein foutje bij hun zwaar de dupe kunnen zijn.

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat stukje uit de AV als "Als wij te lui en te laat waren om de domeinnaam op tijd te registreren, heb je dikke pech", en je zou het zelfs kunnen interpreteren als "Als je een domeinnaam registreert via ons en wij vinden hem zelf ook leuk om te hebben, dan houden wij hem lekker zelf" en kan je hem vervolgens voor het tienvoudige van hen kopen. Erg raar bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij dus ook.

 

Je ontvangt een mail met "Oplevering domeinnaam (accountnummer)", naar mijn mening is een opgeleverd product, een product dat van jou is op dat moment

 

Oplevering domeinnaam (21321)                   

 

PCextreme B.V. to me

show details Apr 19

Beste Bart S.,

 

Hartelijk dank voor uw bestelling bij PCextreme B.V.

 

De door u bestelde domeinnaam allesvoortablets.nl is toegevoegd aan uw controlepaneel.

 

BELANGRIJK!

De domeinnaam is nog niet geregistreerd! U dient de domeinnaam eerst te activeren via ons controlepaneel.

Activeren is noodzakelijk omdat u dient aan te geven wie de houder is van de domeinnaam. Vervolgens wordt de domeinnaam voor u geregistreerd.

 

De titel van de mail en het feit dat een door mij bestelde domeinnaam is toegevoegd aan mijn controlepaneel geven mij het idee dat het domein voor mij geparkeerd staat, ondanks dat het nog niet volledig op mijn naam bij SIDN geregistreerd staat. De medewerker van PCextreme geeft me zelfs gelijk als ik zeg dat het m.i. logisch is om een domein pas echt actief te maken op het moment dat dit gebruikt gaat woden.

 

Onderaan het mailtje wordt ook verwezen naar de pagina met meer informatie, ook op deze pagina wordt nergens gewaarschuwd voor het feit dat het domein blijkbaar eigenlijk nog helemaal vrij is voor eenieder die dit wil registeren.

 

Zit ik hier nou verkeerd of is dit gewoon een hele rare constructie?

Ben ik nu gewoon de pisang omdat ze in hun alg. voorwaarden compleet hun handen van de verantwoordelijkheid hebben afgehaald of zou het eventueel mogelijk zijn om hier nog wat aan/mee te doen?

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Het ziet er in elk geval naar uit dat ze je toch duidelijk gewaarschuwd hebben dat er nog wat stappen te nemen zijn. Ze hebben zelfs summier uitgelegd waarom.

 

Ik denk dat je juridisch niet heel sterk staat om hen te laten opdraaien voor eventuele schade. Wel denk ik dat je recht hebt op een nieuwe domeinnaam of je geld terug (want er is verder geen prestatie geleverd).

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

inderdaad een heel slechte dienstverlening.

Als ik een domeinnaam registreer verwacht ik dat die 5 seconden later ook daadwerkelijk vastgelegd is en op mijn naam staat.

De reden van hun die ze opgeven voor de vertraging is onzinnig, je kan ook bij registratie aanvraag opgeven wie de houder moet zijn.

Gewoon slechte bedrijfs processen dus.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij, dat zodra er voor een domeinnaam betaald is, er een overeenkomst is tussen klant en hostingbedrijf bestaat.

 

De overeenkomst ontstaat niet door betaling, die ontstaat door het aanbod dat de hoster aan jou gedaan heeft en dat jij hebt aanvaard. Betaling is vervolgens één van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.

 

De vraag is dus: wat heeft de hoster jou precies aangeboden op zijn website toen jij de bestelling plaatste? Als ze hebben aangeboden een domein voor je te registreren, dan hebben ze niet aan die overeenkomst voldaan door alleen iets betekenisloos aan je controlepaneel toe te voegen en een paar mailtjes te sturen.

 

Theoretisch zou je misschien een zaak kunnen maken van het niet-nakomen van de overeenkomst, waardoor jij schade hebt opgelopen. Of dat in de praktijk veel op kan leveren, vraag ik me af.

 

"Indien een door de Klant aangevraagde domeinnaam niet meer beschikbaar is op het moment dat

PCextreme de aanvraag indient bij de verantwoordelijke instantie en de domeinnaam wel beschikbaar was

op het moment dat de Overeenkomst tot stand kwam, is PCextreme voor de gevolgen daarvan niet

aansprakelijk"

 

Is dit juridisch wel correct?

 

Dat lijkt me een heel redelijke clausule. Dat wil zeggen, bij de normale gang van zaken dat direct na de bestelling het domein wordt geregistreerd. Een domein kan namelijk door een ander geregistreerd worden in de tijd die verstrijkt tussen de is-het-domein-vrij-check bij het aangaan van de overeenkomst en het moment na het aangaan van de overeenkomst waarop de hoster het voor je probeert te registreren. Dat is onvermijdelijk en daar kan de hoster niets aan doen.

 

Maar het is wel zuur dat als je ze nu zou willen dwingen tot het alsnog registreren van het domein (wat dus niet gaat lukken), deze clausule ze vrijwaart van de gevolgen.

Link naar reactie
  • 0

Je klikt eerst op menu item "domein vastleggen" vervolgens druk je op de knop "bestel domein". Dan kan je controleren of het domein nog vrij is, als dit het geval is krijg je de optie het aan een hostingproduct te koppelen. Daarna gaat het betalingsproces in. Je krijgt dan een korte samenvatting van je bestelling, hier wordt letterlijk gesproken over;

 

Product   Looptijd   Prijs

- .NL (aanvragen testjesnaam.nl)    12 maanden   

€ 8,25 per 12 maanden

 

Ze hebben het er hier over dat ze de domeinnaam voor je aanvragen, wat mij hetzelfde lijkt als het in elk geval vastleggen (of registreren) van de domeinnaam. Hier betaal je ook voor, maar blijkbaar wordt de domeinnaam, ondanks de bestelling, nog helemaal niet aangevraagd.

 

Bij het bekijken van 'meer informatie' over het registreren van een domeinnaam krijg je de volgende informatie:

 

Registreren of verhuizen

 

Het registreren van een gangbare domeinnaam is in veel gevallen binnen 24 uur gerealiseerd. Het vastleggen van een domein met uitzonderlijke extensies kan echter meerdere werkdagen duren. ]Het enige wat u hoeft te doen is te controleren of de gewenste naam nog beschikbaar is. Vervolgens kunt u het domein registreren of eventueel verhuizen naar PCextreme.

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

@Bart,

Dat klopt, dat is idd een beetje vreemd...

Je moet dus inloggen, een domain aanvragen,

dan wachten tot er een activatie mogelikheid verschijnt en dan activeren.

Die activatie-mogelijkheid noem ik hier uitdrukkelijk want die verschijnt niet van zelf.

Daarvoor moet bijdeze ISP blijkbaar iemand intern de aanvraag beoordelen/accorderen.

En het is belangrijk om dat te weten want in het weekend werkt er natuurlijk niemand daar die dat doet

Als je dus op vrijdagavond een ingeving krijgt voor een domain (bv naar aanleiding van een belangrijk nieuwsfeit)

en je doet online de aanvraag

dan moet je bij deze ISP dus tot maandagochtend wachten totdat je kunt activeren

en je aanvraag feitelijk naar de SIDN toegaat.

 

maar ik weet niet in hoeverre dit helder gecommuniceerd wordt.

 

De vraag die mij dan altijd opkomt:

Waarom kunnen communicatie-providers zelden goed communiceren .....

 

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval heeft deze provider een taalprobleem, en dan bedoel ik nog niet eens de vele taalfouten in de e-mail. Ze praten afwisselend over een domein vastleggen, bestellen, aanvragen, registreren, opleveren, toevoegen aan uw controlepaneel, koppelen en activeren. Het komt nogal verwarrend en onlogisch over.

 

Het vervelende voor jou is dat de tekst van de e-mail onder "BELANGRIJK!" - hoe onlogisch de registratieprocedure ook is - wel heel helder is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het vooral naar/vreemd dat er inderdaad nergens gecommuniceerd wordt over het risico van het niet onmiddelijk activeren van een domein, daarbovenop gebruiken ze de woorden activeren/registreren/vastleggen/aanvragen door elkaar.

 

Als je een domein op de site besteld hebben ze het over:

 

Domein vastleggen of verhuizen

Registreer een domeinnaam of verhuis een bestaande

 

Dit wekt de illusie dat de handelingen bij het betalen voldoende zijn om het te registreren.

 

Uiteraard is het BELANGRIJK om iets daadwerkelijk te activeren nadat je het besteld hebt en het wilt gaan gebruiken. Alleen vermeld dan ook het risico dat er op dat moment nog helemaal niks is vastgelegd.

 

Zou wat zijn, sluit je een rekening bij de bank af, betaal je hier al een paar maanden voor maar activeer je je pinpas nog niet. Probeer je 2 maand later je pinpas te activeren, is je complete rekening komen te vervallen ondanks dat je hiervoor al betaald hebt.

 

 

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit wekt de illusie dat de handelingen bij het betalen voldoende zijn om het te registreren.

 

Ik zou zeggen: Het is voldoende om een domein (die nog beschikbaar is) aan te vragen.

 

Bij normale providers (dat is tenminste mijn ervaring met alle domeinen die ik heb aangevraagd) leggen zij dat dan vast, maken ze jouw hostingpakket in orde en als het klaar is krijg je een factuur.

Maar kennelijk werkt het niet zo bij ‘jouw’ provider.

 

Misschien een andere provider zoeken?

 

Link naar reactie
  • 0

Waar wil je naartoe? De inhoudelijke discussie is uiteraard leuk maar helpt je niet verder.

 

 

Het is hier toch een discussieforum? Ik heb niet de illusie dat ik mijn domein alsnog kan opeisen aangezien dit al via een andere hostingprovider aan iemand anders vergeven is. Ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hierover en mogelijke oplossingen die hieruit voortvloeien. Verder hoop ik dat mensen niet dezelfde fout als ik zullen maken door deze waarschuwing.

 

@ Peter CVinfo

 

Ik had tot de dag van vandaag nooit problemen met deze host, heb er meerdere domeinen lopen en ben altijd netjes geholpen door het personeel. Blijkbaar veranderen zaken als klantgerichtheid en klantvriendelijkheid zodra er meer klanten komen en meer personeel wordt aangenomen.

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Op dezelfde manier, ook vaak pas een maand later zodra de site af en online gezet was.

Er wordt namelijk nergens over het risico van het verliezen van de domeinnaam gesproken als deze niet direct geactiveerd wordt.

 

https://community.pcextreme.nl/wiki/Hoe_registreer_ik_een_domeinnaam?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=67

 

"Na oplevering dient u de domeinnaam te activeren"

 

Als een domeinnaam opgeleverd en betaald is, dan mag ik toch aannemen dat die domeinnaam van mij is/voor mij geparkeerd is, of deze nou geactiveerd of niet is.

Bovendien had ik onder hetzelfde klantnummer al 3 andere domeinen staan, dus mijn contactgegevens zijn ook bekend.

Telefoon en computer reparatie https://thephonebar.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is activeren eigenlijk registreren. Kan me voorstellen dat het een beetje verwarrend is.

 

Maar kan me voorstellen dat ze zeggen, niet activeren is niet registreren dus domeinnaam is nog niet van jou. Of ik met zo'n bedrijf zaken zou willen doen is een tweede, maar goed.

 

Bij onze hostingprovider is het heel simpel. Via controlepanel domeinnaam aanvragen, wordt getoetst of deze beschikbaar is en dan bevestigen. Whois gegevens worden uit controlepanel gehaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar wil je naartoe? De inhoudelijke discussie is uiteraard leuk maar helpt je niet verder.

Het is hier toch een discussieforum? Ik heb niet de illusie dat ik mijn domein alsnog kan opeisen aangezien dit al via een andere hostingprovider aan iemand anders vergeven is. Ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hierover en mogelijke oplossingen die hieruit voortvloeien. Verder hoop ik dat mensen niet dezelfde fout als ik zullen maken door deze waarschuwing.

[...]

Uiteraard, het staat je vrij. Ik vraag me alleen af welke kant je op wilt zodat je het snelst online kunt en kunt gaan ondernemen met je webshop. Mijn mening betreft je vraag is namelijk dat je door moet pakken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind zelf dat je helemaal gelijk hebt!! Waar slaat het op dat je inderdaad betaalt voor een domeinnaam en dat ze die dan niet meteen vastleggen!

 

Doorheen de jaren heb ik zelf een hekel gekregen aan die kleine hostingbedrijfjes die maar al te graag doorrekenen voor geen service! Ik help zelf vaak mensen met het verhuizen van hun website naar professionelere en veel goedkopere hosting providers (met name: GoDaddy.com - de wereldwijde nummer 1, spotgoedkoop en hyperprofessioneel, je hebt zelf alle controle en je bent zelf ook echt eigenaar van je domeinnaam).

 

Mijn eigen domeinnamen heb ik momenteel gehost bij Whois.com . Net zoals bij GoDaddy gaat het zo: je betaalt en nog geen minuut later is de domeinnaam geregistreerd en actief!

 

Wat jouw geschil betreft met je provider, ik weet van mezelf dat ik echt razend zou zijn. Maar evenzeer vrees ik dat er weinig aan te doen is. Naar mijn mening is de hostingprovider volledig in fout. Maar de domeinnaam opeisen zal volgens mij niet lukken, want de huidige owner handelde volledig correct en onafhankelijk van jouw overeenkomst met je provider. En verdere stappen ondernemen tegen de provider is volgens mij ook niet de moeite, gezien het kleine bedrag waarover het gaat.

 

Misschien vind je wel dezelfde domeinnaam met een andere extensie?

 

Supervervelend!! Maar toch veel succes verder! :)

Link naar reactie
  • 0

In het verleden verliep de hosting van mijn website ook via PCextreme, dit tot een jaar terug. Laten we het er maar op houden dat ik niet erg tevreden was over de dienstverlening, dan druk ik het netjes uit.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.